Kiss Hajnal. MEGVITATOTT TÉMÁK A KONGRESSZUS ELNÖKE Rakovszky István az állami legfőbb számvevőszék elnöke a házi nevelés ferdeségei koraérettség valláserkölcs.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
MONDJÁTOK EL AZ EMBEREKNEK
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
Gondolatok Salkaházi Sára naplójából. Kevésben hűnek lenni nagyon nehéz.A hősies nagy dolgokra mindig hajlamosabbak vagyunk... Míg a kis dolgok mellett.
Az angyalmentők száma: 333. Ez egy különleges meditáció, amelynek segítségével vészhelyzetben is pillanatok alatt kapcsolatba léphetünk az angyalokkal,
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
ADVENT.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked 2005 február.
Kosztolányi Dezső Nyelv és lélek
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Az osztályfőnöki szerep története
Alkoholizmus.
A kapcsolattartás útvesztőiben
A média mint nevelési intézmény
Hogyan rontsd el gyermeked jövőjét?
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Szociális tanulás formái
A gondozás,nevelés egysége
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
KÍNAI KÉPEK ÉS KÖZMONDÁSOK
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Asztal- és életközösség Jézussal
Az én szüleim és a te szüleid
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
A hálás utókor Kazinczy Ferenc.
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A NEVELÉS TERÜLETEI.
AZ PÉNZÜGYI SZABADSÁG MEGTEREMTÉSÉNEK ÚTJA
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Vallomások Vallomások Az igazat mond, ne csak a valódit!
(Erőszak és elhanyagolás a családban)
A HITOKTATÁSRÓL „…Jézus ezt mondta: „Engedjétek, és ne akadályozzátok, hogy hozzám jöjjenek a kisgyermekek, mert ilyeneké a mennyek országa.” (Mt 19,14)
Filozófiatörténet előadások 1I.
Milyen szép a világ Készítette: Süni.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
UGYE TE IS AKAROD? Sas István Kommunikációs Akadémia A befolyásolás titkai a társadalmi célú reklámban.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A láthatatlant megadni
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát,
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
VALLÁSOS ÉS ERKÖLCSI NEVELÉS A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Kiss Hajnal

MEGVITATOTT TÉMÁK A KONGRESSZUS ELNÖKE Rakovszky István az állami legfőbb számvevőszék elnöke a házi nevelés ferdeségei koraérettség valláserkölcs a gyermekek védelmében a gyermekirodalom vétkei A leányok jogi oktatása

Gyermekvédelmi kongresszus pedagógiai témái  1899: Geöcze Sarolta: - ha a szülő a társadalmi élet rabja, a „gyermek idegen kézre marad”, így a gyermek jellemének fejlődésével senki nem törődik - „ma, a kötelező népoktatás korában, az iskola feladata sokkal inkább a nevelés, mint a tanítás” - „az iskola ne kerülje, hanem keresse a szülőkkel az érintkezést” Az MPT felolvasóüléseinek témái (Magyar Paedagógia)  Geöcze Sarolta: Az erkölcsi nevelés mint magyar nemzeti probléma  a nevelés környezetének minősége  a kulcs az érzelmekben van Waldapfel János- Hozzászólás: „A nevelés nagyobb része a családot illeti; a nagy erkölcsi célokra való törekvésekkel az iskola tölti meg a gyermeket.” Dr. Székely György- Az erkölcsi oktatás antinomái Magyar Paedagógia

Gyermekvédelmi kongresszus pedagógiai témái  Koraérett gyermekek: „meg van sértve náluk a természeti törvények örök rendje”  „A helytelen nevelés áldozatai az intelligens, jobbmódú családokban igen sokan vannak” Az MPT felolvasóüléseinek témái (Magyar Paedagógia)  1911: „A terhelt, ideges gyermekek cifra nyomorúságban élnek legtöbben az ún. középosztályban.”  „A sok ideges gyermek magyarázza meg az oktatás meddőségét” In. Dr. Kohlbach Bert: A középiskolai oktatás kérédséhez. Adatok a középiskolai oktatás meddőségének kérdéséhez Magyar Paedagógia p.

 Gyermekvédelmi kongresszus pedagógiai témái  A házi nevelés ferdeségei  Az MPT felolvasóüléseinek témái (Magyar Paedagógia)  május A szülők hibái a nevelésben c. az MPT által tartott népszerű előadássorozat az Országos Szabadoktatási Tanács felhívására (Magyar Paedagógia, 1925)  Kiadvány ugyanezzel a címmel: az MPT Könyvtára sorozat 4. száma  Dr. Imre Lajos: Vezérfonal az ifjúság gondozására c. MPT kiadvány

FEJEZETEK/ELŐADÁSOKELŐADÓK  I. A szülői ház feladatai ea. Dr. Fináczy Ernő  II. A szülők hibái a testi nevelésben Dr. Gerlóczy Zsigmond  III. A szülők hibái az értelmi nevelés körül ea. Kemény Ferenc  IV. A szülők hibái az erkölcsi nevelés körül ea. Dr. Schneller István  V. Hibák a leánynevelésben ea. Sebestyénné Stetina Ilona

„NINCSEN EMBERHEZ MÉLTÓBB, DE EGYSZERSMIND NEHEZEBB FELADAT A GYERMEKNEVELÉSNÉL.” Dr. Fináczy Ernő MIT KELL TUDNI A SZÜLŐNEK?  Jól kell ismernie gyermekét  Óvja a testi bajoktól  Ismerni a szoktatás (az automatizmusokat szülő begyakorlás) lélektani alapjait  Hogyan adjon alkalmat a gyermeknek a cselekvésre  Mikor és hogyan büntessen/jutalmazzon  Hogyan legyen tapintatos a serdülőkkel  Hogyan kell hozzáférkőzni a gyermekhez, hogy úrrá lehessen indulatain és majdan az igazi belső szabadságra szert tehessen?  Hogyan tegye képessé a gyermeket önzetlen cselekedetek gyakorlására? HOGYAN?  A szülői felügyelet ne ártson többet, mint amennyit használ.  Az élő példa szuggesztív hatásában nagy erő rejlik  „Minden szülő tekintse kötelességének, hogy gyermekét tanulmányozza. Csak így lehet nevelői eljárása olyan, amely a gyermek egyéniségével számot vet.”  ”A gyermeknek a szeretettől is sugallt megfigyelése a szülői örömöknek kiapadhatatlan forrásává válhatik.” 7. p.  A szülő figyelje meg gyermeke megnyilatkozásait  Szíve és lelkiismerete késztesse őt e tanulmányozásra  A gyermeki spontaneitás elzárkózik a pedológusi kísérlet elől, de megfigyelhető a szülő által

 Szerző: Dr. Imre Lajos  Az ifjúság általános gondozása  Ifjúsági mozgalmak és egyesületek  Testi nevelés  Értelmi nevelés  Erkölcsi nevelés  Művészeti nevelés  Vallásos nevelés

- „az egyének jellemét s a társadalmi élet erkölcseit inkább a házi nevelés határozza meg, semmint az iskola” „Csak a család hint a puha földbe magot, melyet – mint Aranyunk mondja – a hév nem bánt, az eső el nem mos, melynek aratása mindenkor bizonyos.”

OKOK  „a megélhetés képzelt, vagy valódi nehézsége”  „az igények határtalan növekedése”  „a temérdek anyagi javak megszerzése”  „a szociális élet túlzásai”  MEGOLDÁS  „a tünet gyógyítása”: intézmények keresése és alkotása a családi nevelés helyettesítésére  - nem felmenteni, hanem képessé tenni a családot arra, hogy betölthesse nevelő funkcióját - az iskola csak kiegészítő

 „a gyermek (testi, lelki, szellemi) védelem nélkül nő fel”  „nem tanul meg nemesebb eszményekért élni (csak az önzést mutatjuk be neki a megélhetés küzdelmében)”  „egyoldalú tudás”nyújtása EREDMÉNY  „a 7 éven aluliak csaknem felel a temetőt népesíti be”  Sok iskolába lépő gyermek ideges, rossz szokásai vannak  Nem tudnak ellenállni a kísértéseknek (testi, anyagi, lelkiismereti)

 - nyomasztóan szegény  - anyagiakkal telhetetlen  - hajszolja az élvezeteket  - lekicsinyli a családi kötelességeket  - nevelés tekintetében tudatlan KÖZÖS: minden fenti „családtípus” az iskolától várja a nevelés feladatának elvégzését, de „az iskola egymaga nem nevelhet!!!

 „felsőbb iskoláink a családi nevelés helyes elveit ismertetendők olvasókönyv alapján”  A lelkészek alkalmilag hirdessék és terjesszék a helyes nevelés elveit  „az iskola a nevelésre ép oly gondot fordítson, mint az oktatásra”  -”népszerű neveléstani műveket kell írnunk és terjesztenünk”  - „a szülők számára pedagógiai folyóirat kell”  „ a jog részesítse kellő figyelemben a nevelés érdekeit”  „a kisdedóvók kötelessége állandó érintkezésben lenni a családokkal”

 - intelligens, jobb módú családok körében gyakori  - nagyvárosi élettér OK:  „a gyermek lelki tehetségeinek idő előtti erőltetett fejlesztése”  - szülői majomszeretet

STÁTUSZSZIMBÓLUM - bámulat tárgyává teszik a kisgyermeket az ismerősök körében - csodálhassák gyermekük zsenialitását A JÖVŐ MEGALAPOZÁSA  - az értelmi fejlesztéssel a gyermek jövőjét akarják szilárd alapra helyezni  - az okosság nagy vagyonhoz vezet ÉRTÉKREND: „a legtöbb sikert, a tekintélyt az értelmi kiválóság biztosítja az egyénnek” KORSZELLEM : a POZITIVIZMUS hívei: „az erőltetett ismeretgyűjtés, a nagyon okossá tevés a boldogság alapja”

Sanders: „koraérett, aki okosabb, mint éveinek száma szerint várható” Nagy László: „nincs meg az arány a saját lelki és testi erőinek s működési irányainak fejlettsége között; felnőtt módjára gondolkozik és cselekszik, a felnőttek társaságát keresi, örömtelen, nem jelent a játék örömet, szomorú…”  A gyermek fejlődése egy vagy más irányban mesterségesen gyorsíttatik  Erőltetett fejlesztés eredménye értelmi (számolás, zenélés) erkölcsi („társadalmi illemtudás”) fizikai  súlyos lelki és szervi bajok származhatnak belőle

 Értelmileg koraérett: - elvontabb, nem indukcióval előállított gondolatok, hanem a felnőttek képzettársításainak utánzata  Önállótlanabb = gondolattartalma nem a gyermeki öntevékenység eredménye  Következtetései előítéletes, félszeg  Nem veszi észre az egyszerűt, a közel lévőt  „a kimagasló értelmi tevékenység a fejlettebb agyszervezet működésének természetes következménye”  Pl. Mozart 4 éves korában zenét szerzett  Tasso 13 éves korában Pádua egyetemén teológiát hallgatott

 az akarati tevékenység egyoldalú: - szeret tanulni, olvasni - idegenkedik az élénkebb mozgástól - kerüli a játékot, kézimunkát - Hangulat: hiányzik a külső benyomásokat kísérő eleven hangulatváltozás

 A naivitás hiánya: utánozza a felnőtteket, gyermeki öntevékenység nélkül az egészséges gyermek az ellesett mintát saját képzeletével módosítja és kezdetleges világnézetével leegyszerűsíti, ami gyönyörködteti is  rendellenes komolyság, örömtelenség  Elfásultság, blazírtság (egykedvű, unott): az ártatlan örömökben nem leli örömét  „elfajult önérzet”: elbizakodott, önző, lenézi társai játékát, kiállhatatlan

 Fokozott testi erő  Beteges külső  Testi lomhaság  Ügyetlenség  Sokszor szellemi visszamaradottság

 Mikor? 5-7 év, 8-10 éves kor után állandósulhat  pszichopathikus dispositio (a lelki megterheltség kóros állapota - funkcionális zavar - jön létre)-  „Már meglátszik, hogy a gyermek lelkileg meg van támadva”  Tünetei: nyughatatlan, indulatos, ingerlékeny, bosszantó magaviseletű, ijedős, testileg kiélt, kényszergondolatok üldözik, néha fokozódó munkaszeretet  A szellemi munkát nem bírja  A testi anomáliák erősebbek a lelkieknél: fejfájás, fejnyomás, rossz alvás, hideg lábak, rossz emésztés

 Nem egyszerű fegyelmi eset, ha a gyermek: indulatos, engedetlen, dacos, nem tud felelni  Legyen nevelőintézet „a nehéz bánású gyermekek nevelésére”;  minta Jena  Schnell János ( ) orvos, gyógypedagógus Központi Gyermek- ideggondozó ( ) + Fővárosi Gyermek- Mentálhygiéniai Központ megszervezője, vezetője Nagy László indítványa:  - népszerű iratok a szülőknek a „közönségesebb gyermeki hibák természetéről, okairól”  Pszichopatológia („közönségesebb hibák tana”) oktatása a neveléstan keretein belül tanítóknak, tanároknak  Egyetemen külön tanszéke legyen a paedagógiai pathológia tanának

 Értelmi koraérettség: „szellemi diéta” dr. Abegg  Erkölcsi koraérettség: kiemelni a megszokott környezetéből (idegen család?, egykorú gyermekek)- „a szent szeretet és a komoly fegyelem” dr. Abegg  Fizikai koraérettség: „szellemi foglalkozás”  MEGELŐZÉS: 1) családban, kisdedóvóban, iskolában- tért adni a gyermek természetes cselekvési hajlamai megnyilvánulásainak (öntevékenység); 2) szabad mozgás, játék a természetben, friss levegőn

 KISDEDÓVÓ (3-6 év): a szabad mozgás és öntevékenység tanyája legyen  ISKOLA: „Egész iskolai oktatásunk elvont természetű.” „Megköti a gyermek érzékszerveit.” IDEÁL: érzékelés, az érzékek szabad használata, a természet tárgyaival való szabad foglalkozás Szabad játék, úszás,minél több kirándulás a szabad természetbe, kézimunka

 „Mi a legnehezebb a nevelésben?  Legnehezebb az, hogy a felnőttek kiskorúak gondolat és érzelemvilágába helyezkedjenek vissza. (…) A gyermektől nem várhatjuk el, hogy a mi felnőtt eszünkkel gondolkodjék, (…) nekünk kell megtanulni: az ő fejével gondolkodni, az ő szívével érezni, az ő szemével látni…” Kemény Ferenc