A SZARVASGOMBÁK TERMESZTÉSE ÉS FOGYASZTÓI MEGÍTÉLÉSÜK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest, június 30. A Jobbik EU-mérlege Az EU csatlakozás társadalmi és gazdasági hatásai.
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Keresőmarketing Nap 2007 A keresés mindent visz? Avagy a keresés szerepe a mindennapokban… Darvas Péter Szonda Ipsos.
A direkt marketing fogalma
A projekt eredményei, előnyök, változások (3) Dr. Kajdi FerencDr. Martin Polovka Dr. Schmidt RezsőGyőri Tibor Schiller OttíliaTeschner-Kovács Zsófia Dr.
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
Dr. Csermely Tibor GÉPJÁRMŰBIZTOSÍTÁSI HELYZETKÉP
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
A dohányzás visszaszorítása érdekében megvalósuló program Segítség - a dohányfüst - mentes életért május 31.
Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Hegyes paprika Piaci árviszonyainak vizsgálata Készítette:
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A közösségi élet vizsgálata Völcsökön avagy a „hiány” funkciójáról
Non-profit szervezetek bevételi szerkezetének elemzése.
A fejlesztés hatása a szervezetre
KEZDÉS!!!!!!.
A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
A Szent István Társulat marketingtervének előkészítése Készítette: Orbán Eszter Konzulens: Dr. Pitlik László egyetemi docens.
Kaliforniai paprika árváltozásának okai Készítette: Dér András.
GTK-GVAM 11-es csoport. Bevezetés 1. Mi a vizsgált probléma? 2. Ki a célcsoport? 3. Mi a várható hasznosság?
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Hagyományos és internetes társadalmi mozgalmak a taxisblokád és az augusztus 20-i tűzijátékról lemondók Facebook csoportja alapján Országos Tudományos.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
Az EDUVITAL koncepció és oktatási gyakorlat Dr. Falus András egyetemi tanár, az MTA tagja.
A lakossági követelések jogi úton történő kezelése Felfalusi Péter II. Lakossági és Vállalati Követeléskezelési konferencia.
A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
Magyar Controlling Egyesület Szombathely, október MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata CONTROLLING RENDSZER A PANNONTEJ ZRT.-NÉL.
Vizsga feladatok (Minta)
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
A SZAKDOLGOZAT CÍME (ARIAL 32 pt)
Internetoktatás a József Attila Városi Könyvtárban (Élmények, tapasztalatok)
Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
2014. augusztus 20. Új kialakítási koncepció augusztus 20.2 A postabolt elhelyezésével és belső elrendezésével kapcsolatos levárások Egyfelől legyen.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Helyettesítő termékek a tej esetében
Torma Dorisz május 29. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, január 28.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
A marketingkommunikáció szerepe a bio- és reformboltokban Weisz Margit május 17. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem.
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
A csemegekukorica termesztésének üzemgazdasági elemzése egy integrátor példáján keresztül VIVIEN KEREKES Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007.
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
Érdemes – e Magyarországra hozni egy nemzetközi rendezvényt
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
LEHETŐSÉGEK ÉS BUKTATÓK Mikor működik a CRM és mikor nem?
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
A marketinginformációs rendszer
Nyíregyházi Egyetem, Műszaki és Agrártudományi Intézet 44
Az okos vásárlás lehetőségei a Kaposvár Kincse példáján
Előadás másolata:

A SZARVASGOMBÁK TERMESZTÉSE ÉS FOGYASZTÓI MEGÍTÉLÉSÜK Kaposvári Egyetem Kari Tudományos Diákköri Konferencia A SZARVASGOMBÁK TERMESZTÉSE ÉS FOGYASZTÓI MEGÍTÉLÉSÜK Gulyás Viktor Gazdaság és Vidékfejlesztő Agrármérnök szak Marketing szakirány 3. évfolyam Konzulensek: Szigeti Orsolya, Böröndi-Fülöp Nikoletta 2012

Bevezetés Hazánkban a szarvasgomba fogyasztásnak hosszú időre visszanyúló hagyományai vannak, de a egy ideje kikerültek köztudatból. Az emberek többsége nem ismeri a szarvasgombákat. Kapcsolatba kerültem az ország legnagyobb telepített ültetvényének tulajdonosával.

A szakirodalmakból levont információk A szarvasgomba fogyasztás régen hozzá tartozott a magyar kultúrához. (Hollós, L. 1911) A fogyasztási kultúra a világháborúk hatására kezdett hanyatlani. (Molnár, K. 2007) A törekvések a szarvasgombák ismét köztudatba hozására. (Farkas, M. 2011)

1. táblázat - A szarvasgombás termékeket és ételeket fogyasztók aránya A luxustermékekkel kapcsolatos kutatások a szarvasgombákra is kiterjedtek. Kutatás (Dr. Lehota, J. - Dr. Komáromi, N. 2007) : 1060fő 113 szarvasgomba fogyasztó 3 szegmens a klaszterelemzés módszerével. 1. táblázat - A szarvasgombás termékeket és ételeket fogyasztók aránya Szegmens Friss szarvasgomba Konzerv és gombakrém Vaj és sajt Fűszerolaj Csokoládé Éttermi étel 1. szegmens 65,2 52,2 38,2 20,9 9,0 33,5 2. szegmens 83,3 75,0 66,7 50,0 3. szegmens 84,2 69,7 27,3 6,1 3,1 51,5 Átlag 72,8 69,8 39,3 21,4 11,4 42,3

Kutatásom céljai A kutatásaimból levont következtetéssekkel tisztább képet kaphassak azokról a fogyasztókról, akik eddig nem tartoztak a szarvasgombák vásárlói közé. A levont információk segítségével egy hatásosabb fogyasztóelérési módszert dolgozhassak ki. Hatására  felkelti az érdeklődést azoknál az embereknél is, akik eddig nem kóstoltak, illetve vásároltak szarvasgombát.

Hipotéziseim H1: „Az emberek többsége nincs tisztában azzal, hogy a szarvasgomba egy fűszernövény.” H2: „Az emberek azért tartják drágának a szarvasgombákat, mert nincsenek tisztában a szarvasgombák használatával.” H3: „Ha az emberek jobban megismernék a szarvasgombák alkalmazásának különböző módjait, akkor gyakrabban és szívesebben használnák.”

Anyag és Módszer Szekunder kutatás Primer kutatás könyvek,vizsgamunkák, folyóiratok, internetes források Primer kutatás Mélyinterjú A Szarvasgomba-termesztők Országos Egyesületének az elnökét kérdeztem meg. Fókuszcsoport interjú Egy kisvárosi és egy nagyvárosi Mindkét esetben: 8 fős (4 nő és 4 férfi), 30-60 év közötti, különböző foglakozású csoporttal A csoport egyik fele kóstolt már szarvasgombás ételt, a másik fele nem.

EREDMÉNYEK ÉS ÉRTÉKELÉSÜK

Mélyinterjú A Szarvasgomba-termesztők Országos Egyesületének az elnökével. Magyarországon 15-20 nagyobb termesztő van. A kialakított ültetvényeknek a nagysága összesen 30 ha-t tesz ki. A hazai és az export értékesítés aránya 20%-80%. Legnagyobb részesedése Franciaországnak, Spanyolországnak és Olaszországnak van a szarvasgomba termelés piacán.

1. ábra - A szarvasgombák magyarországi termőideje közelítőleg Mélyinterjú A szarvasgombák eladási árai között óriási különbségek vannak. A termesztők a 12 hónapból 8-at ki tudnak tölteni különböző fajta szarvasgombákkal. 1. ábra - A szarvasgombák magyarországi termőideje közelítőleg

Fókuszcsoport interjú Mit tudnak a szarvasgombákról?: Mindkét csoport esetében  akik nem ettek szarvasgombás ételeket, azoknak semmilyen információjuk sem volt a szarvasgombákról. Hiányolták a „megfelelő” recepteket.

A szarvasgombák célcsoportjai és jellemzésük: Egy gazdag, fellengzős, magas iskolai végzettségű, fiatal vagy középkorú személy. A szarvasgombák pozícionálása: A „drága” és a „különleges” kifejezések. A szarvasgombák népszerűsítése: Az „Ínyencek eledele” és „A társasági élet kísérője” kifejezések.

A szarvasgombás étel és egy szarvasgomba-mentes étel összehasonlítása: Pesztós tészta Akik nem fogyasztottak még szarvasgombás ételt, azok körében is, a szarvasgombás ételekkel kapcsolatban pozitívak voltak a vélemények.

2. ábra - A kis- és nagyvárosi csoportok érékelő lapjaiból levont információk összevetésének eredménye. - Mindkét csoport magasabb pontszámmal értékelte a szarvasgombás ételt. - A kisvárosi csoport jellemzően magasabb pontszámot adott mind a szarvasgombás, mind a szarvasgomba mentes étel esetében.

Marketingkommunikáció: A csoporttagok nem bíztak meg a televízióban látott emberekben. A szarvasgombákat hol vásárolnák meg szívesebben?: A fogyasztók szívesebben vásárolnak/vásárolnának közvetlenül a termesztőktől, de nem mennének túl messzire a várostól a vásárlás érdekében.

Hipotézisek vizsgálata „Az emberek többsége nincs tisztában azzal, hogy a szarvasgomba egy fűszernövény.” H2 „Az emberek azért tartják drágának a szarvasgombákat, mert nincsenek tisztában a szarvasgombák használatával.” H3 „Ha az emberek jobban megismernék a szarvasgombák alkalmazásának különböző módjait, akkor gyakrabban és szívesebben használnák.”

Következtetések és Javaslatok A szarvasgombák árával és konyhai használatukkal kapcsolatban részletesebb felvilágosítást nyújtani. Olyan receptek elérhetővé tétele, amelyeket bárki el tud készíteni, és feltüntetni az ételhez minimálisan szükséges gombamennyiséget. Nagyvárosok vásárcsarnokokban történő árusítás célravezető lehet. A televíziós reklámok helyett internet, illetve gerilla marketing használata.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!