MITŐL JÓGA GYAKORLAT A JÓGA GYAKORLAT?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Átma-Véda-Vishwa-Bráhm
Pénz-Gyönyör-Szabadság
Készítette: Raczkó Viktória
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Szociális munka a börtönben
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
HOLON (munkacím) INTEGRÁL KÖZÖSSÉGI KÖZPONT ÉS SZENTÉLY Spiritualitás
Folyamodjatok az Úrhoz,
A tudatos élet alapelvei
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Mennyire ismered a csakráidat?
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus.
Harmónia tippek Hogyan előzd meg a munkahelyi stresszt?
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Középhaladó Előadás Első Hét
Egészségtudatos magatartás kialakítása
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Gondolatfoszlányok és aforizmák gyűjteménye
A boldogság mint mellékhatás
Készítette: Oláh Krisztina Andragógia szak III. évfolyam
interperszonális személyiség-koncepciója
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Sportági mozgásformák gyűjteménye
MOTIVÁCIÓ.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Mikor gyóntam utoljára?. Milyen gyakran szoktam áldozni?
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás?
Nagyböjt, az újrakezdés lehetősége!
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
Mozgás, pihenés, egészség
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
A világ teremtése Indiai teremtéstörténet.
A mozgás élettani hatásai
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Egészség Betegség.
Test és lélek harmóniája
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Az Agnya Chakra Középhaladó Előadás Hetedik Hét.
A Sahasrara Chakra Középhaladó Előadás Nyolcadik Hét.
SAHAJAYOGA A Void Illúziók óceánja Középhaladó Előadás Negyedik Hét.
A Swadisthan Chakra Középhaladó Előadás Második Hét.
SAHAJAYOGA A Nabhi Chakra Középhaladó Előadás Harmadik Hét.
A Swadisthan Chakra Középhaladó Előadás Második Hét.
A Nabhi Chakra Középhaladó Előadás Harmadik Hét.
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Kiégés prevenció Testi-lelki-szellemi törvényszerűségek a betegség és az egészség hátterében dr. Darnói Tibor.
Szerző: Vörös László.  Az indiai vallások egyik fő fogalma.  Sramanák szerint a dukkhától való megszabadulás  Ind filozófia szerint brahmannal való.
Nirvána
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Készítette: Szabó Gizella Az álmok nyomában című cikkhez
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Testi – Lelki – Szellemi összefüggések
A légzés élettani és jógikus felfogása előadó: Dr. Kováts Dea Judit
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A felépülés lehetséges útja (Prohaska-Di Clement-Norcross modell)
Pránájáma A Pancsaprána modell
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Visuddhi csakra.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
I-092.
Előadás másolata:

MITŐL JÓGA GYAKORLAT A JÓGA GYAKORLAT? Himalájai Jóga Meditáció Spirituális Központ Előadó: Zoltai Miklós A DJE elnöke A Magyar Jóga Akadémia minősített vezető jógatanára Bocskai István-díjas MITŐL JÓGA GYAKORLAT A JÓGA GYAKORLAT?

MITŐL JÓGA GYAKORLAT A JÓGA GYAKORLAT - I.RÉSZ Ez az ábra azt a nagy zűrzavart jelenti, amely a jógával sannak valódi céljával kapcsolatos. A sok össze-vissza karika, a különböző tévhiteket jelenti, amely a galambot vagyis a jóga tiszta célját ketrecbe zárja. S azt is, hogy a jógázók és a jóga tanítása is legtöbbször sajnos ezeken alapul.

Napjainkban se szeri, se száma a legkülönfélébb, a leglátványosabb az érdeklődést felkeltő különleges képességeket hirdető vagy a legszélsőségesebb igényeket kielégítő jógatanfolyamoknak. Pl. Szex-jóga, alakformáló jóga, ovi-tini, női, párkapcsolati, baba, mama jóga és sorolhatnám végtelenségig a sort. Csupán csak be kellene ütni a Google keresőbe Jóga Magyarországon címszó alatt, hogy micsoda hirdetések jelennek meg.

Mindezek azért jöttek létre, mert nem tiszta forrásból merítettek, nem értették meg a jóga igazi célját. A Káli-yugában mindenelferdül, s a jóga is „a miből nem csináltunk még pénzt" kategóriájábadegradálódott. S a „jóga galambja" bezártan vergődik a silányság hálójában. Nekünk, a valódi jógát ismerőknek alapvető kötelességünk, hogy lehetőségeinkhez képest javítsunk ezen, a tudatlanság helyett tiszta forrásból származó tudást adjunk.

II. rész Mivel ma az ászanákról és azok megtanításáról lesz szó, elengedhetetlen annak tisztázása mire valók, miért és hogyan végezzük őket, mi a szerepük és hol a helyük a jóga szádhanában.

Az ászana fogalomköre: - testtartások, testhelyzetek és az általuk elérhető tudatállapotok és azok változásai - a testi, lelki, szellemi, szociális egészség megteremtése - rehabilitáció (helyrehozás), normalizáció (megtartás), prevenció (megelőzés) - ellenőrzés, felismerés, irányítás, szabályozás, változtatás.

Swami Svatmarama a Hatha-jóga-Prádipika-ban pontosan meghatározza ezt: „a Hatha-jóga tudománya briliáns ragyogású és mintegy létraként szolgál a kereső számára, aki a rádzsa jóga magasságaiba törekszik.” (I./1.) „a Hatha-jóga kizárólag a rádzsa jóga érdekében taníttatik." (I./2.) „A Hathát rádzsa jóga nélkül és a rádzsa jógát hatha nélkül nem lehet sikerre vinni, ezért együtt kell gyakorolni őket, míg a tökéletességet el nem érjük." (I./76.) „Azok, akik csak hathát gyakorolnak és nem ismerik a rádzsa jógát, úgy vélem, megfosztják magukat törekvésük gyümölcseitől." (IV/79.)

Ezzel ellentétben áll szinte az egész világon a hatha jóga értelmezése Ezzel ellentétben áll szinte az egész világon a hatha jóga értelmezése. Ennek alapvető oka az, hogy a káli-yugában, amelyben az ego / ahamkar a domináns, a testtel való azonosulás: én a testem vagyok a priori. Ez melegágya a halálfélelemnek s oka a tévképzetes, az egészséges és a hosszú élet elérésének a vágya, ami csak képzelgés vajmi kevéssé valóság. A hatha jógát csupán a test jógájának tartják, a test a cél. Erre épül az egész termelői-fogyasztói társadalom, a szépészeti, - kozmetikai,- medicinális -és gyógyszeripar. Így a jóga a külső hurokra, durva testre, az annamaya kosára korlátozódik, elhitetve az emberek nagy többségével: ez a jóga célja. Márpedig ez alapvetően téves elképzelés és eltér a jóga igazi céljától, a Brahmagyanitól, az önrnegvalósítástól, az Istennel való egység megtapasztalásától.

MI A HATHA JÓGA? A rádzsa jóga előkészítő része Felkészíteni a tanítványt testi-lelki-szellemi-szociális-spirituális szinten a magasabb rendű tudatosság eléréséhez A finomabb esszenciák: pratyiahara, dharana, dhyana, szamádhi, a kundalini sakti pránák, csakrák megalapozása. Ezek nélkül minden ászana csak öncélú gimnasztikává sekélyesedik, torzítja a személyiséget. Befejezetlenek lesznek, mert a bennük rejlő lehetőségek nem fejlesztődnek ki.

A „Ha" jelentése: a Nap, Szúrja, Shiva, pingala nádi A „Ha" jelentése: a Nap, Szúrja, Shiva, pingala nádi. A „Tha" jelentése: Hold, Chandra, Shakti, ida nádi. A legfontosabbakat kiemelve. Ez a két hatalmas erő befolyásolja életünket, és ezek megfogása, bevitele és irányítása, raktározása a feladat. A cél e kettő harmóniába hozatala a gyakorlás által a gyakorlóban pl.: a szusumnába egyesítetett ida-pingala áramlat, amikor a prána és az elmeáramlás a meditációban felébreszti a kundalini shaktit. A hatha jóga gyakorlatok közvetve-közvetlenül az elme, a tudatosság fejlesztését készítik-segítik elő.

A tudat az elsődleges és másodlagos az anyag, a test A tudat az elsődleges és másodlagos az anyag, a test. A tudat irányít, a test követ. Ezért minden fizikai gyakorlat valójában mentális gyakorlat. Swami Véda Bharáti mondja: „Amikor hatha jógát gyakorolsz, úgy gyakorold, mint egy gondolkodási folyamatot"... „az elme mozgásai váltják ki a fizikai mozgást.” A Hatha- Jóga-Prádipika konklúzója: „Addig minden tudásod a (hatháról) csak mítosz, képmutatás és üres szavak." (IV./114.) Természetesen az előbbiek korán sem fejezik ki a hatha jóga teljességét, csupán a legfontosabbak emelődtek ki.

III. RÉSZ A SZÁDHAKA/ADHIKÁRI MEDITATÍV SZÁDHANÁJA – GYAKORLÁSI FOLYAMATA A valódi cél tiszta tudása: A jelen és a következő életekre szóló: AZ ISTENI LÉT MEGTAPASZTALÁSA konkrét gyakorlathoz kapcsolódó Felajánlás: Istennek, gurunak Tapasz, adzsna csakra buddhi Szankalpa (szilárd elhatározás): a gyakorlást elősegítő tiszta szándék Adzsna csakra buddhi Cél-céltudat; tudat-tudatosság-tudatosítás, tökéletes felismerés Adzsna csakra, vidzsnánamája kósa, buddhi, vivéka, kozmikus tudat, turija. Az egészet áthatja a szattva.

Információk a gyakorlatról, gyakorlatokról: világos megértés Testi, lelki, szellemi, természeti, szociális, spirituális vonatkozások Adzsna csakra, vidzsnánamája kósa, buddhi, vivéka Képzelet: létrehozó, megjelenítő és reproduktív benső látás a gyakorlat végzése előtt, közben és utána, vizualizáció, megjelenítés Adzsna csakra, vidzsnánamája kósa, buddhi, vivéka Koncentráció, dharana: felismerés a célt illetően, megvalósítást segítő öszpontosított erő Adzsna csakra, vidzsnánamája kósa, buddhi, vivéka

Gyakorlás-gyakorlat végzés A technikai kivitel elsajátítása, pl.: ászana, pránayama, jóganidra stb. Annamája kósa, vidzsnánamája kósa, az öt vira csakra, tattvák, gúnák, indriják Légzés / pranajama és mozgásszinkron; ciklikusság-harmónia; ritmus; pránaáramlás, áramoltatás Annamája- pránamája-vidzsnánamája kósa, buddhi, 8 csakra, nádik, 5 fő prána Szervérzetek: állapotfelmérés, tapasztalás: izom, légzés, szívritmus, nyomás, zsigeri érzetek, mozgás közben, statikus helyzetekben Annamája- pránamája-vidzsnánamája kósa, buddhi Csakrák és nádik tudatosítása, összekapcsolása a gyakorlattal Mantrák kapcsolódása Az elme, a prána és a mozgás folyamatos áramlása, áramoltatása együttesen.

Kontroll: a pillanatnyi eredmény összevetése a céllal; tudatosítás; fel-és ráismerés, tapasztalat Adzsna csakra, vidzsnánamája kósa, buddhi Korrekció-kreativitás-aktivitás: itt és most (jelen idő); A gyakorlat és a gyakorló folyamatos alakítása, fejlesztése; változás-változtatás, kísérletezés Adzsna csakra, vidzsnánamája-annamája kósa, buddhi, aparigraha Információ  rendszeres, folyamatos gyakorlás  türelem  megtapasztalás  rá- és felismerés  változások tudatosítása  változtatás  a jógázásban és az életben való alkalmazás  TUDÁS!

Spiritualitás: Ishwara-pranidhana, Brahma-gyani, topah (felajánló) Daivik csakrák (adzsna, bindu, szahaszrar) buddhi, viveka, vairágja, szattva, maitri Ananda állapot: „Szat-csit-ananda". Brahman az Abszolút Lét: felismerés, üdvösség, teljes elszemélytelenedés, végső feloldódás: szamadhi, moksa Értelmezés: - 1, 2, 3, 11, 12, szattvikus jelleg - 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 radzsasztikus jelleg - 1, 2, 3, 4, 5, 6, nem cselekvéses jelleg - 7, 8, 9, 10 cselekvéses jelleg

Gyakorlatok utáni szakasz: Ez a második 50%-a a gyakorlatnak, sohasem kihagyható. Tudatosító, észlelő, érzékelő, megfigyelő szakasz (szervérzetek, légzés, szívritmus, izorndirektérzetek, nyomásérzetek, zsigerérzetek) Érzelmi hatások Mentális hatások Pihenő időszak (anyagcsere biztosítás), tisztulás, feltöltés MINDEN GYAKOLAT CSUPÁN ESZKÖZ A MEGFELELŐ HATÁS LÉTREJÖTTÉBEN DE SOHASEM CÉL!

A „Jóga Galamb"-ja megszabadulva, szabadon szárnyal a VÉGTELENBEN! AUM TAT TWAM ASI! (TE IS AZ VAGY!)

A helyes kiindulóhelyzet felvétele: (fekvő, ülő, álló) A JÓGAGYAKORLATOK FELÉPÍTÉSE, VÉGREHAJTÁSI RENDJE (három harmados felosztásban) I.(1/3).: (Mentális rész) A helyes kiindulóhelyzet felvétele: (fekvő, ülő, álló) Tudatosítás: cél- és feladatmeghatározás ("Mit, miért csinálok?" PI:"Most alsó légzést gyakorlok, hogy javítsam a gázanyagcserém, a keringésem és erősítem légzőizmaim.") A gyakorlat végiggondolása (ez csak akkor lehetséges, ha a gyakorló már tudja a gyakorlat végrehajtását, melynek kivitelezése még nem feltételezi a tökéletességet.)

II.(2/3).: A konkrét gyakorlat tudatos végrehajtása: (Cselekvő rész) elme-, prána-(energia), mozgásáramlás a gyakorlat végzése közben keletkezett érzetek tudatos érzékelése, szervérzetfogás (pl.: izom, ízület,légzés,szívritmus,nyomásérzetek, közérzet, gondolatok) fontos a tudatosság folyamatos megtartása az adott történésen, az "itt és most" állapotának tudatosítása. direktérzet (a gyakorlat végrehajtásában hol és mit érez a gyakorló legjobban?)

III.(3/3).:(Mentális rész): A pihenő helyzet felvétele (fekve, ülve, állva) A gyakorlat utóhatásainak érzékelése, észlelése, tudatosítása, rögzítése: (max.:5-30 mp.) szervérzetek fogása és rögzítése (mit érzett a gyakorló az ízületekben, izmokban, milyen volt a légzése, pulzusa, szívritmusa, a nyomásérzet és a direkt érzet.)

3. Konkrét pihenés: a gondolatok szabad áramlása a regeneráció, a feltöltődés fázisa relaxáció: (ánandászana/savászana, azaz pihenő testhelyzet: kilégzés-belégzés az orron, ajkak lazán nyitottak vagy épphogy zártak, könyökben nyújtott karok a törzs mellett, tenyér rézsútosan, hajlított ujjakkal felfelé néz, kifele forduló lábfejekkel kis terpeszben.) a gyakorlatok közötti pihenés időtartama 3-5 légzés, ill. amíg helyreáll a légzés normál, nyugodt ritmusa. Az összes gyakorlat befejezése után az ánandászana/savászana, ill.jóganidra időtartama mind a jógaoktató,mind a gyakorló estében a kiválasztott módszer szerinti. Cél: a pihenés, az izmok, izomcsoportok tudatos elernyesztése, lazulásával a tökéletes áramlás biztosítása, ill. a gyakorlat egyre tökéletesebb memorizálása.

Visszatérés/visszahozás: Tudatosítás: A gyakorlat megnevezése: cél és feladatmeghatározás (PI. :"Most alsó légzést gyakoroltam, hogy javítsam a gázanyagcserét és a keringést.") Visszatérés/visszahozás: külső ingerek érzékelése (hang, fény, illat stb.) a testet körülvevő tér érzékelése a test és a talaj közötti érintkezési pontok érzékelése sóhajtó légzések folyamatos, fokozatos, az egész testre kiterjedő nyújtózkodás bal oldalra fordulás, a pingala nádi aktiválása surya-saktival (7-21 légzés) kezekkel segítve kilégzés közben elhelyezkedés a helyes ülésben.