Minőségirányítás 2. Dr. Dénes Levente 2012.02.16..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Minőségbiztosítási ismeretek
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Közműüzemeltető feladatai Önköltség csökkentése Bevételek biztosítása Jó benyomás (image) Megfelelő díj Műszaki feladatok Minőségpolitika PR.
Minőségköltségek.
Minőségmenedzsment alapelvek
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségbiztosítás. A minőségügy A minőségügy alapjai A minőséget meghatározó tényezők A minőségrendszer Minőségrendszer felépítése Tanúsítás.
Minőségmenedzsment 4. előadás
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 5. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Minőségmenedzsment 6. előadás
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Benchmarking.
HACCP-előírások, alapvető higiéniai követelmények a vendéglátó üzletekben. Szoboszlai Gyula.
MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás
HACCP az élelmiszer-higiéniában
Minőségbiztosítás és tanúsítás
Előnyök és alkalmazási területek
BEVEZETÉS Szellőné Fábián Mária.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
MÍNŐSÉGBÍZTOSÍTÁSI RENDSZEREK KOMMUNIKÁCIÓJA Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem Műszaki és Humántudományok Kar Marosvásárhely Készítette: Palkó Réka.
III. A logisztika jövője
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Gyógyszerek minőségbiztosítása GMP alapelvek
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Ellenőrzés, visszacsatolás
Minőségdíjak.
Minőségköltségek. Minőségköltségek felmerülhetnek a tervezés, gyártás, értékesítés és felhasználás során a termék megfelelőségének elérése érdekében,
Minőségmenedzsment 3. előadás
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek
MINŐSÉGMENEDZSMENT ALAPJAI I. félév.
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
BEVEZETÉS Szellőné Fábián Mária. A minőség fogalma, értelmezése 1. Az értelmező kéziszótár szerint a minőség filozófiai értelemben a dolgok lényegét je-
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A MUNKAKÖRI LEÍRÁS.
Készítette: Májer Dávid
ISO 9000:2000 A minőségügy rendszerének új
Vállalkozásmenedzsment I.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
20. Mutassa be a minőségbiztosítás szerepét a laboratóriumi munkában! Ismertesse a szabványok fajtáit, jelentőségét, használatát a laboratóriumi munkában!
2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MINŐSÉG BS 4778 "Egy termék vagy szolgáltatás jellemzőinek és sajátosságainak összessége, amelyek együttesen egy adott szükséglet kielégítésére képesek".
Minőségbiztosítás.
Minőségbiztosítás.
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Minőségirányítás 2. Dr. Dénes Levente 2012.02.16.

A minőségügy vállalati jelentősége Termelőrendszer tökéletesítése Dolgozói elégedettség növekedése Üzleti eredmények növekedése Termelés minőségének tökéletesedése Fogyasztói elégedettség növekedése

A minőségügy nemzeti jelentősége Termelő Fogyasztó Társadalom Nyereség Igénykielégítés védelme Gyarapodás, biztonság Gazdasági fejlődés Az életminőség javulása

Mitől függ a minőség? Vevő (megfogalmazza az igényeit) Előállító vállalat (szállító) Folyamatok Erőforrások Előállító emberek Környezet MINŐSÉGLÁNC / SVSVSVSVSV…/

A VEVŐK FAJTÁI Direkt és indirekt (közvetlen és közvetett) vevő Direkt vevő az, aki fogyasztja, használja és/vagy fizet érte. Van, amikor a kettő ugyan az, van amikor különböző Indirekt vevők körébe beletartoznak mindazok az egyének, csoportok, akikre hatnak, vagy hathatnak a szállító tevékenységei.

Külső és belső vevők Külső vevő: Végső vásárló, aki megveszi a terméket Az alvállalkozó A szállító Belső vevő: Minden részleg a másik vevője Részlegen belül minden részfolyamat a másik vevője Folyamaton belül minden részfolyamat az előző vevője

Az igénykielégítési folyamat Termelési folyamat Termék Fogyasztási folyamat

Teljes termelési folyamat Teljes fogyasztási folyamat Piackutatás A fogyasztói igény megjelenése Termék és termelőrendszer tervezése Igény A fogyasztói igény változása Termelési rendszer létesítése Termelés Termék Fogyasztás Fogyasztói kapcsolat Teljes termelési folyamat Teljes fogyasztási folyamat

Az igénykielégítési folyamat minősítése A fogyasztó, a termelő és a társadalom együttes értékítélete az IF-ról (átadott értékről). Termék Termelés Fogyasztás Termelő értékítélete Fogyasztó értékítélete Társadalom értékítélete Igénykielégítés biztonság Nyereség, siker Biztonság Serkentés Termelési és fogyasztási folyamatok minősége

A temék minőségének összetevői:

A minőség alapszintjei Shoji Shiba szerint Szabványoknak való megfelelés Felhasználásra való alkalmasság A felhasználó nyilvánvaló igényeinek való megfelelés. Megfelelés a költségeknek A felhasználó látens igényeinek való megfelelés

Megfelelőség Meghatározzuk egy termék, rendszer, folyamat vagy tevékenység mérhető vagy megfigyelhető tulajdonságainak értékét, a tulajdonságértékekre követelményeket írunk elő és megnézzük, hogy az adott termék kielégíti-e azokat. Igen → Megfelelő Nem → Nem megfelelő

A minőség és megfelelőség kapcsolata Ugyanannak az objektumnak kétféle szempontú megközelítése Jellemző Minőség Megfelelőség Fogalma elsődlegesen szubjektív objektív Dimenziója érték naturális Tulajdonságtípusa funkcionális leíró Mérhetősége nehezen könnyen Jelentősége alapvető másodlagos

A minőség értelmezésének fejlődése Megfelelés a szabványoknak Azt a minőséget definiálja, amit a tervező akar. Meghatározzák az összes gyártással kapcsolatos feladatot és az ellenőrzési eljárásokat. A megfelelés kizárólag az ellenőrzésen múlik (átmegy-e a termék a szűrőn, vagy nem) Gyengeségei: A minőséget nem lehet elérni ellenőrzéssel. A végtermék ellenőrzése és a hibás termékek kiszűrése költséges Nem veszi figyelembe a piac igényeit

2. Használatra való alkalmasság A vevő valódi elvárásainak a kielégítését jelenti. Ellenőrzés segítségével valósítják meg. Gyengeségei: Szigorú ellenőrzés szükséges, sok a visszautasított termék, a költségek növekednek. Konfliktus az ellenőrzés és gyártás között.

3. Megfelelés a vevők jelenlegi igényeinek. Megfelelés a költségeknek. Jó minőség, alacsony ár. Csökken a gyártási folyamatok változékonysága Minden egyes lépésnél visszacsatolás és nem a gyártás végén. Végtermékellenőrzés helyett folyamatszabályozás. Gyengesége: Versenytársak olcsóbb munkaerővel, alacsonyabb költséggel érik el ezt. (pl. Japán, 80-as évek)

4. Megfelelés a látens (rejtett) igényeknek Kielégíteni a vevő igényeit, mielőtt tudatában lennének az igényeiknek. Monopolhelyzet, magasabb ár, nagyobb jövedelmezőség. Gyengesége: Nem megfelelő a javítások, változtatások, fejlesztések sebessége. A piaci versenyben az első 3 megfelelőségnek mindenképpen teljesülnie kell, a 4. versenyelőnyt jelent!

5. További, jövőbeli megfelelőségek Megfelelés a vállalati kultúrának. Megfelelés a társadalmi és környezeti elvárásoknak. Megfelelés a társadalmi méretű, közös tanulás igényének.

I. MINŐSÉGMENEDZSMENT RENDSZEREK FEJLŐDÉSE

A minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai és jellemzői Minőség-ellenőrzés Minőségszabályozás Minőségbiztosítás Total Quality Management

Minőségmenedzsement rendszerek fontosabb jellemzői Minőségmenedzsment modell Jellemzők Minőségellenőrzés Minőségellenőrzés Minőségszabályozás Minőségszabályozás Minőségbiztosítás Total Quality Management Total Quality Management Ellenőrzés és szabályozás Homogén termék kevesebb ellenőrzés mellett Statisztikai eszközök és technikák Hibaelhárítás és a statisztikai módszerek alkalmazása Termelő és egyéb műszaki részlegek Minőség „szabályozása” Elsődleges cél Hibamegállapítás Minőségproblémák megoldása Homogén termék „Szabványosítás és mérés” Ellenőrzés, válogatás, számítások elvégzése, minősítés Minőségellenőrzési részleg Minőség „ellenőrzése” Összehangolás A tágabb termelési lánc hibamegelőzésre fókuszálva Minőségprojektek és rendszerek Minőségtervezés, min. programok, minőségügyi rendszer értékelése Minden részleg A minőségi rendszer „felépítése és működtetése Stratégiai befolyásolás Állandó versenyképes helyzet biztosítása A piaci és fogyasztói igények Stratégiai tervezés,célok rendszerbe foglalása, a teljes rendszer mobilizálása Minőségcélok rendszerbe foglalása, oktatás, más részlegek támogatása, min.-i programok Valamennyi alkalmazott a vezetés elkötelezett irányításával és közreműködésével „Minőségi” vezetési rendszer A minőség elérésének útja A tevékenység hangsúlya Módszerek Minőségügyi szakemberek és szervezet feladata Felelősség a minőségért A minőség megközelítése, orientáció

1. MINŐSÉGELLENŐRZÉS

2.MINŐSÉGSZABÁLYOZÁS

3.MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS

4. TOTAL QUALITY MANAGEMENT

Teljes körű minőségirányítás A szervezet minőségi célkitűzéseinek megvalósításához szükséges folyamatok tervezése és működtetése, az ehhez szükséges erőforrások biztosítása. Teljes körű minőségirányítás Mindenki részt vesz benne A szervezet minden tevékenységére vonatkozik. A szervezet minden részlegére vonatkozik. TQM- be integrált irányítási rendszerek A vevői (érdekelti) környezet integrálása

? EU EU, USA USA Japán Minőségellenőrzés QCh = Quality Check Minőségügyi rendszerek QAS = Quality Assurance System EU Minőségbiztosítás QA = Quality Assurance EU, USA Minőségszabályozás SQC = Statistical Quality Control USA Japán Teljeskörű minőségmenedzsment TQM = Total Quality Management Teljeskörű minőségszabályozás TQC = Total Quality Control ?

FORMÁLIS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZEREK

Világ-színvonalú minőségi rendszer Minőségi rendszer nélkül ISO TS 16949 KES ISO 9000 Szabv. QS 9000 kritériumok Comenius 2000 Előírások AS 9000 Iparági min.r. HACCP CAF Világ-színvonalú minőségi rendszer Minőségi rendszer nélkül TL9000 GMP ISO 14000 Minőségi Díj értékelési kritériumok VDA 6.1 Military Standards ISO/IEC 17025 Six sigma ISO 9000 kiegészítések BS 7799-1

Előírások: törvényeknek, szabályoknak való megfelelés GMP (Good Manufacturing Practice): Jó gyártási gyakorlat Gyógyszeriparban, élelmiszeriparban Célja a termékbiztonság és egyenletes termékminőség biztosítása Két fő eleme: hatékony gyártási műveletek hatékony ellenőrzés (GLP - Good Laboratory Practice)

Katonai szabványok II. v.h. után a hadi ipar gyors fejlődése miatt a maximális megbízhatóság került a központba HACCP Hazard Analysis Critical Control Point: Veszély elemzés, Kritikus Szabályozási Pont Élelmiszeripar, termékbiztonság a középpontban Veszélyes pontok azonosítása és figyelése QS 9000 GM, Ford, Crysler ISO alapján kifejlesztette a beszállítók minőségbiztosítási rendszerét

VDA 6.1. A QS 9000 német megfelelője Az autóipari beszállítókkal kapcsolatos konkrét elvárásokat tartalmazza AS 9000 Amerikai Légügyi Minőség Társulás szabv. a légi működés szabványait tartalmazza Biztonság a középpontban ISO 14000 Környezetmenedzsment rendszerek specifikációit tartalmazza

Comenius 2000 Minőségbiztosítás az oktatásban intézményi, illetve fenntartói szinten TL9000 híradástechnikai szolgáltatók minőségbiztosítási rendszere