Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VEZETŐI SZÁMVITEL © – STRATÉGIAI TÉRKÉPEK – dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r hetőség: fogadóóra: kedd.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VEZETŐI SZÁMVITEL © – STRATÉGIAI TÉRKÉPEK – dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r hetőség: fogadóóra: kedd."— Előadás másolata:

1

2 VEZETŐI SZÁMVITEL © – STRATÉGIAI TÉRKÉPEK – dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r hetőség: fogadóóra: kedd 10-12

3 © A STRATÉGIA SIKERES VÉGREHAJTÁSÁNAK HÁROM ÖSSZETEVŐJE VAN A HÁROM ÖSSZETEVŐ FILOZÓFIÁJA NAGYON EGYSZERŰ: •NEM TUDOD MENEDZSELNI, AMIT NEM TUDSZ MÉRNI •NEM TUDOD MÉRNI AZT, AMIT NEM TUDSZ LEÍRNI ÁTÜTŐ EREJŰ EREDMÉNYEK A STRATÉGIA LEÍRÁSA + A STRATÉGIA MENEDZSELÉSE A STRATÉGIA MÉRÉSE + = FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM 2005.

4 © KÉZENFEKVŐ A MEGOLDÁS: A STRATÉGIÁT KELL MÉRNI! •A BSC-N LÉVŐ ÖSSZES CÉLT ÉS MUTATÓSZÁMOT – AKÁR PÉNZÜGYI, AKÁR NEM PÉNZÜGYI – A SZERVEZET VÍZIÓJÁBÓL ÉS STRATÉGIÁJÁBÓL KELL LEVEZETNI. •ÍGY ÉRHETŐ EL, HOGY A BSC EGY STRATÉGAI MENEDZSMENTESZKÖZZÉ VÁLJON ÉS KÉPES LEGYEN KIKÜSZÖBÖLNI AZT A 90%-OS KUDARCARÁNYT, AMI A STRATÉGIA MEGVALÓSÍTÁSÁNAK ELMARADÁSÁBÓL SZÁRMAZIK. FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: A Stratégia-központú szervezet – Hogyan lesznek sikeresek a Balanced Scorecard vállalatok az új környezetben? – PANEM 2002.

5 © A BSC HELYE A STRATÉGIÁBAN STRATÉGIAI EREDMÉNYEK ELÉGEDETT TULAJDONOSOK NAGYON ELÉGEDETT ÜGYFELEK EREDMÉNYES ÉS HATÉKONY FOLYAMATOK MOTIVÁLT ÉS FELKÉSZÜLT MUNKAERŐ SZEMÉLYES CÉLOK Amit tennem kell CÉLOK ÉS KEZDEMÉNYEZÉSEK Amit tennünk kell KIEGYENSÚLYOZOTT MUTATÓSZÁMRENDSZER Mérés és összpontosítás STRATÉGIAI TÉRKÉP Lefordítja a stratégiát STRATÉGIA Játszmatervek JÖVŐKÉP Amivé válni szeretnénk ÉRTÉKEK Ami fontos számunkra KÜLDETÉS Amiért létezünk FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM 2005.

6 © STRATÉGIAI TÉRKÉP: A STRATÉGIA ÁTTEKINTHETŐ MEGJELENÍTÉSÉRE SZOLGÁL •A STRATÉGIA AZT ÍRJA LE, MIKÉPP SZÁNDÉKOZIK A VÁLLALAT TULAJDONOSAI SZÁMÁRA FENNTARTHATÓ ÉRTÉKET TEREMTENI •AZ ÉRTÉKTEREMTÉS ESZKÖZEI:  MATERIÁLIS ESZKÖZÖK  PÉNZÜGYI ESZKÖZÖK  IMMATERIÁLIS JAVAK FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM 2005.

7 © HOGYAN ALAKUL KI A STRATÉGAI TÉRKÉP? •A VEZETŐI TEAMEK A BSC NÉGY NÉZŐPONTJA MENTÉN FOGALMAZZÁK MEG STRATÉGIAI CÉLJAIKAT •A CÉLOK KÖZÖTT VILÁGOS ÉS EGYÉRTELMŰ OK-OKOZATI KAPCSOLATOK VANNAK •EZEK FELISMERÉSE ÉS ÁBRÁZOLÁSA AZ ÚN. STRATÉGIAI TÉRKÉP FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM 2005.

8 © A STRATÉGIAI TÉRKÉP ALAPELVEI •A STRATÉGIA ELLENTÉTES ERŐKET EGYENSÚLYOZ KI •A STRATÉGIA A VEVŐI ÉRTÉK MEGKÜLÖNBÖZTETETT ELŐIRÁNYZATÁRA ÉPÜL •AZ ÉRTÉKET A BELSŐ ÜZLETI FOLYAMATOK HOZZÁK LÉTRE •A STRATÉGIA PÁRHUZAMOS ÉS KIEGÉSZÍTŐ TÉMAKÖRÖKBŐL ÁLL •A STRATÉGIAI ÖSSZHANG MEGHATÁROZZA AZ IMMATERIÁLIS JAVAK ÉRTÉKÉT FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM 2005.

9 © STRATÉGIAI TÉRKÉP: AZ ÉRTÉKTEREMTÉS EGYSZERŰ MODELLJE MILYEN PÉNZÜGYI SIKEREKKEL ÉRHETJÜK EL TULAJDONOSAINK ELÉGEDETTSÉGÉT? PÉNZÜGYI NÉZŐPONT MILYENNEK LÁSSANAK BENNÜNKET ÜGYFELEINK, AHHOZ, HOGY ELÉRJÜK PÉNZÜGYI SIKEREINKET? VEVŐI NÉZŐPONT MELY FOLYMATOKBAN KELL KIVÁLÓT NYÚJTANUNK, AHHOZ, HOGY ELÉGEDETTÉ TEGYÜK ÜGYFELEINKET? BELSŐ FOLYAMATOK NÉZŐPONTJA HOGYAN KELL TANULNUNK ÉS FEJLŐDNÜNK AHHOZ, HOGY ELÉRJÜK JÖVŐKÉPÜNKET? TANULÁSI ÉS FEJLŐDÉSI NÉZŐPONT STRATÉGIA A VERSENYSZFÉRA SZEREPLŐINÉL MILYEN SIKEREKKEL ÉRHETJÜK EL ADÓFIZETŐINK (ADOMÁNYOZÓINK) ELÉGEDETTSÉGÉT? BIZALMI NÉZŐPONT MILYENNEK LÁSSANAK BENNÜNKET ÜGYFELEINK, AHHOZ, HOGY ELÉRJÜK SIKEREINKET? VEVŐI NÉZŐPONT MELY FOLYAMATOKBAN KELL KIVÁLÓT NYÚJTANUNK, AHHOZ, HOGY ELÉGEDETTÉ TEGYÜK ÜGYFELEINKET ÉS PÉNZÜGYI TÁMOGATÓINKAT? BELSŐ FOLYAMATOK NÉZŐPONTJA HOGYAN KELL TANULNUNK ÉS FEJLŐDNÜNK AHHOZ, HOGY ELÉRJÜK JÖVŐKÉPÜNKET? TANULÁSI ÉS FEJLŐDÉSI NÉZŐPONT KÜLDETÉS A KÖZ- ÉS NONPROFITSZFÉRA SZEREPLŐINÉL FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM 2005.

10 © STRATÉGIAI TÉRKÉP ALAPMODELL FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM HOSSZÚ TÁVÚ RÉSZVÉNYESI ÉRTÉK KÖLTSÉGSTRUKTÚRA JAVÍTÁSA ESZKÖZKIHASZNÁLTSÁG JAVÍTÁSA BEVÉTELI LEHETŐSÉGEK KITERJESZTÉSE VEVŐI ÉRTÉK NÖVELÉSE TERMELÉKENYSÉGI STRATÉGIA NÖVEKEDÉSI STRATÉGIA VEVŐI ÉRTÉK- ELŐIRÁNYZAT ÁR MINŐSÉGELÉRHETŐSÉG VÁLASZTÉK FUNKCIO- NALITÁS KISZOLGÁLÁS PARTNER- KAPCSOLAT MÁRKA TERMÉK/SZOLGÁLTATÁS JELLEMZŐIKAPCSOLATARCULAT  BESZÁLLÍTÁS  TERMELÉS  ELOSZTÁS  KOCKÁZATKEZELÉS ALAPFOLYAMATOK  KIVÁLASTÁS  MEGSZERZÉS  MEGTARTÁS  NÖVEKEDÉS ÜGYFÉLMENEDZSMENT  LEHETŐSÉGEK AZONOSÍTÁSA  K+F PORTFOLIÓ  TERVEZÉS/FEJLESZTÉS  BEVEZETÉS INNOVÁCIÓ  KÖRNYEZET  BIZTONSÁG ÉS EGÉSZSÉG  ALKALMAZÁS  KÖZÖSSÉG SZABÁLYOZÁSI ÉS TÁRSADALMI FOLYAMATOK EMBERI TŐKE INFORMÁCIÓS TŐKE SZERVEZETI TŐKE KULTÚRA SZEMÉLYZETI VEZETÉS ÖSSZEHANGOLÁS TEAMMUNKA PÉNZÜGYIPÉNZÜGYI VEVŐIVEVŐI MŰKÖDÉSIMŰKÖDÉSI T+FT+F

11 © A KIEGYENSÚLYOZOTT MUTATÓSZÁMRENDSZER •PÉNZÜGYI NÉZŐPONT  OK-OKZATI KAPCSOLATOK  AZ ÉRTÉKTEREMTÉS INDIREKT: A STRATÉGIA MEGHATÁROZZA A LOGIAKAI LÁNCOT AZÁLTAL, HOGY MELY IMMATERIÁLIS JAVAK ALAKULNAK ÁT KÉZZELFOGHATÓ ÉRTÉKKÉ •VEVŐI NÉZŐPONT  VEVŐI ÉRTÉK ELŐIRÁNYZAT  AZ ÉRTÉK KÖRNYEZETFÜGGŐ: A STRATÉGIA TISZTÁZZA A VEVŐ SZÁMÁRA ÉRTÉKET TEREMTŐ KÖRÜLMÉNYEKET 1.ALACSONY ÖSSZKÖLTSÉG (KÖLTSÉGDIKTÁLÓ) 2.TERMÉKVEZETÉS 3.TELJES KÖRŰ VEVŐI MEGOLDÁSOK 4.RENDSZERBE ZÁRÁS (LOCK-IN) •BELSŐ MŰKÖDÉSI FOLYAMATOK NÉZŐPONTJA  ÉRTÉKTEREMTŐ FOLYAMATOK  AZ ÉRTÉK POTENCIÁLIS: A STRATÉGIA MEGHATÁROZZA AZ IMMATERIÁLIS JAVAKAT VEVŐI ÉRTÉKKÉ ÉS PÉNZÜGYI EREDMÉNYEKKÉ ÁTALAKÍTÓ FOLYAMATOKAT •TANULÁSI ÉS FEJLŐDÉSI NÉZŐPONT  ESZKÖZÖK ÉS TEVÉKENYSÉGEK CSOPORTOSÍTÁSA  AZ IMMATERIÁLIS ESZKÖZÖK SZOROSAN ÖSSZEKAPCSOLÓDNAK: A STRATÉGIA MEGHATÁROZZA AZ IMMATERIÁLIS JAVAKAT, AMELYEKET ÖSSZ KELL HANGOLNI ÉS INTEGRÁLNI KELL AZ ÉRTÉKTEREMTÉS ÉRDEKÉBEN FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM 2005.

12 © A PÉNZÜGYI NÉZŐPONT BIZTOSÍTJA AZ ÉRTÉK KÉZZELFOGHATÓ MEGHATÁROZÁSÁT HOSSZÚ TÁVÚ RÉSZVÉNYESI ÉRTÉK KÖLTSÉGSTRUKTÚRA JAVÍTÁSA ESZKÖZKIHASZNÁLTSÁG JAVÍTÁSA BEVÉTELI LEHETŐSÉGEK KITERJESZTÉSE VEVŐI ÉRTÉK NÖVELÉSE TERMELÉKENYSÉGI STRATÉGIA NÖVEKEDÉSI STRATÉGIA  KÉSZPÉNZKIADÁSOK CSÖKKENTÉSE  HIÁNYOSSÁGOK FELSZÁMOLÁSA: HOZAMOK JAVÍTÁSA  MEGLÉVŐ ESZKÖZÖK KAPACITÁSÁNAK MENEDZSELÉSE  BŐVÍTŐ BERUHÁZÁSOK VÉGREHAJTÁSA A HIÁNYOSSÁGOK FELSZÁMOLÁSÁRA  ÚJ BEVÉTELI FORRÁSOK (ÚJ TERMÉKEK, ÚJ PIACOK, ÚJ PARTNEREK)  MEGLÉVŐ ÜGYFELEK JÖVEDELMEZŐ- SÉGÉNEK JAVÍTÁSA

13 ©  VEVŐI JÖVEDELMEZŐSÉG  PIACI RÉSZARÁNY  ÜGYFÉL RÉSZARÁNY  VEVŐ SZERZÉSE  VEVŐ MEGTARTÁSA VEVŐI NÉZŐPONT: A STRATÉGIA MOZGATÓRUGÓJA A FENNTARTHATÓ MEGKÜLÖNBÖZTETETT ÉRTÉK-ELŐIRÁNYZAT MEGTEREMTÉSE HOSSZÚ TÁVÚ RÉSZVÉNYESI ÉRTÉK KÖLTSÉGSTRUKTÚRA JAVÍTÁSA ESZKÖZKIHASZNÁLTSÁG JAVÍTÁSA BEVÉTELI LEHETŐSÉGEK KITERJESZTÉSE VEVŐI ÉRTÉK NÖVELÉSE TERMELÉKENYSÉGI STRATÉGIA NÖVEKEDÉSI STRATÉGIA VEVŐI ÉRTÉK- ELŐIRÁNYZAT ÁR MINŐSÉGELÉRHETŐSÉG VÁLASZTÉK FUNKCIO- NALITÁS KISZOLGÁLÁS PARTNER- KAPCSOLAT MÁRKA TERMÉK/SZOLGÁLTATÁS JELLEMZŐIKAPCSOLATARCULAT

14 © HASZONLESŐK (TELJES KÖRÚ VEVŐI MEGOLDÁSOK) TERRORISTÁK (KÖLTSÉGDIKTÁLÓ) APOSTOLOK (TERMÉKVEZETŐ) TÚSZOK (RENDSZERBE ZÁRÓ) EGYÜTT- MŰKÖDÉSI KÉSZSÉG VÁSÁROLT MENNYISÉG PÉNZÜGYI SZEMPONTBÓL AZ APOSTOLOK ÉS A TÚSZOK KÖZÖTT NINCS KÜLÖNBSÉG. MÉGIS, HA A VEVŐK TÖBBSÉGE TÚSZ, AKKOR EGY IDŐZÍTETT BOMBA KETYEG A VÁLLALAT ALATT KIEGYENSÚLYOZÁSI PROBLÉMA A VEVŐI NÉZŐPONT ESETÉBEN Forrás: Boda György: Kontrolling és a BSC elŐadás BME 2115,

15 © Mit kezdj a „haszonlesőiddel”? •Nyújts számukra teljes körű vevői megoldásokat! •Válaszd ki számukra a legjobb teljes körű megoldást •Ehhez figyeld:  A kínált megoldások minőségét  Az egy vevőre jutó termékek/szolgáltatások számát •Igyekezz vevődet megtartani •Fontos mutató lehet a vevői élettartamra szóló jövedelmezőség

16 © Mit kezdj az „apostolaiddal”? •Ők a termékvezetőid Számukra a fennálló teljesítményhatárokat a nagyon kívánatosig kiterjesztő termékek és szolgáltatások irányába kell fejlesztened  Nagy teljesítményű termékek: sebesség, méret, pontosság, súly…  Elsőként lépj piacra  Törj be új szegmensbe

17 © Mit kezdj a „túszaiddal”? •Őket rendszerbe kell zárni! •Hogyan? •„Magas átváltási költségek a végfelhasználó vevőknek”  Széles választék és kényelmes elérés nyújtása  Széles körben használt szabványok biztosítása  Stabil platformon nyugvó innováció biztosítása •„Érték hozzáadása a kiegészítőkhöz”  Nagyobb ügyfélkör biztosítása  Könnyű használhatóságot biztosító platform és szabvány kínálata

18 © Mit kezdj a „terroristáiddal”? •Törekedj a legjobb teljes költség (TCO) kihozatalára „Alacsony költségű, következetes és időszerű termékek és szolgáltatások kínálata  Legalacsonyabb költségű szállító  Következetesen magas minőség  Gyors vásárlás  Megfelelő választék

19 © VEVŐI CÉLOK AZ ELTÉRŐ ÉRTÉK- ELŐIRÁNYZATOKHOZ •LEGJOBB TELJES KÖLTSÉG „ALACSONY KÖLTSÉGŰ, KÖVETKEZETES ÉS IDŐSZERŰ TERMÉKEK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK KÍNÁLATA  LEGALACSONYABB KÖLTSÉGŰ SZÁLLÍTÓ  KÖVETKEZETESEN MAGAS MINŐSÉG  GYORS VÁSÁRLÁS  MEGFELELŐ VÁLASZTÉK •TERMÉKVEZETŐ „A FENNÁLLÓ TELJESÍTMÉNYHATÁROKAT A NAGYON KÍVÁNATOSIG KITERJESZTŐ TERMÉKEK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK  NAGY TELJESÍTMÉNYŰ TERMÉKEK: SEBESSÉG, MÉRET, PONTOSSÁG, SÚLY…  ELSŐKÉNT PIACRA LÉPŐ  BETÖRÉS ÚJ SZEGMENSBE •TELJES KÖRŰ VEVŐI MEGOLDÁSOK „A LEGJOBB TELJES KÖRŰ MEGOLDÁS ÜGYFELEINKNEK”  A KÍNÁLT MEGOLDÁSOK MINŐSÉGE  AZ EGY VEVŐRE JUTÓ TERMÉKEK/SZOLGÁLTATÁSOK SZÁMA  VEVŐ MEGTARTÁSA  VEVŐI ÉLETTARTAMRA SZÓLÓ JÖVEDELMEZŐSÉG •RENDSZERBE ZÁRÁS „MAGAS ÁTVÁLTÁSI KÖLTSÉGEK A VÉGFELHASZNÁLÓ VEVŐKNEK”  SZÉLES VÁLASZTÉK ÉS KÉNYELMES ELÉRÉS NYÚJTÁSA  SZÉLES KÖRBEN HASZNÁLT SZABVÁNYOK BIZTOSÍTÁSA  STABIL PLATFORMON NYUGVÓ INNOVÁCIÓ BIZTOSÍTÁSA „ÉRTÉK HOZZÁADÁSA A KIEGÉSZÍTŐKHÖZ”  NAGYOBB ÜGYFÉLKÖR BIZTOSÍTÁSA  KÖNNYŰ HASZNÁLHATÓSÁGOT BIZTOSÍTÓ PLATFORM ÉS SZABVÁNY KÍNÁLATA

20 © MŰKÖDÉS: 1. ALAPFOLYAMATOK IRÁNYÍTÁSÁNAK STRATÉGIAI TÉRKÉPE FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM HOSSZÚ TÁVÚ RÉSZVÉNYESI ÉRTÉK IPARÁGI KÖLTSÉGVEZETŐ MEGLÉVŐ ESZKÖZÖK KIHASZNÁLTSÁGÁNAK MINIMALIZÁLÁSA ÜGYFÉL RÉSZARÁNY NÖVELÉSE ÚJ BEVÉTELI FORRÁSOK TERMELÉKENYSÉGI STRATÉGIA NÖVEKEDÉSI STRATÉGIA VEVŐI ÉRTÉK- ELŐIRÁNYZAT VERSENYKÉPES ÁRAK ALACSONY TELJES KÖLTSÉG TŐKÉLETES MINŐSÉG GYORS, IDŐBEN MEGVALÓSÍTOTT BESZERZÉS KITÜNŐ VÁLASZTÉK  TULAJDONLÁSI KÖLTSÉGEK CSÖKKENTÉSE  JUST IN TIME SZÁLLÍTÁS  KIVÁLÓ MINŐSÉGŰ BESZÁLLÍTÁS  ÚJ ÖTLETEK A BESZÁLLÍTÓTÓL  BESZÁLLÍTÓI PATRNERKAPCSOLATOK  ÉRETT ÉS NEM STRATÉGIAI SZOLGÁLTATÁSOK KISZERVEZÉSE BESZÁLLÍTÓI FOLYA- MATOK FEJLESZTÉSE  TERMELÉSI KÖLTSÉGEK CSÖKKENTÉSE  FOLYAMATOS FEJLESZTÉS  FOLYAMAT CIKLUSIDŐ  TARTÓS ERŐFORRÁSOK KIHASZNÁLÁSA  MÚKÖDŐ TŐKE HATÉKONYSÁGA TERMÉKEK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK ELŐÁLLÍTÁSA  KISZOLGÁLÁS KÖLTSÉGÉNEK CSÖKKENTÉSE  ÉRZÉKENYEN REAGÁLÓ SZÁLLÍTÁSI IDŐ  MINŐSÉG JAVÍTÁSA SZÁLLÍTÁS A VEVŐNEK  PÉNZÜGYI KOCKÁZAT (MAGAS HITELBESOROLÁS)  MÚKÖDÉS KOCKÁZATA  TECHNOLÓGIAI KOCKÁZAT KOCKÁZATKEZELÉS EMBERI TŐKE: MINŐSÉGIRÁNYÍTÁS/FOLYAMATFEJLESZTÉSI KÖLTSÉGEK INFORMÁCIÓS TŐKE: FOLYAMATJAVÍTÁST TÁMOGATÓ TECHNOLÓGIA SZERVEZETI TŐKE: FOLYAMATOS JAVÍTÁS KULTÚRÁJA PÉNZÜGYIPÉNZÜGYI VEVŐIVEVŐI MŰKÖDÉSIMŰKÖDÉSI T+FT+F

21 © MŰKÖDÉS: 2. AZ ÜGYFÉLMENEDZSMENT STRATÉGIAI TÉRKÉPE FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM HOSSZÚ TÁVÚ RÉSZVÉNYESI ÉRTÉK ELADÁS TERMELÉKENYSÉGÉNEK NÖVELÉSE BEVÉTELI LEHETŐSÉGEK KITERJESZTÉSE VEVŐI ÉRTÉK NÖVELÉSE TERMELÉKENYSÉGI STRATÉGIA NÖVEKEDÉSI STRATÉGIA VEVŐI ÉRTÉK- ELŐIRÁNYZAT ÁR MINŐSÉGELÉRHETŐSÉG VÁLASZTÉK FUNKCIO- NALITÁS KISZOLGÁLÁS PARTNER- KAPCSOLAT MÁRKA TERMÉK/SZOLGÁLTATÁS JELLEMZŐIKAPCSOLATARCULAT PÉNZÜGYIPÉNZÜGYI VEVŐIVEVŐI  SZEGMENSEK AZONOSÍTÁSA  HASZNOT NEM HOZÓ ÜGYFELEK KISZŰRÉSE  MAGAS ÉRTÉKŰ ÜGYFELEKMEGCÉLZÁSA  MÁRKAMENEDZSMENT ÜGYFÉL KIVÁLASZTÁSA  ÉRTÉK-ELŐIRÁNYZAT KOMMUNIKÁCIÓJA  TÖMEGMARKETING EGYÉNIESÍTÉSE  ELŐNYÖK SZERZÉSE ÉS ÉRVÉNYESÍTÉSE  ELADÓI HÁLÓZATOK FEJLESZTÉSE ÜGYFÉL MEGSZERZÉSE  ELSŐRANGÚ ÜGYFÉL- SZOLGÁLAT  „EGYFORRÁSÚ” PARTNERKAPCSOLAT  KIVÁLÓ SZOLGÁLTATÁSOK  EGÉSZ ÉLETRE SZÓLÓ KAPCSOLAT ÜGYFÉL MEGTARTÁSA  KERESZTELADÁS  MEGOLDÁSOK ELADÁSA  PARTNERKAPCSOLAT/ INTEGRÁLT MENEDZSMENT  ÜGYFELELK KÉPZÉSE ÜGYFÉLKAPCSOLATOK NÖVELÉSE MŰKÖDÉSIMŰKÖDÉSI

22 © MŰKÖDÉS: 2. AZ ÜGYFÉLMENEDZSMENT STRATÉGIAI TÉRKÉPE (FOLYTATÁS) FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM ÜGYFÉL KIVÁLASZTÁSA ÜGYFÉL MEGSZERZÉSEÜGYFÉL MEGTARTÁSA ÜGYFÉLKAPCSOLATOK NÖVELÉSE MŰKÖDÉSIMŰKÖDÉSI EMBERTEMBERT  PIACKUTATÁS  JÖVEDELMEZŐSÉG ELEMZÉSE  PIACI KOMMUNIKÁCIÓ  TELEMARKETING  TERMÉKVONAL ISMERETE  ÜGYFÉLKOMMUNIKÁCIÓ  PARTNERKAPCSOLATOK ÁPOLÁSA  HÍVÁSKÖZPONT-SZABÁLYZAT  TERMÉKVONAL ISMERETE  PROBLÉMAMEGOLDÁS  ÜGYFÉL VISSZAJELZÉSE  ELADÓK TÁRGYALÓ- KÉPESSÉGEI  ÜGYFÉL- ÉS ÁGAZATI ISMERETEK  TERMÉKVONAL ISMERETE INFORMÁCIÓSINFORMÁCIÓS  VEVŐI ADATBÁZIS  ÜGYFÉLELEMZÉS  ELEKTRONIKUS KÉRDŐÍV/ MINTAVÉTEL  JÖVEDELMEZŐSÉG ELEMZÉSE  ADATBÁZIS-MARKETING  IGÉNYKEZELÉS  ELADÁS AUTOMATIZÁLÁSA  HONLAPTERVEZÉS  ÜGYFÉL-INTERAKCIÓS KÖZPONT  PROBLÉMAKERESŐ RENDSZER  RENDELÉSIRÁNYÍTÁSI RENDSZER  ÜGYFÉL INFORMÁCIÓS VISSZAJELZÉSEI  PORTFOLIÓTERVEZÉSI MODELLEK  INTEGRÁLT RENDELÉSIRÁNYÍTÁSI MODELL SZERVEZETISZERVEZETI  VÁSÁRLÓCENTRIKUSSÁG  SZEMÉLYES CÉLOK ÖSSZEHANGOLÁSA  LEGJOBB GYAKORLAT MEGOSZLÁSA  VÁSÁRLÓCENTRIKUSSÁG  SZEMÉLYES CÉLOK ÖSSZEHANGOLÁSA  LEGJOBB GYAKORLAT MEGOSZTÁSA  VÁSÁRLÓCENTRIKUSSÁG  SZEMÉLYES CÉLOK ÖSSZEHANGOLÁSA  LEGJOBB GYAKORLAT MEGOSZTÁSA  VÁSÁRLÓCENTRIKUSSÁG  SZEMÉLYES CÉLOK ÖSSZEHANGOLÁSA  LEGJOBB GYAKORLAT MEGOSZTÁSA

23 © MŰKÖDÉS: 3. AZ INNOVÁCIÓS MENEDSZMENT STRATÉGIAI TÉRKÉPE FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM HOSSZÚ TÁVÚ RÉSZVÉNYESI ÉRTÉK TELJES ÉLETCIKLUSRA VONTAKOZÓ KÖLTSÉGEK KEZELÉSE ÚJ TERMÉKRKBŐL SZÁRMAZÓ BEVÉTEL BRUTTÓ HASZON AZ ÚJ TERMÉKEKBŐL TERMELÉKENYSÉGI STRATÉGIA NÖVEKEDÉSI STRATÉGIA VEVŐI ÉRTÉK- ELŐIRÁNYZAT NAGY TELJESÍTMÉNÍŰ TERMÉKEKELSŐKÉNT A PIACRA LÉPÉSKITERJESZTÉS ÚJ PIACOKRA  VEVŐI IGÉBYEK FELMÉRÉSE  ÚJ LEHETŐSÉGEK FELFEDEZÉSE LEHETŐSÉGEK FELISMERÉSE  MEGFELELŐ PROJEKTKOMBINÁCIÓ KIVÁLASZTÁSA ÉS KEZELÉSE  TERMÉKEK ÚJ ALKALMAZHATÓSÁGA  EGYÜTTMŰKÖDÉS PORTFOLIÓ KEZELÉSE  TERMÉKMENEDZSMENT FEJLESZTÉSI SZINTEKEN ÁT  FEJLESZTÉSI CIKLUSIDŐ CSÖKKENTÉSE  FEJLESZTÉSI KÖLTSÉGEK CSÖKKENTÉSE TERVEZÉS ÉS FEJLESZTÉS  FELFUTÁSI IDŐ  TERMELÉSI KÖLTSÉG, MINŐSÉG, CIKLUSIDŐ  KEZDETI ELADÁSI CÉLOK ELÉRÉSE BEVEZETÉS EMBERI TŐKE: TÖBB DISZCIPLINÁRA KITERJEDŐ TUDÁS INFORMÁCIÓS TŐKE: MEGFELELŐ TECHNOLÓGIA A PIAC FELDERÍTÉSÉRE, INTEGRÁLÁSÁRA, GYORS PIACRA LÉPÉSHEZ SZERVEZETI TŐKE: A KREATIVITÁS ÉS AZ INNOVÁCIÓ KULTÚRÁJA PÉNZÜGYIPÉNZÜGYI VEVŐIVEVŐI MŰKÖDÉSIMŰKÖDÉSI T+FT+F

24 © MŰKÖDÉS: 4. A SZABÁLYOZÁSI ÉS TÁRSADALMI FOLYAMATOK STRATÉGIAI TÉRKÉPE FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM HOSSZÚ TÁVÚ RÉSZVÉNYESI ÉRTÉK ÜZLETI TEVÉKENYSÉGGEL JÁRÓ KOCKÁZAT CSÖKKENTÉSE VÁLJ VONZÓVÁ A KÖRNYEZETI ÉS TÁRSADALOM- TUDATOS VÁSÁRLÓK, BEFEKTETŐK SZÁMÁRA TERMELÉKENYSÉGI STRATÉGIA NÖVEKEDÉSI STRATÉGIA VEVŐI ÉRTÉK- ELŐIRÁNYZAT PARTNER A KÖZÖSSÉGBENFELELŐS ÁLLAMPOLGÁR FEKTESS AZ EMBERI TŐNYEZŐ NÖVELÉSÉBE PÉNZÜGYIPÉNZÜGYI VEVŐIVEVŐI T+FT+F  ENERGIA ÉS ERŐFORRÁS FELHASZNÁLÁS  VÍZ- ÉS LEVEGŐ SZENNYEZÉS  SZILÁRD HULLADÉK KIBOCSÁTÁSA  TERMÉK HATÁSA A KÖRNYEZETRE KÖRNYEZET  BIZTONSÁG  EGÉSZSÉG EGÉSZSÉG ÉS BIZTONSÁG  KÜLÖNBÖZŐSÉG ELISMERÉSE  MUNKANÉLKÜLIEK ÉS CSÖKKENT MUNKA- KÉPESSSÉGÜEK FOGLALKOZTATÁSA FOGLALKOZTATÁS  KÖZÜSSÉGI PROGRAMOK  SZÖVETSÉG KIALAKÍTÁSA NON-PROFIT SZERVEZETEKKEL KÖZÖSSÉG MŰKÖDÉSIMŰKÖDÉSI TISZTA TECHNOLÓGIÁK TÁRSADALMI TUDATOSSÁG ÉS FELELŐSSÉG KULTÚRÁJA

25 © AZ IMMATERIÁLIS JAVAK ÖSSZETEVŐI •EMBERI TŐKE:  AZ ALKALMAZOTTAK KÉSZSÉGEI, TEHETSÉGE, TUDÁSA •INFORMÁCIÓS TŐKE:  ADATBÁZISOK, INFORMÁCIÓS RENDSZEREK, HÁLÓZATOK ÉS TECHNOLÓGIAI INFRASTRUKTÚRA •SZERVEZETI TŐKE:  KULTÚRA, VEZETÉS, ALKALMAZOTTI ÖSSZHANG, CSAPATMUNKA ÉS TUDÁSMENEDZSMENT  STRATÉGIAI MUNKAKÖRCSALÁDOK  STRATÉGIAI IT PORTFOLIÓK  SZERVEZETI VÁLTOZÁSOK ÜTEMTERVE FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM 2005.

26 © AZ EMBERI TŐKE RENDELKEZÉSRE ÁLLÁSÁNAK JELLEMZÉSI KERETEI FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM HOSSZÚ TÁVÚ RÉSZVÉNYESI ÉRTÉK KÖLTSÉGSTRUKTÚRA JAVÍTÁSA ESZKÖZKIHASZNÁLTSÁG JAVÍTÁSA BEVÉTELI LEHETŐSÉGEK KITERJESZTÉSE VEVŐI ÉRTÉK NÖVELÉSE TERMELÉKENYSÉGI STRATÉGIA NÖVEKEDÉSI STRATÉGIA VEVŐI ÉRTÉK- ELŐIRÁNYZAT ÁR MINŐSÉGELÉRHETŐSÉG VÁLASZTÉK FUNKCIO- NALITÁS KISZOLGÁLÁS PARTNER- KAPCSOLAT MÁRKA TERMÉK/SZOLGÁLTATÁS JELLEMZŐIKAPCSOLATARCULAT  TERMÉKET/ SZOLGÁLTATÁSOKAT ELŐÁLLÍTÓ ÉS LESZÁLLÍTÓ FOLYAMATOK ALAPFOLYAMATOK  VEVŐI ÉRTÉKET NÖVELŐ FOLYAMATOK ÜGYFÉLMENEDZSMENT  ÚJ TERMÉK/ SZOLGÁLTATÁS KITERJESZTÉSÉNEK FOLYAMATA INNOVÁCIÓ  KÖRNYEZET ÉS KÖZÖSSÉG JAVÍTÁSÁT CÉLZÓ FOLYAMATOK SZABÁLYOZÁSI ÉS TÁRSADALMI FOLYAMATOK KÉSZSÉGEK PÉNZÜGYIPÉNZÜGYI VEVŐIVEVŐI MŰKÖDÉSIMŰKÖDÉSI T+FT+F ÉRTÉKEK TUDÁS ÖSSZHANG TEREMTÉS STRATÉGIAI MUNKAKÖRCSALÁDOK STRATÉGIAI RENDELKEZÉSRE ÁLLÁS MEGTEREMTÉSE EMBERI TŐKE

27 © AZ INFORMÁCIÓS TŐKE RENDELKEZÉSRE ÁLLÁSÁNAK JELLEMZÉSI KERETEI FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM HOSSZÚ TÁVÚ RÉSZVÉNYESI ÉRTÉK KÖLTSÉGSTRUKTÚRA JAVÍTÁSA ESZKÖZKIHASZNÁLTSÁG JAVÍTÁSA BEVÉTELI LEHETŐSÉGEK KITERJESZTÉSE VEVŐI ÉRTÉK NÖVELÉSE TERMELÉKENYSÉGI STRATÉGIA NÖVEKEDÉSI STRATÉGIA VEVŐI ÉRTÉK- ELŐIRÁNYZAT ÁR MINŐSÉGELÉRHETŐSÉG VÁLASZTÉK FUNKCIO- NALITÁS KISZOLGÁLÁS PARTNER- KAPCSOLAT MÁRKA TERMÉK/SZOLGÁLTATÁS JELLEMZŐIKAPCSOLATARCULAT TRANZAKCIÓ-FELDOLGOZÁS ALKALMAZÁSOK PÉNZÜGYIPÉNZÜGYI VEVŐIVEVŐI  TERMÉKET/ SZOLGÁLTATÁSOKAT ELŐÁLLÍTÓ ÉS LESZÁLLÍTÓ FOLYAMATOK ALAPFOLYAMATOK  VEVŐI ÉRTÉKET NÖVELŐ FOLYAMATOK ÜGYFÉLMENEDZSMENT  ÚJ TERMÉK/ SZOLGÁLTATÁS KITERJESZTÉSÉNEK FOLYAMATA INNOVÁCIÓ  KÖRNYEZET ÉS KÖZÖSSÉG JAVÍTÁSÁT CÉLZÓ FOLYAMATOK SZABÁLYOZÁSI ÉS TÁRSADALMI FOLYAMATOK MŰKÖDÉSIMŰKÖDÉSI T+FT+F TRANSZFORMÁCIÓS ALKALMAZÁSOK ELEMZŐ ALKALMAZÁSOK ÖSSZHANG MEGTEREMTÉSE STRATÉGIAI IT-PORTFOLIÓ RENDELKEZÉSRE ÁLLÁS MEGTEREMTÉSE TECHNOLÓGIAI INFRASTRUKTÚRA EMBERI TŐKE INFORMÁCIÓS TŐKE

28 © A SZERVEZETI TŐKE RENDELKEZÉSRE ÁLLÁSÁNAK JELLEMZÉSI KERETEI FORRÁS: Robert S. Kaplan – David P. Norton: Stratégiai térképek – Hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– PANEM HOSSZÚ TÁVÚ RÉSZVÉNYESI ÉRTÉK KÖLTSÉGSTRUKTÚRA JAVÍTÁSA ESZKÖZKIHASZNÁLTSÁG JAVÍTÁSA BEVÉTELI LEHETŐSÉGEK KITERJESZTÉSE VEVŐI ÉRTÉK NÖVELÉSE TERMELÉKENYSÉGI STRATÉGIA NÖVEKEDÉSI STRATÉGIA VEVŐI ÉRTÉK- ELŐIRÁNYZAT ÁR MINŐSÉGELÉRHETŐSÉG VÁLASZTÉK FUNKCIO- NALITÁS KISZOLGÁLÁS PARTNER- KAPCSOLAT MÁRKA TERMÉK/SZOLGÁLTATÁS JELLEMZŐIKAPCSOLATARCULAT KULTÚRA PÉNZÜGYIPÉNZÜGYI VEVŐIVEVŐI  TERMÉKET/ SZOLGÁLTATÁSOKAT ELŐÁLLÍTÓ ÉS LESZÁLLÍTÓ FOLYAMATOK ALAPFOLYAMATOK  VEVŐI ÉRTÉKET NÖVELŐ FOLYAMATOK ÜGYFÉLMENEDZSMENT  ÚJ TERMÉK/ SZOLGÁLTATÁS KITERJESZTÉSÉNEK FOLYAMATA INNOVÁCIÓ  KÖRNYEZET ÉS KÖZÖSSÉG JAVÍTÁSÁT CÉLZÓ FOLYAMATOK SZABÁLYOZÁSI ÉS TÁRSADALMI FOLYAMATOK MŰKÖDÉSIMŰKÖDÉSI T+FT+F ÖSSZHANG VEZETÉS ÖSSZHANG MEGTEREMTÉSE SZERVEZETI VÁLTOZÁS ÜTEMTERVE SZERVEZETI RENDELKEZÉSRE ÁLLÁS MEGTEREMTÉSE TEAMMUNKA EMBERI TŐKE INFORMÁCIÓS TŐKE

29 © AZ EMBERI TŐKE RENDELKEZÉSRE ÁLLÁSA 2. A KÉPESSÉGPROFIL MEGHATÁROZÁSA 1. STRATÉGIAI MUNKAKÖRCSALÁDOK AZONOSÍTÁSA JELENTÉS AZ EMBERI TŐKE RENDELKEZÉSRE ÁLLÁSÁRÓL 3. A STRATÉGIAI RENDELKEZÉSRE ÁLLÁS FELMÉRÉSE 4. AZ EMBERI TŐKE FEJLESZTÉSI PROGRAMJA

30 © A STRATÉGAI RENDELKEZÉSRE ÁLLÁSRÓL SZÓLÓ JELENTÉS EMBERI TŐKESZERVEZETI TŐKEINFORMÁCIÓS TÓKE PORTFOLIÓJA EMBERI TŐKE PORTFOLIÓJA KULTÚRAVEZETÉSÖSSZHANGTEAMMUNKA INFORMÁCIÓS TŐKE PORTFOLIÓJA A STRATÉGIAI RENDELKEZÉSRE ÁLLÁSRÓL SZÓLÓ JELENTÉS ESZKÖZSTRATÉGIAI CÉLMÉRŐSZÁMCÉLÉRTÉKAKTIÁLIS ÉRTÉK MINŐ - SÍTÉ S EMBERI TŐKEEMBERI TŐKE PORTFOLIÓJA: A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ ÉS A SZÜKSÉGES KÉPESSÉGEK KÖZÖTTI RÉSEK FELISMERÉSE ÉS MEGSZÜNTETÉSE A STRATÉGIAI MUNKAKÖRCSALÁDOKBAN STRATÉGIAI MUNKAKÖR RENDELKEZÉSR E ÁLLÁSA 75%65% SZERVEZETI TŐKE VEZETÉS: MINDEN SZINTEN OLYAN VEZETŐ KINEVELÉSE, AKIK A SZERVEZETET A STRATÉGIA IRÁNYÁBA MOZGÓSÍTJÁK VEZETÉSI RÉS 90%92% KULTÚRA: A STRATÉGI MEGVALÓSÍTÁSÁHOZ SZÜKSÉGES MISSZIÓ, VIZIÓ ÉS ALAPVETŐ ÉRTÉKEK MEGISMERÉSE ÉS AZONOSULÁS AZOKKAL AZ ELÉRT ALAPVETŐ ÉRTÉKEK 80%52% ÖSSZHANG: A CÉLOK ÉS ÖSZTÖNZÓK, ILLETVE A STRATÉGIA ÖSSZHANGJÁNBAK BIZTOSÍTÁSA MINDEN SZINTEN STRATÉGIAI TUDATOSSÁG 80%75% TEAMMUNKA: A STRATÉGIAI LEHETŐSÉGET REJTŐ TUDÁS ÉS A MUNKAERŐ ESZKÖZEINEK BIZTOSÍTÁSA LEGJOBB GYAKORLAT MEGOSZTÁSA 75%80% INFORMÁCIÓS TŐKEAZ INFORMÁCIÓS TŐKE PORTFOLIÓJA: A STRATÉGIÁHOZ SZÜKSÉGES IT-ALKALMAZÁSOK TELJES PORTFOLIÓJÁNAK BIZTOSÍTÁSA INFORMÁCIÓS PORTFOLIÓ RENDELKEZÉSR E ÁLLÁSA 95%70%

31 © KÉPESSÉGPROFIL-MODELL TUDÁS KÉPES- SÉGEK ÉRTÉKEK MUNKAKÖR SPECIFIKUS TUDÁS AMELY ANNAK HATÉKONY ELLÁTÁSÁHOZ SZÜKSÉGES A MUNKAKÖRRE JELLEMZŐ KÉSZSÉGEK, AMELYEK A SZEREP HATÉKONY ELLÁTÁSÁHOZ SZÜKSÉGESEK A MUNKAKÖR HATÉKONY BETÖLTÉSÉHEZ SZÜKSÉGES ÁLTALÁNOS ÉRTÉKEK ÉS MAGATARTÁS

32 VEZETŐI SZÁMVITEL © PÉLDÁK A STRATÉGIAI TÉRKÉPEK ÖSSZEÁLLÍTÁSÁRA

33 VEZETŐI SZÁMVITEL © Example of a Rural Hospital Strategy Map Financial Customer Internal Processes Learning & Growth

34 © What are Scorecard Views?

35 © Airline Scorecard Parameters Objectives • Fast ground turnaround Objectives: What the strategy is trying to achieve Targets • 30 Minutes • 90% Targets: The level of performance or rate of improve- ment needed • Cycle time optimization Initiatives: Key action programs required to achieve targets InitiativesMeasures • On Ground Time • On-Time Departure Measures: How success or failure is monitored Strategic Theme: Operating Efficiency Profits and RONA Financial Learning Ground crew alignment Lowest prices Fewer planes Customer Internal Fast ground turnaround Strategy Map On-time Service Attract & Retain More Customers Grow Revenues Wagner, 2003

36 © A Continental Temic Budapest stratégiai térképe 

37 ©

38 ©

39 © KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "VEZETŐI SZÁMVITEL © – STRATÉGIAI TÉRKÉPEK – dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r hetőség: fogadóóra: kedd."

Hasonló előadás


Google Hirdetések