Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
Komplex Instrukciós Program
Lovas Emma szaktanácsadó Debrecen augusztus 25.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Értékelés a pedagógiában
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A munka világával kapcsolatos tudás
Szociális kompetencia
Kompetencia alapú oktatás
A pedagógiai program Érd,
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
„- Mi volt ma az iskolában? - Semmi!”
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Pedagógus értékelési rendszer
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A pszichológiai mérés alapjai
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő Differenciálás Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő

Mit jelent? Eltérésekhez való alkalmazkodást Tartalom – amit megtanítunk Folyamat – ahogyan tanítunk A produktum – a tanulás eredménye

Szükségessége „MÁS” gyerek Más a felkészültség Más családi közegből Más a tanulási motiváció Más a munkatempó Más a képesség

Eddig is differenciáltunk Miért változtassunk? Több munkával jár. Hogyan csináljam? Nincs rá idő. Nem biztos, hogy eredményesebb. Eddig is megtanítottam a gyereket. A befektetett energiánk ellenére, nem vagyunk eléggé eredményesek!!!

Az iskola szerepének újraértelmezése A társadalmi környezet A fenntartó, a tanterv, az intézmény vezetése, szülők, gyerekek határozzák meg Céloknál figyelembe kell venni, hogy * felelősek vagyunk a lemaradókért, * de azokért is, akik kénytelenek bevárni a lemaradókat.

Hogyan szakítsak időt, amikor így is szétszakadunk? A változások miatt túlterheltek vagyunk. A kreativitás időt követel. Kinek van ideje rendszeresen készülni? *Az újfajta pedagógusszerep, szemléletváltás *A differenciálás lassú folyamat

Hogyan differenciálunk? Mennyiségben Minőségben Időben Témában Tanulás módjában – tapasztalásra épülő, megfigyelésen, cselekvésen, alkotáson alapuló módszerrel Szóban, írásban Tanulás eszközeiben

A munka menete Lassú lépésekben: Tudom a célt Megismerem a tanulókat (képesség, jártasság, ismeret - beszélgetés, felmérés, tudáspróbák, kérdőív, szülővel való kapcsolat) Megtanítom a tanulásszervezési formákban dolgozni Ellenőrzés, önellenőrzés Értékelem, önértékelés

Mi a nevelő feladata? Tanulási lehetőséget biztosít Olyan feladatokat, amely kihívást jelent mindenki számára. Frontális, csoport… - ismeretelsajátítás Ellenőrzés – tudás Gyakorlás – lemaradókkal Mélyebb ismeret, bonyolultabb feladat – azoknak, akik elsajátították már

Mi kell ahhoz, hogy differenciálni tudjak? Szociális kompetenciákat kell fejlesztenem Társas környezetben képes legyen dolgozni Viselkedésminták elsajátításához, gyakorlásához helyzetet teremtek Kulcskompetenciákat – írásbeli, szóbeli kommunikáció

Differenciálás feltétele a tanuló részéről Önismeret, énkép formálása Önállóság Alkalmazkodó képesség Figyelem Tanulási magatartás Megfelelő ítéletalkotás, értékelés Akarati tényezők

Szociális kompetencia Minden olyan társas képesség, készség, amelyek megléte nélkül az egyén beilleszkedése a társadalmi környezetbe nem lehet sikeres. Fontos a gyermek belső biztonsága, vagyis tudja, hogy mire képes.

Mivel kell kezdeni? Az „én” dimenziója – érték-, motivációrendszer; önismeret; siker, kudarc kezelésének képessége; kitartás, akarat, döntéshozás, felelősségvállalás. Társas dimenzió – a másik szempontjainak figyelembe vétele; alkalmazkodás; együttműködés; szervezőkészség; empátia; szerepek megélése; szabályalkotás, szabálykövetés… Kognitív dimenzió – problémamegoldó gondolkodás; véleményalkotás, vitakészség; kreatív jegyek erősítése: ötletgazdagság, rugalmasság, eredetiség, nyitottság, kíváncsiság, sokrétű érdeklődés.

Hogyan fog hozzá a pedagógus? Eltervez, kipróbál Rendszeressé válik Azonos évfolyamon dolgozóval tapasztalatcsere Ötletcsere – alsó tagozat Tantervben megjelenítem – egy tárgy, egy bizonyos részével kezdem

A tanulás fázisai Előkészítés Kivitelezés Kapcsolatteremtés Célkitűzés, tervezés Munkaformák, helyszínek Kivitelezés Csoportok létrehozása Munkamegosztás Rendszerezés Értékelőrész – munkánk „gyümölcsei”

A tanulás tanítása Szókincs, fogalmak beépülése (zöld) - Memóriajáték Szókincs, fogalmak beépülése (zöld) Rendszerezés, csoportosítás Kapcsolatteremtés szó és gondolat között (kakas, lázmérő, Tamás, citrom) Gondolkodási folyamat feltérképezése (Mi jut eszedbe? Kígyó)

Változatos módszerek, eszközök, tanulási formák jobb megértés, a figyelem ébrentartása érdekében A választhatóság – nagyobb motiváció Különféle tanulásszervezési formák – közös munka szabályainak megfogalmazása Frontális Egyéni Csoportos Tanulópár Páros munka

Tanulást segítő képességek,módszerek Figyelem Emlékezet – bevésés, megőrzés, felidézés Lényegkiemelés Vizuális készség Tanulási környezet Alkotó munkára nevelés A tanórai párbeszéd érvényesül nevelő és tanítvány között Projekt – differenciálás, esélyegyenlőség érvényesülni tud

A differenciálás pedagógiai értéke Mindenkit elvezet a célhoz Mindenkinek sikere lehet Sokszínűségével a képességek sokféleségét hozza mozgásba Sokféle tehetség megjelenésére ad alkalmat Mentesít a stressz hatása alól, erősíti az önbizalmat Hosszabb ideig fenntartható a motiváció Ha választható, akkor önkéntes – motivál, kötelesség, felelősség Lehetőség valamennyi tanuló bevonását az iskolai tevékenységbe, a tanulásba

Eredményes munkát kívánok! Köszönöm a figyelmet!