Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina"— Előadás másolata:

1 A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina seresedi@yahoo.com Debreceni Egyetem TERD zárókonferencia, 2010. május 14.

2 A kutatás ■ „A harmadfokú képzés szerepe a regionális átalakulásban” (TERD), OTKA kutatás utánkövetéses részvizsgálata, melyet Török Ágnessel végeztünk ■ 2009. szeptember, október

3 A minta AlapsokaságElemszámMintavétel A DE és NYF BA/BSc képzésben 2009-ben végzett hallgatói N=127 fő lekérdezés hólabda módszerrel

4 Kérdések ■ Hogyan tudják hasznosítani a fiatalok a megszerzett BA/BSc végzettséget? ■ Milyen tényezők befolyásolják a munkába állást? ■ Milyen tényezők befolyásolják a mesterképzésben való továbbtanulást?

5 Szakirodalmi háttér, más kutatások eredményei I. ■ ■ külföldön leginkább a továbbtanulásban hasznosítható a BA/BSc végzettség ■ diplomás fiatalok helyzete: ( statisztikai adatok, kutatások) - nehéz az elhelyezkedés bölcsész, pedagógus, agrár diplomával - kevesebb a munkanélküliek száma az alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezőkkel szemben

6 Szakirodalmi háttér, más kutatások eredményei II. ■ a helyzet azonban változóban van - a munkaadók nem rendelkeznek elég információval a BA/BSc végzettségről - a BA/BSC végzettség = korábbi főiskolai diploma  a diplomával rendelkező munkanélküliek között kétszer annyi a főiskolaival rendelkezők aránya, mint az egyetemivel

7 Hipotézisek 1. A BA/BSc végzettséggel nehéz az elhelyezkedés a munkaerő-piacon. 2. A végzettség a mesterképzésben való továbbtanulásban nagymértékben hasznosítható. 3. A munkába állást befolyásolja a kapcsolatháló, más végzettség (OKJ), munkatapasztalat, kedvező társadalmi gazdasági státusz. 4. A továbbtanulást befolyásolja a BA/BSc képzésbe való belépéskor való tervezés, a diploma minősítése és a kedvező társadalmi gazdasági státusz.

8 A kutatás eredményei

9 A munkába állást befolyásoló tényezők Munkatapasztalat Család kedvező anyagi helyzete Előadásokra való bejárás Ha újrakezdhetné választana-e másik szakot Más végzettség Nem Kapcsolatháló Lakóhely Szülők iskolai végzettsége Diploma minősítése

10 A munkatapasztalat Chi-négyzet=0,006 N=127

11 A család anyagi helyzete Család anyagi helyzete átlagérték Dolgozik 6 Nem dolgozik 5,35 ANOVA teszt=0,038 N=127

12 Az előadásokra való bejárás Chi-négyzet=0,047 N=127

13 Újrakezdés Chi-négyzet=0,03 N=127

14 A továbbtanulást befolyásoló tényezők Diploma minősítése Tanulmányok kezdetétől tervezi Intézmény Oktatókkal való kapcsolat Szülők munkahelye Nem Kar Lakóhely Szülők iskolai végzettsége Testvérek száma

15 A diploma minősítése Chi-négyzet=0,012 N=127

16 A tanulmányok tervezése kezdetektől A tanulmányok tervezése kezdetektől Chi-négyzet=0,000 N=127

17 Az intézmény Chi-négyzet=0,012 N=127

18 Az oktatókkal való kapcsolat Chi-négyzet=0,015 és 0,02 N=127

19 Összegzés ■ A BA/BSc végzettség a munkaerőpiacon kevésbé, de a mesterképzésben való továbbtanulásban eredményesen hasznosítható. ■ A munkatapasztalat és a család kedvező anyagi helyzete növeli a munkába állás esélyeit. ■ A tanulmányok kezdetekor való továbbtanulás tervezése, a diploma minősítése pozitívan befolyásolja a mesterképzésben való továbbtanulást.

20 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina"

Hasonló előadás


Google Hirdetések