Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKrisztián Fazekas Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo 2008. április 16. Kérdő Gyula PSZÁF
2
2 Jogforrások, útmutatók •2007. évi CXXVI. Törvény Pmt. •2007. évi CLXXX. törvény Kit. •1781/2006/EK Rendelet •Mintaszabályzat •Ajánlás •Szankciós listák
3
3 A Felügyelet ellenőrzései során együttesen vizsgálja •A Pmt-nek való megfelelést, •A belső szabályzatok, eljárásrendek minőségét és a benne meghatározott feladatok maradéktalan betartását, •A felügyeleti ajánlásnak való megfelelőséget.
4
4 Ügyfél átvilágítási intézkedésekkel kapcsolatos elvárások •Egységes, csoportszintű politika és eljárásrend, rendszeres felülvizsgálat • az ügyfelek és ügylettípusok megfelelő, pénzmosási szempontú kockázati besorolása •Nyilatkozatok –PEP: minden külföldi lakóhellyel rendelkező ügyfelet nyilatkoztatni kell! –Tényleges tulajdonos: közvetlenül vagy közvetve 25% + 1 szavazat kétség esetén ellenőrizni kell!
5
5 Ügyfél átvilágítási intézkedésekkel kapcsolatos elvárások II. •Más szolgáltató általi ügyfél átvilágítás elfogadása –Saját sztenderdeknek való megfeleltetés –Dokumentáltság megfelelősége –Az elfogadóé a felelősség •Szűrő és monitoring rendszerek alkalmazása, automatikus szűrőrendszer (szoftverek és listák használata) •A PEP-ek szűrése és monitoringja: az adat szolgáltatók által készített listák használatát a Felügyelet a megfelelő és hatékony eljárásnak tekinti
6
6 Gyakorlati kérdések •Működési folyamatokba épített kontrollok teljes körűsége és hatékonysága (kihat –e a teljes folyamatra, vannak-e hézagok a rendszerben) •Komplex tranzakció sorozatok, napon belüli hitelek és körbeutalások elemzése minden esetben szükséges. –Érti e a szolgáltató a tranzakciót? –Meg kell vizsgálni van-e gazdasági racionalitása. –Elemezni kell a résztvevők és szereplők körét – Figyelembe kell venni, mely országokat érint és milyen pénznemekben, eszközökben történik a fizetés. –Ha nem érthető a tranzakció, rá kell kérdezni az okára! •Oktatás képzés szerepe, minősége, gyakorlati alkalmazhatósága
7
7 Gyakorlati kérdések II. •Az ügyfél személyazonosító okmányáról fénymásolat készítése csak az ügyfél hozzájárulása esetén lehetséges, a hozzájárulás megtagadása nem lehet akadálya az üzleti kapcsolat létesítésének. •Az eredeti dokumentumokról a másolatot az azonosítást végző ügyintéző készítse, lássa el időpont megjelöléssel és szignójával. Fénymásolat, elektronikus másolat elfogadása növeli a visszaélések kockázatát! •Átutalásokat kísérő adatok továbbítása –Teljesítés, visszakérdezés –Kapcsolat megszüntetésének jelzése, vezetői tájékoztatás –Kapcsolat megszüntetése –Negyedéves adatszolgáltatás
8
8 Gyakorlati kérdések III. •Ügynökök ellenőrzése –Sok esetben az intézmény csak az ügynökön keresztül találkozik az ügyféllel –„a” típusú / független alkusz saját szabályzatot készít –„b” típusú / függő biztosítás közvetítő a megbízó szabályzatát alkalmazza, a megbízó részét képezi –Már működő szolgáltató szabályzatát jóváhagyás céljából nem kell megküldeni a Felügyeletnek –A jutalékrendszer korrekt magatartásra ösztönözzön •Vezetői elvárások egyértelműek és hangsúlyosak legyenek •Kettős megközelítés –Felderítés –megelőzés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.