Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban Golnhofer Erzsébet 2004/2005. tanév Csányi Ynonne, Fótiné Hoffmann Éva, Papp Gabriella, Prónay Beáta, Rózsáné.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban Golnhofer Erzsébet 2004/2005. tanév Csányi Ynonne, Fótiné Hoffmann Éva, Papp Gabriella, Prónay Beáta, Rózsáné."— Előadás másolata:

1 Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban Golnhofer Erzsébet 2004/2005. tanév Csányi Ynonne, Fótiné Hoffmann Éva, Papp Gabriella, Prónay Beáta, Rózsáné Czigány Enikő, Fehérné Kovács Zsuzsa, Vassné Kovács Emőke anyagai alapján

2 Hallássérült tanulók Csökkent hallási képesség, esetleg a hallás teljes hiánya (hangerő, hangmagasság): Nagyothallók; siketek Veleszületett; beszéd elsajátítása előtt vagy után Tartós hallásvesztéség: 3-5% Enyhe; Közepesnél súlyosabb:0,2-0,5%

3 A hallássérülés következményei Kiejtés: kiejtés; szóvégi mássalhangzók kiesése; kevésbé dallamos beszéd Szegényebb szókincs Grammatikai-szintaktikai struktúra elsajátításának nehézségei A szövegértés nehézségei: szóbeli, írásbeli megnyilvánulásokban Egy vagy több probléma különböző mértékben.

4 Az integrációt segítő technikai feltételek A hallókészülék egész nap viselje, kivétel testnevelés, úszás egyidejűleg egy emberrel beszél 2-3 méterre beszéljünk a gyermekkel tartalékelem

5 Az integrációt segítő technikai feltételek Az adó-vevő a hallókészüléket egészíti ki a hasznos jeleket emeli ki a beszélő hangja érthető legyen önálló munkánál, sok beszélőnél, gyors változásoknál, szünetekben, tantermen kívül ne használjuk az akkumulátor feltöltése

6 Az integrációt segítő technikai feltételek A cochleáris implantátum A hallókészülék egyes elemeit beültetik a koponyacsontba vagy a belső fülbe + külső készülék is Gyakorlatilag hallókká válnak Ütés ne érje Ne csússzon műanyag csúszdán (elektrosztatikus feltöltődés)

7 Szociális beilleszkedésük a gyermek személyisége a befogadó környezet (osztálytársak, pedagógusok) családi háttér a kommunikációs nehézségek fokozatos oldódása Az osztály aktív tagja

8 Tanulásszervezés Ültetés; padtárs Gyermek felé forduló pedagógus Szemléltetés Írásbeli feladatok, utasítások Nevén szólítani Tánctanulás, hangszeres játék Egyénhez igazodás

9 Kapcsolattartás a szülőkkel Folyamatos kapcsolattartás: partnerek Tájékoztatás a tananyagról, a feladatokról Üzenőfüzet

10 A gyógypedagógus közreműködése Utazótanár: Pedagógussal való konzultáció Egyéni fejlesztés, rehabilitációs órák Egyéni korrepetáló jellegű foglalkozások  Iskolai vagy körzeti logopédus igénybevétele  Hallássérültek Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottsága és Gyógy-pedagógiai Szolgáltató Központ: 1147 Bp. Cinkotai út

11 Mozgáskorlátozott gyermekek A mozgás szervrendszerének strukturális és funkcionális károsodása következtében a célszerű, harmonikus és energiatakarékos mozgások nem vagy csak részben kivitelezhetők. (Kullmann, 2000) Mozgásszerv-rendszeri elváltozások: motoros és szenzoros képességek megváltozása; hatása a szocializációs folyamatokra

12 A sérülések mértékei, típusai Végtagredukciós fejlődési rendellenességek és szerzett végtaghiányok Petyhüdt bénulást kiváltó korformák Korai agykárosodás utáni mozgás- rendellenességek Egyéb maradandó mozgásállapot- változást okozó kórformák Halmozott sérülések

13 Nevelésük, oktatásuk Nincs speciális iskolahálózatuk A spontán integrálódott mozgáskorlátozott tanulók felkutatása, speciális igényeiknek megfelelő segítség biztosítása Nincs megfelelő statisztika (0,03%)

14 Az akadályozottság következményei Hely-helyzetváltoztatás nehézségei Önellátás, önkiszolgálás gondjai Problémák a finommozgásokban, koordinációkban (írás, rajzolás) Mozgástervezés (gyenge mozgássémák) Kommunikációs zavarok (beszéd, mimika, stb.) Észlelési folyamatok zavarai (irányok, szem-mozgás koordináció, olvasási zavarok) Tempóbeli eltérések

15 Az integrációt segítő feltételek Környezeti feltételek:  Akadálymentes közlekedés  Megfelelő bútorok Tanulást segítő eszközök Csúszásgátló alátétek Nagyobb vonalközű füzetek Speciális íróeszközök Könyvtartó állvány Csak annyi változtatás, amennyire feltétlenül szükség van.

16 Tanulásszervezés Egyénre szabott Helyzetére, ülésére külön figyelem Túlmozgásos gyerekek ne kapjanak másolási feladatokat a tábláról Mozgás-nevelés óra szervezhető a rehabilitációs órakeret terhére (csak szakemberrrel osztályozás nélkül)

17 Együttműködés más szakemberekkel Szomatopedagógia szakos gyógypedagógus: speciális szükségletek feltérképezése; eszközök, módszerek kialakítása Bp.-en utazótanári hálózat Mozgásjavító Általános Iskola, Diákotthon és Pedagógiai Szakszolgálat: 1145 Bp., Mexikói út 60.

18 Egyéb csoportok Tanulásban akadályozott gyermekek Látássérüléssel és vaksággal élők Magatartási zavart mutató diákok Beszédsérült gyermekek


Letölteni ppt "Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban Golnhofer Erzsébet 2004/2005. tanév Csányi Ynonne, Fótiné Hoffmann Éva, Papp Gabriella, Prónay Beáta, Rózsáné."

Hasonló előadás


Google Hirdetések