Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Elektronikus kereskedelem

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Elektronikus kereskedelem"— Előadás másolata:

1 Elektronikus kereskedelem
Szollár András 1/23

2 E-kereskedelem (e-commerce)
Elektronikus kereskedelemnek nevezzük mindazon eszközök és eljárások összességét, amelyekkel megvalósítható az áruk, termékek, szolgáltatások és ellenértékük cseréje és az ehhez kapcsolódó adminisztráció a világhálón keresztül Az e-kereskedelem részei: az interneten lebonyolított árucsere tranzakciók az áruk ellenértékének (lehetőleg) interneten történő kiegyenlítése az áru eladója és vevője közötti kommunikációja Árucsere-tranzakciónak egy adott áru, termék vagy szolgáltatás kiválasztását és megrendelését hívjuk Az e-kereskedelemben az árucsere tranzakciókat valamilyen internetes áruházban bonyolítják le Az internetes áruházak olyan adatbázisok, amelyekben egyszerre lehet nyilvántartani a forgalmazott termékek, szolgáltatások egyedi jellemzőit a megrendeléseket a megrendelésekhez kapcsolódó vevőinformációkat 2/23

3 E-kereskedelem (e-commerce)
Minden árucsere-tranzakciót kell, hogy pénzügyi teljesítés is kövessen az árut ki kell fizetni Ez történhet hagyományos módon készpénz átutalás utánvét vagy internetes fizetéssel Az internetes fizetés fogalmával általában a hitelkártyás fizetést azonosítják Az internetes fizetés technikai értelemben nem az interneten keresztül történik A gyakorlatban egy bank által kibocsátott bankkártya adatainak megadását és a tranzakció engedélyezését hívjuk internetes fizetésnek Ilyenkor azonban csupán jóváhagyjuk és engedélyezzük, hogy az eladó megterhelje a bankszámlánkat Maga a banki tranzakció – tehát a pénz átutalása – nem az interneten, hanem a bankok elektronikus rendszerein keresztül történik 3/23

4 Az e-kereskedelmi rendszerek
Az e-kereskedelmi rendszerek alapvető funkciói a következőek: 1, A vevő (felhasználó) azonosítása 2, A termék vagy szolgáltatás kiválasztása 3, Megrendelés 4/23

5 A vevő (felhasználó) azonosítása
A vevő azonosításához szükséges, hogy előbb regisztráljuk őt A regisztráció során felvesszük mindazokat az adatokat, amelyek alapján később egyértelműen azonosítható lesz Az e-kereskedelmi rendszernek tartalmaznia kell ügyfélnyilvántartást Ezt felhasználjuk a vevők rendeléseinek kielégítésekor, mert innen olvassuk ki a számlázáshoz szükséges adatokat Valamint a fizikai kapcsolat hiánya miatt az ügyfélnyilvántartást használjuk a vevő kilétének egyértelmű meghatározásához is Erre szolgál az autentikáció, a felhasználóhoz hozzárendelt azonosítók helyességének és érvényességének ellenőrzése Fontos, hogy az esetleges adatváltozásokat maguk a felhasználók tudják adminisztrálni A felhasználóknak tehát hozzá kell férniük a saját adataikhoz 5/23

6 A termék vagy szolgáltatás kiválasztása
Szükség van egy termék-adatbázisra, amelyben nyilvántartjuk a termékeket azok összes jellemzőivel együtt A jellemzőket nemcsak szöveges információként, hanem kép-, video- és audioállományokként is megadhatjuk Fontos, hogy a felhasználó strukturáltan kereshessen az áruk között Ha a felhasználó eldöntötte, hogy melyik terméket szeretné megvásárolni, akkor ki is kell tudnia választani az(oka)t A termékek kiválasztása során egy olyan könnyen kezelhető internetes dokumentumot állítunk elő, amely egyben tájékoztatást is ad a kiválasztott áruról Sok webes áruházban a kiválasztás műveletét egy bevásárlókocsi szimbolizálja Természetesen lehetőséget kell adnunk a felhasználónak, hogy bármikor módosíthassa a választását, esetleg törölje azt 6/23

7 7/23

8 8/23

9 9/23

10 10/23

11 Megrendelés A megrendelés alapja a már elkészített megrendelő
A megrendelést a felhasználó több lépésben hajtja végre Ellenőriznie kell, hogy pontosan azt fogja-e megrendelni, amit szeretne Majd jóvá kell hagynia, hogy helyesek a róla a rendszerben tárolt adataink Ezután ki kell választania a neki megfelelő szállítási és fizetési módot Végül jóvá kell hagynia a megrendelést A vevő általában ben visszaigazolást kap a megrendelésről 11/23

12 12/23

13 13/23

14 Az e-kereskedelmi rendszer
Az e-kereskedelmi rendszer alapja egy meglehetősen komplex adatbázis Az e-kereskedelmi rendszer egyszerűsített modellje a következő - Webszerver, amely kezeli a webes felületet - Alkalmazásszerver, amely a felhasználó által indított műveleteket ténylegesen elvégzi - Adatbázisszerver, amely adatokkal szolgálja ki az alkalmazásszervert, illetve tőle adatokat fogad A felhasználó a webszervert látja, ahhoz kapcsolódik A rendszer többi része a vevő számára közvetlenül nem hozzáférhető 14/23

15 Az e-kereskedelmi rendszer kapcsolatai
Egy üzleti vállalkozás kereskedelmi tevékenysége általában nem önálló dolog Ezért az e-kereskedelmi rendszert integrálni kell a vállalat informatikai rendszerével Az árukereskedelmi cégek informatikai alaprendszere a készletnyilvántartás A szolgáltató cégeknél ugyanezt a funkciót a számlázási rendszer tölti be Egy vállalatnak más informatikai rendszerei is vannak, az e-kereskedelmi rendszert ezekkel is össze kell kapcsolni Pénzügyi-számviteli rendszer Logisztikai rendszer A megrendelt árukat ki kell számlázni, a számlát le kell könyvelni, az árut el kell juttatni a vevőhöz, valamint kezelni kell a kereskedelem egyéb tranzakcióit (visszárukezelés, reklamációk) Az e-kereskedelmi rendszer tervezésekor nagy figyelmet kell fordítani arra, hogy az a vállalat egyéb informatikai rendszereivel is kompatibilis legyen 15/23

16 Az e-kereskedelem fajtái
Business to Consumer (B2C) Business to Business (B2B) B2B Marketplace (Elektronikus piactér, elektronikus beszerzés) Consumer to Consumer (C2C) Egyéb e-kereskedelmi formák 16/23

17 Business to Consumer (B2C) kereskedelem
Business to Consumer (B2C) kereskedelemnek nevezzük a kiskereskedelmi értékesítést A hagyományos bolti kiskereskedelmi tevékenység internetesített változata Egy eladóhoz (bolthoz) sok egyedi vevő tartozik A vevők lehetnek természetes vagy jogi személyek Nagy mennyiségű, de egyenként viszonylag kis összegű tranzakció és viszonylag homogén árukészlet jellemzi Egy regisztrált ügyfél rendelései rosszul becsülhetők mind időben, mind a termék vonatkozásában Pl.: könyv, CD, DVD forgalmazásával foglalkozó webes áruház 17/23

18 18/23

19 Business to Business (B2B) kereskedelem
Business to Business (B2B) kereskedelemnek nevezzük a vállalatközi kereskedelmet Vállalatok vesznek részt a tranzakcióban Egy nagykereskedő szolgálja ki a kiskereskedő partnereit Egy vállalat szolgálja ki a vállalati ügyfeleit Egy-egy rendelés általában nagyobb volumenű és jellemzően több különböző áruféleséget tartalmaz Az ügyfelek rendelései elég jól becsülhetőek mind időben, mind a termékek vonatkozásában 19/23

20 Elektronikus piactér, elektronikus beszerzés
Elektronikus piactérnek (B2B Marketplace) nevezzük az olyan portálokat, amelyek vállalati ügyfélkört céloznak meg, és a szakosított portálok sajátosságait mutatják Az ilyen piacterek vagy csak egy téma köré szerveződnek Vásárlói oldalról meghatározott (customer driven) Pl.: kizárólag gyógyszeripari cégek számára elérhető, gyógyszeripari gépek kereskedelmével foglalkozó piactér vagy egy tetszőleges beszállítói kör számára teremtenek lehetőséget, hogy az áruikat tetszőleges vevőkör számára értékesítsék Beszállítói oldalról meghatározott (vendor driven) Az elektronikus piacterek nemcsak kereskedelmi, de információs szolgáltatásokat is kínálnak iparági hírek tenderfigyelés A legfejlettebb piacterek támogatják az elektronikus beszerzést is Elektronikus beszerzésen olyan üzleti-informatikai rendszert értünk, amely automatikusan képes végigkövetni a beszerzés folyamatát és annak adminisztrációját is Árajánlat kérése Árajánlat elfogadása Megrendelés Fizetés 20/23

21 Consumer to Consumer (C2C) kereskedelem
Consumer to Consumer (C2C) kereskedelemnek nevezzük az internetes kereskedelem azon formáját, amikor a kereskedelmi ügylet két természetes személy között zajlik A C2C kereskedelem esetében a szolgáltató lényegében csak az informatikai hátteret biztosítja, de a kapcsolódó szolgáltatásokat (pl.: számlázás) nem 21/23

22 22/23

23 Köszönöm a figyelmet!  23/23


Letölteni ppt "Elektronikus kereskedelem"

Hasonló előadás


Google Hirdetések