Kötelező a kötelező ? Szakmai közvélemény-kutatás 2005. november-december a megkérdezettek köre: általános és középiskolai magyartanárok, 300 fő Budapest,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Biblia Levelez ő Iskola „Idegen vagyok a földön, ne rejtsd el el ő lem parancsaidat”
Advertisements

A május 26-i előadás összefoglalója
Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
Mire lehet/ne jó az iskola?
Az olvasástanítás módszere:
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Történeti episztemológia
A Hallgatói Mentorprogram működése
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
Könyvtárhasználati verseny
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás helye és megítélése az általános iskola felső tagozatában
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Alakulóban az ekoiskolák (?) hálózata MNB Tanárszeminárium, április 17.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban Moldován István MultiMédia az oktatásban konferencia Zsigmond Király Főiskola,
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
A Mályi-projekt. Bevezető A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is Olyan.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
A magyar kortárs gyermekirodalom elterjedése az iskolában
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
A magyar- és könyvtárostanár együttműködésének felettébb szükséges voltáról a kötelező olvasmányok kiválasztása terén Cs. Bogyó Katalin (magyar- és) könyvtárostanár.
Gyermekvilág régen és ma
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
DIGITÁLIS KULTÚRA ÉS MÉDIAOKTATÁS – Amit a TÁMOP kutatási eredményei üzennek Készítette: Jakab György Budapest december 6.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Internet a családban Székely Levente –
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
Szakrendszerű Tantárgytömbösített oktatás a szakrendszerű oktatásban: A Kt. 52.§ (3) szerint a kötelező tanórai foglalkozások teljes intézményi időkeretének.
Tanórán kívüli tevékenységek gazdagítási lehetőségei Varga Attila február 4.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
MÉCS CSEPELI VENDÉGLÁTÓIPAR SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA 1212 BUDAPEST PETŐFI TÉR 1. telefon/fax:
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
DARUS a gyermekekért.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A 2007/2008. tanév bemeneti kompetenciamérés tapasztalatai
Szakiskolai Fejlesztési Program I
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

Kötelező a kötelező ? Szakmai közvélemény-kutatás november-december a megkérdezettek köre: általános és középiskolai magyartanárok, 300 fő Budapest, általános iskola: 50 fő Vidék, általános iskola: 150 fő Bp. és vidék, középiskola: 100 fő Összesen 15 helyszín, Szombathelytől Békéscsabáig

1/a Milyen mértékben cserélné le a hagyományos „kötelezőket” maiakra?

1/b Milyen mértékben cserélné le a hagyományos „kötelezőket” maiakra?

1. kérdés Hogyan tehető harmonikussá a régi klasszikusok és az új, szórakoztató olvasmányok együttélése az iskolai munkában? célolvasmányok eszközolvasmányok a/ Hány olvasmány fér bele egyikből-másikból egy tanév időkeretébe? b/ Hogyan pótolható a második típus feldolgozásához hiányzó tankönyvi apparátus?

2/a Jónak tartaná-e, ha a „régiekből” részleteket tárgyalnánk az órán, otthonra pedig maiakat adnánk fel?

2/b Jónak tartaná-e, ha a „régiekből” részleteket tárgyalnánk az órán, otthonra pedig maiakat adnánk fel?

2. kérdés Miben kell eltérnie a célolvasmányokkal és az eszközolvasmányokkal való foglalkozásnak? a foglalkozás tárgya a részleten keresztül is a műegész a foglalkozás bevezető, kedvébresztő jellegű a/ Hogyan foglalkozhatunk egyidejűleg „beavatottakkal” és „kívül maradókkal”? b/ Kialakítható-e egy önálló idősáv, amely a heti munkarendben mindig az olvasásé?

3/a Alkalmasnak tartja-e a „régi” olvasmányokat mai erkölcsi, esztétikai, életvezetési kérdések felvetésére?

3/b Alkalmasnak tartja-e a „régi” olvasmányokat mai erkölcsi, esztétikai, életvezetési kérdések felvetésére?

3. kérdés Hogyan helyezhetők a régi művek mai kontextusba? mai témák párhuzamba állításával mai művek párhuzamba állításával a/Mely tematikai elemekkel írható körül a kívána- tos és a tanulókat érdeklő témák közös halmaza? b/ Milyen arányt kívánatos kialakítani a magyar és a külföldi irodalom tekintetében?

4/a Alkalmasnak tartja-e a mai népszerű olvasmányokat értékek felmutatására, fejlesztésre?

4/b Alkalmasnak tartja-e a mai népszerű olvasmányokat értékek felmutatására, fejlesztésre?

4. kérdés Hogyan tehetők hatékony ismeretközvetítő és képességfejlesztő eszközzé a szórakoztató művek? nyelvhasználat szövegalkotás (a történet folytatása) a/ Milyen haszonnal jár, ha a stilisztikai, szövegtani, retorikai és kommunikációs témákat a mai köznyelvet reprodukáló szövegeken át vezetjük föl? b/ Előnnyé teheti-e a részletek töredékességét a jóslófeladatok / befejezésváltozatok lehetősége?

5/a Szükséges és hatékony módszernek tartja- e az otthoni olvasásra való kötelezést?

5/b Szükséges és hatékony módszernek tartja- e az otthoni olvasásra való kötelezést?

5. kérdés Hogyan egészíthető ki a kötelezés módszere más motivációs eszközökkel? önismeret projektfeladatok a/ Milyen pszichológiai dimenziók mozgósíthatják a diákok érdeklődését? b/ Hogyan teheti komplex jellegűvé egy-egy regényfejezet feltárását a szociológiai/ pszichológiai/ életmódbeli vizsgálódás? Két példa az önismeret bevonására:

Személyiségtípusok Önmagunk elfogadása A külvilág elfogadása Manipulatívnem Agresszívigennem Passzívnemigen Elfogadóigen

6/a Fontosnak tartja-e, hogy tanévenként egy-két hosszabb, akár több száz oldalas könyv elolvasására kötelezzük a diákokat?

6/b Fontosnak tartja-e, hogy tanévenként egy-két hosszabb, akár több száz oldalas könyv elolvasására kötelezzük a diákokat?

6. kérdés Milyen modern módszerek tehetik hatékonyabbá a kötelező művek feldolgozását? nem lineáris tevékenységek nem verbális eszközök bevonása a/ Hogyan oldható a mai gyerekek idegenkedése az olvasáshoz hasonló lineáris tevékenységektől? b/ Milyen módszertani megoldások leshetők el az újságok szövegszerkezetétől?

7/a Fontosnak tartja-e, hogy ezek országosan azonos olvasmányok legyenek?

7/b Fontosnak tartja-e, hogy ezek országosan azonos olvasmányok legyenek?

7. kérdés Miként teremthető új konszenzus a felbomló hagyomány helyén? kritériumrendszer kidolgozása művek értékelése a normatívák alapján a/ Milyen súllyal esnek latba egy-egy mai regény besorolásakor a benne fellelhető esztétikai, nyelvi, szerkezeti és életmodell-értékek? b/ Hogyan kezelendők a kortárs művek köznyelvi normán kívül eső fordulatai (trágárságok)?

8/a Várna-e, szívesen fogadna-e bármiféle iránymutatást ebben a kérdésben?

8/b Várna-e, szívesen fogadna-e bármiféle iránymutatást ebben a kérdésben?

8. kérdés Az iskolaügy mely szereplőit kell bevonni az új kánon kialakításának folyamatába? kutatók, pedagógusok diákok, szülők a/ Miként biztosítható a kánonba kerülő könyvek beszerezhetősége? b/ Hogyan lehet mérni egy-egy könyv hatását a diákságra?

9/a Milyen szervezettől fogadná legszívesebben ezt az iránymutatást?

9/b Milyen szervezettől fogadná legszívesebben ezt az iránymutatást?

9. kérdés Hogyan tehető érdekeltté a tanár az új konszenzus tényleges követésében? segédletek, komfortfokozás versenyek, kimeneti szabályozás a/ Hogyan viszonyulnak az állami hatóságok az alulról jövő kezdeményezéshez? b/ Milyen szerepük lehet a civil szervezeteknek?