Munkahelyi egészségfejlesztés szakmai irányelvei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Etikai Kódex.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Minőségbiztosítási ismeretek
Humán rendszerek, közszféra
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
TÁMOP /2/B PROJEKT Network-Együttműködés-Tudástár szakmai támogató hálózat kiépítése a Dél-Dunántúli Régióban Szénássy Gábor projektmenedzser 2010.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Minőségdíjak.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Nemzeti minőségfejlesztési rendszer és akkreditációs elképzelések
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
A TÁMOP / „FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt A foglalkoztatási megállapodások (PAKTUM) tématerületen megvalósuló.
Minőségbiztosítási ismeretek
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
TAMOP /1 „CÉHÁLÓZAT KAPACITÁSFEJLESZTÉSE” Kézenfogva Alapítvány Projektnyitó Szakmai Nap
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Célcsoportok a munkahelyi egészségfejlesztéssel foglalkozók, foglalkozás egészségügyben dolgozó orvosok és ápolók, a humán erőforrás gazdálkodás munkatársai,
A lelki egészségfejlesztési központok és a lelki egészségfejlesztés szakmai támogatása az országos háttérintézmények bevonásával dr. Koós Tamás szakmai.
Kaucsek György - Simon Péter Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet „Maradj a Zöld Zónában!” munkahelyi alkohol- és drog-megelőzési program Workshop – Dobogókő,
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Barcsák Marianna KPSZTI
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Munkahelyi egészségfejlesztés szakmai irányelvei Dr. Koós Tamás Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet TÁMOP-6.1.1.-12/1-2013-0001

Az egészségfejlesztési irányelvek a TÁMOP 6.1.1. kiemelt projektben A kiemelt projekt pályázati útmutatója alapján a projekt tevékenységei közé tartozik „Egészségfejlesztési minőségbiztosítási rendszer kialakítása a Konzorciumvezetőnél: · a minőségbiztosítási rendszerterv – ezen belül algoritmusok – kialakítása; · szakmai-módszertani anyagok, modell-program leírások kidolgozása; · a minőségbiztosítási rendszer területi felügyeleti/program-monitorozási feladataiban részt vevő egészségfejlesztési minőségbiztosítási szakemberek felkészítő tréningjeinek létrehozása és a tréningek lebonyolítása; · a minőségbiztosítási rendszer elindítása, működtetése.”

Az egészségfejlesztési irányelvek a Kormányzati intézkedésekben – NDS „4. 8. Munkahelyi színtér • A felnőtt népesség (és családtagjaik) elérése, a vállalati erőforrások bevonása a megelőző munkába, ezáltal a munkaerő versenyképességének fenntartása. • A munkahelyi megelőző programok elsősorban az egészségtudatos többségre összpontosítsanak, illetve már működő vállalati képzési és szociális programokhoz kapcsolódjanak. • A vállalatok besorolási rendszerének olyan irányú módosításának a kezdeményezése, amely a megelőzési programokat, a vállalati kultúrát, a munkavállalók egészségtudatosságát is figyelembe veszi. • A kormányzat és az önkormányzatok segítsék a vállalatok felelősségvállalási tevékenységét, másrészt – mint munkáltatók – megelőző programok kezdeményezésével mutassanak példát a magánszektor számára. • A munkavállalói érdekképviseletek a különböző megállapodások keretein belül (például kollektív szerződésben) kezdeményezzék az egészségfejlesztésre, megelőzésre irányuló programokat. • Jogszabályban szükséges rögzíteni a munkahelyeken megvalósítható drogpolitikák lehetséges tartalmait és a feltételeit.”

Az egészségfejlesztési irányelvek a Kormányzati intézkedésekben – NDS megvalósítását célzó akcióterv Az NDS megvalósításához kapcsolódó kormányzati akcióterv tervezete: „Ki kell dolgozni a munkahelyeken megvalósítható drogpolitikák szükséges tartalmi elemeit és feltételeit a munkahelyi egészségfejlesztés keretében, előzetes hatásvizsgálatok elvégzésével, minőségbiztosítási rendszer és megfelelési sztenderdek kialakításával.”

A szakmai irányelvek helye az egészségfejlesztés minőségirányításában A szakmai irányelvek több funkciót is betölthetnek az egészségfejlesztés minőségének, szakmaiságának fejlesztésében: megfogalmazhatnak szakmai követelményeket, (pl. mit tartunk megfelelőnek és mit nem). Különösen hangsúlyos a rendelkezésre álló evidenciák etikus felhasználása; Irányt mutathatnak a megvalósítók számára az erőforrás-tervezésben, megfelelő szakértelem biztosításához (kiket és milyen feladatokra, milyen szakértelemmel érdemes bevonnom)

A szakmai irányelvek helye az egészségfejlesztés minőségirányításában A szakmai irányelvek funkciói (folyt.) : támogathatják a megvalósító szervezeteket saját, belső céljaik megfogalmazásában (pl. mit reális elérni, mit érdemes elérni szervezeten belül); segíthetik az egészségfejlesztési munka külső és belső értékelését

A minőségirányítással kapcsolatos legfontosabb fogalmak Az alapkérdés: hol foglal helyet a NEFI egészségfejlesztési minőségfejlesztési irodája egy minőségirányítási rendszerben – hol vagyunk a térképen? A legfontosabb alapfogalmak (ISO 9000:2005 definíciós készlete alapján) Minőségirányítás (quality management): „összehangolt tevékenységek egy szervezet vezetésére és szabályozására a minőség szempontjából.”

A minőségirányítás legfontosabb elemei I. A 4 fő terület Minőségtervezés (quality planning): „a minőségcélok kitűzésére, valamint a szükséges működési folyamatok és a velük kapcsolatos erőforrások meghatározására összpontosít, a minőségcélok elérése érdekében.” Mi a megfelelő minőség? Mit kell tennünk ahhoz, hogy elérjük? Mibe kerül ez (ember, idő, pénz stb.) Minőségszabályozás (quality control): „a minőségirányításnak az a része, amely a minőségi követelmények teljesítésére összpontosít.” Teljesültek-e a minőségi kritériumok? Hogyan érem el a minőségi kritériumokat? Ellenőrzöm? Korrigálom?

A minőségirányítás legfontosabb elemei II. Minőségbiztosítás (quality assurance): „a minőségirányításnak az a része, amely a bizalomkeltés megteremtésére összpontosít aziránt, hogy a minőségi követelmények teljesülni fognak.” Hogyan előzöm meg a minőségi követelmények alatti helyzet kialakulását? Mit teszek azért, hogy teljesítsem a minőségi követelményeket? Hogyan teszem ezt láthatóvá? Van-e erre belső szabályozásom? Minőségfejlesztés (quality improvement): „a minőségirányításnak az a része, amely a minőségi követelmények teljesítési képességének növelésére összpontosít.” Hogyan lehet képessé tenni a szereplőket arra, hogy teljesítsék a minőségi követelményeket?

A minőségirányítási rendszer A minőségirányítási rendszer: egy szervezet vezetésére és szabályozására irányuló folyamatok összessége a minőség szempontjából. Mint láttuk, több elemből áll, egyik sem helyettesíti vagy pótolja a másikat.

Szóval akkor most hol vagyunk? A NEFI-ben elindult egy egyelőre elemeiben létező nemzeti szintű minőségirányítási rendszer kialakítása a 3 fő színtérre; A különböző színtereken más-más utat jár be a fejlesztési folyamat Iskolai egészségfejlesztésben: megfelelőségi tanúsítvány kiadása előzetes ellenőrzés során, semmiképpen sem „akkreditáció” – minőségértékelési elemek. A tulajdonképpeni „akkreditáció”-s mozzanat az volt, amikor az OEFI-t jelölte ki a minisztérium erre a feladatra (értelemszerűen nem lege artis akkreditációról beszélünk) Munkahelyi egészségfejlesztésben: egyelőre minőségtervezési és minőségfejlesztési célok reálisak

A leggyakoribb problémák, egyelőre az iskolai egészségfejlesztés szakmai ajánlási rendszere alapján A Pareto-szabály itt is működik: azaz a hibatípusok 20%-a felelős az összes hiba/probléma 80%-áért és az összes többi lehetséges probléma felelős az összes hibák maradék 20%-áért. Mik is a vezető hibák? a célrendszer kidolgozatlansága, nem koherens célok és indikátorok; a célrendszerhez nem adekvát szakmai keretek és módszertan (pl. időtartam és eszközök diszkrepanciája); szolgáltató szempontú megközelítés dominanciája szemben a szolgáltatást igénybevevők szempontjainak érvényesítésével jogszabályi követelmények való nem megfelelés, különösen adatvédelem; hiba multiplikáció problémája,

A Munkahelyi egészségfejlesztés szakmai irányelvei Az irányelvek munkaváltozatban rendelkezésre állnak; Semmiképpen sem egyetlen szervezet belügye az irányelvek tartalma és minősége; Szakmai kommunikációs és legitimációs mozzanat egyidőben – egyeztetési folyamat a meghatározó szakmai érdekhordozókkal; A megvalósíthatóság (tárgyi, szervezeti, szakértelem, finanszírozás stb. szempontjai) és a legjobb elérhető evidenciák közötti összhang - és kompromisszumok - megteremtése a következő munkafázis célja

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!