Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 A kisgyermek vizuális gondolkodása Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 A kisgyermek vizuális gondolkodása Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa."— Előadás másolata:

1 1 A kisgyermek vizuális gondolkodása Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa

2 Nevezze meg azt a két nagy vizuális alkotás-csoportot, amelyekbe ezek az alkotások tartoznak! Mi a képfajta pontos/abb neve? a) SZUBJEKTÍV (SZEMÉLYES) b) OBJEKTÍV (DIREKT) egy kis ismétlés …

3 Sorolja fel a vizuális nyelv „elemeit”, tartalmait/kategóriáit! - FORMA - VONAL - PONT - SZÍN - FELÜLET - FÉNY - RITMUS - SZERKEZET - ELRENDEZÉS - KOMPOZÍCIÓ - TÉRÁBRÁZOLÁSI MÓDOK - TÉRHATÁSKELTÉS - IDŐÁBRÁZOLÁSI MÓDOK - AZ IDŐ/MOZGÁS ÉRZETÉNEK KELTÉSE

4 Életkori jellemzők 1-3. év: firkakorszak – nyomhagyás öröme, érzelemkifejezés és kommunikáció (Földi Péter: „A dühös nagymama” - történet)

5

6 a korszak végén: mások számára is beazonosítható elemek mi az, ami már nem csak firka?

7

8 4-6. év: presematikus korszak: változó sémák, figurativitás, szórt formák, formák sorakoztatása

9 : formák egy vonalra sorolása milyen a térábrázolási mód?

10 : nézetek egyesítése (ötvözése) milyen a térábrázolási mód?

11 : átlát- szóság mi a szokatlan ezen a képen?

12 ember-arc jellemzői hogyan ábrázolja a Napot?

13 elemezzen!

14 7-9. év: sematikus korszak: stabil sémák, differenciáltság, formák rendezése, szubjektív méretviszony méretvi- szony: szubjektív térábrázolás : formák vonalra sorakozta- tása magyarázza, igazolja!

15 mozgalmas témák narrativitás mesélje el a képet! ← tárgyhoz kötődő színek

16 elemezze!

17 szubjektív formák és színek elemezze!

18

19 tanórai feladat- helyzetben: a kifeje- zés szabadságát kell biztosítani

20 7-10. életév, 1-4. évfolyam: tanórai feladathelyzetekben a kifejezés szabadsága domináljon

21 10. év (4/-5. évfolyam) ébredező realitásigény a magyarázó ábrázolásokat mesébe oltjuk, a modell utáni ábrázolást legkorábban 3. évfolyamon kezdhetjük el

22 Életkori jellemzők - áttekintés évkorszakjellemzőkpedagógiai elvek firkakor- szak nyomhagyás élményétől a kommunikáció öröméig -gazdag formák, komponálás kezdetei -1. forma – 2. szín; ösztönös színpreferenciák -szabad alkotás -sokféle eszköz és anyag -kevés, kontrasztos szín presemati- kus korszak változó tartalmú sémák, variálható-kombinálható saját alapjelek - médiumtól függő szín - szimbolikus térábrázolás -érzéki élmények kifejezése -ábrázolás és játék össze- kapcsolása -fantasztikus témák sematikus korszak stabil tartalmú geometrikus sémák -differenciált részletformák -mozgalmas témák, sorozatok -plasztika, építés, tárgyalkotás -kombinálás a realizmus hajnala - a kortársaktól tanul - naturalizmus (emberábrázolás: kor, nem, hangulat) - kulturális környezet hat - ér- és színábrázolási konvenciók, kísérletezés - gyakran merev, túldíszített - érzelemgazdag témák -nemi szerepek, társadalmi akciók ábrázolása -csoportmunka -mindennapi életből vett tervező, tárgyalkotó, díszítő feladatok

23 A rendszer forrása: Löwenfeld, Victor (1970) megtalálható: Kárpáti - Firkák, formák, figurák az értelmezés kora: pszeudo- naturalista korszak önkritikus, elégedetlen az ábrázolás érzelem-levezető szelep erős törekvés a valósághűségre -háromdimenziós térábrázolás -árnyalatos színkezelés -plasztikai és design képességek virágkora -életszerű, praktikus vonatkozások -külön program: lányok-fiúk, tehetségesek-átlagosak -humor, geg, paródia döntések kora -tervezés:önmaga megalkotása -ügyesség, techn. érdeklődés -sokféle vizuális nyelv -gyermekkorhoz: firka-graffiti -szimbólumok -hullámzó teljesítmény -modern stílusok formanyelve -alkotó és bef.képességek -társművészetek, interdiszciplináris bef. élmények

24 „a kisgyermek nem a valóságot ábrázolja” nem??

25 „a kisgyermek a valóságot ábrázolja” igen??

26 művészettörténeti párhuzam [?] Barlangfestmények, Lascaux (Franciaország), Kr. e k. szórt formák

27 Nofertari királyné (egyiptomi falfestmény, Kr. e. 1280) nézetek egyesítése

28 egy pedagógiai intelem:

29 9 és fél éves: tobzódik az őt érdeklő témában üzenőcédulán, kb. 7,3 x 7,3 cm szekrényajtó tükrére festve és a rajzok a kanapé fölötti kitűzőn kreatív, élménygazdag

30 … és ilyeneket (is) kellett készítenie 7-8 éves korában a rajzórákon … mechanikus, örömtelen

31 a gyermekek számára érdekes, mozgalmas, életszerű, élményszerű feladatokat adjunk


Letölteni ppt "1 A kisgyermek vizuális gondolkodása Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa."

Hasonló előadás


Google Hirdetések