Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEszter Németh Megváltozta több, mint 8 éve
1
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
2
Miről lesz szó? Jogszabályi előírások Az „Útmutató” ajánlásai
A mentorálás szakmai környezete A mentori munka dokumentumai Mentori ütemterv Gyakornoki munkaterv Szakaszok Módszerek Hospitálási napló Óra-és foglalkozás megfigyelési napló Megfigyelési szempontok
3
Jogszabályok 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról 2011. évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez
4
326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet A gyakornoki idő és a mentor
Az intézményvezető kijelöli a mentort A mentor támogatja a gyakornokot Az iskola helyi tantervében és pedagógiai programjában a munkaköri feladataira vonatkozó előírások értelmezésében és szakszerű alkalmazásában, a tanítási (foglalkozási) órák felépítésének, az alkalmazott pedagógiai módszereknek, tanításhoz alkalmazott segédleteknek, tankönyveknek, taneszközöknek célszerű megválasztásában, a tanítási (foglalkozási) órák előkészítésével, megtervezésével és eredményes megtartásával kapcsolatos írásbeli teendők ellátásában, valamint a minősítő vizsgára való felkészülésében. A gyakornokokra vonatkozó előírások A minősítő vizsga részei A minősítő vizsga értékelésének részei A minősítő vizsga Pedagógus-kompetenciák
5
Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez
Gyakornokokra vonatkozó előírások Gyakornoki időszak A minősítő vizsga tartalmi elemei Hogyan történik az értékelés a minősítővizsgán? Az eljárásrend lépései minősítővizsga esetén (Útmutató: oldal – táblázat) A gyakornok feladatai (Útmutató: oldal – táblázat) A pedagóguskompetenciák és a hozzá tartozó indikátorok (Útmutató oldal)
6
A mentorálás szakmai környezete
Fogalmak óraterv/foglalkozásterv tematikus terv Dokumentumminták Tematikus terv (10. sz. melléklet) Óraterv (11. sz. melléklet és 12. sz. melléklet) Hospitálási/óra-/foglalkozáslátogatási napló (13. sz. melléklet) Esetleírás (14. sz. melléklet) Osztályfőnöki terv (15. sz. melléklet és 16. sz. melléklet) Egyéni fejlesztési terv (17. sz. melléklet)
7
A mentori munka dokumentumai
Mentori ütemterv Hónap/ hét/ intervallum megnevezése Feladat, tevékenység konkrét leírása Közreműködők megnevezése Módszerek Elvárható eredmények Dokumentumok, ezen belül az adminisztráció dokumentumai, illetve az átadott módszertani segédanyagok megnevezése Megjegyzések, reflexiók
8
A mentori munka dokumentumai
Gyakornoki munkaterv Célja mentorálási és a gyakornoki munka, a tanulási út tervezése, felépítése. A gyakornok feladatait, tevékenységeit kell elosztani a gyakornoki időtartamra, vagyis két évre. Meg kell tervezni a megvalósítás szakaszait. Szakaszok: kezdő, haladó, befejező Időtervezés
9
Gyakornoki munkaterv Időszak Gyakornoki elvárások felsorolása
Kezdő szakasz (1-7 hónap) Csak minimális készséget lehet elvárni a tanítás terén Szabályok követése A gyakornok ismerje meg: - a köznevelési törvényt, - az intézmény nevelési, pedagógiai programját, - az intézmény egészségnevelési, környezeti nevelési programját, - az intézmény szervezeti és működési rendjét az SZMSZ alapján, - az intézmény házirendjét, - az intézmény ellenőrzési, minősítési rendjét, szabályait. Eszközök és berendezések megismerése, munkamódszerek megfigyelése, mentorral való együttműködés.
10
Módszerek Kezdő szakasz (1-7 hónap) Óralátogatás Óramegbeszélés
Időszak A tapasztalatszerzés módszere A számonkérés módszere Kezdő szakasz (1-7 hónap) Óralátogatás Óramegbeszélés Konzultáció a mentorral Konzultáció egyéb pedagógussal Konzultáció az igazgatóval Konzultáció a szakmai munkaközösség-vezetővel Team munkában részvétel Esetmegbeszélő csoport munkájában részvétel Tanév eleji szülői értekezlet látogatása Egyéni tanmenet elkészítése Óravázlat készítése Szülői panaszra megoldási terv, intézkedési terv készítése (a megismert jogszabályok, intézményi alapdokumentumok alapján)
11
Hospitálási napló Készítheti a mentor és a gyakornok is.
Az óra-/foglalkozáselemzés a pedagóguskompetenciák alapján történjen! Készítheti a mentor és a gyakornok is. Fontos kritériuma, hogy tervezett, könnyen áttekinthető, egyértelmű legyen; jól követhető legyen az óra menete; a megjegyzések az óra menetével párhuzamosan kerüljenek feljegyzésre! A végére kerüljön reflexió! Ha a mentor látogat, kerüljenek feljegyzésre a gyakornok fejlesztendő területei, erősségei. Amennyiben a gyakornok látogatja a foglalkozást, tanórát, derüljön ki a feljegyzésből, hogy mit tud hasznosítani a gyakorlatban a látott foglalkozásból, tanórából! Segítő szempontsor
12
Óra-és foglalkozás megfigyelési napló
A pedagóguskompetenciák megfigyelése Kiemelt megfigyelési szempont, szempontok Az óra-/foglalkozáslátogatás megfigyelési szempontjai Idő tanári tevékenységek, módszerek Tanulói tevékenységek Megjegyzések Idő Az óra menete (tartalmi logikai egységek) Didaktikai mozzanatok Módszerek, eszközök Megjegyzések
13
Köszönöm a figyelmet, eredményes munkát kívánok!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.