„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Programismertető TÁMOP 3.1.4
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Kódszám: TÁMOP-3.1.4/08/2.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése a kompetencia alapú oktatás módszertanának és eszközeinek széleskörű elterjesztése a magyar közoktatási rendszerben a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítése a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztése és megerősítése a rendszerben meglévő szelektív hatások mérséklése az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítése a regionális operatív programok keretében megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseket összekapcsolja a szükséges szakmai (tartalmi, módszertani) fejlesztésekkel, annak érdekében, hogy azok egymás hatásait erősítve, komplex módon járuljanak hozzá az oktatás minőségének javulásához. A PÁLYÁZAT ALAPVETŐ CÉLJAI
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt C1.1. Kötelezően megvalósítandó tevékenységek, beszerzések a)A kompetencia alapú oktatás implementációja o tanévet átfogóan, teljes tanórai lefedettséget biztosító kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése, alkalmazása legalább egy tanulócsoportban: „Szövegértés-szövegalkotás” „Matematika” további egy választott kulcskompetencia területen. o Tantárgytömbösített oktatás a szakrendszerű oktatásban: A Kt. 52.§ (3) szerint a kötelező tanórai foglalkozások teljes intézményi időkeretének legalább %-a mértékéig. A minimális célértéket 3 év alatt felmenő rendszerben kell elérni (választott műveltségterület/tantárgy). o műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása: legalább egy műveltségterületen (választott műveltségterület) A PÁLYÁZAT TARTALMA
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt C1.1. Kötelezően megvalósítandó tevékenységek, beszerzések a)A kompetencia alapú oktatás implementációja o A programcsomagokban fejlesztett, ajánlott, a kulcskompetenciák fejlesztését támogató modern pedagógiai módszertan alkalmazása (kooperatív technikák, projektmódszer, témahét, múzeumpedagógia stb.) Legalább egy, három hetet meghaladó projekt megszervezése tanévenként Legalább egy témahét megszervezése tanévenként Legalább egy moduláris oktatási program megszervezése (pl. egészséges életmód, környezetvédelem, demokráciára nevelés, játék, érzelmi-erkölcsi nevelés stb. témakörben) tanévenként o Digitális tartalmak, taneszközök oktatási gyakorlatban való használata, digitális készségek fejlesztése. A tevékenységet úgy kell megtervezni, hogy a programba bevont tanulócsoportok implementációban érintett tanóráinak 25%-a IKT-eszközzel támogatott tanóraként valósuljon meg. A PÁLYÁZAT TARTALMA
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt C1.1. Kötelezően megvalósítandó tevékenységek, beszerzések a)A kompetencia alapú oktatás implementációja o Kötelezően megvalósítandó továbbképzések: Menedzsmentképzés a vezetők számára Az újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazását segítő általános pedagógiai módszertani képzések (2x30 óra) A kompetencia alapú oktatási programok, programcsomagok, az óvodai programcsomag komplex alkalmazását támogató módszertani képzés Az infokommunikációs technológiák (IKT) oktatásban történő alkalmazását segítő képzés A PÁLYÁZAT TARTALMA
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt C1.1. Kötelezően megvalósítandó tevékenységek, beszerzések a)A kompetencia alapú oktatás implementációja o Az implementációs folyamat támogatása érdekében szaktanácsadói szolgáltatás igénybevétele a feladatellátási hely típusának megfelelően meghatározott minimum- óraszámban: óvodák esetében: 70 óra iskola 8 tanulócsoportig, kollégium, alapfokú művészetoktatási intézmény: 140 óra iskola 8 tanulócsoport felett: 210 óra A megadott órakereteken belül a szaktanácsadói szolgáltatások fajtáit a feladatellátási hely szükségleteihez igazítottan kell megtervezni. (A szolgáltatói kosár szakmai ajánlásokat tartalmaz erre vonatkozóan.) o A pályázónak terveznie kell a kompetencia alapú oktatás eredményes bevezetéséhez és alkalmazásához szükséges tanulói és tanári taneszközök beszerzését, valamint az óvodai program moduláris nevelési eszközeinek beszerzését. A PÁLYÁZAT TARTALMA
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt C1.1. Kötelezően megvalósítandó tevékenységek, beszerzések b) A hátrányos helyzetű és SNI tanulók esélyegyenlőségének javítása c) Az új módszerek intézményi alkalmazása, elterjesztése, önálló intézményi innováció megvalósítása o ("jó gyakorlatok átvétele"). – Intézmények közötti szakmai együttműködések, referencia intézményekkel való együttműködés kialakítása, referenciahelyi szolgáltatások igénybe vétele o Az intézmény (feladatellátási hely) saját innovációjának megvalósítása: a fejlesztések eredményeinek az intézmény mindennapi gyakorlatába való beillesztését, a pedagógiai szemléletváltást segítő tevékenységek megvalósítása projektindító napot kell tartani minden pedagógus számára az intézmény pedagógiai dokumentumainak módosítása oly módon, hogy az a jelen pályázatban vállalt tevékenységek sikeres megvalósítását elősegítse és az intézmények pedagógiai innovációjának fenntarthatóságát biztosítsa (a program végére). Az intézmények pedagógiai programjának, informatikai stratégiájának összehangolása az IKT alapú kompetenciafejlesztés céljaival. A PÁLYÁZAT TARTALMA
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt C SZAKMAI MEGVALÓSÍTÁS a)Helyzetelemzés b)A szakmai vezető o minden feladatellátási helyen o a projekt szakmai megvalósításának koordinálása és nyomon követése o feladatai elsősorban: a pedagógusok szakmai támogatása a továbbképzések és tanácsadói szolgáltatások igénybe vételének szakmai koordinációja, az integrációt célzó tevékenységek és folyamatok támogatása, az önálló intézményi innováció szervezése, nyomon követése. o legfeljebb 50%-ban mentesítik a kötelező tanóráinak megtartása alól, ha erre nincs lehetőség, munkakörön kívüli feladatellátás keretében megbízási szerződés alapján, vagy illetménykiegészítés formájában is díjazásban részesíthető
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt C SZAKMAI MEGVALÓSÍTÁS c) A szakmai megvalósítás egyéb feltételei: Szaktanácsadók igénybevétele: Tanácsadói szolgáltatást kizárólag külső szolgáltatótól lehet igénybe venni. A közoktatási szaktanácsadók akkreditációs eljárásának kidolgozása folyamatban van, a rendelet elfogadása után az abban foglaltak szerint kell eljárni. A tanácsadói szolgáltatásokról szóló rendelet hatályba lépéséig a komplex szaktanácsadót az Educatio Kht által létrehozott országos listáról lehet kiválasztani. A tanácsadói szolgáltatások igénybe vételénél a közbeszerzési jogszabályok figyelembe vételével kell eljárni. Taneszköz vásárlás: A projekt megvalósításához szükséges tankönyveket és programcsomagokat a Tankönyvjegyzékről (a kompetencia alapú oktatás céljainak megfelelőek közül), illetve az oktatási és kulturális miniszter által kiadott kompetencia alapú oktatási programok (programcsomagok) közül lehet kiválasztani. A pályázat megvalósításában közreműködő pedagógusok többletmunkája a projektben a költségvetési specifikáció (IV. sz. melléklet) alapján honoráriumként számolható el.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt MENTORI SZAKTERÜLETEK o Komplex intézményi szaktanácsadó o Intézményi folyamat-szaktanácsadó (intézményvezetés, komplex fejlesztési folyamat) o IKT fejlesztési folyamat-szaktanácsadó o Kompetenciaterületi mentor- szaktanácsadó o IKT mentor-szaktanácsadó o IPR módszertani mentor-tanácsadó o További szaktanácsadói típusok igénybevételét is tervezhetik a pályázó intézmények (pl.: IKT helyzetelemző intézményi szaktanácsadó, SNI adaptációs szaktanácsadó, szervezetfejlesztési célú szaktanácsadói tevékenység, mérési-értékelési szaktanácsadás, az intézmény fenntartója számára nyújtandó szaktanácsadói tevékenység.)
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Projekt megnevezése: 21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap, az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg. „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt