Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar"— Előadás másolata:

1 Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar

2 Előzmények  Flow vizsgálatok az ének-zeneórákon átélt élmények minősége (Janurik, 2007; Janurik és Pethő, 2009)  Ének-zene tantárgy helyzete a legkevésbé „hasznos” tantárgy (L. Nagy, 2003)

3 Előzmények  Mely tényezők határozzák meg a kulturális identitást?  Hogyan lehet megőrizni a zenei élményen alapuló nyugati kulturális örökséget?  A klasszikus zene csak egy elit kisebbség számára elérhető?  A zeneművészet és a zeneművek csak a nyugati kulturális hagyomány képzeletbeli múzeumában vannak jelen, vagy egy általános zeneoktatás elegendő, megfelelő alapjai?  Melyek a fiatal generáció objektív szükségletei? (Gruhn, 2006)

4 Minta osztályos tanuló 75 fú 65 lány 8 osztály 1 falu, 3 kisváros, 1 nagyvárosi gyakorló iskola

5 Szülői háttér AlapfokúKözépfokúFels ő fokú

6 Kérdőív Iskolai tantárgyak kedveltsége Az énekórákon folytatott különböz ő zenei tevékenységek kedvelése Zenei képességekre vonatkozó énkép A tanulók nézetei – az adottságok szerepe a m ű vészetekben és a sportban Likert skála

7 Kérdőív Komolyzenei hanglemezek száma Zenehallgatás gyakorisága Tanulmányi átlageredmény Egyes tantárgyakból kapott osztályzat

8 Eredmények

9 Az egyes tantárgyak kedveltsége Mennyire szereted a következ ő tantárgyakat? 1.Egyáltalán nem szeretem 2.Nem szeretem 3.Közömbös 4.Szeretem 5.Nagyon szeretem

10 Az egyes tantárgyak kedveltsége

11 Az egyes tantárgyak kedveltsége a nemek szerint

12 Tantárgyak kedveltsége a szülői háttér szerint

13 Az ének-zene kedveltsége az egyes osztályok szerint

14 Különböző énekórai tevékenységek kedveltsége Szeretem az énekóráknak azt a részét, amikor énekelünk. 1.Nem szeretem. 2.Kevéssé szeretem. 3.Közepesen szeretem. 4.Meglehet ő sen szeretem. 5.Nagyon szeretem.

15 Éneklés, népdaléneklés, klasszikus zene éneklés

16 Éneklés, népdaléneklés, klasszikus zene éneklés a nemek szerint

17 Kottaolvasás, daltanulás, műsorral készülés, zenehallgatás

18 Kottaolvasás, daltanulás, műsorral készülés, zenehallgatás a nemek szerint

19 Éneklés egyedül El ő fordul, hogy énekelek, ha magam vagyok. 1.Szinte soha. 2.Nagyon ritkán. 3.Közepesen gyakran. 4.Elég gyakran. 5.Nagyon gyakran.

20 Éneklés egyedül

21 Éneklés egyedül a nemek szerint Szign.

22 Zenei képességekkel összefüggő énkép Véleményem saját éneklési képességemr ő l. 1.Nem tudok énekelni. 2.Eléggé gyengék a képességeim. 3.Közepesek a képességeim. 4.Meglehet ő sen jól énekelek. 5.Nagyon jól énekelek.

23 Zenei képességekkel összefüggő énkép

24 A zenei képességekkel összefüggő énkép és a zenei képességek fejlettsége Teljes zenei teszt Hallás utáni megkülön- böztetés Éneklés, ritmus- tapsolás Éneklés vélemény Ritmus vélemény Zenei képesség vélemény 0,22**0,080,25**0,62**0,39**

25 Zenei képességekkel összefüggő énkép és a zenei képességek fejlettsége Éneklés fejlettsége Teljes zenei teszt Hallás utáni megkülönböztetés Éneklés vélemény 0,18*0,07-0,13

26 Zenei képességekkel összefüggő énkép és a zenei képességek fejlettsége Ritmus hallás fejlettsége Teljes zenei teszt Hallás utáni megkülönböztetés Ritmus vélemény 0,22**0,29**0,18*

27 Az adottságok szerepe a művészetekben és a sportban – a tanulók nézetei A zenetanulásban nehéz el ő rehaladni, ha nem jók az adottságaim. 1.Teljesen egyetértek ezzel. 2.Csak nagyon keveset fejl ő dhet, aki nem elég tehetséges. 3.Szorgalmas munkával, kevés tehetséggel is közepes lehet valaki. 4.Kevés tehetséggel, de szorgalmas munkával viszonylag jó szintet lehet elérni. 5.Kevés tehetséggel, de szorgalmas munkával is lehet jó valaki.

28 Adottságok és sikeresség megítélése a zenetanulásban, rajzban és a sportban

29 Adottságok és sikeresség megítélése a nemek szerint

30 Klasszikus zenéhez fűződő attitűd Hanglemezek száma

31 A zenehallgatás gyakorisága %

32 Zenehallgatás – soha vagy ritkán az egyes osztályok szerint %

33 Véletlenül hallott zene fogadtatása

34 Összegzés Az ének-zeneórákon folytatott valamennyi tevékenység iránt meglehetősen közömbösek a tanulók. A lányok attitűdje pozitívabb. A saját zenei képességeikről alkotott kép negatív és nem reális. Az éneklés fejlettsége alapján alkotnak véleményt!! A készség tárgyak közül a zene az, ahol a legnagyobb jelentőséget tulajdonítják az adottságok szerepének.

35 Összegzés A klasszikus zene iránti igény kialakulása összetett folyamat. Az ének-zeneórák mellett számos más tényező is hatással lehet pl. zenetanulás családi háttér társadalmi környezet..

36 Köszönöm a figyelmet !.


Letölteni ppt "Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar"

Hasonló előadás


Google Hirdetések