Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kommunikációs eszközök & hordozók Magyar Mária 2010. 03. 09.BME – MVT.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kommunikációs eszközök & hordozók Magyar Mária 2010. 03. 09.BME – MVT."— Előadás másolata:

1 Kommunikációs eszközök & hordozók Magyar Mária BME – MVT

2 Page  2 Tartalom  ATL vs. BTL  A kommunikációs eszközök és jellemzőik –Reklám –Alternatív reklámozási lehetőségek –Vásárlásösztönzés –Személyes eladás –Direkt marketing –Public Relations  Esettanulmány: Az új Mini Cooper piaci bevezetése

3 Page  3 REKLÁMOZÁS HIRDETÉS VÁSÁRLÁS- ÖSZTÖNZÉS PUBLIC RELATIONS SZEMÉLYES ELADÁS DIREKT- MARKETING Nyomtatott és elektronikus reklám Versenyek, játékok, sorsolás SajtóanyagokÁrubemutatásKatalógusok Külső csomagolásAjándékok, jutalmakBeszédek Értékesítési összejövetelek Címre küldött levél Csomagolt mellékletekMinták, kipróbálásÉves jelentésekÖsztönző programokTelemarketing Mozgóképek Vásár, bemutató, kiállítás SzemináriumokÁrumintákTv-árusítás VideokazettákKupon, bónuszMecenatúraVásár, bemutatóElektronikus értékesítés BrosúrákEngedményekSzponzorálásSzakmai rendezvényekFaxküldemény ReklámcédulákKedvező áruhitelJótékonysági akció hangposta Katalógusok Visszavásárlási kedvezmény Kiadványok SzaknévsorokPontgyűjtési akcióLobbizás PlakátokÁrukapcsolásokVállalati újság HirdetőtáblákEsemények Bolti reklám Logó, szimbólumok Audiovizuális anyagok VONAL FELETTI – ATL KOMMUNIKÁCIÓ VONAL ALATTI – BTL KOMMUNIKÁCIÓ

4 Page  4  Alapvető jellemzők: –átfogó jelleg –felfokozott kifejezőképesség (expresszivitás) –személytelenség –média biztosította tömegszerűség –azonosítható forrásból származó egyoldalú, fizetett kommunikáció  Előnyei a többi kommunikációs eszközzel szemben: –nagy nyilvánosság és hatókör –célközönség gyors elérése –a reklámüzenet kifejezésének sokféle lehetősége (pl. kép, színek, hangok) –hosszú távú hatás (pl. márkaimázs, -preferencia, attitűd, vállalati imázs terén) Reklám A reklám (hirdetés) személytelen üzenet, amit tömegkommunikációs eszközök igénybevételével közvetítenek.

5 Page  5 Hagyományos reklámmédiumok előnyei és hátrányai REKLÁMHORDOZÓELŐNYHÁTRÁNY Napilapok nagy példányszám, viszonylag olcsó rövid életű reklám, korlátozott reklámfelület Rádió nagy hatókör, figyelemfelkeltő hanghatások, kiválasztható adásidő hallgatók szelektív figyelme, a reklám addig él, míg elhangzik, kikapcsolható Televízió nagy hatókör, kombinált hatás (kép,hang,színek), kiválasztható adásidő rövid sugárzási idő, kikapcsolható, drága Internet folyamatos elérhetőség, viszonylag olcsó hozzáférési kódok

6 Page  6 Alternatív lehetőségek - előzmények  televízió mint uralkodó médium  majd a TV hatékonyságának csökkenés  okok:  kereskedelmi reklámok nagyobb zaja  a fogyasztók a tv-reklámokat átpörgetik v. csatornát váltanak  kábel- és műholdas televíziózás terjedése  DVD-k terjedése  következmény: nézettségcsökkenés

7 Page  7 Házon kívüli reklámozás  A forgalmazók a reklámok kreatív és váratlan elhelyezésével igyekeznek a fogyasztók figyelmét megragadni.  Ezt gyakran azzal indokolják, hogy más környezetben jobban el tudják érni az embereket, mint ott, ahol dolgoznak, ahol játszanak és ahol vásárolnak.  Lehetőségek: –óriásplakátok (pl. Mini Cooper esettanulmány) –nyilvános helyek (pl. mozik, repülőterek, sportarénák, liftek, utcabútorok, szemétládák, kerékpártárolók, parkolóórák, repülőtéri csomagszállító szalag, teniszkupa alján, WC-fülkék és piszoárok fölött stb.) –termékelhelyezés/bújtatott reklám (pl. Die Another Day c. James Bond filmben) –értékesítéshelyi reklám/POP (pl. bevásárlókocsi, kuponkiadó gépek)

8 Page  8

9 Page  9

10 Page  10

11 Page  11 Vásárlásösztönzés  alkalmazásának három előnyös hatása: –kommunikáció = figyelmet kelt, majd elvezetheti a fogyasztót a termékhez –ösztönzés = olyan engedményt, támogatást, hozzájárulást tartalmaz, mely révén a fogyasztó vmilyen értékhez jut –felhívás = egyértelmű felhívást közöl a tranzakcióba való azonnali bekapcsolódás érdekében A vásárlásösztönzés általában rövid távú hatások elérésére alkalmazható, pl. a vásárlók figyelmének felkeltése egy-egy termék /ajánlat iránt, vagy egy kevéssé népszerű cikk forgalmának élénkítésére

12 Page  12 Vásárlásösztönző eszközök FOGYASZTÓKERESKEDŐKELADÓSZEMÉLYZETELADÁSHELYI (POS) árkedvezményekmennyiségi árengedmények forgalmi jutalékokkirakat ajándékok(jutalmak)ingyenes árumintákeladási versenyekplakátok ingyenes kipróbálásajándékokprémiumokcsomagolás márkaklubok (pl.IKEA) kereskedők képzésebemutatók pontgyűjtési akció (pl.Supershop,DM) tárolóeszközök biztosítása tájékoztató feliratok és árcédulák díjak(versenyek, sor- solások, játékok) segítség az eladótér kialakításában áruelhelyezés módja keresztpromóciókpolcdíj fizetésea vevőáramlás kényszerpályája kuponokközös reklám törzsvásárlói díjakkereskedelmi bemutatók termékgaranciákker. konferenciák közös ösztönzőakciók

13 Page  13 A kérdés: min változtassunk?

14 Page  14 Nézzünk egy másik példát!

15 Page  15 Direkt marketing A direktmarketinghez elengedhetetlen az aktuális adatbázis, ami több, mint egyszerű címlista! - fogyasztói adatvédelmi jogok!!! A direktmarketing olyan interaktív marketingmódszer, amely az egyéni fogyasztóra koncentrál, mérhető közvetlen választ és/vagy vásárlást kíván kiváltani.  a személyes eladás előnyei: –személyre szabott –aktuális –interaktív

16 Page  16 Direkt marketing eszközei INFORMÁLÁS/ÁRUSÍTÁSMEGRENDELÉS katalógusok hirdető lapok, füzetek, újságok, nyomtatott sajtótermékek, címre küldött levél (direct mail) telefon (hívás, sms, mms) TV shop CD/DVD internet levél telefon (telemarketing) mobiltelefon

17 Page  17

18 Page  18 Public Relations - közönségkapcsolatok A Public Relations intézményi kommunikációt jelent, célja rokonszenv, megbecsülés, megértés megszerzése vagy fenntartása egy vállalat vagy más szervezet tevékenységével kapcsolatban az érintettek körében.  vonzereje három tényezőből fakad: –nagyfokú hitelesség –a mit sem sejtő vásárlók megközelítése –feltűnés keltése

19 Page  19 PR eszközök

20 Page  20 Személyes eladás  a személyes eladás előnyei: –személyes találkozás –a kapcsolat ápolása –válaszreakció  pl. a gyógyszergyárak értékesítési személyzete kapcsolatban áll az orvosokkal, az építőanyag-gyártók értékesítési osztálya pedig az építészekkel, tervezőirodákkal A személyes eladás a vevő személyes informálására, meggyőzésére és ösztönzésére irányul a termék vagy szolgáltatás eladása érdekében.

21 Page  21 Összegzés – ellenőrző kérdések  Röviden ismertesse a reklám jellemzőit és előnyeit a többi kommunikációs eszközzel szemben!  Mutassa be a főbb fogyasztóösztönző eszközöket!  Milyen előnyös tulajdonságok említhetők a személyes eladás kapcsán?  Ismertesse a termékelhelyezés lehetőségeit!  Mely tényezőkből fakad a Public Relations vonzereje?  Soroljon fel legalább öt fontos eszközt a közönségkapcsolatok ápolására!

22 Page  22

23 Page  23 Az apró méretű gépkocsit a hatvanas években mindössze hét évig értékesítették az USA-ban, mert a környezetvédelmi előírások szigorítása miatt ki kellett vonni a piacról.

24 Page  ben a BMW elhatározta, hogy egy új, modern Mini Cooperrel lepi meg az amerikaiakat. Elsősorban azokat a városlakókat célozták meg az új modellel, akik 20 ezer dollárnál alacsonyabb árfekvésű, kisméretű, de menő autóra vágytak.

25 Page  25 A piaci bevezetésre mindössze 20 millió dollárt szánt a cég, ezért a marketingszakemberei gerillakampány mellett döntöttek. A kampány a szokásostól tudatosan eltérő módon alkalmazott óriásplakátok, poszterek, újságokban és folyóiratokban elhelyezett hirdetések, valamint ún. alulról szervezett kezdeményezések kombinációjából állt össze.

26 Page  26 A televízióban egyáltalán nem terveztek reklámozni. Egyszerűen felpakoltak egy-egy Minit három hatalmas Ford Excursion terepjáró tetejére, és körbejárták vele az ország összes jelentős autókiállítását és a huszonegy legnagyobb várost. A kisautó néha még ennél is váratlanabb helyeken bukkant fel: volt, hogy sportstadion lelátóján szolgált ülőhelyként, és volt, hogy a Playboy magazin közepére befűzött óriásposzterén díszelgett.

27 Page  27 Óriásplakátjain csak a következő szöveg szerepelt: „Megkezdődött a luxusterepjárók hanyatlása”, „Góliát, véged!”, „XXL – XL – L – M – S – MINI”. Az üzenetek jelentős része tartalmazta a kisautó weboldalának címét, ahonnan minden szükséges termékinformációhoz hozzájuthatott az érdeklődő.

28 Page  28

29 Page  29

30 Page  30

31 Page  31

32 Page  32

33 Page  33

34 Page  34

35 Page  35

36 Page  36

37 Page  37

38 Page  38

39 Page  39

40 Page  40

41 Page  41 A kampány eredménye nem is maradt el: aki 2002 tavaszán Minit rendelt, már csak a hat hónapos várólista végére kerülhetett!

42 Page  42 A marketingkommunikáció időnként csodákra képes!

43 Page  43 Köszönöm a figyelmet! BME MVT T.22/c, telefon:


Letölteni ppt "Kommunikációs eszközök & hordozók Magyar Mária 2010. 03. 09.BME – MVT."

Hasonló előadás


Google Hirdetések