A KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNYEK A MINDENNAPOK GYAKORLATÁBAN április 2. Pölöskei Gáborné regionális igazgató
Ellenőrzések a közoktatási intézményekben A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény Az Oktatási Hivatalról szóló 307/2006.(XII.23.) Korm. rendelet A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény végrehajtásáról szóló 20/1997. (II. 13.) Korm. rendelet 17.§(1) bekezdése, és 17/B.§-a A szabálysértésekről szóló évi LXIX. törvény 35.§ i) pontja Az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet
Tanév rendje ( 19/2007. (III. 23.) OKM rendelet) Tanítási idő: 180/181 nap – 5 ill. 6 tanítás nélküli munkanap Szorgalmi idő: szeptember 3. – 2008 június13. A szorgalmi idő befejező és kezdő időpontja nem módosítható! Őszi, Téli, Tavaszi szünet A szünetek kezdő és befejező napja módosítható. + szünet adható A tanulók felügyeletéről gondoskodni kell! Országos kompetenciamérés: 2008.május 28.
OKÉV ellenőrzési feladatai Kt. 95/A.§ alkalmazás tanügyi dokumentumok osztály-, csoportlétszám balesetvédelem a tanulói óraterhelés egyenlő bánásmód állami vizsga megszervezése eszköz- jegyzék normatívaszabálysértés
A csoport-, illetve osztálylétszámtól történő eltérés engedélyezése
Hatáskör Fenntartó Max. 20%-kal 1)A nevelési, illetve tanítási év indításánál: Ha az óvodában legfeljebb két csoport, Ha az iskolában az adott évfolyamon legfeljebb két osztály működik. 2) A nevelési, illetve tanítási év során: Új gyermek, tanuló átvétele. Oktatási Hivatal 1) A fenntartó által 20%- kal már megemelt létszám további 10%- kal; 2) Ha a fenntartó saját hatáskörében történő engedélyezésének feltételei nem állnak fenn, max. 20%-kal magasabb létszám engedélyezhető.
A létszám megállapításának speciális szabályai /Kt. 3. számú melléklet II. rész 3. pont/ A szakvéleményt kiállító intézmény /14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet 10.§, 22.§/ Kettes szorzószámú gyermek/tanuló Beszédfogyatékos Országos szakértői és rehabilitációs bizottság Fővárosi/megyei tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság Enyhe értelmi fogyatékos Fővárosi/megyei tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság Pszichés fejlődési zavar miatt nevelési, tanulási folyamatban tartósan akadályozott Beilleszkedési nehézségekkel küzdőNevelési tanácsadó Tanulási nehézségekkel küzdő Magatartási nehézségekkel küzdő Felzárkóztató oktatásban vesz részt- Kt. 27.§ (8) bekezdés. - Hármas szorzószámú gyermek/tanuló Testi fogyatékos Országos szakértői és rehabilitációs bizottság Érzékszervi fogyatékos (hallás, látás) Középsúlyos értelmi fogyatékos Fővárosi/megyei tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság Autista
A tanulói óraterhelés
Mit ellenőrzünk ? A helyi tantervben: az egyes évfolyamok esetében az óraszámok jogszabályi előírásoknak megfelelően kialakítása A helyi tantervben előírtak megvalósulnak-e a gyakorlatban az egyes osztályokban: –tantárgyfelosztás, –összesített órarend, –az egyes osztályok órarendjei, –osztálynaplók Nézzük a napi és a heti terhelést SZMSZ, Házirend - A tanítás kezdete, befejezése, szünetek, tanórák hossza
Az egyenlő bánásmód követelményére vonatkozó rendelkezések megtartása
Leggyakoribb hiányosságok: - felvételi eljárás során az elutasító határozatokra vonatkozó előírások - fogyatékosságnak megfelelő személyi és tárgyi feltételek
Foglalkoztatás
Az ellenőrzés célja – kiemelt területek A foglakoztatás módjára vonatkozó jogszabályi előírások betartása. előírt képzettség büntetlen előélet Megfelelő számú szakképzett munkaerő áll-e rendelkezésre. A vezetői megbízás megfelelősége Nyilvántartja-e a szükséges dokumentumokat, adatokat, (Kt. 2.sz melléklet, Kjt. 5.sz. melléklet) Külföldiek alkalmazása esetén betartja-e a külföldi munkavállalókra vonatkozó előírásokat.
Hol keressük a szükséges adatokat? Tantárgyfelosztás Erkölcsi bizonyítvány Oklevél Szerződés –Kinevezés –Megbízási szerződés
A tantárgyfelosztásról –hiányzik a tanárok végzettsége, szakképzettsége, –a kötelező órába beszámítható feladat megjelölése. Nincs erkölcsi bizonyítvány a személyi anyagban. Az óraadó tanároknak nincs személyi anyaga, vagy hiányos. A kinevezések –hiányoznak, vagy –nem írta alá mindkét fél. Nem készítenek továbbképzési programot, beiskolázási tervet. Leggyakoribb hiányosságok:
Kötelező tanügyi dokumentumok vezetése, valódisága
I. Intézményi alapdokumentumok Alapító Okirat Működési Engedély SZMSZ Házirend Pedagógiai Program
Szabálysértés
Új területek a hatósági ellenőrzésben szeptember 1-től Adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése: KIR A mindenkori tanév rendjében meghatározott tevékenységekkel (felvételi, érettségi, mérés,stb.) kapcsolatos adatszolgáltatások A tanuló fejlődésének nyomonkövetése– (középisk.kötelezettsége – minden év október 31.) Pályakövetési rendszer Adatok nyilvánosságra hozatala Pedagógiai program, SZMSZ, házirend Személyazonosításra alkalmatlan módon: Mérés-értékelés eredménye
Jogszabályok által meghatározott kötelező jelleg - eddig miniszteri rendeletekben - Jogszabályváltozás – törvényi szint: Ktv. 99.§ (5) A … mérésnek minden tanévben ki kell terjednie a közoktatás negyedik, hatodik, nyolcadik és tizedik évfolyamán minden tanuló esetében az anyanyelvi és a matematikai alapkészségek fejlődésének vizsgálatára. (6) Az országos mérés, értékelés összesített és intézményekre vonatkozó eredményét az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján közzé kell tenni, és a mérés, értékelés során szerzett intézményi szintű adatokat - a további feldolgozhatóság céljából - hozzáférhetővé kell tenni. A mérés eredménye intézkedést vonhat maga után Tájékoztató jellegű a nyilvánosság felé is
Köszönöm figyelmüket !