Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban"— Előadás másolata:

1 A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban
Kárpáti Andrea ELTE Természettudományi Kar, Multimédiapedagógiai és Oktatástechnológiai Központ Magyar Iparművészeti Egyetem, Tanárképző Tanszék

2 Kutatási problémák A rajzfejlődés klasszikus modelljei: a kamaszkor, mint a vizuális képességek fejlődési mélypontja? A „kamasz-kép” technikája: a rajzi törés jelensége fejlődési, pedagógiai vagy oktatás-politikai probléma? A „kamasz-kép” esztétikumának megítélésében a gyermekrajz vagy a „nagyművészet” , vagy a kortárs (szub) kultúrák esztétikai elvei az irányadók?

3 A rajzfejlődés modelljei
Lineáris: fejlődési korszakok, rajz és intelligencia Spirális:„megszüntetve megőrzés” U alakú: kisgyermek-zseni  iskola  mélypont művész önképzése Poliszenzoriális:kép+mozgás+szó+zene+színjáték = multimediális kifejezés A kamaszok vizuális nyelve. Akadémiai Kiadó, 2005

4 Képalkotás, formaalkotás
Átlag alatti Átlagos Átlag feletti Clark Rajzi Képességek Teszt (CDT) Imitatív, informatív, dekoratív és expresszív ábrázolás 96 rajzi teszt tipikus 4 feladata: ház, futó ember, mozgó csoport térben, fantáziarajz

5 Értékelési szempontok: Érzéki minőségek Formai jegyek Kifejezőerő Technikai jegyek

6 A komponáló készség fejlődésének vizsgálata
Vizuális Narratív Teszt: 6 képkocka címmel, esetleg szöveggel 13-16 évesek narratívjai: konfliktuskezelés, tömegkommunikációs sémák kerülése a motívumokban, beépítése a kompozícióba

7 A jelalkotás "Kreatív Gondolkodás Teszt” (TCT, Urban és Jellen) Értékelési szempontok: - képelemek felhasználása - kompozíció - eredeti formák - humor - jelek, szimbólumok, szöveges kiegészítés

8

9

10 A térszemlélet vizsgálata
Vizualizáció Képzeleti munka

11 A térszemléleti képesség szerkezete
2 nagy csoport: Manipuláció, felismerés Alcsoportok: vizualizáció, képzeleti munka, pszichomotoros komponensek, vizuális memória

12 A térszemlélet fejlődése a kamaszkorban
Legnagyobb a fejlődés minden komponensben a osztály között - de csak, ha fejlesztés van Legfontosabb háttér-változó: a rajzi program Sikeres fejlesztő eljárások: plasztika, modellezés, tárgyalkotás = valós téri manipulációk és tervezés A biológiai nem hatása a teljesítményekre erős, a fiúk minden próbában jobbak, más fejlesztést igényelnek.

13 A képi szimbólum-alkotás
„Vizuális napló” és projekt feladatok Témához választott technika, (multi)média Személyes üzenetek aktuális megformálása  leképezés kifejezés, tervezés, tárgyalkotás Idézetek a „nagyművészetből” integrálva a saját jelképtárba Felnőtt tömegkultúra ironikusan „Rejtjelek” szöveges kiegészítéssel - Documenta X

14 Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny

15 A vizuális tehetség Juvenilia-kutatás
Pedagógiai és művészeti dokumentum-elemzés Életút-interjúk 1. XIX. századi klasszikusok Kutatási témák: Hogyan integrálódik a kamasz tehetség kora képzőművészeti kultúrájába? Művészet és pedagógia Merít-e az érett művész a gyermekkori alkotásokból? Van-e törés, vagy sima a nyelvváltás? Barabás M.

16 Klasszikus magyar alkotók juveniliái
Barabás Miklós Izsó Miklós Lotz Károly Benczúr Gyula Szinyei Merse Pál Ferenczy Károly Csók István Fényes Adolf Tornyai János Gulácsy Lajos Ferenczy István Csók István

17 Izsó Miklós Zichy Mihály Lotz Károly Munkácsy Mihály

18 Kortárs alkotók ifjúkori munkái
Hogyan definiálható a vizuális tehetség a "gépi képkorszakában"? Mennyire függ a tehetség a technikai virtuozitástól? Előfeltétele, vagy kísérő jelensége a rajzi ügyesség (drawing facility)? A populáris kultúra és más életélmények hatása Milyen szerepe van a gyermekrajzoknak az érett művészi életműben? Van-e vizuális nyelvi kontinuitás, korán megjelenő ábrázolói típus? Milyen szerepe van a művészettörténeti élményeknek, elemzési tapasztalatoknak a művészi életműben?

19 Sinkó István Bak Imre Szabados Á. Révész L. L.

20 A vizuális tehetség nem azonos a rajztudással.
Összetevői: tervező és konstruáló, másoló-reprodukáló képesség, vizuális memória, a részletek megfigyelésének képessége, a rész-egész szintetizálása, eredetiség, egyedi képi világ Az ügyesség csak akkor válik tehetséggé, ha lehetőség van a vizuális nyelv folyamatos megújítására, ha nem előírás a hagyomány. Fejlesztés: autentikus feladatok, műelemzés, meghatározó mesterek mentori szerepben Társművészetek nyújtotta inspiráció, a populáris kultúra "bekebelezése”, kamasz-nyelv megőrzése


Letölteni ppt "A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések