Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő Differenciálás Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő
Mit jelent? Eltérésekhez való alkalmazkodást Tartalom – amit megtanítunk Folyamat – ahogyan tanítunk A produktum – a tanulás eredménye
Szükségessége „MÁS” gyerek Más a felkészültség Más családi közegből Más a tanulási motiváció Más a munkatempó Más a képesség
Eddig is differenciáltunk Miért változtassunk? Több munkával jár. Hogyan csináljam? Nincs rá idő. Nem biztos, hogy eredményesebb. Eddig is megtanítottam a gyereket. A befektetett energiánk ellenére, nem vagyunk eléggé eredményesek!!!
Az iskola szerepének újraértelmezése A társadalmi környezet A fenntartó, a tanterv, az intézmény vezetése, szülők, gyerekek határozzák meg Céloknál figyelembe kell venni, hogy * felelősek vagyunk a lemaradókért, * de azokért is, akik kénytelenek bevárni a lemaradókat.
Hogyan szakítsak időt, amikor így is szétszakadunk? A változások miatt túlterheltek vagyunk. A kreativitás időt követel. Kinek van ideje rendszeresen készülni? *Az újfajta pedagógusszerep, szemléletváltás *A differenciálás lassú folyamat
Hogyan differenciálunk? Mennyiségben Minőségben Időben Témában Tanulás módjában – tapasztalásra épülő, megfigyelésen, cselekvésen, alkotáson alapuló módszerrel Szóban, írásban Tanulás eszközeiben
A munka menete Lassú lépésekben: Tudom a célt Megismerem a tanulókat (képesség, jártasság, ismeret - beszélgetés, felmérés, tudáspróbák, kérdőív, szülővel való kapcsolat) Megtanítom a tanulásszervezési formákban dolgozni Ellenőrzés, önellenőrzés Értékelem, önértékelés
Mi a nevelő feladata? Tanulási lehetőséget biztosít Olyan feladatokat, amely kihívást jelent mindenki számára. Frontális, csoport… - ismeretelsajátítás Ellenőrzés – tudás Gyakorlás – lemaradókkal Mélyebb ismeret, bonyolultabb feladat – azoknak, akik elsajátították már
Mi kell ahhoz, hogy differenciálni tudjak? Szociális kompetenciákat kell fejlesztenem Társas környezetben képes legyen dolgozni Viselkedésminták elsajátításához, gyakorlásához helyzetet teremtek Kulcskompetenciákat – írásbeli, szóbeli kommunikáció
Differenciálás feltétele a tanuló részéről Önismeret, énkép formálása Önállóság Alkalmazkodó képesség Figyelem Tanulási magatartás Megfelelő ítéletalkotás, értékelés Akarati tényezők
Szociális kompetencia Minden olyan társas képesség, készség, amelyek megléte nélkül az egyén beilleszkedése a társadalmi környezetbe nem lehet sikeres. Fontos a gyermek belső biztonsága, vagyis tudja, hogy mire képes.
Mivel kell kezdeni? Az „én” dimenziója – érték-, motivációrendszer; önismeret; siker, kudarc kezelésének képessége; kitartás, akarat, döntéshozás, felelősségvállalás. Társas dimenzió – a másik szempontjainak figyelembe vétele; alkalmazkodás; együttműködés; szervezőkészség; empátia; szerepek megélése; szabályalkotás, szabálykövetés… Kognitív dimenzió – problémamegoldó gondolkodás; véleményalkotás, vitakészség; kreatív jegyek erősítése: ötletgazdagság, rugalmasság, eredetiség, nyitottság, kíváncsiság, sokrétű érdeklődés.
Hogyan fog hozzá a pedagógus? Eltervez, kipróbál Rendszeressé válik Azonos évfolyamon dolgozóval tapasztalatcsere Ötletcsere – alsó tagozat Tantervben megjelenítem – egy tárgy, egy bizonyos részével kezdem
A tanulás fázisai Előkészítés Kivitelezés Kapcsolatteremtés Célkitűzés, tervezés Munkaformák, helyszínek Kivitelezés Csoportok létrehozása Munkamegosztás Rendszerezés Értékelőrész – munkánk „gyümölcsei”
A tanulás tanítása Szókincs, fogalmak beépülése (zöld) - Memóriajáték Szókincs, fogalmak beépülése (zöld) Rendszerezés, csoportosítás Kapcsolatteremtés szó és gondolat között (kakas, lázmérő, Tamás, citrom) Gondolkodási folyamat feltérképezése (Mi jut eszedbe? Kígyó)
Változatos módszerek, eszközök, tanulási formák jobb megértés, a figyelem ébrentartása érdekében A választhatóság – nagyobb motiváció Különféle tanulásszervezési formák – közös munka szabályainak megfogalmazása Frontális Egyéni Csoportos Tanulópár Páros munka
Tanulást segítő képességek,módszerek Figyelem Emlékezet – bevésés, megőrzés, felidézés Lényegkiemelés Vizuális készség Tanulási környezet Alkotó munkára nevelés A tanórai párbeszéd érvényesül nevelő és tanítvány között Projekt – differenciálás, esélyegyenlőség érvényesülni tud
A differenciálás pedagógiai értéke Mindenkit elvezet a célhoz Mindenkinek sikere lehet Sokszínűségével a képességek sokféleségét hozza mozgásba Sokféle tehetség megjelenésére ad alkalmat Mentesít a stressz hatása alól, erősíti az önbizalmat Hosszabb ideig fenntartható a motiváció Ha választható, akkor önkéntes – motivál, kötelesség, felelősség Lehetőség valamennyi tanuló bevonását az iskolai tevékenységbe, a tanulásba
Eredményes munkát kívánok! Köszönöm a figyelmet!