Közösségek fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A Kompetencia és Tanácsadó Központ bemutatása Tóth Zsófia Kata Szociális Szolgáltatásokért Egyesület Pécs, október 28.
A munkanélküliség káros hatásának csökkentése foglalkoztatási projektek generálásával egy kistérségben Zentai Gábor Szigetvári Kultúr- és Zöld Zóna Egyesület.
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
1 KÖZÖSSÉGFEJELSZTŐK BÉKÉS MEGYEI EGYESÜLETE. 2 KÖZÖSSÉGI SZÍNTÉR - IBSEN HÁZ.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
Stratégiai tervezés.
A projekttervezés első lépései
Településmarketing Értékaudit.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A vidéki tér sikertényezői
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 SWOT- analízis a programkidolgozásban Öcsi Béla témavezető Nemzetközi Bankárképző Központ.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
PARTNERSÉG. Schwertner János Mi a partnerség? Különböző (magán, társadalmi, gazdasági) kapcsolatokban: Különböző (magán, társadalmi, gazdasági) kapcsolatokban:

Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
KÖNYVTÁROSOK NAPJA augusztus 31.
„Szárnyakat adni a Malacnak”. „Szárnyakat adni a malacnak” A projekt bemutatása TÁMOP /
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Foglalkoztatás-politika
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Szolnoki Szabolcs, projektmenedzser, SMART Pont Hálózat vezető
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
Egyéntől a közösségig, passzivitástól a részvételig Fiatalok és a helyi közösség.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
Közösségfejlesztés az ifjúsági korosztályban
IFJÚSÁGI KÖZÖSSÉGEK FEJLESZTÉSE, IFJÚSÁGI PROGRAMOK GENERÁLÁSA A többcélú közösségi terek fejlesztése program Csongrád megyei szakmai műhelye Ruzsa, 2015.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A NYILVÁNOSSÁG HOGYAN ERŐSÍTI A TELEPÜLÉSEK KULTURÁLIS ÉLETÉT ? Molnár Aranka, március 25. Halmaj.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
Bodrogolaszi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Egészségszociológia a mindennapokban (Amit egy közösségvezetőnek tudnia kell…) Horváth Judit szociális munkás Sárvár, Csillebérc,
„CSELEKVŐ KÖZÖSSÉGEK - aktív közösségi szerepvállalás” (EFOP-1. 3
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
Közösen Hatvan kulturális fejlődéséért A TOP CLLD Program
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Közösségfejlesztés.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Előadás másolata:

Közösségek fejlesztése

Közösségek Közösségek szükségességének okai: a társadalom demokratizálódásának egyik alapfeltétele; szolidaritást-, identitástudatot erősít; biztonságot, célt, tartalmat adhat; hatékony társadalmi „ellenőrzési funkció” lehet; ….

A közösség mint lokális fogalom Lokalitásba gyökerezően és funkcionálisan értelmezzük a közösséget az emberek összetartozása, együttműködése és a helyhez kötöttség A magyar közösség szó alakváltozata a község szó, csakúgy, mint az angolban, ahol a közösség szó jelölheti a települést és az embercsoportot is - community, local community ill. community group. A német nyelvben is megtalálható ez a kettősség - Ferdinand Tönnies (1884): a Gemeinde és a Gemeinschaft

Az együttműködő, önmagát fejlesztő közösség feltételei Fontos tényező, hogy a közösség tagjai: érzelmileg hogyan viszonyulnak saját lakóhelyükhöz, területi közösségükhöz mennyire tudatosan élik meg ezt a viszonyt, van-e rálátásuk saját közösségük életére, vannak-e, s ha igen, milyenek viszonyítási pontjaik tájékozottak-e saját lehetőségeiket és esélyeiket illetően kritikai hozzáállásuk kiterjed-e a felelősségvállalás, a részvétel, a kezdeményezés és a cselekvés irányába eljutnak-e elképzeléseik kialakításáig és egyeztetéséig, közös tervek létrehozásáig emelik-e folyamatosan saját szervezettségi szintjüket, hogy a közösség fejlesztési elképzeléseit bizonyos rásegítéssel (tanulással, szakmai és anyagi támogatással) meg is valósíthassa

A modern közösségiség A modern közösségiség egy aktív viszonyt és viszonyulást jelent Közösségeinkbe nem csak beleszületünk, de választhatjuk is őket A mai közösségiség egy keresett és megtalált, önmagunk által szervezett és életben tartott közösségiség

A közösségfejlesztés főbb módszerei

A közösség által vezetett fejlesztés folyamata 1. fázis: mozgások létrehozása – közös gondolkodás elindulása, aktivizálás – általában nyilvánossági módszerek (hirdetőtábla, helyi újság stb.) segítségével 2. fázis: helyzetfelmérés – ált. település-felmérési módszerekkel, pl. az ún. közösségi felmérés komplex módszerével 3. fázis: közösségi vélemények és cselekvési potenciálok feltérképezése – ált. nyilvános fórumok segítségével 4. fázis: tervezés – a feladatok meghatározása és közös rangsorolása (most – hamarosan – később), felelősökkel és határidőkkel – ált. aktivizáló módszerekkel pl. jövőműhely

A közösség által vezetett fejlesztés folyamata 5. fázis: közösségek alakulása, projektek beindulása – ált. aktivizáló és együttműködést fejlesztő módszerekkel 6. fázis: belső és külső partnerek bevonása – az együttműködés szélesítése – ált. együttműködést fejlesztő módszerekkel 7. fázis: a tevékenység folyamatossá tétele – ún. önsegítő, saját lábon álló intézményrendszer és szerveződés kialakítása – ált. együttműködést és aktivizálást fejlesztő módszerekkel 8. fázis: értékelés – folyamatos értékelés, visszacsatolás és fejlesztés

Módszercsoportok és főbb módszereik Közösségi Adattárak Folyamatosan bővül, nem „kőbe vésett” elvek, hanem adaptálható módszerek. Helyi nyilvánosságot szervező módszerek Együttműködést fejlesztő módszerek Gazdaságfejlesztő módszerek Településfeltáró módszerek Aktivizáló módszerek

1. Helyi nyilvánosságot szervező módszerek helyi információk, hírek gyűjtése, generálása külső hírekből a helyi vonatkozásúak gyűjtése helyi információs csatornák kiépítése: helyi média (közösségi újság, közösségi rádió, közösségi televízió); hirdetőtáblák, szórólapok; fórumok stb.: egyéni és csoportos tájékozódási lehetőségek helyi kalendárium kialakítása: a helyi tudás gyűjteménye közérdeklődésre szánt helyi hírek továbbítása régiós, országos, nemzetközi fórumokra

2. Együttműködést fejlesztő módszerek személyek közötti együttműködés, információcsere, dezinformációk megszüntetése szervezetek közötti együttműködések: közös programok, tevékenységek, együttműködési megállapodások szektorok (állami, piaci és nonprofit) közötti együttműködés: a település fejlesztése közös érdekük!! civil szervezetek alapítása, működtetése, tagságuk és tevékenységük fejlesztése nyilvános gyűlések, ülések, fórumok szervezése helyi akciók, tüntetések, demonstrációk szervezése tanácsadó szolgáltatások kialakítása lobbytevékenység közösségi ünnepek, rendezvények, fesztiválok szervezése

3. Gazdaságfejlesztő módszerek a település elsődleges népességmegtartó ereje a helyi munkalehetőség, megélhetés kistelepüléseken a közszféra meghatározó munkahelyteremtő közösségi alapú, önszerveződő közösségi vállalkozások, civil szervezetek generálása a cél meglevő, kihasználatlan erőforrások feltérképezésére (különösen a humán erőforrás, de természeti és egyéb erőforrások) és a települési és környéki igények felmérésére alapozódi a közösségben, a közös tudásban rejlő erő kiaknázása

4. Településfeltáró módszerek településszociológiai terület erre alapozhatók a településfejlesztések főbb forrásai: elsődleges és másodlagos dokumentumforrások, interjúk, kérdőívek, megfigyelé-sek fő tartalmi elemei: A település története A település környezete (természeti és épített) A település gazdasága A település irányítása A település társadalma Perspektívák a településen

A település története (kialakulásától napjainkig, néveredet, események, neves családok, hagyományok, címer, korabeli dokumentumok stb.) A település környezete: Természet (földrajzi elhelyezkedés, domborzat, vízrajz, éghajlat, növényzet, állatvilág, hatás a funkciókra, emberi alakítás stb.) Mesterséges környezet (műszaki oldal – úthálózat, infrastruktúra, lakóépületek, középületek, minőség, kopás, fejlesztés; esztétikai oldal – városkép, műemlékek, zöld övezetek stb.) Településszerkezet (morfológia, belső térkép, kialakulása, kistérségi, megyei, regionális szerepe stb.) A település gazdasága (vállalatok: számuk, típusaik, tevékenységük, szerepük stb.; foglalkoztatottság – munkanélküliség, szolgáltatások: egészségügy, bolthálózat stb.)

A település irányítása (önkormányzat és kisebbségi önkormányzat: létszám, tevékenység, hatékonyság – megelégedettség, határozatok, tervek stb.; civil szerveződések, típusaik, kiterjedtségük, tevékenységük; egyházak; stb.) A település társadalma Demográfia adatok és megoszlásuk (nem, kor, iskolázottság stb.; vérségi kötelék: család, házasság, válás, gyerekvállalás stb.; etnikum: típusok, hangsúlyok, hagyományok, létszámadatok, gyakorlatuk, együttélésük stb.) Oktatás (óvoda, általános iskola, középiskola, felsőoktatás, felnőttoktatás: létszámok és tendenciák, szakemberek, jellemzők stb.) Kultúra (könyvtár, mozi, színház, kiállítás, múzeum, öntevékenység, rendezvények, roma kulturális örökség és hagyományok stb.) Vallás és egyház (típusok, hangsúlyok, létszámadatok, gyakorlatuk, együttélésük stb.) Perspektívák a településen (előzőek alapján, CSWOT-analízis)

SWOT/CSWOT-analízis Az aktuális helyzet leírására épül A helyzetleírás megállapításait strukturálja, elemzési keretet biztosít Megalapozza a stratégia felé való továbblépést Osztályozás Erősségek (belső - pozitív) Gyengeségek (belső - negatív) Lehetőségek (külső - pozitív) Veszélyek (külső - negatív) CSWOT Korlátok (contraints) (külső – negatív) Veszélyek (belső - negatív)

Erőforrás elemzés Strengths – Erősségek + Belső tényezők Pozitív dolgok, amik jól működnek és lehet rá befolyásom, hogy még jobban működjön Weeknesses – Gyengeségek - Belső tényezők Olyan dolgok amik nem jól működnek, de lehet rá befolyásom hogy jobb legyen a helyzet Opportunities – Lehetőségek + Külső tényezők Olyan adottságok, amelyeket nem/kevésbé tudunk befolyásolni, de kedvezőek és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket Threats – Veszélyek - Külső tényezők Olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem/kevésbé tudunk befolyásolni és kockázatot jelenthetnek

A SWOT elemzés

5. Aktivizáló módszerek önszerveződő, önművelő, önképző körök tankatalógus (tanítana – tanulna kapacitások összehozására) életút interjúk az idősek tapasztalatainak megmentésére nyilvános beszélgetések, fórumok jövőműhely módszere (témaválasztás – kulcsszavak összegyűjtése – ideális állapot elképzelése – realizálás – tervezés – feladatok felosztása – értékelés) közösségi felmérés módszere: a település feltárása a közösség tagjainak aktív részvételével történik (interjúk, kérdőívek és elemzésük)

www.nmi.hu