MKVK Minőségellenőrzési Bizottság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Balatonalmádi, szept A Könyvvizsgálói Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége, célkitűzései, különös tekintettel a közérdeklődésre számot tartó.
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Varga Zsuzsanna főosztályvezető
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Szervezetfejlesztési Program
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
MKVK Minőségellenőrzési Bizottság
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Felügyelési tapasztalatok Konzultáció könyvvizsgálóknak Fülöp Tamás Pénztárak felügyeleti főosztálya.
1 Pmt. kérdőív kérdéseinek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Könyvvizsgálat Az ügyfél szemével
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
1 Könyvvizsgálói megbízások minőségellenőrzése Jelentéskészítés Galyatető Puskás István.
Könyvvizsgálói megbízások minőségellenőrzése
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
1 XI. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés Budapest, szeptember 5. SZAKMAI AKTUALITÁSOK - KÉRDÉSEK Előadó: dr. Ladó Judit MKVK Szakmai alelnök.
Munkahelyi egészség és biztonság
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
KÖZBESZERZÉSEK ELLENŐRZÉSE
Az új pénzmosási törvény alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai a biztosítóknál.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Márton Mártonné MESZK Oktatási, továbbképzési referens Május 05.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
MKVK Minőségellenőrzési Bizottság
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Az adatvédelem szabályozása
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Könyvvizsgálók tevékenységére vonatkozó tapasztalatok XIII. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés - Siófok Vámosi Anikó
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Az ESZA Kht. monitoring tevékenysége Rettegi Zsolt vezető monitor.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
26/09/20161 Elektronikus számlázás ellenőrzési tapasztalatai Czöndör Szabolcs Elektronikus Kereskedelem Ellenőrzési Osztály.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés PMT ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Kockázati értékelés kis szervezetekben Tar György Szeged, 2013.október
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
Munkácsi Márta a Minőségellenőrzési Bizottság tagja
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
Elektronikus aláírás és iratkezelés
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
MAGYAR VÁMÜGYI SZÖVETSÉG Szilágyiné Holecz Mónika
Önértékelési projektterv
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
A könyvvizsgálat színvonalának növelése a minőségellenőrzésen keresztül Szabó Zsuzsanna & Mádi-Szabó Zoltán.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Pénzmosás elleni harc audit feladatai
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
A Pmt/Kit ellenőrzések módszertana, tanulságai
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Mikor jó egy MER rendszer? A MER ellenőrzések módszertana, tanulságai
Előadás másolata:

MKVK Minőségellenőrzési Bizottság PMT rendszer és ellenőrzésének változásai (a Moneyval országvizsgálat tükrében) Siófok, 2015. augusztus 28. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja

Témavázlat 1. A Moneyval országtréning tapasztalatai 2. A munkacsoport beszámolója 3. Módosítások a pénzmosás kamarai ellenőrzésének szabályzatában 4. Az új kérdőív 5. Az új típusú ellenőrzés gyakorlati kérdései

Rövid tájékoztató Felkészítés az 5. körös országvizsgálatra, a Moneyval és NGM közös rendezésében (2015.02.03. – 2015.02.04.) A megváltozott FATF sztenderdek és az új módszertan - előtérben a kockázatbecslés a technikai megfeleléssel szemben Nemzeti kockázatértékelési dokumentum - országspecifikus kockázatokkal, prioritási sorrenddel Technikai megfelelés - előre kiküldött ellenőrzési kritériumok, főleg törvények, jogszabályok vizsgálata Hatékonyság értékelés - új kritérium, fontos a széles körű, konkrét példákkal alátámasztott dokumentáció, minden statisztika mellé legyen szöveges magyarázat Helyszíni ellenőrzés – találkozás a kontakt személyekkel, az érintett hatóságokkal

A munkacsoport beszámolója 1. 2014.10.06. – alakuló ülés, a feladatok megbeszélése 2014.11.26. – kérdőív, a kockázati tényezők csoportosítása, leírása a felügyeletet ellátó szerv (MKVK) oldaláról: nagy számú az éves felügyeleti ellenőrzés, folyamatban van a kiválasztás eddigieknél fokozottabb kockázati alapra helyezése, a felügyeleti eljárást az ágazati jogszabály (Kkt.) és a Ket. alapján végzi, a minőségellenőrzési eljárás keretein belül (legalább 6 évente) a könyvvizsgálók esetén a felügyeleti szerv egyben a szolgáltatók érdekképviseleti szerve is, ezért előfordulhat, hogy az érdekképviseleti jelleg erősebben dominál.

A munkacsoport beszámolója 2. a felügyeleti szerv a szolgáltató éves adatszolgáltatása, valamint az ellenőrzést megelőző részletes adatszolgáltatása alapján rendelkezik információval a szolgáltató működésének körülményeiről, ügyfélköréről a szolgáltatók nem érdekeltek a Pmt. kötelezettségeinek végrehajtásában, elsősorban a bejelentés küldésében (bizalmi kapcsolat kontra kötelezettségek végrehajtása)

A munkacsoport beszámolója 3. A kockázati tényezők csoportosítása, leírása a könyvvizsgálói tevékenységet folytató szolgáltató (MKVK) oldaláról: mivel azonos - elsődlegesen a pénzügyi szektor szolgáltatóira fókuszáló - kötelezettségek vannak hatályban a pénzügyi és a nem pénzügyi szektor vonatkozásába, , a nem pénzügyi szektor nehézségekkel küzd az előírások értelmezésében és a gyakorlati végrehajtásban nehezen értelmezhetőek és/vagy alkalmazhatóak a törvény egyes rendelkezései (tényleges tulajdonos). Nehezen értelmezhetőek az ügyfél-átvilágítási és a bejelentési kötelezettségekre vonatkozó adatlapok a szolgáltatók számára a Pmt. nem egyértelmű abban a tekintetben, hogy a bejelentési kötelezettség kiterjed-e a pénzmosás alapbűncselekményeire

A munkacsoport beszámolója 4. - a jelenlegi szabályozás egységes szabályokat határoz meg minden szolgáltatóra, azonban az eltérő tevékenységi körökre és infrastruktúrára tekintettel a szabályok egy szektoron belül is nehezen alkalmazhatóak minden szolgáltató esetében. (pl. ügyfél-átvilágítás, felfüggesztés) - a pénzeszköz forrására vonatkozó szabályozás nem egyértelmű, e szektorban nem értelmezhető - az ügyleti megbízás fogalma ebben a szektorban nem értelmezhető - a (hivatalos uniós konszolidált listán és az FATF közleményen kívül) nincsenek rendelkezésre álló adatbázisok, amelyek az ügyfél-átvilágítás során alkalmazhatók

A munkacsoport beszámolója 5. a szolgáltatók nagy része a kamarai mintaszabályzat szövegével megegyező tartalmú belső szabályzatot léptet életbe és alkalmaz, amely differenciálás nélkül azonos belső eljárási rendet ír elő a szolgáltató részére 2015.03.18. - kockázati szintek végleges besorolása 2015.06.24. - technikai megfelelőségi és hatékonysági kérdőívek egyeztetése, elfogadása 2015.07.31.- részanyagok, dokumentumok elkészítése 2015.08.31. - NGM kérdőív véleményezése

A pénzmosás kamarai ellenőrzéséről szóló szabályzat 2015. 04 A pénzmosás kamarai ellenőrzéséről szóló szabályzat 2015.04.11-i módosítása Előzmény: egyeztetések a PEII-vel Cél: kockázatalapú kiválasztás, kevesebb, de mélyebb ellenőrzés, lehetőség szerint kiterjesztve a bejelentési kötelezettség teljesítésének ellenőrzésére is Módszer: kamarai hatósági eljárás keretében, leválasztva a kamarai minőségellenőrzésről, helyszíni, szúrópróbaszerű vizsgálat Hatályba lépés: 2015. május 1.

Az új Pmt. kérdőív 1. kérdés: szabályzat megfelelősége A szolgáltató a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló belső szabályzata megfelel-e a jogszabályi előírásoknak? Értelmezés: A válasz IGEN, ha a szolgáltató szabályzata egyezik a Kamara által kiadott hatályos mintaszabályzattal, vagy tartalmazza a 35/2007. (XII. 29.) PM rendeletben a szolgáltatók által elkészítendő belső szabályzat kötelező tartalmi elemeit. Eltérés esetén a válasz: NEM.

2. kérdés: ügyfél azonosítás kötelezettsége Eleget tett-e az ellenőrzés alá vont szolgáltató a Pmt. 7-12. §-ai által előírt ügyfél-átvilágítási kötelezettségeknek? Értelmezés: A válasz IGEN, ha a kiválasztott megbízásoknál, az adatlapok rendelkezésre állnak. Adatlap alatt bármilyen, a javasolttól eltérő formátumú, de a Pmt törvényben kötelezően előírt adatokat tartalmazó, hiteles dokumentum elfogadható. Nem választ kell adni, ha az adatlapok nincsenek kitöltve, vagy az adatlapok tartalma nem felel meg az előírásoknak.

3. kérdés: szerződés megfelelősége Tartalmazza-e a könyvvizsgálatra vonatkozó szerződés vagy külön okirat a Pmt. 7.-12.§-i által előírt ügyfél-átvilágítási kötelezettségre vonatkozó utalásokat? Értelmezés: A válasz IGEN, ha a szolgáltató szerződései vagy egyéb okiratai tartalmazzák a megbízó ügyfél, valamint annak képviselője, vagy, amennyiben a képviselő nem a saját nevében, hanem a tényleges tulajdonos nevében jár el, a tényleges tulajdonos azonosítására vonatkozó utalást.)

4. kérdés: a bejelentési kötelezettség teljesítése Az ellenőrzés adatai alapján megállapítható-e a szolgáltató részéről a bejelentési kötelezettség teljesítésének elmaradása? Értelmezés: A bejelentési kötelezettségre okot adó körülmények fennállását, a bejelentési kötelezettség teljesítését elsődlegesen azon könyvvizsgálati megbízatások vonatkozásában kell vizsgálni, melynek kapcsán a korábbi kamarai minőségellenőrzés során az ISA 240. témaszámú „a könyvvizsgáló csalással összefüggő felelőssége a pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatánál” megnevezésű könyvvizsgálati standardra irányuló kérdésekre nemleges válasz született.

5. kérdés: a bejelentő kiválasztása Megtörtént-e azon személy kijelölése, valamint bejelentése, akinek feladata a bejelentések továbbítása a pénzügyi információs egységként működő hatóság részére és a kijelölés megfelel-e az előírásoknak? Értelmezés: A kijelölt személy lehetőség szerint a szolgáltató vezetője, vagy vezető beosztású alkalmazottja. Ha dokumentáltan megtörtént a kijelölt személy bejelentése a pénzügyi információs egységként működő hatóságnak (VPKBP) és erről a kijelölt személynek is tudomása van, a válasz IGEN.)

6. kérdés: alkalmazottak tájékoztatása Megtörtént-e az alkalmazottak tájékoztatása/oktatása a Pmt törvény és a szabályzat adta kötelességek illetve felelősség vonatkozásában? Alátámasztja-e ennek tényét dokumentáció? Értelmezés: Biztosítani kell, hogy a könyvvizsgálói tevékenység ellátásában részt vevő alkalmazottak a jogszabályi rendelkezéseket megismerjék, a pénzmosást (…) lehetővé tevő, illetőleg megvalósító gazdasági eseményeket felismerjék, a pénzmosásra vagy a terrorizmus finanszírozására utaló adat, tény, körülmény felmerülése esetén e törvénynek megfelelően tudjanak eljárni. IGEN a válasz, ha van kijelölt személy ÉS dokumentált a képzés megtörténte. Egyedül dolgozó, és alkalmazottat nem foglalkoztató könyvvizsgáló esetén a válasz N/É.)

7. kérdés: ügyfélnyilvántartás vezetése Megfelel-e a szolgáltató nyilvántartása a Pmt 28. §-ában rögzítetteknek? Értelmezés: Ha a nyilvántartás naprakészen tartalmazza az ügyfél-átvilágítási és követési adatokat, okiratokat, valamint a bejelentések és adatszolgáltatások teljesítését, a felfüggesztést igazoló iratokat, a válasz IGEN, amennyiben a nyilvántartás nem felel meg a törvényi előírásoknak, a válasz NEM.

Gyakorlati kérdések Az ellenőrzés lebonyolításának rendjét a szabályzat tartalmazza: terv szerinti és rendkívüli ellenőrzés tájékoztatás elektronikus úton elszámolható óraszám: 3 óra bizottsági határozat és szankciók utóellenőrzés jogorvoslati lehetőségek

Eredményes munkát kívánunk! Köszönjük a figyelmet.