Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év) MÁRIALIGETI ANNA - 2009.10.13.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év) MÁRIALIGETI ANNA - 2009.10.13."— Előadás másolata:

1 A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év) MÁRIALIGETI ANNA

2 az őskortól bejárt út MÁRIALIGETI ANNA – barlangrajzok // ‘ahol van hely’ 2 – bizánci mozaik // egymás fölé-alárendeltség 3 – gótikus festmény // axonometrikus, egy- és kétiránypontos perspektivikus ábrázolás 4 – Rembrandt // fejlett térábrázolás, kombinált eszközök alkalmazása a tér kifejezésére

3 térábrázolás „kellékei” MÁRIALIGETI ANNA Mi a térábrázolás? A tér visszaadásának módja (pl.: egymás feletti sávokban elrendezett képelemek, színekkel érzékeltetett, ún. „levegőperspektíva”, tárgyak határoló lapjainak „összetartása” egy enyészpont felé, azaz mechanikus „tan-perspektívaként” funkcionáló lineáris térábrázolási mód). // Betty Lark-Horowitz - Hilda Lewis - Marc Luca 1973 Mitől érezzük a képet ‘teresedőnek’? - árnyékolás (3,4) - perspektíva (3,4) - közeli és távoli tárgyak színe változik (levegőperspektíva) - élesen kirajzolt részek vs. foltok (4) - méretkülönbségek (3) - takarás -egymás feletti sávokba rajzolt alakok (1,2)

4 rajzi korszakok térábrázolás szerint 1- Löwenfeld MÁRIALIGETI ANNA Firkakorszak a komponálás kezdetei 4-6 Presematikus korszak sajátos szimbolikus térábrázolás 7-12 Sematikus korszak geometrikus sémák A realizmus hajnala //a banda korszak tér ás színábrázolási konvenciók elsajátítása, kísérletezés Az értelmezés kora //pszeudonaturalista korszak 3dimenziós térábrázolás árnyalatokban gazdag színkezelés A döntések kora vissza a gyermekkori vizuális nyelvhez firka, grafiti 3 6

5 rajzi korszakok térábrázolás szerint 2- Rhoda Kellog MÁRIALIGETI ANNA I. Firkakorszak ( 2-4 év) Az alapformák megjelenése - az ábrázolásba való átmenet Kör, majd szögletes idomokra emlékeztető formák Elemi forma és vonalkészlet jön létre Már nem alapfirkákból, hanem diagramokból és kombinátumokból alakítja ki a gyermek bonyolultabb formáit, melyeket Kellogg aggregátumoknak nevez. (aggregátum: félig képek, félig firkák – némelyik kész kép, dekoratív alkotás, majdnem kép) (Aggregátum:egymással érintkező, de szerves kapcsolatban nem lévő elemek halmaza) II. Képalkotó szakasz ( 3,5-5 év körül) Valóság dolgaihoz hasonló, leképező szándékú ábrák létrehozása az aggregátumokból.

6 rajzi korszakok térábrázolás szerint 3– Kárpáthi Andrea MÁRIALIGETI ANNA Vizuális- és Narratív Teszt – a képmező megkomponálása

7 rajzi korszakok térábrázolás szerint 3- Kárpáthi Andrea MÁRIALIGETI ANNA I. Alaktalan rajzolás kora (1-3 év) II. Képzeletszerű rajzolás kora (3-10 év) csapongó képzelet nincsenek természetes arányok ‘átlátszó’ vonalak (térösszecsúszás) sémák nincs perspektíva – firkák, kisfiú // 3 éves 2 – firkák, kisfiú // 3 éves 3 – mentő, kislány // 6 éves

8 térbeli dimenziók ábrázolása – Kárpáti Andrea MÁRIALIGETI ANNA eleinte az 1 és 2 dimenzió szerint rajzol, nehézségekkel küzdve tér át a 3. dimenzióra ritka esetben fejlődik ki a tárgyak távlati rajza önmagától 1 dimenziós rajz: egyszerűsítésből következik, a hosszúkás testek absztrahációja jellemzi a gyermek előbb absztrahálja az irányt, s csak utána a párhuzamosságot a 3. dimenzió megrajzolására való törekvés több nehézségbe ütközik (magasabb intelligencia, komplikált összetétel…) > nem jutnak el idáig

9 perspektivikusság a gyermekrajzokban – Levinstein MÁRIALIGETI ANNA „A perspektivikusságra való törekvés az alakok térbeli elrendezéséből, a tárgyak több oldalról való megrajzolásában nyilvánul meg.” // Levinstein 1 – perspektíva teljes hiánya 2 – horizont felrajzolása, az alakok egy síkban vannak 3– alakok távlat szerinti elrendezése 4 – közelebb lévő tárgyak nagyobbak, távolabbiak kisebbek

10 tér kifejezésének fejlődése gyermekrajzokban MÁRIALIGETI ANNA – szétszórt 2 – egyvonalas sorakoztatás 3– többvonalas sorakoztatás 4 – ”kevert” látás 5– „hegyperspektíva” 6– jelenségszerű ábrázolás A rajzi fejlődés aspektusaiban ez mutatja a legkevesebb fejlődési fokot. (5%) 6

11 tárgyak térbelisége gyermekrajzokban MÁRIALIGETI ANNA – egyetlen oldalról 2 – egyszerre több oldal is látszik 3– távlati rajzig nem jutnak el A távlati rajzig általában már nem jutnak el…

12 térlátás fejlődése- Pálffy Zoltán MÁRIALIGETI ANNA a tárgyat „önállótlanul” tükröző (…) forma- és térlátás a tárgyat „önállló” tárgyként visszatükröző s a tárgy anyagi reprodukálásának (…) vezérlésére alkalmas emberi látás a tárgyak formai reprodukálásának vezérlésére alkalmas képi tervek készítéséhez szükséges látás + tárgyat felismerő formalátás a perspektivikus látszat bizonyos külső jelző ingereinek rajzi reprodukálását vezérlő látás + a 3 dimenzió „látszatát” érzékelő látásminőség „Feltevésem szerint az ember specifikusan emberi forma- és térlátása a forma és tér konkrét, majd fokozatosan elvontabb és elvontabb – a történelmi-társadalmi fejlődés folyamán „egymásra rétegződő” – külső „tárgyi szintjeinek” megfelelő belső szinteken szerveződik.” // Pálffy Zoltán

13 Összefoglalás MÁRIALIGETI ANNA Nem csoda, hogy a gyermek nehezen cseréli fel a képzeleti világot a teljesen objektív valóság képével… Sok nehézséget, zavart, küszködést jelent a 3. dimenzió kifejeződése. Az emberi szellemnek is ezt a fokot volt legnehezebb elérnie.


Letölteni ppt "A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év) MÁRIALIGETI ANNA - 2009.10.13."

Hasonló előadás


Google Hirdetések