Önkormányzati igazgatás augusztus 15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területi államigazgatási szervek
Advertisements

MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
ÖNKORMÁNYZATI IGAZGATÁS
Önkormányzati közigazgatás
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
Közigazgatási alapismeretek
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Állam munkavédelmi feladatai
A közigazgatás felépítése és működése
Választható vizsgatárgy
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
A helyi önkormányzatok vagyongazdálkodásának törvényességi problémái
Közigazgatási alapvizsga
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Az önkormányzati szabályozás : jelen és jövő – a hatályos Ötv. és az új Ötv. tervezetének összehasonlítása Dr. Gyergyák Ferenc Konferencia az új önkormányzati.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Polgármesteri Akadémia A helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról Dr. Lóránt Zoltán főigazgató február
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
ÖNKORMÁNYZATI KÖZIGAZGATÁS.
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
InterMap Térinformatikai Tanácsadó Iroda 1037 Budapest, Viharhegyi út 19/c. Tel.: , , Fax: Honlap:
ÖNKORMÁNYZATI IGAZGATÁS
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az önkormányzati igazgatás
Önkormányzati polgármesterek és képviselők képzése 2014.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A helyi önkormányzatok II.. Tartalom 1.A képviselő-testület. 2.A képviselő-testület bizottságai. 3.Településrészi önkormányzat. 4.Tisztségviselők. 5.Polgármesteri.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Helyi önkormányzatok Néhány tudnivaló az évi LXV. Törvényből (Ötv) K.A.2006.
Szeged, december 09. Tájékoztató a helyi önkormányzati képviselők számára szervezett képzések tapasztalatairól.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
A települések vagyongazdálkodása
Előadás másolata:

Önkormányzati igazgatás 2015. augusztus 15. KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA Választott tárgy Önkormányzati igazgatás 2015. augusztus 15.

Tananyag szerzői: 1. fejezet (szerkesztette): dr. Csóka Gabriella 2. fejezet: dr. Bekényi József 3. fejezet: Szendi-Stenger Hajnalka 4. fejezet: dr. Barabás Zoltán 6. fejezet: Számadó Róza Zsuzsanna 5.2.alfejezet, 5.4. alfejezet: Dr. Maiyalehné Dr. Gergóczi Etelka 5.1. alfejezet, 5.3. alfejezet, 5.5. alfejezet, 5.6. alfejezet: Papp Magdolna Emese

1. fejezet A helyi önkormányzati rendszer

A helyi önkormányzati rendszer Az önkormányzati rendszer előzménye és története Az európai önkormányzati rendszerek A Helyi Önkormányzatok Európai Chartája Alaptörvényi alapok A helyi önkormányzás gyakorlásának közvetlen módjai A közigazgatási reform és az Mötv. hatása az önkormányzati rendszerre

Az önkormányzati rendszer előzménye és története A magyar polgári önkormányzati rendszer: község, város, főváros polgári vármegyei közigazgatás törvényhatósági jogú városok A tanácsrendszer jellemzői: tanácstörvények képviseleti szerv, végrehajtó bizottság, szakigazgatási szervek alárendeltségi viszonyai

Az európai önkormányzati rendszerek Önállóság mértéke és hatáskörök szélessége szerint: Angolszász (amerikai) rendszer Európai (kontinentális) rendszer Francia Vegyes Skandináv

A Helyi Önkormányzatok Európai Chartája Európa Tanács által összefoglalt minimum-követelmények gyűjteménye. Aláíró tagállam köteles: Chartában foglaltakat betartani és magára nézve legalább húsz szakaszt kötelezőnek elismerni a Charta első részéből, amelyek közül tízet a Charta által meghatározott cikkekből kell kiválasztani

Alaptörvényi alapok Helyi önállóság (autonómia) Rendeletalkotás Szervezetalakítás Társulási szabadság (de társulás alakítása törvényben kötelezővé tehető) Gazdasági önállóság Petíciós jog Véleménynyilvánítás Felterjesztési jog Önkormányzati jogok védelme Alkotmánybíróság Bírói jogvédelem Nyilvánosság

A helyi önkormányzás gyakorlásának közvetlen módjai Hhuuggg Speciális: falugyűlés Helyi népszavazás Helyi népi kezdeményezés Közmeghallgatás Kezdeményezzük, hogy a szabályozási terv akként módosuljon, hogy ne épülhessen … területén katonai radar. Akarja-e, hogy *falu területén, xy határában cementgyár épüljön? A helyi népszavazás jogorvoslati rendje!

A közigazgatási reform és az Mötv. hatása az önkormányzati rendszerre Az önkormányzati igazgatás és az államigazgatási feladatok egy szervezetben való megjelenése jelentősen átalakult, az önkormányzati szervek által ellátott államigazgatási feladatoknak jelentős részét a járási hivatalok vették át 2013-tól.

A közigazgatási reform és az Mötv. hatása az önkormányzati rendszerre Változások az önkormányzati rendszerben: fő hangsúly: településüzemeltetés, helyi társadalom bevonása, helyi közösség önszerveződése egyértelműbb elköteleződés a differenciált hatáskör-telepítés mellett csökkent a közszolgáltatási feladatok köre (iskolai nevelés, kórházak, járó-beteg ellátás állami irányítás alá került) normatív finanszírozás helyett feladatalapú támogatási rendszer új önkormányzati hivatali rendszer, csökken a hivatalok száma a polgármester szerepe erősödött, a jegyzői feladat átalakult a megyei önkormányzatok új szerepkörben törvényességi ellenőrzés helyett felügyelet Új társulási rendszer

2. fejezet A helyi önkormányzatok típusai, a helyi önkormányzatok és szerveik által ellátott feladatok rendszere

A helyi önkormányzatok típusai Települési Területi = város, járásszékhely város megyei fővárosi* község, nagyközség megyei jogú város, megyeszékhely város Új község alapítása Várossá nyilvánítás főváros* és kerületei

Feladat- és hatáskörök - címzett szerint - Önkormányzati feladat- és hatáskörök Államigazgatási feladat- és hatáskörök Képviselő- testület Helyi népszavazás Jegyző főjegyző Polgármester Főpolgár- mester megyei közgyűlés elnöke Polgármesteri hivatal ügyintézője Közhatalmi: szociális segély kérelem elbírálása Tulajdonosi: vagyonhasznosítás, gazdálkodás, rendelkezés a vagyon fölött bizottság társulás Polgármester részönkormányzat testülete jegyző

feladat- és hatáskörök feladat- és hatáskörök Feladat- és hatáskörök közigazgatás alrendszerei és ellátás módja szerint Önkormányzati feladat- és hatáskörök Államigazgatási feladat- és hatáskörök Kötelező feladat Önként vállalt/ Fakultatív feladat Mötv. alapján Más TÖRVÉNY alapján

Kötelező feladatok Törvény állapítja meg: Önkormányzati törvény; Más (ágazati) törvények. Az Országgyűlés köteles gondoskodni a feladatellátás anyagi feltételeiről (költségvetési, illetve más vagyoni támogatás). Arányosság!!! Az Ötv.tkp. Kötelezettséget állapít meg. AB: az önkormányzat teljes bevételi rendszerén keresztül kell támogatni, nem jelent feladatfinanszírozást Charta: arányos támogatás elve A gyakorlat az, hogy az Országgyűlés támogatást állapít meg a kötelező feladatokhoz a mindenkori költségvetésben.

Kötelező feladatok az Mötv. alapján a településfejlesztésről, -rendezésről és -üzemeltetésről; az egészségügyi alapellátásrólés; környezet-egészségügyről; az óvodai ellátásról; kulturális szolgáltatásról; lakás- és helyiséggazdálkodásról; Helyi környezetvédelemről, víziközmű-szolgáltatásról; Helyi közfoglalkoztatásról, hulladékgazdálkodásról, 10. a nemzetiségi ügyekről; 11. stb. 1990-ben ágazati törvények még nem részletezhették az egyes feladatokat. Ezért az Országgyűlés a minden településen minimálisan ellátandó feladatok körét szabta meg.

Kötelező feladatok törvények alapján Példák: Települési hulladék gyűjtésének és elhelyezésének megszervezése Kötelező kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása Óvodai ellátás (Mötv. alapján is) Szociális szolgáltatások (Mötv. alapján is) Közgyűjtemények fenntartása Helyi közfoglalkoztatás szervezése (Mötv. alapján is)

Önként vállalt feladatok Feltételei : Jogszabály nem utalja más szerv kizárólagos feladat- és hatáskörébe. Nem veszélyeztetheti a kötelező feladat- és hatáskörök ellátását. Például: kisvárosi színház fenntartása; strand és uszoda fenntartása; repülőtér működtetése.

Feladat- és hatáskörök telepítése, vállalása Differenciált telepítés Törvény köteles differenciálni Figyelembe kell venni a hatáskör jellegét, a helyi önkormányzatok eltérő adottságait (gazdasági teljesítőképesség, lakosságszám, közigazgatási terület nagysága, stb.) Feladatvállalás A feladat eredeti címzettjének egyetértésével Lakossági igények indokolják Gazdaságosan, változatlan színvonalon, többlet támogatás nélkül biztosítható Differenciált: pl. oktatási törvény Települések közötti feladatok átvállalása: megállapodással Főváros: kerületek egymás között, ill. kerület–főváros között

Az önkormányzati feladatellátás Az önkormányzati közszolgáltatás biztosítható: intézmény alapításával a szolgáltatás megvásárlásával A képviselő-testület hatáskörét átruházhatja: bizottságára részönkormányzat testületére polgármesterre (főpolgármesterre, közgyűlés elnökére) önkormányzati társulásra a jegyzőre

3. fejezet A helyi önkormányzatok szervei és működésük

Helyi önkormányzati képviselő Jogállása Megbízatás keletkezése Mandátum jellege Megbízatás megszűnése Jogai Részvételi jogok Kezdeményezési jogok Képviseleti jogok Kötelességei Részvétel a testület munkájában Kizárás, összeférhetetlenség bejelentése Képviselők képzése Összeférhetetlenségi (méltatlansági) szabályok Releváns jogszabályok: Ötv., választójogi tv., 1994:LXIV. tv., 2000: XCVI. tv.

A képviselő-testület működése A képviselő-testület ülései Alakuló ülés, rendes és rendkívüli ülés Nyilvánosság (zárt ülés tartásának feltételei) Határozatképesség Döntések: nyílt és titkos szavazás Jegyzőkönyv Speciális testületi ülések Szervezeti és működési szabályzat alapján alapvetően

Bizottságok,részönkormányzatok Kötelezően létrehozandó bizottságok Szabadon választott bizottságok alakítása Összetétel Jogkörök Kapcsolat a képviselő-testülettel és a hivatallal Településrészi önkormányzatok Szerepe, létrejötte Összetétele Hatáskörök A társult képviselő-testület

A helyi önkormányzatok társulásai A társulás szabályozása Általános szabályok Írásbeli megállapodás Minősített többségű döntés Csatlakozás, kiválás A társulás megszűnése A társulási megállapodás kötelező tartalmi elemei A társulási tanács

Az önkormányzat döntéshozatala A határozat Határozatokkal szemben támasztott követelmények: Ágazati, szakmai jogszabályok Ket. Szabályai SzMSz A rendelet Rendeletalkotás kötelezettsége Elfogadása minősített többséggel Szervezeti és működési szabályzatról szóló rendelet

Tisztségviselők Választott: Kinevezett: Polgármester (főpolgármester, közgyűlés elnöke), Alpolgármester(-ek), Nem önkormányzati képviselő („Külsős”) alpolgármester sajátos helyzete, Más vezetők (tanácsnok, bizottsági elnök stb.) Kinevezett: Jegyző, aljegyző Közös önkormányzati hivatal jegyzője Főjegyző Polgármester és alpolgármester viszonya! Jelölése, feladatainak meghatározása

A polgármester Jogállása Feladat- és hatáskörei Képviselő-testülethez, bizottsághoz kapcsolódó feladatok A hivatal irányítása Államigazgatási feladat- és hatáskörök Egyéb feladatok Összeférhetetlenség, méltatlanság okok csoportosítása eljárás Érdemes kiemelni a polgármester szerepeit a képviselők munkájának (képzésének) segítésében, a civil szervezetekkel, a kisebbségi önkormányzatokkal való kapcsolatok fenntartásában és a gazdálkodó szervezetekkel való kapcsolattartásban.

A jegyző Jogállása, kinevezése, képesítési követelmények Feladatai: A hivatal vezetése Közös hivatal vezetésének speciális kérdései Feladatai az önkormányzat működése terén Államigazgatási hatáskörei Összeférhetetlenségi szabályok A jegyző által gyakorolt munkáltatói jogok esetében polgármesteri egyetértési jogok érvényesülése!

A polgármesteri hivatal Jogállása, létrehozásának feltételei Feladatai önkormányzati ügyekhez kapcsolódó államigazgatási ügyekhez kapcsolódó lakossághoz kapcsolódó

Közös önkormányzati hivatal Alakításának törvényi feltételei Kétezer lakos alatti település Együtt legalább kétezer lakos 7 település együtt, nem kell kétezer Nemzetiségi specialitások Városok részvétele Feladatai

4. Fejezet Az önkormányzatokkal kapcsolatos állami feladatok

Az Országgyűlés feladatai A Charta és az alkotmányozási folyamat Az Alaptörvény rendelkezései a helyi önkormányzatok jogállása a helyi közügy tartalma a helyi önkormányzat feloszlatása a törvényességi felügyelet keretei az államigazgatási feladata polgármesternek az állam területi tagozódása, a főváros

Az Országgyűlés feladatai Szabályozási jogkörök az Mötv. (sarkalatos) az ágazati törvények (feladatellátás) a gazdasági alapok (költségvetés, vagyon) a feltételek biztosítása (jogi, pénzügyi) Döntéshozatali jogkörök a feloszlatás a területszervezés az Önkormányzatok Napja

A köztársasági elnök feladatai Államszervezet demokratikus működése Önkormányzati választás időpontja kitűzése Területszervezési döntések Kormánymegbízott megbízása a képviselő- testület feloszlatása esetén

A Kormány feladatai a kormányzati tevékenység a szabályozási feladatok (törvények végrehajtása, Mötv. felhatalmazása) az államigazgatási feladatellátás a nemzetközi kötelezettség teljesítése az érdekegyeztetés (ÖNET) a törvényességi felügyelet az önkormányzat gazdálkodása

A miniszterek feladatai Ágazati miniszterek szabályozási feladatai: az államigazgatási feladatok szakmai szabályozása az önkormányzati intézmények szakmai szabályai a képesítési előírások a feladatellátás ellenőrzése és adatkérés (normatív és egyedi) Ágazati miniszterek egyéb feladatai: a tájékoztatás és a javaslattétel az ágazatpolitikai célok és az információk pénzügyi támogatást nyújthat

A miniszterek feladatai Önkormányzatokért felelős miniszter feladatai közreműködés (jogszabály előkészítés) összehangolás (településfejlesztés, gazdálkodás) döntés (gazdálkodás, nemzetközi ügyek, hivatal) Önkormányzatok törvényességi felügyeletéért felelős miniszter feladatai előkészítés, kezdeményezés, és véleményezés irányítja a törvényességi felügyeletet, felelős a közigazgatás szervezésért összehangolja az államigazgatási feladatokat

A kormányhivatal feladatai A Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szerve. Felépítése: szervezeti egységek (funkcionális és szakmai) és a járási (kerületi) hivatalok Koordinációs és ellenőrzési feladatok Államigazgatási hatáskörök Speciális feladatok a döntés-előkészítés, javaslattétel a funkcionális feladatok a hatósági ellenőrzés Az ügyfélszolgálat működtetése (Kormányablak) Közszolgálati továbbképzés Törvényességi felügyelet

A törvényességi felügyelet Törvényességi ellenőrzés és felügyelet Törvényességi felügyelet célja és terjedelme Törvényességi felügyelet eszközrendszere Törvényességi felügyeleti eljárás az előkészítő szakasz a vizsgálati szakasz és a törvényességi felhívás a kapcsolattartás (írásban, szóban, elektronikus)

5. Fejezet A helyi önkormányzatok működésének és gazdálkodásának jogi alapjai

Az államháztartás alrendszerei (emlékeztető) Központi alrendszer az állam központi költségvetési szerv törvény által a központi alrendszerbe sorolt köztestület a központi alrendszerbe sorolt köztestület által irányított köztestületi költségvetési szerv Önkormányzati alrendszer helyi önkormányzat helyi nemzetiségi önkormányzat, országos nemzetiségi önkormányzat önkormányzati társulások térségi fejlesztési tanács a fentiek által irányított költségvetési szerv

Magyarország Alaptörvénye Rögzíti, hogy a helyi önkormányzatok a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között: gyakorolja az önkormányzati tulajdon tekintetében a tulajdonost megillető jogokat; meghatározza költségvetését, annak alapján önállóan gazdálkodik; e célra felhasználható vagyonával és bevételeivel kötelező feladatai ellátásának veszélyeztetése nélkül vállalkozást folytathat; dönt a helyi adók fajtájáról és mértékéről; szabadon társulhat más önkormányzattal; érdekképviseleti szervet hozhat létre;

Magyarország Alaptörvénye A helyi önkormányzat feladatkörében eljárva önkormányzati rendeletet alkot. A helyi önkormányzat részére kötelező feladat- és hatáskört törvény állapíthat meg. A helyi önkormányzatok tulajdona köztulajdon, amely feladataik ellátását szolgálja. Az állam és a helyi önkormányzatok tulajdona nemzeti vagyon. A nemzeti vagyon kezelésének és védelmének célja a közérdek szolgálata, a közös szükségletek kielégítése és a természeti erőforrások megóvása, valamint a jövő nemzedékek szükségleteinek figyelembevétele.

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény az önkormányzatok működésének általános szabályait, a feladat- és hatásköröket, a helyi önkormányzatok szerveit és azok működését, a társulásokra, a területszervezésre vonatkozó szabályokat, az önkormányzatok gazdasági alapjainak meghatározását, az önkormányzatok és a központi állami szervek közötti kapcsolatot és az önkormányzatok törvényességi felügyeletének szabályait tartalmazza

Az államháztartásról szóló törvény A helyi önkormányzat bevételeit és kiadásait a helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza. A helyi önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban: a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról az önkormányzati hivatal gondoskodik.

Jogszabályok A nemzeti vagyonról szóló törvény A közbeszerzésről szóló törvény Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény A számvitelről szóló törvény Az államháztartás számviteléről szóló törvény A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló Korm. rendelet

Az önkormányzatok gazdálkodása BEVÉTELEK Saját bevétek Átengedett központi bevételek Állami hozzájárulások, támogatások (EU) KIADÁSOK Felhalmozási, működési kiadások, lakossági juttatások, áh. kívüli szervezetek támogatása

Az önkormányzat saját bevételei Helyi adók, települési adó Saját tevékenységből, vállalkozásból, vagyon hasznosításából származó bevételek Átvett pénzeszközök Egyéb (működési, ár- és díjbevételek) Az önkormányzat és intézményei egyéb sajátos bevételei Pl. árbevételre: szemétszállítási díj lehet ilyen, helyiségbérleti díj. Privatizációs bevételekre: gázközmű Vagyon hozadékából származó bevétel: kötvény, értékpapír, kamat

Az átengedett központi bevételek Gépjárműadó részben (40%) Termőföld bérbeadása utáni SzJA (100%) Környezetvédelmi és a szabálysértési bírság Közlekedési szabályszegés közigazgatási bírsága Közlekedési szabályszegés közterület-felügyelő által kiszabott közigazgatási bírsága Várhatóan a gépjárműadó teljesen helyi bevétel lesz. A környezetvédelmi bírság jegyző által kiszabott része helyben marad, a környezetvédelmi felügyelőség által kiszabott bírság 30 %-a (2002) az önkormányzatot illeti meg.

Állami hozzájárulások, támogatások Éves költségvetési törvény IX. Helyi önkormányzatok támogatásai fejezete Egészségbiztosítási Alapból Pályázati támogatások (hazai és EU)

Hosszú távú stratégia, gazdasági program a rendelkezésre álló források hosszú távú tervezése kiegyensúlyozott működésre törekvés elkészítése a képviselő-testület kizárólagos, át nem ruházható hatáskörébe tartozik. a képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra szól célkitűzések, fejlesztési feladatok összehangolása a fejlődési lehetőségekkel, várható forrásokkal

Célként meghatározható: az önkormányzat stabil működésének elérése/fenntartása/javítása, a helyi közszolgáltatások színvonalának, elérhetőségének fenntartása/javítása, a település fejlődése, vonzóvá, ismertté tétele (településmarketing javítása), a lakosság életszínvonalának megtartása/emelése, a helyi gazdaság élénkítése, a helyi foglalkoztatási lehetőségek javítása, stb.

Befolyásoló tényezők Helyi érdekek, elképzelések Gazdasági előrejelzések Kormányzati célkitűzések Ellátandó feladatok köre Központi költségvetés finanszírozásának irányai Saját bevétel termelő képesség Pályázati lehetőségek Hitelfelvételi lehetőségek Területfejlesztés térségi, megyei viszonylatai

Mit vegyünk számba? Polgármesteri hivatal működése (ügyfélközpontú, elektronikus ügyintézés, informatikai háttér biztosítása); Képviselő-testületi munka (bizottsági munka hatékonysága, civil szervezetek bevonása); Település-üzemeltetés (utak, köztemető, közvilágítás, zöldterület); Egészségügyi ellátások (alapellátás személyi és tárgyi feltételei, szűrőprogramok, akadálymentesítés);

Mit vegyünk számba? Szociális feladatok (szociális alapellátás, nyugdíjasok szabadidő lehetőségeinek bővítése, közfoglalkoztatás kiterjesztése, szociális földprogram, otthonteremtési támogatás); Köznevelési feladatok (helyi óvodai neveléspolitika kialakítása, infrastruktúra-fejlesztés, Kulturális, közművelődési feladatok (helyi könyvtár állományának bővítése, szolgáltatások fejlesztése, múzeumok, színházak tevékenységének színvonalasabbá tétele, közösségi tér biztosítása

Mit vegyünk számba? Sportfeladatok(helyi sportklubok, sportszervezetek működésének támogatása, sportinfrastruktúra-fejlesztése,meglévő sportlétesítmények kihasználtságának javítása,versenysport támogatása); Környezetvédelem (szennyvíz-elvezető rendszer kiépítése, ivóvízminőség-javító program megvalósítása,hulladéklerakó rekultiválása, illegális hulladéklerakók megszüntetése, szelektív hulladékgyűjtés önkormányzati intézmények energia-ellátásának fejlesztése, parkosítás, fásítás, zöldterületek rendben tartása);

Mit vegyünk számba? Idegenforgalom, turizmus (a település arculatának, küllemének javítása a turisztikai vonzerő megteremtése/fokozása érdekében (parkosítás, virágosítás, díszkivilágítás, az utcák, terek, parkok, épületek rendben tartása, helyi szokások, hagyományok felelevenítése, ezekkel kapcsolatos rendezvények szervezése, helyi termékek gyártásának, értékesítésnek ösztönzése, testvér-települési/testvérvárosi kapcsolat kialakítása/megőrzése);

Mit vegyünk számba? Helyi gazdaságfejlesztés (munkahelyteremtés elősegítése a foglalkoztatás növelése érdekében,helyi piac működésének ösztönzése, helyi vállalkozások támogatása,befektetők számára vonzó vállalkozói környezet kialakítása,helyi ipari park létrehozásához szükséges feltételek megteremtése); Vagyongazdálkodás (az önkormányzat meglévő vagyonának őrzése, gyarapítása,a vagyon hasznosítása (bérbeadás, vagyonkezelői jog létesítése),a vagyonfelélés elkerülése);

Az önkormányzat éves költségvetése A költségvetés tervezése A költségvetési rendelet-tervezet összeállítása A költségvetési rendelet elfogadása Adatszolgáltatás az információs rendszerbe Beszámoló a költségvetés végrehajtásáról (zárszámadás) Nemzetiségi önkormányzatok, térségi fejlesztési tanács, általuk irányított költségvetési szervek

A költségvetés tartalma Az önkormányzat bevételei, kiadásai Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek bevételei, kiadásai A költségvetési egyenleg összege működési és felhalmozási cél szerint A költségvetési hiány belső/külső finanszírozására szolgáló források Fejlesztési célok, melyekhez hitelfelvétel szükséges, az ügyletek adatai Hatáskörök, értékhatárok, átcsoportosítás, módosítás hatáskörei

Éves költségvetés Rendelet elfogadása legkésőbb március 15-éig Átmeneti gazdálkodás Nemzetiségi önkormányzatok, társulások, térségi fejlesztési tanácsok és költségvetési szervei költségvetése Előirányzatok teljesítése: kötelezettségvállalás, pénzügyi ellenjegyzés, érvényesítés, utalványozás szabályai

A feladatfinanszírozás rendszere Alapelvek: takarékos gazdálkodás, elvárható saját bevétel, tényleges saját bevétel Feladatfinanszírozás kialakításakor meghatározott szempontok: Saját bevételek nem fedezik a felmerülő kiadásokat Valamennyi önkormányzatnál felmerülnek

Példa az önfenntartó feladatokra: Bevétel vagy jövedelemtermelő, illetve „önfenntartó” képessége miatt nem szükséges bevonni a feladatfinanszírozás rendszerébe, hiszen az abból származó bevételek fedezetet biztosítanak a feladatok ellátására. hulladékgazdálkodás, víz- csatornaszolgáltatás, távhőszolgáltatás kéményseprés.

A feladatfinanszírozás elemei Általános támogatás Önkormányzati hivatal (közös hivatal) Településüzemeltetés zöldterület, közutak, köztemetők, közvilágítás Óvodai nevelés Szociális és gyermekjóléti feladatok Kulturális feladatok beszámítás 13 ezer önkormányzati költségvetési intézmény

Adósságrendezési eljárás 1996. évi XXV. törvény Kezdeményező: önkormányzat/bármely hitelező Törvényi feltétel: elismert követelés 60 napon túli kiegyenlítésének elmulasztása, végrehajtható fizetési kötelezettség Kötelezően ellátandó alapfeladatok, közszolgáltatások: közutak, óvoda, egészségügyi alapellátás, szociális alapszolgáltatás, gyermekjóléti alapellátások, hulladékszállítás, kéményseprés, tűzoltás (27 feladat a tv.-ben )

Adósságrendezési eljárás Kezdete: a kérelem bírósághoz történő beérkezése Megindítása: Cégközlönyben történő megjelenés 60 nap áll a hitelezői igények bejelentésére Adósságrendezési bizottság a megindítást követő 8 napon belül összeül: pénzügyi gondnok, polgármester, jegyző, PB elnöke, egy önkormányzati képviselő Szigorú, racionális, pénzügyileg megalapozott működés biztosítása: válságköltségvetés, reorganizációs program

Adósságrendezési eljárás Önkormányzati vagyon értékesítése: Forgalomképtelen törzsvagyon, lakossági alapszolgáltatást szolgáló vagyon, államtól átvett vagyon kivételével Eljárás lezárása: megindítástól számított 240 nap Vagyonfelosztási eljárás: ha nem jön létre hitelezői egyezség, a bíróság megindítja a pénzügyi gondnok jelzése alapján

Az önkormányzatok vagyona Autonómia fontos eleme a gazdasági önállóság A helyi önkormányzatok tulajdona köztulajdon. Törvényben előírt kötelező feladat- és hatáskörök ellátásához költségvetési támogatásra jogosult. Hitel/kölcsönfelvétel Kormány hozzájárulásával (önkormányzati gt. is) példák 70

Az önkormányzatok vagyona Nemzeti vagyon: Állami tulajdon Önkormányzati tulajdon Önkormányzati vagyon: Törzsvagyon Forgalomképtelen Korlátozottan forgalomképes Üzleti vagyon

Forgalomképtelen törzsvagyon amit a nemzeti vagyonról szóló törvény kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyonnak minősít törvény vagy a helyi önkormányzat rendelete nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnak minősít

Önkormányzat kizárólagos tulajdonát képező vagyon a helyi közutak és műtárgyaik; a helyi önkormányzat tulajdonában álló terek, parkok; a helyi önkormányzat tulajdonában álló nemzetközi kereskedelmi repülőtér, a hozzá tartozó légiforgalmi távközlő, rádiónavigációs és fénytechnikai berendezésekkel és eszközökkel, továbbá a légiforgalmi irányító szolgálat elhelyezését szolgáló létesítményekkel együtt a helyi önkormányzat tulajdonában álló – külön törvény rendelkezése alapján részére átadott – vizek, közcélú vízi létesítmények, ide nem értve a vízi közműveket

Korlátozottan forgalomképes törzsvagyon Törvény vagy a helyi önkormányzat rendelete állapítja meg. Példák: vízellátás, szennyvíz, csapadékvíz közművei, a közművek védőterületei, intézményi ingatlanok, sportlétesítmények, védett természeti területek műemlékek, középületek, hozzájuk tartozó földek

Vagyonkataszter 147/1992. (XI. 26.) Korm. rend. alapján kötelező felfektetni és folyamatosan vezetni, statisztikai adatszolgáltatást nyújtani az ingatlanvagyonról Egyezőség szükséges az ingatlan-nyilvántartási és közmű üzemeltetőjének adataival Elkülönítetten: törzsvagyon, egyéb vagyon Bruttó érték, becsült érték 1993. január 1-től

A gazdálkodás ellenőrzése Államháztartási kontrollok Külső ÁH belső kontrollrendszere ÁSZ Kontrollkörnyezet Kockázatkezelés Kontrolltevékenységek Információ és kommunikáció Nyomon követés (monitoring) (belső ellenőrzés is) KEHI EUTAF Kincstár

Pénzügyi Bizottság Speciális feladatok: Költségvetési javaslat, végrehajtásról szóló beszámoló tervezete véleményezése, költségvetési bevételek alakulásának figyelése, saját bevételek, vagyonváltozás követése, adósságot keletkeztető ügyletek indokoltságának, megalapozottságának véleményezése, belső szabályzatok, pénzkezelés, bizonylati rend, fegyelem érvényesülésének ellenőrzése. Jelentéseit a képviselő-testület elé terjeszti.

6. fejezet Az Európai Unióhoz történő csatlakozás önkormányzati vonatkozásai Magyarországon

A HELYI JOGALKOTÁS és az EU Az Európai Unió joganyaga nem tartalmaz szabályozást a helyi önkormányzatok szervezetével és működésével kapcsolatosan. A tagállamok önállóan rendelkeznek alkotmányos, közjogi berendezkedésükről és alakítják közigazgatásuk szerkezetét. A csatlakozási kritériumok tartalmazzák mindazon kötelező érvényű megállapításokat (koppenhágai, madridi). Helyi Önkormányzatok Európai Chartája Az Ötv.tkp. Kötelezettséget állapít meg. AB: az önkormányzat teljes bevételi rendszerén keresztül kell támogatni, nem jelent feladatfinanszírozást Charta: arányos támogatás elve A gyakorlat az, hogy az Országgyűlés támogatást állapít meg a kötelező feladatokhoz a mindenkori költségvetésben.

AZ EU SZABÁLYOZÁS HELYI ÖNKORMÁNYZATOKAT ÉRINTŐ LEGFONTOSABB TERÜLETEI Ivóvízminőség-javítás Szennyvízelvezetés és –tisztítás, szennyvízkezelés fejlesztése Települési hulladékgazdálkodással kapcsolatos fejlesztések Levegő minőségének védelmével kapcsolatos előírások Megújuló energiaforrások alkalmazása és energiahatékonysági fejlesztések 1990-ben ágazati törvények még nem részletezhették az egyes feladatokat. Ezért az Országgyűlés a minden településen minimálisan ellátandó feladatok körét szabta meg.

Országos kötelezettségek – önkormányzati végrehajtás Jogharmonizációs feladatok és következmények Irányelv, kötelezettségszegés következményei Hatalommegosztásra való hivatkozás kizárása Kormányzati beavatkozások Mötv. 16. szakasza 170/2012. (VII. 23.) Korm. rendelet

Új trendek, új elvárások EU 2020 Integrációs eszközök, integrációs törekvések CLLD ITI Mötv. elvárásai – jó önkormányzás követelményei

Szemléletváltás a településmendzsmentben Inkluzív önkormányzat (fogalma) Közösségvezérelt működés A bevonás elvei Differenciált: pl. oktatási törvény Települések közötti feladatok átvállalása: megállapodással Főváros: kerületek egymás között, ill. kerület–főváros között

köszönöm megtisztelő figyelmüket! sikeres felkészülést kívánok!