Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Első lépések Hogyan kezdjünk hozzá

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Első lépések Hogyan kezdjünk hozzá"— Előadás másolata:

1 Első lépések Hogyan kezdjünk hozzá
Kovács Zoltán SZÁMALK Zrt.

2 Hogyan kezdjünk hozzá? Három BI szint Példák Első lépések
Működés támogatása Döntések támogatása Stratégia támogatása Példák Beszállítási folyamat támogatása - Reporting Services bevezetés Call Center - OLAP adatelemzés Stratégiai tervezés - Tervezési megoldás Első lépések A BI egészében BI felhasználási területek azonosítása Fokozatos bevezetés

3 Első szintű BI – a vállalat működésének támogatása
Cél Hozzáférést biztosítani a vállalatnál fellelhető információkhoz a napi munka támogatására Tipikus problémák Nehezen nyerhető ki az információ Az információk sok munkával kapcsolhatóak össze Az információ nem jut el a felhasználókhoz Megoldás Egységes lekérdező, jelentéskészítő, publikáló platform kialakítása Eszközök SQL Server Reporting Services SharePoint

4 Második szintű BI – a vállalati döntések támogatása
Cél A vállalati információk elemzési célú felhasználhatóságának biztosítása, ezáltal a döntéshozatal hatékonyságának növelése Tipikus problémák Nincs erőforrás az adatok elemzésére Ahány rendszer, annyi eredmény Sok manuális munka Az eredmények nem megbízhatóak Megoldás Relációs és OLAP adatpiacok kialakítása, egységes lekérdező és elemző alkalmazások bevezetése Adatbányászati megoldások Eszközök SQL Server (SSIS, SSAS, SSRS) Excel, Visio, ProClarity

5 Harmadik szintű BI – a vállalati stratégia támogatása
Cél A vállalat stratégiájának tudatos alakítása, javítása a vállalat információs vagyonának felhasználásával Tipikus problémák Nincs visszacsatolás arról, hogy jól vagy rosszul mennek a dolgok Az egész vállalat, vagy egyes részterületek teljesítménye nehezen mérhető A hatékonyság nem mérhető Az előrejelzések pontatlanok Megoldás A vállalat működését átfogó, egységes BI platform kialakítása, amely magában foglalja a teljesítmény mérését és elemzését, valamint a stratégiai tervezést Eszközök SQL Server (SSIS, SSAS, SSRS) SharePoint (PerformancePoint Server) Excel, Visio, ProClarity

6 Példa: Beszállítási folyamat támogatása - jelentéskészítés
Üzleti igény Élelmiszer ipari cég alapanyag beszállítási folyamatának támogatása Beszállítások naplózása, ellenőrzése Beszállítói elszámolások Vezetői jelentések Régi megoldás Technológia: ORACLE lekérdezések,egyedi fejlesztés (php) Problémák: karbantarthatóság, új igények kiszolgálása lassú, konzisztencia, megbízhatósági problémák Felhasználók Több felhasználói csoport: operatív munkatársak, közép és felső vezetők Új megoldás Reporting Services alapú jelentések kialakítása, SharePoint integráció Belső kompetencia kialakítása a jelentések fejlesztésére Előnyök Egyszerűbb, jól dokumentált üzemeltetés, karbantartás Új igényeket könnyen lehet teljesíteni Konzisztencia Megbízhatóság

7 Példa: Call Center - OLAP adatelemzés, jelentéskészítés
Üzleti igény Banki call center kimenő és bejövő hívásainak több szempontú elemzése SLA szintek mérése, megfelelés ellenőrzése Teljesítmény elszámolás Vezetői jelentések Régi megoldás Technológia: SQL lekérdezések, Excel Problémák: teljesítmény, adatvesztés, konzisztencia, IT függés Felhasználók Call center belső felhasználói Új megoldás Relációs adatpiac és OLAP kocka kialakítása, Report Builder implementálása Előnyök Önállóság Teljesítmény Konzisztencia Megbízhatóság

8 Példa: Stratégiai tervezési megoldás - OLAP adatelemzés
Üzleti igény Nagyvállalat stratégia tervezési folyamatának támogatása Költségtervezési modell kialakítása Éves, középtávú és hosszú távú tervezés támogatása Vezetői jelentések készítése Régi megoldás Technológia: Excel Problémák: hosszú tervezési ciklus, teljesítmény, adatvesztés, inkonzisztencia Felhasználók Elemzők, vezetők Új megoldás Relációs adatpiac és OLAP kocka kialakítása, Excel pivot tábla (egyedi fejlesztéssel támogatva az adatbevitelt) Előnyök Rövidebb tervezési ciklus Nagyobb adatmennyiség gyorsabb kezelése Adatvesztések kiküszöbölése Konzisztencia

9 Egyéb belső rendszerek
A BI egészében ETL DW Portál Operatív rendszerek Adattárház Normalizált Historikus Témaorientált Forrás független Adatminőség kezelés Elemzések Alkalmazások Oracle Egyéb belső rendszerek Csoportmunka MS SQL Jelentések DB/2 Külső adatok TXT, CSV, XLS, XML, egyéb forrás Technológia Üzlet

10 BI felhasználási területek, igények azonosítása
Jelentéskészítés Hogyan jutnak a felhasználók hozzá a munkavégzéshez szükséges információkhoz? Milyen adatokat kezelnek a felhasználók Excelben, Accessben? Az egyes rendszerekből egyszerű-e riportolni? Több rendszerből kell-e riportokat készíteni? Hogyan történik az információk megosztása? Elemzés, döntés előkészítés Vannak-e olyan adatok, amelyek fontosak de nem elemezik, mert nincs rá erőforrás? Mire, és hogyan használják az Excelt? A döntéshozók, döntés előkészítők hogyan jutnak információhoz? Elégedettek-e az adatok, információk minőségével? Időben hozzájutnak-e az információkhoz? Stratégia Hogyan mérik a cég teljesítményét? Milyen a tervezési folyamat? Konkrét információk birtokában születnek-e a döntések?

11 Fokozatos bevezetés Álmodjunk nagyot, de haladjunk megfontoltan
Tervezzünk előrelátóan Milyen szintre akarunk eljutni? Egyszerre ne akarjunk túl sokat fogni Hogyan érjük ezt el? Alakítsuk ki a kompetenciát IT és felhasználói szinten is Járjuk végig a szinteket Kezdjünk a jelentéskészítéssel Menjünk tovább a döntéstámogatással, elemzéssel Tegyük a BI-t a vállalati stratégia részévé

12 Első lépések Induljunk meg a jelentésekkel Alakítsuk ki a kompetenciát
Ezt a legkönnyebb bevezetni Az igények 70-80%-át lefedi Az önálló, felhasználói jelentéskészítést is támogassuk – Report Builder Miden szintű BI alapja Alakítsuk ki a kompetenciát Legyenek belső, hozzáértő szakemberek Vonjunk be partnereket Figyeljünk oda a felhasználók képzésére Lépjünk tovább a SharePointtal Sokféle információt integrálhatunk Excel – Excel Services Riportok – SharePoint integrált Reporting Services Dokumentumok, űrlapok, munkafolyamatok, stb. Megágyazunk a II. és III. szintnek

13 Továbblépés Csempésszük be az adatpiacokat és az OLAP-ot
Az elemzési, információ összegzési igényeket tudjuk vele lefedni Szakterületi igényeket célozzunk meg: Értékesítés, marketing Gyártás, beszerzés Kontrolling HR Építsünk szakterületi adatpiacokat Ahol lehet, használjunk közös dimenziókat! Vigyázzunk arra, hogy jók legyenek az adatok! Többet kell vele dolgozni, de továbblépünk a II. és a III. szintre

14 Végül, de nem utolsó sorban
Tegyük a BI-t a vállalati stratégia részévé Terjesszük ki az I. és II. szintű BI megoldásokat a különböző szakterületekre Fogjuk össze a BI igényeket Alakítsunk ki BI kompetencia központot Törekedjünk az egységes platformra Szervezzük az adatpiacokat egységes adattárházba Használjuk a SharePoint-ot, mint vállalati BI központot Folyamatosan képezzük a felhasználókat!

15 Összefoglalás Gyűjtsük össze az üzleti igényeket!
Haladjunk lépésenként! Látványos, de egyszerűbb elemekkel kezdjünk – tipikusan a jelentések! Fokozatosan vezessük be a megoldásokat – SharePoint, OLAP! Építsük ki a kompetenciákat! Fejlesztés Üzemeltetés Felhasználók Kezdjünk hozzá azonnal – megéri!

16

17


Letölteni ppt "Első lépések Hogyan kezdjünk hozzá"

Hasonló előadás


Google Hirdetések