Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Iskolai mentálhigiéné Németh Katalin tanársegéd Ápolástudományi Tanszék Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Iskolai mentálhigiéné Németh Katalin tanársegéd Ápolástudományi Tanszék Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar."— Előadás másolata:

1 1 Iskolai mentálhigiéné Németh Katalin tanársegéd Ápolástudományi Tanszék Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar

2 2 A pedagógia dilemmája Az iskolának a társadalom ideális polgárát kell nevelnie, ezért az iskola „filozófiájához” tartozott a magas mérce, szigorú légkör, merev követelmények, ez az ideál nemzedékeken át automatikusan adódott tovább. A jó iskola-ekkor még- amelyben elég terhelés éri a diákokat, fáradtságos a felkészülés…

3 3 Mentálhigiéné célja A lakosság széles rétegeit a testi-lelki egészség megőrzése érdekében kedvező irányban próbálja befolyásolni. Célkitűzése megegyezik a legfőbb társadalmi értékekkel, emberközpontú törekvésekkel és azonos pedagógiai célkitűzéseivel.

4 4  A mentálhigiéné elsősorban szemléletmód /nem módszer vagy technika/, melynek központi fogalma a prevenció, mit tehetünk, milyen körülményeket teremtsünk ahhoz, hogy a különböző lelki betegségek, devianciák, magatartászavarok ki se alakuljanak.

5 5 Az iskola a legnagyobb hatású mentálhigiénés intézmény, mert • az iskolával mindenkinek van kapcsolata • gyermekkor fogékony évei a legalkalmasabbak a személyiség formálására • gyerekek kortárs csoportokban elérhetők

6 6 Iskolai mentálhigiéné Az iskolában tanítható, fejleszthető ismeretek, képességek átadásával foglalkozik, melyek a lelki egészség megőrzését, egészséges életmód, életforma kialakítását segítik elő, továbbá foglalkozik az iskolához kapcsolódó problémákkal, főleg ezek megelőzésével.

7 7 Közvetlen célja Az iskola minden szereplője jól érezze magát /diák, szülő, pedagógus/, a kapcsolatok megfelelőjen alakuljanak, örömteli /betegségmentes/ legyen a munka mindenki számára.

8 8  Buchmueller- féle csoportpszicotherápia IQ-ről tájékoztatás (Önmagát beteljesítő jóslat)

9 9 Iskolai mentálhigiéné részei 1. Egészségnevelés: felvilágosító, ismeretnyújtó, tájékoztató tevékenység. Tanítás-mely a NAT kerettanterve alapján alsó tagozattól folyamatosan bővülő tananyagként beépül a környezetismeret, természetismeret, társadalomismeret tantárgyakba és az osztályfőnöki órákba.

10 10 II. 2. Készségfejlesztés: a tanulók pszichés kompetenciájának fejlesztése, személyiségfejlesztés 3. Az iskola társaslélektani helyzetének optimalizálása /pozitív tanár-diák viszony, fegyelem, erőszakmentes konfliktuskezelés/

11 11 Mentálhigiénés beavatkozások célja 1. A pedagógus irányában  Növelni a gyermek viselkedésével szembeni felelősségét  Fokozni azt a bizonyosságérzést, hogy a gyerekre hatással lehetünk  Mentálhigiénés prevenciós tudatosságot kialakítani

12 12 Mentálhigiénés beavatkozások célja II. 2. Tanulók irányában: Egészségneveléssel kapcsolatos információk tudatosítása /emocionális+fizikai/ Pszichés kézségek fejlesztése, melyek védő szerepet játszanak azokkal a negatív hatásokkal szemben aminek a gyermek ki van téve fejlődése során.

13 13 Pszichés kézségek fejlesztése  Döntéshozás  Problémamegoldás  Kritikus gondolkodás  Kreatív gondolkodás  Hatékony kommunikáció  Kapcsolati kézségek  Önismeret  Empátiás kézség  Megbirkózás az érzelmekkel  Stresszkezelés

14 14 Mentálhigiénés szolgáltatások 1. Pedagógusok számára: Mentálhigiénés konzultáció Esetmegbeszélő csoport Konfliktuspedagógiai tréning Műhelymunka 2. Gyerekek számára: Önismereti csoport, játék csoport Szociális készségfejlesztő csoport

15 15 Mentálhigiénés szolgáltatások II. 3. Szülők számára: Konzultáció Konfliktuskezelő tanfolyam

16 16 Kialakulása A XIX. és XX. század fordulója levált az iskola pszichológiától Iskola Kongresszus: gyerekek magatartászavarai okozzák a legtöbb problémát Anyai attitűdöt kell megváltoztatni, anya gyermek kapcsolat harmonikus magatartás változhat. Ezt áttették az iskolára is ----pedagógus attitűd

17 17 Pedagógus  1. Növelni a gyerek viselkedésével szembeni felelősséget  2. Hatással lehet a gyermekre a pedagógus  3. Növelni kell a szocializációs aktivitások számát 1963-önálló terület hazánkban is mükődik

18 18 szerepe  Az Ericson féle személyiségelmélet 8 életszakasza közül 2 is az iskolás korra esik év pubertás előtti szakasz év pubertás, és részben utáni szakasz

19 19 feladat 1. Kompetencia Először tudatosul az, hogy elvárások vannak vele szemben, melyeket nem a család támaszt Veszélyek: Elégedetlenség érzés/teljesítmény,család/ Feladja játékosságát

20 20 Feladat II.  2. Hűség / serdülőkor/ Belső ambivalencia érzése Őszinteség Veszély Szülő gyermek kapcsolat megromlik a helytelen kommunikáció miatt

21 21  1. Másiknak van problémája  Értő figyelem 2. Nincs probléma /leginkább mehtálh/  Pozitív énüzenetek /rólam szól/  Bajmegelőző énüzenetek /pl.krétapor/  Önfeltáró énüzenetek /kapcsolat megalapozására szolgál/ 3.nekem van problémám konfrontációs énüzenetek /így nem jó/

22 22 Iskoláskor mentálhigiénés problémái I. Szorongás Amerikai kutatások: 34% teljesítmény szorongás 28% veszekedés a családban 28% szülő betegségétől való félelem 10% saját betegségtől való félelem

23 23 lehetőségek  Személyesség  Képességeit figyelembe venni  Zavaró tényezők figyelembevétele  Lehetőséget adni a javításra  Sikerélményhez juttatni  Értő figyelem  Megfelelő kommunikáció

24 24  II. depresszió Modern társadalmak 40% depressziós Társadalmi rend változása Ranschburg J. féle depressziós tünetek: • Tartós boldogtalanság • Halál, öngyilkosság gondolata /életkor/ • Anhedónia: érdektelenség • Étvágy és alvászavar • Pszichomotoros lelassulás /csoszogás, fáradtságérzés / • Gondolkodási zavarok, tanulmányi eredmény csökken • Emocionális labilitás

25 25  A gyermekkori depresszió összetett /több tényező válthatja ki/  Alattomos /sokáig rejtve marad/hat/  Veszélyes /szélsőséges érzelmek miatt/

26 26 Megjelenési formák  Fiúknál: Agresszív megnyilvánulások előtérbe kerülnek. Pl. betörés, verekedés, gyorshajtás /rendőrök preventív szemlélete/ Öngyilkossági kísérlet kábítószer

27 27 II.  Lányoknál: Inkább az érzelmi sík dominál szerelmi viszonyok gyors váltogatása féktelen szexualitás /önbecsülési zavarok/ öngyilkossági kísérlet kábítószer

28 28 Mosolygó depresszió: Jól diszimulál nappal A problémák álmaiban, fantáziáiban, elszólásaiban érhetők tetten.

29 29 III. öngyilkosság  Világon betöltött poziciónk: Serdülőkoriban az első Mo., az egyéb életkorokban hátrébbkerültünk!

30 30 Leggyakoribb okok  Lányok: Érzelmi elutasítás Szerelmi csalódás SZÉGYEN Érzelmi elszigetelődés magány  Fiúk: Önbecsülési zavar Alacsony önértékelés SZÉGYEN Érzelmi elszigetelődés magány

31 31 IV. VÁLÁS

32 32 Iskolai bántalmazás „neveld a gyermeket a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól.” Példabeszédek könyve

33 33 A nevelés célja megtanítani a gyermeket emberi módon élni, az emberi élet alapfeltétele az együttműködés, bizonyos fegyelmi szabályok betartása.

34 34 Agresszió megjelenési formái  1. Kontrollvesztés agressziója  2. Agresszió, mint stratégia  Büntető, nevelő, védekező  3. Strukturális agresszió  szervezetekben, csoportokban fejeződik ki, pl elsőévesek beavatása

35 35  1. Néma büntetések  2. Szóbeli büntetések  3. Megszégyenítő büntetések

36 36 bántalmazásról Gyermekek fizikai bántalmazásáról az az első hivatalos közlemény 1946-ban jelent meg-Caffey Kempe-”vert gyermek szindróma” Koers- egy együttélési rendszerben megvalósuló minden erőszakos interakció, melynek során a gyermeket elnyomják, vagy korlátozzák

37 37 Típusai  1. Fizikai bántalmazás  2. Szexuális bántalmazás  3. Érzelmi bántalmazás

38 38 1. Fizikai bántalmazás  A krónikus fizikai bántalmazás jelei:  Interperszonális ambivalencia  Állandóan mobilizált védekezés  Környezeti problémák kezelésének zavara  Elvárásokkal szembeni frusztráció  „Kaméleon természet”  Tanult tehetetlenség  A szülő testi és érzelmi támogatása utáni vágy  Élet élvezetének képtelensége  Psziciátriai szimptomák: hisztéria, enuresis, hyperaktivitás, bizarr viselkedés  Alacsony önértékelés  Tanulási problémák  „álérettség”

39 Green : azok a gyerekek, akiket ismételt veréssel, elhagyással fenyegetnek, úgy érzik, hogy a bántalmazás saját rossz magatartásuk függvénye, függetlenül attól, hogy aktuálisan ártatlanok.

40 Kaplan: vizsgálata szerint a tanárok fegyelmezési módszerei a büntető módszerek tekintetében jórészt saját gyermekkori tapasztalataikon nyugszik.

41 41 2. Szexuális bántalmazás  1994-Conte: a kényszerített, megtévesztéssel vagy erőszakkal elért szexuális viselkedés kiskorú és felnőtt személy között.  Exhibicionizmus /ha nincs köztük családi kapcsolat/  Voyerizmus  Simogatás ami a nemi szervekre korlátozódik  Csókolózás  Szexuális aktus

42 42 Szexuális bántalmazás rövidtávú hatásai: félelem, szorongás, depresszió iskolai nehézségek düh vagy gyűlölet későbbi szexuális viselkedésre való alkalmatlanság szökés vagy bűnözés

43 43 3. Érzelmi bántalmazás  Rejtettebb maradhat, mint az előző kettő  Garbaríno-1994:  Izoláció  Visszautasítás  Mellőzés-a szülő, tanár elérhetetlen a gyermek számára  Pl a tanár nem köszön vissza, nem „hallja „meg a tanulói kérést

44 44 3. Érzelmi bántalmazás II.  Megfélemlítés-önálló vélemény büntetése, megalázás, a gyermek érzelmeinek kigúnyolása, nem megfelelően feldolgozott irodalom, film, zene  meggyanúsítás

45 45 Gyermekbántalmazás hatásai  1. Gyermek életkora a bántalmazás idején  2. Bántalmazó személlyel való kapcsolat  3. Fenyegetés szintje/súlyossága  4. Gyermek családjának emocionális klímája  5. Gyermek mentális emocionális egészsége

46 46 Gyermekbántalmazás hatásai II.  6. A gyermek bűnösség- érzése  7. Az áldozat neme

47 47 Felismerése  Klinikai orvos  Pszichológus  Pszichiáter  Nehezítő tényezők:  Sajátos felfogás a nevelésről  Szakemberek közötti együttműködés hiánya  Bírósági eljárástól való félelem  Kételkedés a hatóságok munkájában

48 48  PREVENCIÓ  Professzionális  Közösségi segítők munkája  agresszió kezelése osztály szinten  Tantestület-szülő kapcsolat  Iskola és más intézmények kapcsolata /nevelési tanácsadó/  Intézményi konzultáció

49 49 Iskolai zaklatás-Mobbing  Társak általi gúnyolás, fenyegetés, fizikai erőszak, pszichoterror  „nem hagyom magam ezzel bántani”  Csoporthierarchia, csoportösszetétel  Vezető/k  Követők- nehogy kimaradjon  Kivülállók- bűnbak, áldozat

50 50 A csoport maga alakítja ki a diktátort, tipikus zaklató jellemzői: állandó normaszegő pozitívan vélekedik az erőszakról nagy fizikai erő jellemzi tanárral is szembeszáll belső bizonytalanság jellemzi „mint látás”

51 51 Kivülálló- bűnbak, áldozat  Senki sem születik áldozatnak, de bizonyos helyzetekben előfordul, hogy áldozati szerepe kerül, /csendesebb, alacsony önértékelés, érzelmi labilitás/  A csoport a felgyülemlett feszültséget vezeti le, ez a vezetőnek dominanciát jelent, az „áldozat” nem mer/akar segítséget kérni---védi az agresszort--

52 52 Funkciói  1. Szelep a feszültség levezetéséhez  2. Csoprtkohéziót erősíti  3. Kivetítésre ad lehetőséget

53 53 Teendők  1. Iskola szinten  2. Osztály szinten  3. Egyén szintjén  A csoport hierarchiával tisztába lenni  Több idő  Ne gerjesszük tovább a problémát  Probléma prevenció

54 54 Irodalomjegyzék Kézdi Balázs: Iskolai mentálhigiéné, Pannónia Könyvek, Pécs, Ranschburg Jenő: Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió Ranschburg Jenő: Az érzelem és a jellem lélektanából Ranschburg Jenő: Szeretet, erkölcs, autonómia


Letölteni ppt "1 Iskolai mentálhigiéné Németh Katalin tanársegéd Ápolástudományi Tanszék Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar."

Hasonló előadás


Google Hirdetések