Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter
(egyetemes embernevelés tudománya) Antropagógia (egyetemes embernevelés tudománya) Pedagógia Andragógia Gerontagógia Gyermeknevelés Felnőttkori nevelés Időskori nevelés felnőttoktatás felnőttképzés Modern értelmezés (1990-)
A felnőttek oktatásával, képzésével és nevelésével foglalkozó tudomány. Az egész életen át tartó tanulás: „…az egyéni és társadalmi fejlődés valamennyi formáját átöleli, függetlenül attól, hogy az milyen környezetben – formális módon iskolákban vagy szakképzési, felsőoktatási és felnőttoktatási intézményben, vagy informális módon a családi otthonban, a munkában vagy más közösségekben – folyik.” (OECD, 1996) Fogalma
Az egész életen át tartó tanulás színterei Kraicziné (2004): Felnőttképzési módszertár. Budapest, ÚMK p.16.
A felnőttképzés területei Magába foglal minden, a nem tanköteles korú felnőttek által folytatott, rendszerint iskolarendszeren kívül szervezett képzési formát. Dolgozók általános iskolája, gimnáziuma, szakmunkásképző kurzusok Szakmai tovább- és átképzések Munkanélküliek át- és továbbképzése Kulturális, művészeti , idegen nyelvi képzések A felnőttképzés területei
Felnőttek képzésének csoportosítása 1. 2. Intézményes képzés Önművelés Távoktatói forma Hagyományos
A magyarországi felnőttoktatás kiemelt feladatai A „második esély” megteremtése és a korrekció A munkanélküli és a munkanélküliség által fenyegetett csoportok át- és továbbképzése Felkészítés a nemzetközi gazdaságban való közreműködésre Individualizált tanulás – nyitott képzés, távoktatás formáinak kidolgozása Demokráciára nevelés Az egész életen át tartó tanulás alapjának fejlesztése A szabadidő hasznos és értelmes eltöltése, az egészségre nevelés, a rekreáció és turizmus A magyarországi felnőttoktatás kiemelt feladatai