Szociális vállalkozások az európai polgári kultúra erősítése érdekében - Ezer gyerek módszertan A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
Elméleti háttér Aktív állampolgárság és az európai polgári kultúra – részese lenni egy demokratikus alapokra épülő intézményrendszernek – uniós alapértékek; emberi méltóság, szabadság, demokrácia, egyenlőség, jogállamiság és az emberi jogok tisztelete – politikai rendszer legitimációjának egyik forrása az, hogy tagjai azt érzik, hogy egy politikai közösséghez tartoznak, tehát azonosulnak vele A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
Európai identitás – EU létrejötte, folyamatos integráció, Maastrichti Szerződés – vitatott fogalom: meghatározását, tartalmát, kialakulását és funkcióját tekintve is A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
Aktív állampolgárság: – valaki a saját közösségéért cselekszik úgy, hogy részt vállal a közösség gazdasági terheiben, társadalmi és önkéntes munkát, és más tevékenységet is végez annak érdekében, hogy a közösség egészének és minden egyes tagjának is jobb legyen az élete – odafigyel, szavaz, támogat, adományoz – tájékozottság A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
Szociális vállalkozás olyan vállalkozás, amely szociális célokat gazdasági tevékenységek révén kívánja megvalósítani célja a társadalmi fejlődés nemcsak a gazdasági értelemben fenntartható működésre törekszenek, hanem társadalmi értékek teremtésére is a piaci lehetőségeket ragadják meg, miközben kreatív és innovatív tevékenységeket hajtanak végre elősegítik egy összetartóbb, demokratikus és tevékeny társadalom létrehozását, hozzájárulnak az európai polgári kultúra erősödéséhez, növelik foglalkoztatást és a szociális biztonságot A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
Gyakorlati útmutató Ezer Gyerek program módszertana – éves gyerekek számára – élményekben gazdag és hasznos találkozók a környezetvédelem, a közlekedésbiztonság és az együttélés témaköreiben – olyan problémákat, amelyek egyszerre fontosak társadalmilag és érdekli a gyerekeket is, ezekre építsünk fel egy intenzív oktatási programot, amely eszközeiben, stílusában és módszereiben egyaránt innovatív – egynapos találkozók, nyári táborok, ahol a résztvevők úgy tesznek szert ismeretekre és sajátítanak el készségeket, hogy mindeközben jól is érzik magukat – ezek után pedig a megszerzett információkkal, tapasztalatokkal, a közvetített szemlélettel a birtokukban térjenek vissza iskolájukba, kortárs közösségükbe, és saját elképzeléseik szerint adják tovább tudásukat. A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
1. pillér: – csapatmunkára való ráhangolódás – a csapattal együtt töltött idő, – mely általában valamilyen közös cél érdekében alakul –, közös élményeket ad, megerősíti az emberi kapcsolatokat, a megértést és az elfogadást segíti elő – könnyebben és hatékonyabban meg lehet valósítani egy-egy feladatot – figyelni kell a többi résztvevő reakciójára, véleményére, a rugalmasság egy ilyen szituációban sokkal lényegesebb – rendkívül hatékony bemelegítő, ismerkedést segítő az „Egy hamis rólam” címet kapott gyakorlat A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
„ Egy hamis rólam” – csoport tagjai egy körben ülnek – a feladat elsőként az, hogy minden játékosnak ki kell találnia magáról három állítást, amelyek közül egy legyen hamis, a másik kettő igaz – a játék úgy indul, hogy valaki elmondja magáról a három állítást, a többieknek pedig ki kell találni, hogy melyik volt hamis – a gyakorlat úgy is játszható, hogy mindenki egyszerre felemeli a kezét, és az ujjaival felmutatja a hamis állítás számát – fontos, hogy a játékban mindenki kerüljön sorra, de nem szükséges körben haladni – ez a ráhangolódó játék lehetőséget ad arra, hogy csapattagok ne csak egymásra, hanem a programra is ráhangolódjanak – ilyen típusú feladatokra érdemes legalább 5-15 percet rászánni A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
2. pillér: – együttélés, együttműködés és elfogadás készségeinek kialakítása – ezekkel kapcsolatosan kifejlesztett módszerek, gyakorlatok mind a közös gondolkodásra késztetnek, és a közös problémamegoldáson keresztül segítik az együttműködés, elfogadás erejének megtapasztalását – fontos, hogy minden gyakorlatot az élmények és tapasztalatok megbeszélésével, feldolgozásával kell befejezni – ez biztosítja azt, hogy a beszélgetés, az élménybeszámolók és a visszajelzések segítségével a résztvevők tudatosítsák, és a későbbiekben hasznosítani tudják a tapasztalataikat – egyik ilyen gyakorlat a „Történet – darabokban” címet kapta A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
„Történet – darabokban” – izgalmas és fejleszti a kreatív gondolkodást, emellett nagyon hatékony lehet a csapattagok együttműködő képességének kialakításában – választani kell egy nem túl hosszú, maximum 20 mondatból álló szöveget – a történetet különálló papírokra kell felírni mondatonként – a papírokat oda kell adni a résztvevőknek úgy, hogy a történet vége, csattanója, a konfliktus megoldása ne szerepeljen a lapok között – a csoport feladata, hogy közösen rakják összes a történetet a mondatok helyes sorrendjének megtalálásával, majd ha ez sikerült, akkor gondolkodjanak el a történet végén, és beszéljenek arról, hogy milyen befejezést képzelnek el a történetnek – ha mindenki elmondta a saját ötletét, a csoport próbáljon meg egy közös befejezésben megállapodni – miután elkészült a kiscsoportok által megalkotott befejezés, olvassuk fel az eredeti befejezést, a csoport beszélje meg, hogy ki mit gondol a különböző befejezésekről, kinek melyik tetszett jobban és miért A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
3. pillér – projektek, akciók kidolgozása – elsődleges célja az adott területtel kapcsolatos ismeretek alkalmazása, illetve az egyéni felelősségvállalással és a közösségi mozgósítással kapcsolatos személyes tapasztalatszerzés biztosítása – a projektek megvalósíthatók egy adott iskolai osztállyal, illetve bármilyen, már működő diákcsoporttal – programok legeredményesebben fős csoportokban, éves korosztályban lévő tanulókkal valósíthatók meg – projektek közül az egyik leghatékonyabb a „Plakátkészítés és –terjesztés” címet kapta A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
„Plakátkészítés és –terjesztés” – az akció keretein belül a diákok például a környezetvédelem fontos témáiban, illetve a közlekedésben a biztonságot szolgáló felszerelések népszerűsítése céljából, vagy a gyakori veszélyhelyzetekre való felhívás érdekében digitális plakátokat készítenek, amelyeket elhelyezhetnek az iskola területén belül, vagy akár azon kívül is – a projekt nagyon fontos erénye, hogy a plakátokra kerülő anyagok megbeszélése során a fiatalok rákényszerülnek arra, hogy valóban a legfontosabb problémákat, a lényeget emeljék ki, ezáltal saját tudásukat is rendszerezhetik az adott témában A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
„Plakátkészítés és –terjesztés” 1.Témakijelölés és célmeghatározás 2.Plakátkészítési alapozás 3.Tervezés 4.Kivitelezés 5.Terjesztés A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.
Szociális vállalkozások az európai polgári kultúra erősítése érdekében A projekt az Európai Unió Európa a polgárokért programjának támogatásával valósul meg.