Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008."— Előadás másolata:

1 Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.

2 Bevezetés Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban
A kisgyermekkorban készült rajzok, vizuális alkotások okoznak számunkra leginkább élményeket: szín- és formaviláguk elbűvöli a befogadót, hiszen eredendő és érintetlen, tiszta, egyszerű megfogalmazással az alkotó személyiséget tükrözik. Ekkor még leginkább az érzelmek, az indulatok szimbolikusan kerülnek megjelenítésre.

3 Bevezetés Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban
Ezzel ellentétben a kiskamaszkorra, a verbalitás válik dominánssá, így a vizuális kifejezőeszközök szerepe egyre csökken. A hagyományos médiumokban az érzelmek egyáltalán nem jelentkeznek. A közlésre szolgáló eszközök az ábrázolás és leképezés irányába tolódnak el. A kiskamasz hűen akarja visszaadni a külvilágot és ezt a részletezéssel véli elérni.

4 Kutatások Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban
A kiskamaszkor és a kamaszkor vizualitásával, valamint pszichológiai, szociológiai hátterével egészen a 19. századtól foglalkoznak társadalomtudósaink (forrás: Kárpáti, 2001.): Nagy László Clauss-Hiebsch H. Gardner Victor Löwenfeld Székácsné Vida Mária Kárpáti Andrea Gaul Emil.

5 A korosztály jellemzői Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban
Clauss-Hiebsch (1977): A kategorikus észlelés kezdete, jelenségek osztályba sorolása, a látvány rendszerbe helyezése. A gondolkodás ekkor kezd átlépni a konkrét fogalmi szintről az absztrakt gondolkodás szintjére. A verbalitás, a fogalmi absztrakció elsorvasztja, illusztratív szerepbe kényszeríti a vizuális kifejezés formáit.

6 A korosztály jellemzői Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban
Nagy László (1905): Analízis különösen intenzív A szintetizálás nem elégséges , s így a magasabb szintű szintézis elmarad A spontán gyermekrajz fejlődése megáll H. Gardner (1980): U alakú görbe évesen „rajzi törés” 15 éves lány állatmenhely rajza

7 A vizuális nyelv Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban
A vizuális nyelv kétféle idiómája alakul ki. Az ún. „iskolai” (school art style) és a szabadidős rajzi stílus. 14 éves lány iskolai, haptikus és otthoni, optikus munkája Victor Löwenfeld a serdülés idejére teszi a két fő ábrázolási típus differenciálódását: Optikus és vizuális típusú gyermekek Haptikus vagy motorikus típus

8 A vizuális nyelv Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban
Löwenfeld két részre bontja a kamaszkori rajzi fejlődés időszakát: 1. Csoport korszak, vagy szemléleti realizmus kora (9-12 életév) Nem „rajzi törés”, hanem nyelvváltás: a gyermekrajz motívumvilágára a kortársak vannak a legnagyobb hatással és erősen megnő a realista ábrázolás. 2. Pszeudo-naturalista korszak (12-14 életév) A tér- és mozgásábrázolás jelentősen fejlődik, ám a rajz elveszti spontaneitását, sablonossá válik. Elégedetlenség, a képességek hiányának felismerése, ami csalódáshoz vezet.

9 Áttörés Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban
Gaul és Kárpáti, (1997): Megfelelő fejlesztés mellett a vizuális képességek a kamaszkorban sem hanyatlanak. Ellenkezőleg: lényeges fejlődést mutatnak. A rajzfejlődés megtorpanása azonban csak az európai és észak amerikai kultúrákban általános tapasztalat. Távol-Keleten az arab világban a rajzfejlődés nem áll meg – kamasz csak idiómát (műfajt, technikát, médiumot) vált. 16 éves fiú munkája, a hajlékonyság fogalmára

10 Áttörés Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Székácsné (1971):
A családi ösztönzés, a hagyományos vizuális kultúra beépülése a mindennapokba fenntartja a rajzolási kedvet. Nem mutatnak visszaesést, elszegényedést a roma gyermekek rajzai sem (pszichorealizmus). Rokoníthatók az expresszionizmus, a szürrealizmus képi, formai világával

11 A plasztikai nyelv Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban
A plasztikai nyelv fejlődése során ugyanolyan szempontok játszanak szerepet a kiváltó okok között, és a fejlődés lépései is teljes mértékben megegyeznek a rajzi fejlődés menetével. Mivel a plasztikai ábrázolásmód , az egyik legalkalmasabb médium a gondolatok kifejezésére, így egy új eszközt használva, megfelelő irányítás és koncepció mellett elérhető a fejlődés. A plasztikai fejlődés szoros összefüggésben van a konstruáló képességgel.

12 A plasztikai nyelv Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban
16 éves fiú munkája, az érzelmek és a lelkiállapot megjelenítésére 17 éves lány Yin-yang ábrájának konstrukcióba helyezése

13 A plasztikai nyelv Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban
Magas szintű absztrakció, saját élményeket feldolgozva, domborműben. A mintázást rajzi megoldás előzte meg. 16 éves lány munkája.

14 Összegzés Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban
A kiskamaszok és később a kamaszok (12-18évesek) ábrázolásain (legyen az két-vagy háromdimenziós produktum) a kulturális jegyek az egyéni sajátosságokkal egyenértékűek. Az ábrázolást ekkor már befolyásolhatják a művészi élmények ( a korábban látott és elemzett műalkotások és a kortárs vizuális nyelv egyaránt), az ifjúsági szubkultúra produktumai (a divat, illetve a tükre a tömegkommunikáció), és az oktatás elvárásai, mintái.


Letölteni ppt "Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008."

Hasonló előadás


Google Hirdetések