Megelőzési lehetőségek Hol kezdődik és kiket érint a megelőzés?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Az iskolai szociálismunka
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Család.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Napocska Napköziotthon
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Etikai alapelvek az ápolásban
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az alapvető művelődési igények meghatározói
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
A beiskolázás előkészítése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
A támogatott lakhatás kihívásai
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Megelőzési lehetőségek Hol kezdődik és kiket érint a megelőzés? „Beszéljünk az abúzusról” konferencia 2015. május 21. Szabó Ákosné professor emerita ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet

Közös gondolkodás Horváth Zsófia előadásának két utolsó gondolatával folytatom a közös gondolkodást. 1. „A kitöltők között többen számoltak be arról, hogy szenvedtek el valamilyen szexuális abúzust, de ezt valamiért mégsem definiálták így, ezért a tesztlapokon sem jelölték azt.” 2. „Szexuális nevelés, minél korábbi életkortól, szülők bevonása, érzékenyítés”

1. Egy lehetséges magyarázat Miért nem jelezték a megkérdezettek az abúzust? Kétperces történet a fogalmakról és azok „beazonosításáról” (egy lehetséges alapprobléma) Korzika, tengerpart, pálmák, 15 éves „moskás” kamaszlány, furunkulus a külső szeméremajkán, természetismeretek komplex tantárgy, a női nemi szerv elölnézetben és oldalnézetben, szócsíkok, fogalomhasználat, a saját test ismerete, szókincs, az intimitás nélkülözése az iskolában és a diákotthonban

2. 20 évvel később: Részletek a Nemzeti Alaptantervből 2. „Szexuális nevelés, minél korábbi életkortól, szülők bevonása, érzékenyítés” Kinek a kompetenciája a szexuális nevelés? A célok közül: — törekedjék tartalmas és tartós kapcsolatok kialakítására; — legyen képes felelős döntések meghozatalára a maga és a gondjaira bízottak sorsát illetően A fejlesztési területek, nevelési célok sorából: A családi életre nevelés A köznevelési intézményeknek ezért kitüntetett feladata a harmonikus családi minták közvetítése, a családi közösségek megbecsülése. A felkészítés a családi életre segítséget nyújt a gyermekeknek és fiataloknak a felelős párkapcsolatok kialakításában, ismereteket közvetítő a családi életükben felmerülő konfliktusok kezeléséről. Az iskolának foglalkoznia kell a szexuális kultúra kérdéseivel is. 

NAT Fejlesztési területek – nevelési célok A testi és lelki egészségre nevelés Az egészséges életmódra nevelés hozzásegít az egészséges testi és lelki állapot örömteli megéléséhez. A pedagógusok ösztönözzék a tanulókat arra, hogy legyen igényük a helyes táplálkozásra, a mozgásra, a stressz kezelés módszereinek alkalmazására. Legyenek képesek lelki egyensúlyuk megóvására, társas viselkedésük szabályozására, a konfliktusok kezelésére. Az iskola feladata, hogy a családdal együttműködve felkészítse a tanulókat az önállóságra, a betegségmegelőzésre, továbbá a szabályok betartására a közlekedésben, a testi higiénében, a veszélyes körülmények és anyagok felismerésében, a váratlan helyzetek kezelésében. A pedagógusok motiválják és segítsék a tanulókat a káros függőségekhez vezető szokások kialakulásának megelőzésben.

NAT Közműveltségi tartalmak EMBER ÉS TÁRSADALOM ERKÖLCSTAN 5–8. évfolyam 3. Társas kapcsolatok 3.1. Társaink. Barátság, szeretet, tisztelet, segítő kapcsolat. 3.2. Nemiség, szerelem. A házasság. Család, otthonteremtés. 3.3. Előítélet, bizalom, együttérzés. ETIKA 9–12. ÉVFOLYAM 3. A kapcsolatok világa 3.1. Én és Te. Szeretet, barátság, szerelem, szexualitás. Szülők és gyermekek. Otthon, család. 3.2. Én és Mi. Egyén és közösség. Állampolgárság és nemzeti érzés. A szabadság rendje: jogok és kötelességek. 3.3. Mi és ők. Többség és kisebbség. Szolidaritás, kölcsönös segítség. A társadalmi igazságosság kérdése. 3.4. Erkölcs és politika. Magánérdek és közjó. Részvétel a közéletben. A közélet tisztasága. Szólásszabadság és a nyilvános beszéd felelőssége az információs társadalomban.

Egy kivétel: Irányelvek Súlyosan és halmozottan fogyatékos gyermekek tanulási sajátosságai Tanulási sajátosságok: Önrendelkezés elismerése gyermekkor megélésének biztosítása felkészülés a felnőtt lét szerepeire önállósodás, autonóm döntéshozatal, szociális kapcsolatok kiszélesedése, párválasztás, szexualitás világába való belépés a tanulók emberi jogai közé tartoznak Nevelés – oktatás alapelvek: Normalizáció és participáció elvének érvényesülése a szexualitás világába való belépés előkészítése a felvilágosítás illetve a visszaélések- kel szembeni védekezés megismertetése útján önkiszolgálás, egészséges életmódra nevelés, az önállóság és az önellátás képességének elsajátítása, az emberi szükséglet kielégítés kultúrájának megismerése Önkiszolgálás, egészséges életmódra nevelés, az önállóság és önellátás képességének elsajátítása, az emberi szükséglet-kielégítés kultúrájának megismerése 5. itt jelenik meg a szexualitással kapcsolatos ismeretek elsajátítása, ezen belül a segítségnyújtás a szexualitás megértése terén: Az iskola és a gyógypedagógus ismerje el a tanulók intimitásra és szexualitásra vonatkozó igényeit, és segítse őket abban, hogy szükségleteiket és igényeiket felismerjék, és megértsék ezek jelentését és jelentőségét Az iskola és a gyógypedagógus feladata, hogy segítséget nyújtson a tanulóknak és családjuknak a szexualitással kapcsolatos problémák és feszültségek feloldásában, és –az egyéni adottságoknak megfelelően – támogassa a tanulókat a felnőtt szexuális szerepek fokozatos elsajátításában.

A szociális kompetencia „A szociális kompetencia különböző szociális készségek együttes birtoklása. A szociális készségek azok a reakciók, amelyek képessé teszik az embert arra, hogy egy adott szociális interakción belül elérje kívánt célját, mégpedig oly módon, hogy az szociálisan elfogadható legyen, és ne mások kárára történjék.” (Trower és mtsai, 1978, idézi Zsolnai, 1995)

Az I have the right to know (Jogom van tudni) program fő elvei A tanulási nehézségekkel küzdő emberek esetében is ugyanúgy fejlődik a szexualitás, a szexuális identitás és a partnerkapcsolatok alakulása, ahogy más felnőtteknél. A szexualitásról és a partnerkapcsolatokról történő oktatás segít megvédeni a bántalmazástól és kihasználástól. Egyenlő esély minden résztvevőnek nem, faj, szexuális hovatartozás nélkül. Kötelezettség a bizalmas kezelésre. Ez azt jelenti, hogy a résztvevők és vezetők tiszteletben tartják, hogy mindenkinek szüksége van személyes térre. Megvitatják ezt a teret, és bizalmasan betartják, ha csak engedélyt vagy más beleegyezést nem kapnak.

A program célkitűzéseiből Jog az információhoz, a tapasztaláshoz és a tudáshoz Minden gyermeket/fiatalt a saját szexualitásában kell megerősíteni („áttanulás” nem lehetséges) A szociális kompetencia értelmezése alapján a szexuális tevékenységet (önkielégítés, nemi aktus) fel kell szabadítani a „tiltás” alól A korlátozást (szabályozást) a szexuális cselekvés helyszínére és időpontjára kell áthelyezni

Jogom van tudni Különbségek

„Vaktérkép feladat”

Fejlődés: arányok, elsődleges nemi jelleg, a test proporcionáltsága Jogom van tudni 

Az önkielégítés lányoknál (maszturbáció) Cél: a cselekvésre rakódott tiltás megszüntetése, feloldása (Jogom van tudni)

Az önkielégítés fiúknál (onánia) Cél: a cselekvésre rakódott tiltás megszüntetése, feloldása

Az önkielégítés tevékenységéről a tiltás áthelyeződik a tevékenység helyszínére és időpontjára Hol nem lehet önkielégítést végezni?

Homoszexuális emberek nemi aktusa Jogom van tudni

Homoszexuális emberek nemi aktusa Jogom van tudni

Heteroszexuális személyek nemi aktusa Jogom van tudni

Heteroszexuális személyek nemi aktusa Jogom van tudni

Köszönöm a figyelmet! Mennyi mindenről nem esett szó ….

Hartal Éva gyűjteménye (szakdolgozati munka)

Felhasznált irodalom ATKINSON, D. – GINGELL, A. – MARTIN, J. (1997): I have the right to know. British Institute of Learning Disabilities SONKOLY F. (2015) A szexuális nevelés megjelenése a NAT – ban és az irányelvekben (kiselőadás) ZSOLNAI A. (1995) A szociális kompetencia fejlődése gyermekkorban Új Pedagógiai Szemle, 1. sz. 68-74. A Kormány 110/2012. (VI. 4.) Korm. Rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról 32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról Fotók: Hartal Éva (szakdolgozati munka)