Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007."— Előadás másolata:

1 Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007. szeptember 25-26.

2 Változások a könyvtárak háza táján Oktatási rendszer átalakult Továbbképzési kötelezettség Tudományos minősítés rendszere átalakult Szakirodalmi információs igény megnőtt Könyvtár a tudásalapú társadalom alapintézménye Számítástechnika térhódítása Nyomtatott helyett elektronikus info.források Dokumentumtár helyett – szolgáltató könyvtár Új használói igények, szokások

3 Szakkönyvtárak helyzete 2004-es adatok alapján: Hazai könyvtárak 20 %-a szakkönyvtár Állomány 43 %-a szakkönyvtárban van Szakkönyvtárak: országos 2% - felsőoktatási 31 % - munkahelyi 67 % A munkahelyi könyvtárak a kórházi könyvtárak is, ahol az összes szakkönyvtár: állomány 44 %-a látogatók 33 %-a Milyen igények vannak a könyvtárakkal szemben?

4 Könyvtárhasználati vizsgálatok a szakirodalomban Könyvtárhasználati szokások Olvasási szokások Igényvizsgálatok Ízlésvizsgálatok Közművelődési-, iskolai könyvtárakban végzett vizsgálatok (Kamarás I., Vidra Szabó F., Gereben F., Nagy A. stb.) MANCI alapján Keresés: „Kt.használati szokások” „Igénykutatás” ( 10 %-a szakkt.) Orvosi könyvtárról: Jósa András Kórház (1989) Zala megyei Kórház (1998) Megyei kórházak könyvtárai (1999)

5 Miért kell vizsgálni a használói szokásokat? Reális kép a használókról, használatról Ki, mikor, miért, hogyan szerez információt Új szolgáltatások bevezetése vélemény új szolgáltatásról előtte, utána Segítség a könyvtári minőségi munkához A szakma felé jobb PR szakkönyvtárak tevékenysége alulreprezentált

6 Az információszerzési szokások az orvosi szakkönyvtárakban a 2004-2007 évek vizsgálatainak tükrében

7 1. Vizsgálat 2004. Jósa András kórház (kérdőív) Indíték: könyvtárhasználati szokások felmérése szolgáltatások minőségének javítása érdekében Eredmény: –Informálódási nyomás (munka, tanulás, pontszerzés) –Időhiány (alkalomszerű olvasás) –Források (Internet, könyvtár, rendezvény) (folyóirat, könyv, Internet, CD) –Könyvtár: ismeret/dokumentumszerzés, pihenés helye Könyvtárra, könyvtárosra szükség van az elektronikus információk mellett is

8 2. Vizsgálat 2006. Jósa András kórház (kérdőív) Indíték: Elektronikus folyóirat adatbázis beszerzésének előkészítése Eredmény: –Irodalmazás helye, otthon, munkahely –Eszköze: Internet, folyóirat –Lehetőség adott az Internet használatához –Képesek, szeretnének váltani –De! ragaszkodnak a megszokott lapjukhoz Adatbázis beszerzése

9 3. Vizsgálat 2007. Megyei kórházak könyvtárai Indíték: új információszerzés szokások Módszere: kérdőív Visszaérkezési arány: 50 % Megkérdezettek köre: könyvtárhasználók –Orvos 67 %, eü.szakd 37%, hallgató 2%, egyéb 8% –Kor: 1/3-1/3 a kezdők, középkorúak és 50 fölöttiek –Nemek aránya: 50-50 %

10 Irodalomhasználat helye, ideje Hely: otthon: 49 %, munkahely: 36 %, egyéb hely (pl. könyvtár): 15 % Mikor: munkaidő 21 %, otthon 64 %, ügylet 15 % Gyakoriság: naponta: 22 %, hetente 41 %, havonta:19 %, ritkábban: 18 %

11 Forráshasználat Szívesen használ-e E-dokumentumot? –Igen: 49%, nem: 6 %, vegyes használat: 45 % Ragaszkodik-e megszokott folyóiratához? –Igen: 49 %, nem 6 %, tud váltani: 45 %

12 Adatbázis ismeret Milyen adatbázist használ? Ingyenes 76 % Előfizetéses 24 % Példák: Ingyenes: PML, Pubmed/Medline, Medscape, Ovid, Weborvos, általános keresők, folyóiratok, intézeti honlapok Előfizetéses: PML, Uptodate, Pharmindex, Medline, Siences Direct, folyóiratok, általános keresők Tanulság: Fogalmi keveredés pl. kereső – honlap – adatbázis stb. Szabad hozzáférés - előfizetéses Intézményi előfizetések miatt a használók fejében félreértések alakulnak ki

13 Keresések sikeressége Sok a keresések során a kudarc Magas a könyvtáros igénybevételi arány

14 Elégedettség Internetes információk minősége: –Színvonalas: 37 %, selejt között nívós is: 41 %, sok a nem szakembereknek szóló 16 %, tudománytalan 6 % Adatbázisok folyóirat kínálata: –Elég: 59 %, kevés 25, olvasott nincs 12 %, egyéb 4 % Példák: „a jó lapok előfizetése drága” „előfizetés hiányában nem fér hozzá” „összefoglalókat olvas a Medline-ból” „PML van, de attól jobb az Ovid, Sciences Direct”

15 Összegzés Munkaterhelés – Otthoni irodalomhasználat Hetente Terjed az elektronikus források használata Vegyes használat (e-dok. nyomtatott) A megszokott lap elektronikus használata Zavar a fejekben: Ingyenes – előfizetéses adatbázisok Alapfogalmak Keresési rutintalanság vagy adatbázis hiányosság? Keresések sikertelensége Könyvtáros igénybevétele Az e-információk korában is igény van könyvtárra, könyvtárosra, legfeljebb másként!

16 Köszönöm a figyelmet és a kollégák segítőkészségét!


Letölteni ppt "Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007."

Hasonló előadás


Google Hirdetések