PEDAGÓGIAI ESZMETÖRTÉNET

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Első előadás.
REFORMPEDAGÓGIA.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A reformpedagógia eszmetörténeti és mentalitástörténeti előzményei
és a legkevésbé teljes az
FONTOS SZAVAK EGYHÁZ.
RENESZÁNSZ (XIV-XVI. század)
Beiskolázási tájékoztató december
A szerzetesrendek.
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
Görög filozófia.
Reneszánsz iskolák és pedagógia Magyarországon
A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.
A pedagógia alapjai 2. előadás Neveléstörténeti adalékok, Az intézményes nevelésügy Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia és Neveléstudományok Kar.
„A nevelés évszázada”.
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
A reneszánsz.
A középkori filozófia főbb kérdései
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
KÖZÉPKORI KULTÚRA I..
Az intézményes nevelés és oktatás története
REFORMPEDAGÓGIA.
A pedagógia eszmetörténet néhány kiemelkedő alakja
Szeretet, türelem, tolerancia
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
A KORAI FELVILÁGOSODÁS EURÓPÁBAN
A felvilágosodás nevelésügye Európában
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
XX. századi neveléselméletek
Bevezetés a neveléstudományba
Pedagógiai antropológia III.
Szinkrón neveléstörténet és problématörténet
Pedagógiai antropológia és etika
Pedagógiai antropológia és etika VIII.
Jean-Jacques Rousseau
A görög és római kultúra
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Bevezetésafilozófiába. φιλοσοφία filosz = valamit kedvelni szophia = szakértelem, bölcsesség Filozófia = a bölcsesség szeretete.
ZENE: Love Me With All Your History Irónia a szellemes emberek gorombáskodása.
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Középkori szerzetesrendek
Az ókori Görögország Hellas
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Dicsőség mennyben az Istennek. Dicsőség mennyben az Istennek
FELVILÁGOSODÁS.
Filozófiatörténet előadások 1I.
A reneszánsz Összeállította: Fazekas Ádám 9.n.
Az intézményes oktatás története 2.. Humanizmus kulturális és pedagógiai program kulturális és pedagógiai program antikvitás újrafelfedezése antikvitás.
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A láthatatlant megadni
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
LOVAGI ÉLET HIT-ÉLETELVEK.
A klasszicizmus
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
Ókor Egyiptom Róma Görögország.
FONTOS SZAVAK EGYHÁZ.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

PEDAGÓGIAI ESZMETÖRTÉNET

FORDULATOK A PEDAGÓGIA ESZMETÖRTÉNETÉBEN

Szókrátész I.e. 470-399

Szókrátész „ Aki tisztában van azzal, hogy mi a jó, jót is fog cselekedni.” Bábáskodás (maieutiké) Irónia

Platón I.e. 428-348

Platón TEST LÉLEK ERÉNY ÁLLAM fej értelem bölcsesség filozófusok mellkas akarat bátorság őrök altest vágy mértékletesség kézművesek

Arisztotelész I.e. 384-322

Arisztotelész Az emberi élet célja a boldogság. Ki az igazán boldog ember? Aki erényes! Erkölcsi erényeket szoktatással: önuralom, bőkezűség, igazságosság, bátorság Szellemi erényeket oktatással: okosság, belátás

HANGSZEREK KITHARA

LYRA

AIOLOSZ - AULOSZ

A RÓMAI BIRODALOM Forrás: Donald Matthew: A középkori Európa atlasza, Helikon Kiadó, Budapest, 1986.

Marcus Fabius Quintilianus I.sz.35-100

Quintilianus I.sz.35-100 „A tanulót veréssel illetni, ámbár nagyon divat (…) nem tartom megengedhetőnek. Először azért, mert lealázó és szolgai, meg aztán bizonyára van benne valami jogtalanság is.”

KÖZÉPKORI EURÓPA 350 800 1500 1150

Szent Ágoston 354-430

Szent Ágoston Augustinus <=> Pelagius Homo naturalis => homo spiritualis Keresztség felvétele A szülői, nevelői szeretet a gyermek esendő, bűnre hajlamos akaratát megacélozza. Szülői szeretet =>gyakori testi fenyítéssel

Szent Benedek 480-547 529

Gyermekek a kolostorokban Öröklésre nem jogosult fiúk Kiházasíthatatlan lányok Árvák Testileg gyenge, beteg gyermekek Törvénytelen gyermekek Szülői fogadalom

Vittorino da Feltre (1378-1446) Guarino da Verona (1374-1460)

Janus Pannonius (1434-1472)

Rotterdami Erasmus 1469-1536

Komjáthy Benedek fordítása, Krakkó, 1533. Pesti Gábor fordítása, Bécs, 1536. "Próféták által szólt rígen néked az Isten Azkit igirt, ímé vígre megadta Fiát (...) Azki zsidóul és görögül és vigre diákul Szól vala rigen, szól néked az itt magyarul." Sylvester János fordítása, Sárvár-Újsziget, 1541.

Luther Márton 1483-1546

Luther Tudósok => sokoldalú nyelvi képzés: görög, latin, héber Plébánosok => latin grammatika, egyházi zene, dialektika, retorika, poétika Köznép => anyanyelvi írás, olvasás

Johannes Amos Comenius (1592-1670)

John Locke 1632-1704

Jean-Jacques Rousseau 1712-1778

Emil, vagy a nevelésről 1762

Újszerű tézisek az „Emilben” „Szeressétek a gyermekkort!” „Tiszteljétek a gyermekkort és korántse siessetek ítélni róla se kedvezően, se kedvezőtlenül!” „A természet azért alkotta a gyermeket, hogy szeretetben és segítésben legyen része.” „A gyermekkornak megvan a neki megfelelő látás-, gondolkodás- és érzésmódja.” „A természet úgy akarja, hogy a gyermek legyen gyermek, mielőtt felnőtt lenne.”

Hogyan lesz a 17-18. századi elmélkedésekből és gyakorlati neveléstanokból neveléstudomány? TEOLÓGIA FILOZÓFIA A 20. század elejére kibontakozó modern neveléstudomány két alapvető irányzata: Német nyelvterület: klasszikus filozófiai irányzatokhoz kapcsolódó szellemtudományos irányzat Angolszász pragmatizmus, amely az empirikus kutatások megerősödését eredményezte.

Johann Friedrich Herbart 1776-1841

19. századi nevelési ideál Erkölcsös, fegyelmezett állampolgár, aki egyéni érdekeit, vágyait és érvényesülését képes alárendelni a nemzeti állam érdekeinek. Az állam fő funkciója a nevelés, amely egyben megerősödést és egységet hoz. A felnőtté válás nem pusztán spontán érési folyamat. A felnőtté válás olyan művelődési folyamat, amelyben a felnőtt nevelőnek: AKTÍV, TERVSZERŰ, CÉLTUDATOS irányító szerepe van. A célt az ifjúság elé állított ESZMÉNYEK és KÖVETELMÉNYEK segítségével érhetjük el. Az oktatás a diákok FEGYELME nélkül elképzelhetetlen. Figyelem, illedelmes magatartás, ‘önként’ tanulás.

Reformmozgalmak Életmód és testkultúra Természet és környezetvédelem Természetgyógyászat Öltözködési reformok Alkoholellenes reformkörök Kertművelő telepek Spiritiszta, okkultista csoportok Reformpedagógiai irányzatok

Maria Montessori 1870-1952 1896. orvosi diploma 1907. Casa dei Bambini 1913. Ferencesrendi Mária Misszionárius Nővérek 1929. Nemzetközi Montessori Szövetség

Gyermeki aktivitás és szabadság A szabadság természetes határa a közérdek Megfelelően berendezett tevékenységi tér Speciális képességfejlesztő eszközök