Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek A Zöld Kakas Líceum Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek 2015.04.11.
„ Akik hisznek a figyelemhiány zavar létezésében, azok általában a hibás géneket okolják, akik pedig nem hisznek benne, a szülőket hibáztatják a tünetekért” Máté Gábor: Szétszórt elmék, Bevezető
Mit tudunk róluk? Nem képesek megülni a fenekükön Nem képesek koncentrálni a tanórákon Nem képesek otthon a tankönyv fölött ülni Mindig mindent másképp csinálnak Egyáltalán nem szabálykövetők Egyáltalán nem tekintélytisztelők
És még mit tudunk róluk? Bizonyos dolgokban kimondottan tehetségesek Ami érdekli őket, abba nagyon sok időt és energiát képesek fektetni Sajátos a világlátásuk Nagyon érzékenyek a szociális viszonyokra Mély emberi kapcsolatokra vágynak
„Tetteinknek kizárólag emberi kapcsolataink összefüggésében van értelme, és e kapcsolatok megértése nélkül minden cselekvés konfliktusforrás lesz. A kapcsolatok megértése végtelenül fontosabb bármilyen cselekvési tervnél Jiddu Krishnamurti” Máté Gábor: Szétszórt elmék – a könyv mottója
Mire van szükségük? Feltétel nélküli elfogadásra Megértésre Személyre szabott figyelemre Érdekes elfoglaltságra Igazi élményekre, tapasztalatokra Valódi kihívásokra Saját útra A kipróbálás szabadságára A jókor jött segítségre
A személyes szükségletek mentén Feltétel nélküli elfogadás Megértés Személyre szabott figyelem Mentor rendszer Sajátos csoportszervezés
Arra a meggyőződésre jutottam, hogy kizárólag az a tanulás befolyásolja jelentősen az ember viselkedését, mely felfedezésen alapul és amely belső igényt elégít ki Carl Rogers: Valakivé válni Edge 2000 kiadó, 2003. 44.oldal
Az ismeretszerzés módjainak mentén Érdekes elfoglaltságra Igazi élményekre, tapasztalatokra Valódi kihívásokra Sajátos tanulásszervezési eljárások Tapasztalati tanulás Élmény alapú tanulás Projektek
„Ezt a csoportot én választottam, hogy kipróbáljam magam, milyen gyerekekkel együtt dolgozni. Ha most kéne választanom, ugyanezt választanám, mert nagyon jól éreztem magam a foglalkozásokon.” Zí beszámolójából
A személyre szabott tevékenység mentén Saját út A kipróbálás szabadsága A jókor jött segítség Egyéni tanulási terv Egyéni haladási tempó Átjárhatóság
Az volt a jó a dologban, hogy oda tudtunk figyelni egymásra és nagy élmény volt vele együtt dolgozni. Ez idő alatt gyakorolhattam a türelmet és a figyelmességet.
Hogy lehet ezt megvalósítani? Folyamatos változás: alkalmazkodás és fejlődés Alternatív kerettanterv Műhelymunka A munkatársak kiválasztódása Resztoratív szemlélet
„A szeretet. szoros belső összefüggésben van a figyelemmel… „A szeretet...szoros belső összefüggésben van a figyelemmel…. Ha képesek leszünk az aktív szeretetre, akkor többé nem lesz sem figyelemhiány, sem pedig zavar.” Máté Gábor: Szétszórt elmék 392- 393. oldal
Köszönöm a figyelmet! kerenyi.mari@zoldkakas.hu kerenyimari.wordpress.com