Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Mondanivalóm tömören Alapképzés főiskolai képzés Nemcsak a kétciklusú képzés bevezetése miatt van szükség változtatásokra az oktatásunkban Az alapképzésben különböző céllal résztvevőket részben különböző módon kell oktatni A jelenleginél kedvezőbb hallgató/oktató arány kell a műszaki felsőoktatásban Az új felsőoktatási rendszer sikere a társadalmi elfogadottságtól függ
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Mi kell a sikeres képzéshez? kiváló oktatógárda, jó hallgatók, megfelelő infrastruktúra.
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Feltételek a Műegyetemen kiváló oktatógárda: OK jó hallgatók: OK infrastruktúra: OK Mi okozza a nehézséget?
Terhelésváltozás a BME-n Hallgató (csak nappali) /főállású oktató a BME-n forrás: BME Oktatási Igazgatóság TU Delft, 2002
A Bolognai Folyamat hatása november 17 A magyar lakosság születési év szerinti eloszlása 2004 január 1-én
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Változás a felsőoktatásban Európai Felsőoktatási Térség Bolognai Folyamat
A Bolognai Folyamat hatása november 17 A kétciklusú képzés bevezetésének előzményei Európában Magna Charta Universitatum
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Magna Charta Universitatum „ … ennek az ezredévnek végén az emberiség jövője nagymértékben függ a kulturális, tudományos és műszaki fejlődéstől; …” „ … az ismeretek fiatalok közötti terjesztésén keresztül az egyetemeknek ma már a társadalom egészét kell szolgálniuk; …”
A Bolognai Folyamat hatása november 17 A kétciklusú képzés bevezetésének előzményei Európában Magna Charta Universitatum Bolognai Nyilatkozat Berlini Nyilatkozat Magyarországon Nemzeti Bologna Bizottság szakmai egyeztetések, a gazdasági szféra szakértőinek bevonásával
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Milyen ismeretanyaggal rendelkező mérnökökre van szüksége Európának és Magyarországnak a XXI. században - a gazdasági szakemberek szerint? megalapozott tudás (jó minőségű képzés eredményeként), probléma megoldási készség, önálló tanulásra való készség, kommunikációs-, jogi-, pénzügyi-, menedzsment ismeretek, nyelvtudás.
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Eltérő igények nagyvállalat - kisvállalat, kutató - gyártó - kereskedő cég, multinacionális cég - hazai cég, közszféra - versenyszféra,... Az eltérő igények kezelése: önálló és kiscsoportos hallgatói munka.
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Az önálló hallgatói munka valódi szakmai feladatok (kapcsolat a gazdasági szférával), típusok: (kutatás), fejlesztés, tervezés, megvalósítás, a hallgató bevonása már a specifikációs fázisba, dokumentáció. Konzultáció ehhez is kell!
A Bolognai Folyamat hatása november 17 A főiskolai és egyetemi képzés
A Bolognai Folyamat hatása november 17 A főiskolai és egyetemi mérnökképzés gyakorlat elmélet főiskola egyetem első 3 év
A Bolognai Folyamat hatása november 17 BME javaslata a BSc és az MSc képzés kereteire
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Milyen változást hoz a kétciklusú képzés? Az első ciklusban: szakon belüli specializáció csökken, nagyobb súlyt kap az ismeretek alkalmazása (nem egyszerűen a több gyakorlat), gyakorlat + labor: min. 60 kredit, a „felhasználók” igényeinek jobb kiszolgálása.
A Bolognai Folyamat hatása november 17 BSc szakok a magyar műszaki felsőoktatásban anyag-, fa- és könnyűipari mérnöki bio-, környezet- és vegyészmérnöki építőmérnöki és műszaki földtudományi építészmérnöki, ipari termék- és formatervezői gépész-, közlekedés-, mechatronikai mérnöki had- és biztonságtechnikai mérnöki villamos- és energetikai mérnöki műszaki menedzser, műszaki oktató mérnök informatikus (a Műegyetemen is indítani tervezett szakok)
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Külföldi példák a hallgatók aktivizálására: PBL, DCL
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Oktatási módszerek forrás: IMSA Center for Problem-Based Learning
A Bolognai Folyamat hatása november 17 A gazdasági szféra bevonása a mérnökképzésbe önálló laboratórium, projekt feladat kredit = hallgatói munkaóra, diplomamunka 15 kredit = 450 hallgatói munkaóra, jelentős kiméret, lehetőség a személyre szabásra.
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Konklúziók I. a korosztály 40 %-ának másféle oktatás kell, mint a korosztály 5 %-nak, „olcsó” oktatás az első 2 évben, szűrés az alapképzés lezárásánál, felsőbb években növelni kell az oktató/hallgató arányt, folyamatos tanulásra ösztönözzük a hallgatókat,
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Konklúziók II. a kétciklusú képzés jobban illeszkedik a munkaerő igényekhez, a tantervekben növekedjen az önálló munka, a csoport munka és a kommunikációs készség javítását célzó ismeretek aránya, elitképzés lehetséges – az MSc-re való felkészítés miatt szükséges is – a tömegképzésen belül.
A Bolognai Folyamat hatása november 17 Köszönöm a figyelmet!