Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata M. Tamás Márta pedagógiai szakpszichológus Kőbányai Nevelési Tanácsadó.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata M. Tamás Márta pedagógiai szakpszichológus Kőbányai Nevelési Tanácsadó."— Előadás másolata:

1 Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata M. Tamás Márta pedagógiai szakpszichológus Kőbányai Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szolgáltató Központ és Tehetségpont

2 Mi az agresszió? - libidó, alkat, korosztályi jellemzők, rangsor - valódi agresszió

3 FONTOS Az agresszió nem örökölhető, hanem tanulási folyamat eredménye!!! Az agresszió nem örökölhető, hanem tanulási folyamat eredménye!!! Az agresszió TÜNET!!! Az agresszió TÜNET!!!

4 Definíció Agresszióról beszélünk, Agresszióról beszélünk, - „...ha valaki a másik embert károsítani, vagy bántani akarja.” (Nolting 1997.) - „...támadó jellegű magatartás, ellenséges, legtöbbször feszültséggel járó belső érzületek, élmények jelentkezésekor, amelyek irányulhatnak a külvilágra, személyre, vagy befelé az átélőre magára; lehetnek tudatosak, vagy tudattalanok (pl. bosszúságot okozó ajándék küldése), vagy akár átalakult formában is ( pl. elfojtott agresszióból származó szorongásban, testi tünetekben).” (Az agresszió világa, szerk.: Hárdi István Budapest, Medicina)

5 Az agresszió tünetei 1. Droghasználat: (dohányzás, alkohol, kábítószer, gyógyszer) Droghasználat: (dohányzás, alkohol, kábítószer, gyógyszer) Verbális agresszió, Verbális agresszió, Rendbontás, Rendbontás, Rongálás, Rongálás, Tv, számítógép túlzott használata, Tv, számítógép túlzott használata, Verekedés, Verekedés, Hazudozás Hazudozás Kierőszakolás, csicskáztatás Kierőszakolás, csicskáztatás Iskolai problémák kiközösítés, pedagógussal való kapcsolat, Iskolai problémák kiközösítés, pedagógussal való kapcsolat, Deviáns viselkedés: pl. csalás, lopás Deviáns viselkedés: pl. csalás, lopás 2008www.fppti.hu/rendezvények/FPNapok Mayer József és mtsai kutatása 2008

6 Az agresszió tünetei 2. Viselkedészavar: deviancia, agresszió, szorongás, mozgékonyság Viselkedészavar: deviancia, agresszió, szorongás, mozgékonyság Kapcsolati zavar: ellenállás, túlzott alárendelődés, peremhelyzet, bandavezér Kapcsolati zavar: ellenállás, túlzott alárendelődés, peremhelyzet, bandavezér Teljesítményzavar: alulteljesítés, „túlpörgés” Teljesítményzavar: alulteljesítés, „túlpörgés” Szomatikus tünetek: fáradás, pszichoszomatikus tünetek, gyakori betegségek Szomatikus tünetek: fáradás, pszichoszomatikus tünetek, gyakori betegségek

7 A magatartászavarok okai 1 Elsődleges: Elsődleges: - Érzelmi pl. családi, nevelési - Organikus: genetikai alap MCD, POS, AD/HD Másodlagos: Másodlagos: - kognitív képesség alacsony IQ, részképesség kiesés - kognitív képesség alacsony IQ, részképesség kiesés - szociális háttér - szociális háttér

8 A magatartászavarok okai 2. Érzelmi elfogadás – elutasítás pozitív negatív Odafordulás elutasít Közelít távolít Szeretet félelem Érzelmi elfogadás elutasítás Kötődés védekezés Normakövetés szabályok áthágása Alkalmazkodás magatartászavar

9 A kezelés módjai 1 Komplex rendszerszemlélet: Komplex rendszerszemlélet: Család – óvoda, iskola - szakellátás Pszichológiai ellátás Pszichológiai ellátás - Diagnosztika - Konzultáció - Mediáció - Esetmegbeszélés - terápia

10 A kezelés módja 2. Pedagógiai: egyéni és csoportos Pedagógiai: egyéni és csoportos direkt és indirekt direkt és indirekt - Egységes szabályok, keretek - Oktatási módszerek: Mozaik, adaptivitás - Módszerspecifikus tudás/végzettség (kognitív viselkedésszabályozás, erőszakmentes kommunikáció, mediáció stb.) (kognitív viselkedésszabályozás, erőszakmentes kommunikáció, mediáció stb.) - Nevelési folyamat módszerei: szociometria, beszélgetőkör, drámajátékok, konfliktuskezelés, kommunikációfejlesztés, közösségépítés - SZÜLŐkkel való kapcsolat

11 A kezelés módja 3. Szociális ellátások Szociális ellátások Rendszerszemléletű megközelítések Rendszerszemléletű megközelítések - Békítő program (Twemlow) - Arizona - Mozaik (Aronson)

12 Köszönöm a figyelmeteket! Köszönöm a figyelmeteket!

13 Szakirodalmak Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió Karczag Judit: Iskolakerülő Karczag Judit: Iskolakerülő Nádasdi-Hunyadyné: Fekete pedagógia Nádasdi-Hunyadyné: Fekete pedagógia Pszichoterror az iskolában Pszichoterror az iskolában László Zsuzsa: Az örökmozgó gyermek László Zsuzsa: Az örökmozgó gyermek Nehezen kezelhető, a Pozitív Egyesület kiadványa Nehezen kezelhető, a Pozitív Egyesület kiadványa Metálhygiénés programok (Bácskai Júlia Magántanoda, Csendes Éva tankönyvcsalád stb.) Metálhygiénés programok (Bácskai Júlia Magántanoda, Csendes Éva tankönyvcsalád stb.)


Letölteni ppt "Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata M. Tamás Márta pedagógiai szakpszichológus Kőbányai Nevelési Tanácsadó."

Hasonló előadás


Google Hirdetések