Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban Kárpáti Andrea ELTE Természettudományi Kar, ELTE Természettudományi Kar, Multimédiapedagógiai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban Kárpáti Andrea ELTE Természettudományi Kar, ELTE Természettudományi Kar, Multimédiapedagógiai."— Előadás másolata:

1 A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban Kárpáti Andrea ELTE Természettudományi Kar, ELTE Természettudományi Kar, Multimédiapedagógiai és Oktatástechnológiai Központ Magyar Iparművészeti Egyetem, Tanárképző Tanszék

2 Kutatási problémák l A rajzfejlődés klasszikus modelljei: a kamaszkor, mint a vizuális képességek fejlődési mélypontja? technikája l A „kamasz-kép” technikája: a rajzi törés jelensége fejlődési, pedagógiai vagy oktatás-politikai probléma? l A „kamasz-kép” esztétikumának megítélésében a gyermekrajz vagy a „nagyművészet”, vagy a kortárs (szub) kultúrák esztétikai elvei az irányadók?

3 A rajzfejlődés modelljei l Lineáris: fejlődési korszakok, rajz és intelligencia l Spirális:„megszüntetve megőrzés” l U alakú: kisgyermek-zseni  iskola  mélypont  művész önképzése l Poliszenzoriális:kép+mozgás+ szó+zene+színjáték = multimediális kifejezés A kamaszok vizuális nyelve. Akadémiai Kiadó, 2005

4 Képalkotás, formaalkotás Clark Rajzi Képességek Teszt (CDT) l Imitatív, informatív, dekoratív és expresszív ábrázolás l 96 rajzi teszt tipikus 4 feladata: ház, futó ember, mozgó csoport térben, fantáziarajz Átlag alatti ÁtlagosÁtlag feletti

5 Értékelési szempontok: Érzéki minőségek Formai jegyek Kifejezőerő Technikai jegyek

6 A komponáló készség fejlődésének vizsgálata Vizuális Narratív Teszt: 6 képkocka címmel, esetleg szöveggel évesek narratívjai: konfliktuskezelés, tömegkommunikációs sémák kerülése a motívumokban, beépítése a kompozícióba

7 A jelalkotás "Kreatív Gondolkodás Teszt” (TCT, Urban és Jellen) Értékelési szempontok: - képelemek felhasználása - kompozíció - eredeti formák - humor - jelek, szimbólumok, szöveges kiegészítés

8

9

10 A térszemlélet vizsgálata Vizualizáció Képzeleti munka

11 A térszemléleti képesség szerkezete 2 nagy csoport: Manipuláció, felismerés Alcsoportok: vizualizáció, képzeleti munka, pszichomotoros komponensek, vizuális memória

12 A térszemlélet fejlődése a kamaszkorban l Legnagyobb a fejlődés minden komponensben a osztály között - de csak, ha fejlesztés van l Legfontosabb háttér-változó: a rajzi program l Sikeres fejlesztő eljárások: plasztika, modellezés, tárgyalkotás = valós téri manipulációk és tervezés l A biológiai nem hatása a teljesítményekre erős, a fiúk minden próbában jobbak, más fejlesztést igényelnek.

13 A képi szimbólum-alkotás „Vizuális napló” és projekt feladatok • Témához választott technika, (multi)média • Személyes üzenetek aktuális megformálása  leképezés + kifejezés, tervezés, tárgyalkotás • Idézetek a „nagyművészetből” integrálva a saját jelképtárba • Felnőtt tömegkultúra ironikusan • „Rejtjelek” szöveges kiegészítéssel - Documenta X

14 Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny

15 A vizuális tehetség Juvenilia-kutatás Pedagógiai és művészeti dokumentum-elemzés Életút-interjúk 1. XIX. századi klasszikusok Kutatási témák: l Hogyan integrálódik a kamasz tehetség kora képzőművészeti kultúrájába? l Művészet és pedagógia l Merít-e az érett művész a gyermekkori alkotásokból? l Van-e törés, vagy sima a nyelvváltás? Barabás M.

16 Klasszikus magyar alkotók juveniliái Barabás Miklós Izsó Miklós Lotz Károly Benczúr Gyula Szinyei Merse Pál Ferenczy Károly Csók István Fényes Adolf Tornyai János Gulácsy Lajos Csók István Ferenczy István

17 Izsó Miklós Zichy Mihály Munkácsy Mihály Lotz Károly

18 Kortárs alkotók ifjúkori munkái l Hogyan definiálható a vizuális tehetség a "gépi képkorszakában"? l Mennyire függ a tehetség a technikai virtuozitástól? Előfeltétele, vagy kísérő jelensége a rajzi ügyesség (drawing facility)? l A populáris kultúra és más életélmények hatása l Milyen szerepe van a gyermekrajzoknak az érett művészi életműben? Van-e vizuális nyelvi kontinuitás, korán megjelenő ábrázolói típus? l Milyen szerepe van a művészettörténeti élményeknek, elemzési tapasztalatoknak a művészi életműben?

19 Révész L. L. Szabados Á. Bak Imre Sinkó István

20 l A vizuális tehetség nem azonos a rajztudással. l Összetevői: tervező és konstruáló, másoló-reprodukáló képesség, vizuális memória, a részletek megfigyelésének képessége, a rész-egész szintetizálása, eredetiség, egyedi képi világ l Az ügyesség csak akkor válik tehetséggé, ha lehetőség van a vizuális nyelv folyamatos megújítására, ha nem előírás a hagyomány. l Fejlesztés: autentikus feladatok, műelemzés, meghatározó mesterek mentori szerepben l Társművészetek nyújtotta inspiráció, a populáris kultúra "bekebelezése”, kamasz-nyelv megőrzése


Letölteni ppt "A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban Kárpáti Andrea ELTE Természettudományi Kar, ELTE Természettudományi Kar, Multimédiapedagógiai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések