Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Elektronikus kereskedelem Szollár András 1/23. E-kereskedelem (e-commerce)  Elektronikus kereskedelemnek nevezzük mindazon eszközök és eljárások összességét,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Elektronikus kereskedelem Szollár András 1/23. E-kereskedelem (e-commerce)  Elektronikus kereskedelemnek nevezzük mindazon eszközök és eljárások összességét,"— Előadás másolata:

1 Elektronikus kereskedelem Szollár András 1/23

2 E-kereskedelem (e-commerce)  Elektronikus kereskedelemnek nevezzük mindazon eszközök és eljárások összességét, amelyekkel megvalósítható az áruk, termékek, szolgáltatások és ellenértékük cseréje és az ehhez kapcsolódó adminisztráció a világhálón keresztül  Az e-kereskedelem részei:  az interneten lebonyolított árucsere tranzakciók  az áruk ellenértékének (lehetőleg) interneten történő kiegyenlítése  az áru eladója és vevője közötti kommunikációja  Árucsere-tranzakciónak egy adott áru, termék vagy szolgáltatás kiválasztását és megrendelését hívjuk  Az e-kereskedelemben az árucsere tranzakciókat valamilyen internetes áruházban bonyolítják le  Az internetes áruházak olyan adatbázisok, amelyekben egyszerre lehet nyilvántartani  a forgalmazott termékek, szolgáltatások egyedi jellemzőit  a megrendeléseket  a megrendelésekhez kapcsolódó vevőinformációkat 2/23

3 E-kereskedelem (e-commerce)  Minden árucsere-tranzakciót kell, hogy pénzügyi teljesítés is kövessen  az árut ki kell fizetni  Ez történhet hagyományos módon  készpénz  átutalás  utánvét  vagy internetes fizetéssel  Az internetes fizetés fogalmával általában a hitelkártyás fizetést azonosítják  Az internetes fizetés technikai értelemben nem az interneten keresztül történik  A gyakorlatban egy bank által kibocsátott bankkártya adatainak megadását és a tranzakció engedélyezését hívjuk internetes fizetésnek  Ilyenkor azonban csupán jóváhagyjuk és engedélyezzük, hogy az eladó megterhelje a bankszámlánkat  Maga a banki tranzakció – tehát a pénz átutalása – nem az interneten, hanem a bankok elektronikus rendszerein keresztül történik 3/23

4 Az e-kereskedelmi rendszerek  Az e-kereskedelmi rendszerek alapvető funkciói a következőek:  1, A vevő (felhasználó) azonosítása  2, A termék vagy szolgáltatás kiválasztása  3, Megrendelés 4/23

5 A vevő (felhasználó) azonosítása  A vevő azonosításához szükséges, hogy előbb regisztráljuk őt  A regisztráció során felvesszük mindazokat az adatokat, amelyek alapján később egyértelműen azonosítható lesz  Az e-kereskedelmi rendszernek tartalmaznia kell ügyfélnyilvántartást  Ezt felhasználjuk a vevők rendeléseinek kielégítésekor, mert innen olvassuk ki a számlázáshoz szükséges adatokat  Valamint a fizikai kapcsolat hiánya miatt az ügyfélnyilvántartást használjuk a vevő kilétének egyértelmű meghatározásához is  Erre szolgál az autentikáció, a felhasználóhoz hozzárendelt azonosítók helyességének és érvényességének ellenőrzése  Fontos, hogy az esetleges adatváltozásokat maguk a felhasználók tudják adminisztrálni  A felhasználóknak tehát hozzá kell férniük a saját adataikhoz 5/23

6 A termék vagy szolgáltatás kiválasztása  Szükség van egy termék-adatbázisra, amelyben nyilvántartjuk a termékeket azok összes jellemzőivel együtt  A jellemzőket nemcsak szöveges információként, hanem kép-, video- és audioállományokként is megadhatjuk  Fontos, hogy a felhasználó strukturáltan kereshessen az áruk között  Ha a felhasználó eldöntötte, hogy melyik terméket szeretné megvásárolni, akkor ki is kell tudnia választani az(oka)t  A termékek kiválasztása során egy olyan könnyen kezelhető internetes dokumentumot állítunk elő, amely egyben tájékoztatást is ad a kiválasztott áruról  Sok webes áruházban a kiválasztás műveletét egy bevásárlókocsi szimbolizálja  Természetesen lehetőséget kell adnunk a felhasználónak, hogy bármikor módosíthassa a választását, esetleg törölje azt 6/23

7 7/23

8 8/23

9 9/23

10 10/23

11 Megrendelés  A megrendelés alapja a már elkészített megrendelő  A megrendelést a felhasználó több lépésben hajtja végre  Ellenőriznie kell, hogy pontosan azt fogja-e megrendelni, amit szeretne  Majd jóvá kell hagynia, hogy helyesek a róla a rendszerben tárolt adataink  Ezután ki kell választania a neki megfelelő szállítási és fizetési módot  Végül jóvá kell hagynia a megrendelést  A vevő általában ben visszaigazolást kap a megrendelésről 11/23

12 12/23

13 13/23

14 Az e-kereskedelmi rendszer  Az e-kereskedelmi rendszer alapja egy meglehetősen komplex adatbázis  Az e-kereskedelmi rendszer egyszerűsített modellje a következő  - Webszerver, amely kezeli a webes felületet  - Alkalmazásszerver, amely a felhasználó által indított műveleteket ténylegesen elvégzi  - Adatbázisszerver, amely adatokkal szolgálja ki az alkalmazásszervert, illetve tőle adatokat fogad  A felhasználó a webszervert látja, ahhoz kapcsolódik  A rendszer többi része a vevő számára közvetlenül nem hozzáférhető 14/23

15 Az e-kereskedelmi rendszer kapcsolatai  Egy üzleti vállalkozás kereskedelmi tevékenysége általában nem önálló dolog  Ezért az e-kereskedelmi rendszert integrálni kell a vállalat informatikai rendszerével  Az árukereskedelmi cégek informatikai alaprendszere a készletnyilvántartás  A szolgáltató cégeknél ugyanezt a funkciót a számlázási rendszer tölti be  Egy vállalatnak más informatikai rendszerei is vannak, az e- kereskedelmi rendszert ezekkel is össze kell kapcsolni  Pénzügyi-számviteli rendszer  Logisztikai rendszer  A megrendelt árukat ki kell számlázni, a számlát le kell könyvelni, az árut el kell juttatni a vevőhöz, valamint kezelni kell a kereskedelem egyéb tranzakcióit (visszárukezelés, reklamációk)  Az e-kereskedelmi rendszer tervezésekor nagy figyelmet kell fordítani arra, hogy az a vállalat egyéb informatikai rendszereivel is kompatibilis legyen 15/23

16 Az e-kereskedelem fajtái  Business to Consumer (B2C)  Business to Business (B2B)  B2B Marketplace (Elektronikus piactér, elektronikus beszerzés)  Consumer to Consumer (C2C)  Egyéb e-kereskedelmi formák 16/23

17 Business to Consumer (B2C) kereskedelem  Business to Consumer (B2C) kereskedelemnek nevezzük a kiskereskedelmi értékesítést  A hagyományos bolti kiskereskedelmi tevékenység internetesített változata  Egy eladóhoz (bolthoz) sok egyedi vevő tartozik  A vevők lehetnek természetes vagy jogi személyek  Nagy mennyiségű, de egyenként viszonylag kis összegű tranzakció és viszonylag homogén árukészlet jellemzi  Egy regisztrált ügyfél rendelései rosszul becsülhetők mind időben, mind a termék vonatkozásában  Pl.: könyv, CD, DVD forgalmazásával foglalkozó webes áruház 17/23

18 18/23

19 Business to Business (B2B) kereskedelem  Business to Business (B2B) kereskedelemnek nevezzük a vállalatközi kereskedelmet  Vállalatok vesznek részt a tranzakcióban  Egy nagykereskedő szolgálja ki a kiskereskedő partnereit  Egy vállalat szolgálja ki a vállalati ügyfeleit  Egy-egy rendelés általában nagyobb volumenű és jellemzően több különböző áruféleséget tartalmaz  Az ügyfelek rendelései elég jól becsülhetőek mind időben, mind a termékek vonatkozásában 19/23

20 Elektronikus piactér, elektronikus beszerzés  Elektronikus piactérnek (B2B Marketplace) nevezzük az olyan portálokat, amelyek vállalati ügyfélkört céloznak meg, és a szakosított portálok sajátosságait mutatják  Az ilyen piacterek  vagy csak egy téma köré szerveződnek  Vásárlói oldalról meghatározott (customer driven)  Pl.: kizárólag gyógyszeripari cégek számára elérhető, gyógyszeripari gépek kereskedelmével foglalkozó piactér  vagy egy tetszőleges beszállítói kör számára teremtenek lehetőséget, hogy az áruikat tetszőleges vevőkör számára értékesítsék  Beszállítói oldalról meghatározott (vendor driven)  Az elektronikus piacterek nemcsak kereskedelmi, de információs szolgáltatásokat is kínálnak  iparági hírek  tenderfigyelés  A legfejlettebb piacterek támogatják az elektronikus beszerzést is  Elektronikus beszerzésen olyan üzleti-informatikai rendszert értünk, amely automatikusan képes végigkövetni a beszerzés folyamatát és annak adminisztrációját is  Árajánlat kérése  Árajánlat elfogadása  Megrendelés  Fizetés 20/23

21 Consumer to Consumer (C2C) kereskedelem  Consumer to Consumer (C2C) kereskedelemnek nevezzük az internetes kereskedelem azon formáját, amikor a kereskedelmi ügylet két természetes személy között zajlik  A C2C kereskedelem esetében a szolgáltató lényegében csak az informatikai hátteret biztosítja, de a kapcsolódó szolgáltatásokat (pl.: számlázás) nem  21/23

22 22/23

23 Köszönöm a figyelmet!  23/23


Letölteni ppt "Elektronikus kereskedelem Szollár András 1/23. E-kereskedelem (e-commerce)  Elektronikus kereskedelemnek nevezzük mindazon eszközök és eljárások összességét,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések