A beszámoló felépítése, részei, a beszámoló elkészítését megelőző feladatok: leltározás, értékelés Horváthné Adácsi Judit Államháztartási Szabályozási Főosztály Államháztartási Számviteli Osztály Nemzetgazdasági Minisztérium
Hatályos 2014. január 1-jétől: Az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. Rendelet (új Áhsz.) (Magyar Közlöny 2013. évi 6. szám) és annak módosításai Az államháztartás szabályozásával összefüggő egyes rendeletek módosításáról szóló 307/2013. (VIII. 14.) Korm. rendelet (Magyar Közlöny 2013. évi 135.szám) Az államháztartás szabályozásával összefüggő egyes rendeletek módosításáról szóló 497/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet (Magyar Közlöny 2013. évi 220.szám)
egységes számviteli szabályok az államháztartás egészére államháztartási szervezetei nemzetgazdasági elszámolások tulajdonosi joggyakorló szervezetek (MNV Zrt.) Nemzeti Földalap rábízott földvagyonnal kapcsolatos elszámolások Az új Áhsz. hatályon kívül helyezi : Az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. Rendeletet (a továbbiakban: régi Áhsz.), A kincstári elszámolások beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 240/2003. (XII. 17.) Korm. rendeletet, A magyar állam nevében tulajdonosi jogokat gyakorló szervezetek rábízott állami vagyonnal kapcsolatos éves beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségéről szóló 347/2011. (XII. 28.) Korm. rendeletet és A Nemzeti Földalapba tartozó rábízott földvagyonnal kapcsolatos éves beszámoló-készítési és könyvvezetési kötelezettségről szól 34/2011. (III.17.) Korm. rendeletet.
A CÉLOK ELÉRÉSÉRE SZOLGÁLÓ ESZKÖZÖK I. Az államháztartásban mindenkire kiterjedő hatályú rendelet: Költségvetési szerv, Központi kezelésű előirányzat, Fejezeti kezelésű előirányzat, Elkülönített állami pénzalap, Társadalombiztosítás pénzügyi alapja kezelő szerve, Tulajdonosi joggyakorló szervezet, Helyi önkormányzat, Nemzetiségi önkormányzat (helyi és országos), Önkormányzati társulás, Térségi fejlesztési tanács, Magyar Államkincstár Magyar Államkincstár Alap- kezelő
Költségvetési számvitel Pénzügyi számvitel Szemlélet pénzforgalmi szemlélet módosított eredményszemlélet Könyvvitel kettős Számlaosztályok csak "0"-s számlaosztályban vezetett nyilvántartási (ellen)számlák: 05-09. 001-006. 01.-04., 006. és 1-9. számlaosztály Tartalom Nyilvántartási számlák (05-09.), nyilvántartási ellenszámlák (001-006), Előfinanszírozással, támogatási célú előlegekkel kapcsolatos elszámolások (031, 044), Kiadási előirányzatok (05…1), (Végleges) Kötelezettségvállalás, más fizetési kötelezettség (05…2), Teljesítés (05…3), Bevételi előirányzatok (09…1), Követelés előírások (09…2), Teljesítés (09…3) Befektetett eszközök (01), készletek (02), függő és biztos (jövőbeni) követelések (03), függő kötelezettségek (04), nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök (1), nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök (2), pénzeszközök, követelések, egyéb sajátos eszközoldali elszámolások, aktív időbeli elhatárolások (3), saját tőke, kötelezettségek, egyéb sajátos forrásoldali elszámolások, Kincstári számlavezetéssel kapcsolatos elszámolások, Passzív időbeli elhatárolások (4), költségnemek (5), általános költségek (6), szakfeladatok költségei (7), elszámolt költségek és ráfordítások (8), eredményszemléletű bevételek (9) Beszámoló kapcsolódó részei Költségvetési jelentés Áhsz. 8. § (1) Maradványkimutatás Áhsz. 3. sz. melléklet (alap-, és vállalkozási tevékenység maradványkimutatása egyben) Személyi juttatások és a foglalkoztatottak, választott tisztségviselők összetételéről Áhsz. 8. § (4) Társadalombiztosítás pénzügyi alapjaiból folyósított egyes ellátások és támogatások tervezett összegeiről és teljesítéséről 4. sz. melléklet Önkormányzati alrendszer sajátos gazdálkodásához kapcsolódó elszámolások Áhsz. 8. § (6) Mérleg Áhsz. 5. sz. melléklet, Eredménykimutatás Áhsz. 6. sz. melléklet, Költségekről és megtérült költségekről szóló kimutatás Áhsz. 7. sz. melléklet (szakfeladatonkénti bontás) Kiegészítő melléklet Áhsz. 29. § (2) Immateriális javak, tárgyi eszközök … állományának alakulása Áhsz. 8. melléklet Eszközök értékvesztése Áhsz. 9. melléklet Kiegészítő tájékoztató adatok 10. melléklet
Beszámolási kötelezettség FAJTÁI: Éves költségvetési beszámoló a költségvetési év utolsó napjára (naptári év) Konszolidált éves költségvetési beszámoló (Kincstár készíti el) Negyedévente: Mérlegjelentés Költségvetési jelentés Évközi beszámoló készítési kötelezettség: Csak a megszűnteknek vagy az átalakulás miatt a megszűnés napjára Adósságrendezési eljárás alá tartozó önkormányzatok esetén az ott megjelölt időpontra Év közbeni alapítás esetén: alapítás időpontjától a mérleg fordulónapjáig terjedő időszakra Irányítószerv vagy alrendszer váltáshoz nem kapcsolódik beszámoló készítés
Beszámolási kötelezettség MEGSZŰNIK: A féléves beszámoló készítési kötelezettség Az egyszerűsített éves költségvetési beszámoló A zárszámadást alátámasztását szolgáló önkormányzati szintű, nettósított adatokat tartalmazó éves költségvetési beszámoló!!! (Kincstár fogja ezután összeállítani) A Módszertani Útmutató
Beszámolási kötelezettség I. Egyféle beszámoló garnitúra lesz, de két fő részből fog állni (költségvetési számviteli és pénzügyi számviteli). Megváltoznak az űrlapok, a sorszámok, elnevezések, jelentősen lecsökken a darabszámuk. Beszámoló aláírása: beszámoló elkészítéséért felelős szerv vezetője + gazdasági vezető (Ávr. 11.§ (2)-(8)) Adatszolgáltatások (Ávr. 7. sz. melléklete szerint) maradnak: Az időszaki (negyedéves) költségvetési jelentés, Az időszaki (negyedéves) mérlegjelentés, Havi adatszolgáltatások.
Beszámolási kötelezettség II. Éves költségvetési beszámoló: bizonylatokkal, szabályszerű könyvvezetéssel, folyamatosan vezetett részletező nyilvántartásokkal, főkönyvi kivonattal, leltárral alátámasztott. (Új Áhsz. 5. §)
Beszámolási kötelezettség III. Éves költségvetési beszámoló készül: Költségvetési szervek esetében elemi költségvetésről + mérlegben kimutatható vagyonról (A saját tulajdonában álló, a pénzügyi lízing keretében átvett és a vagyonkezelésbe kapott nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközöket és forgóeszközöket, valamint a beruházások és felújítások értékét kell kimutatni. Ha a tulajdonos a tulajdonában álló eszközre államháztartáson belüli szervezettel vagyonkezelői jogot létesített, az eszközt a mérlegében nem mutathatja ki) költségvetési szervenként, ELKA, és TB pénzügyi alapjaiként azok költségvetéséről és a kimutatható vagyonról (Azok terhére megvalósított beruházásokat és felújításokat, valamint beszerzett – jogszabály vagy megállapodás alapján a kezelő szerv vagyonkezelésébe kerülő – nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközöket és forgóeszközöket, kell kimutatni.)
Beszámolási kötelezettség IV. Fejezet kezelésű előirányzatokról elemi költségvetéséről + kimutatható vagyonról (Azok terhére megvalósított beruházásokat és felújításokat, valamint beszerzett – jogszabály vagy megállapodás alapján a kezelő szerv vagyonkezelésébe kerülő – nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközöket és forgóeszközöket, kell kimutatni.) fejezetenként, Központi kezelésű előirányzatok (1. melléklet szerinti) esetében az elemi költségvetésről + finanszírozási bevételekről és kiadásokról + kimutatható vagyonról azok egészére /Nemzetgazdasági elszámolások beszámolója/,
Beszámolási kötelezettség V. (Kivétel) Az Áht. 14. § (a) és (b) pontja szerinti kp. kezelésű előirányzatokról (önálló fejezet a központi költségvetésben: a Nemzeti Földalapba sorolt vagyon, és a Vtv., illetve az MFB Rt-ről szóló törvény hatálya alá tartozó MFB rábízott vagyoni körébe tartozó vagyon költségvetési kiadásai és bevételei) és az azokat kezelő tul. joggyak. szervezetek mérlegében kimutatható vagyonról (Azok terhére megvalósított beruházásokat és felújításokat, valamint beszerzett – jogszabály vagy megállapodás alapján a kezelő szerv vagyonkezelésébe kerülő – nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközöket és forgóeszközöket kell kimutatni.) azok egészére,
Beszámolási kötelezettség VI. Helyi, nemzetiségi önkormányzat, társulás, térségi fejlesztési tanács esetében elemi költségvetésről + kimutatható vagyonról (A saját tulajdonában álló, a pénzügyi lízing keretében átvett és a vagyonkezelésbe kapott nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközöket és forgóeszközöket, valamint a beruházások és felújítások értékét kell kimutatni. Ha a tulajdonos a tulajdonában álló eszközre államháztartáson belüli szervezettel vagyonkezelői jogot létesített, az eszközt a mérlegében nem mutathatja ki) (új Áhsz. 6. §)
A mérlegkészítés időpontja (új áhsz. 30/A. §) Február 15.: Költségvetési szerv, Fejezeti kezelésű előirányzat Február 28.: Helyi önkormányzat Nemzetiségi önkormányzat Társulás Térségi fejlesztési tanács Május 15.: ELKA TB pénzügyi alapjai
A mérlegkészítés időpontja (új áhsz. 30/A. §) Május 31.: Tulajdonosi joggyakorló szervezetek által készített kp. kezelésű előirányzatokról Kincstár által elkészített beszámoló a kp. kezelésű előirányzatokról Megszűnő költségvetési szerv, társulás, nemzetiségi önkormányzat esetén a megszűnés napját követő 30. nap. Legkésőbb a mérlegkészítés időpontjáig lehet a költségvetési számvitelben a költségvetési évre vonatkozó gazdasági események hatását a követelések, kötelezettségvállalások és más fizetési kötelezettségek tekintetében elszámolni, míg az előirányzatok és teljesítések tekintetében január 31-éig, ha törvény másképp nem rendelkezik.
Beszámoló I. Ksz. költségvetési évet követő év február 28-ig megküldés jóváhagyásra az irányító szerv vezetőjének – felülvizsgálat után visszaküldés = jóváhagyás Megszűnés esetén a megszűnés napját követő 60 napon belül irányítószervnek jóváhagyásra Fejezeti kezelésű előirányzat kezelő szerve ha más – fejezetet irányító szerv által meghatározott adatszolgáltatási kötelezettség (hányszor, milyen módon) Központi körben + 20 nap alatt benyújtja a Kincstárnak
Beszámoló II. Önkormányzati körben jóváhagyás után + 10 nap alatt benyújtja a Kincstárnak Az országos nemzetiségi önkormányzatok és az irányításuk alá tartozó ksz-ek beszámolóját a Kincstár további 10 nap alatt továbbítja a nemzetiségpolitikáért felelős miniszternek Kincstár a beszámolók elfogadása után azokat megküldi az ÁSZ-nak
Beszámoló III. 05.31.: ELKA, TB kezelő szerve megküldi jóváhagyásra az éves költségvetési beszámolót a fejezetet irányító szervnek. Visszaküldés után a kezelő szerv 05.31-ig továbbítja a Kincstárnak.
BESZÁMOLÓ IV. Átalakuló, megszűnő beszámoló: megszűnés napja + 60 nap (költségvetési szerv esetén irányító szerv vezetőjének jóváhagyása), + 90 napon belül továbbküldi a Kincstárnak Adósságrendezési eljárás alá tartozó helyi önkormányzat beszámolója: adósságrendezés megindításának időpontját megelőző fordulónaptól számított 30 napon belül, elkészítés, továbbítás a pénzügyi gondnoknak és ÁSZ-nak Helyi és nemzetiségi önkormányzatok + saját és az irányítása alá tartozó ksz-ek beszámolóit 04.30-ig továbbítani kell a képviselő testületnek
beszámoló részei 1. a költségvetési számvitelből előállítható mellékletek: Költségvetési jelentés: az egységes rovatrend szerinti tagolásban az eredeti, és módosított előirányzatokat, az azokra vonatkozó követeléseket, kötelezettségvállalásokat, más fizetési kötelezettségeket, valamint az előirányzatok teljesítését, továbbá a teljesített bevételek és kiadások kormányzati funkciók (COFOG = Classification of Functions of Government) szerinti megoszlását, valamint azoknak a kormányzati funkciók rendjében meghatározott mutatószámait mutatja be Maradványkimutatás: az alap és vállalkozási tevékenység bevételeit és kiadásait foglalja össze, továbbá a kötelezettségvállalással terhelt maradványt, a szabad maradványt és a vállalkozási maradványt terhelő befizetési kötelezettséget tartalmazza a személyi juttatásokról és a foglalkoztatottak, választott tisztségviselők összetételéről szóló kimutatás, valamint a már említett forintban készítendő önkormányzati alrendszer sajátos gazdálkodásához kapcsolódó elszámolásokról szóló kimutatás.
beszámoló részei 2. a pénzügyi számvitelből előállítható mellékletek: a saját tulajdonban lévő, pénzügyi lízing keretében átvett és a vagyonkezelésbe kapott nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközöket és forgóeszközöket, valamint az elvégzett beruházások, felújítások értékét is tartalmazó mérleg, az eredményességet, teljesítményt bemutató eredménykimutatás, a szakfeladatrend szerinti bontásban készülő, a költségekről és megtérült költségekről szóló kimutatás, valamint a szöveges magyarázatot nem tartalmazó kiegészítő melléklet.
A MÉRLEG
A Mérleg Eszközök (1-3. számlaosztályok) Források 4. számlaosztály Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök Nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök Pénzeszközök Követelések Egyéb sajátos eszközoldali elszámolások Aktív időbeli elhatárolások Saját tőke Kötelezettségek Egyéb forrásoldali elszámolások Kincstári számlavezetéssel kapcsolatos elszámolások Passzív időbeli elhatárolások
Nemzeti vagyonba tartozó eszközök I. Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök Immateriális javak Tárgyi eszközök Befektetett pénzügyi eszközök Koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök
Nemzeti vagyonba tartozó eszközök II. Nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök Készletek Értékpapírok Követelések, pénzeszközök külön csoport!
eszközök A) Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök: Immateriális javak Vagyoni értékű jogok Szellemi termékek Immateriális javak értékhelyesbítése Mérlegben nem mutatható ki: Alapítás-átszervezés aktivált értéke Rendezőmérlegben kivezetés!!! Kísérletfejlesztés aktivált értéke Rendezőmérlegben kivezetés!!! Immateriális javakra adott előlegek a D) III. (Követelések) Követelés jellegű sajátos elszámolások alatt Vételár, eladási ár fogalma! Bekerülési érték az Sztv-től eltérő! Értékcsökkenés: v.é.j. :16%, szellemi termékek: 33% Kisértékű immateriális javak bekerülési értéke beszerzéskor terv szerinti értékcsökkenéseként egy összegben elszámolandó (kötelező) Nemzeti vagyon tv. szerinti kulturális javak, régészeti leletek: 2014. január 1-je után értékkel kerülnek be a mérlegbe (csak 2014. jan.1-e utáni beszerzés)
A régi Áhsz. alapján külön mérlegcsoport volt. eszközök A) Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök: II. Tárgyi eszközök Ingatlanok és kapcsolódó vagyoni értékű jogok Gépek, berendezések, felszerelések, járművek Tenyészállatok Beruházások, felújítások Tárgyi eszközök értékhelyesbítése Vételár, eladási ár fogalma! Bekerülési érték az Sztv-től eltérő! Értékcsökkenés: Tao. törvényben meghatározottak szerint Maradványérték meghatározása!!! 25 millió Ft alatti gépek, berendezések, felszerelések, járművek esetén nem lehet maradványérték! Beruházásra adott előlegek a D) III. (Követelések) Követelés jellegű sajátos elszámolások alatt Állami készletek, tartalékok B) I. 3. Egyéb készletek alatt Tárgyi eszközök között az államháztartáson belülről vagyonkezelésbe vett eszközök A régi Áhsz. alapján külön mérlegcsoport volt. A 0 is maradványérték!
eszközök A) Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök: III. Befektetett pénzügyi eszközök Tartós részesedések Tartós hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok Befektetett pénzügyi eszközök értékhelyesbítése Tartósan adott kölcsönök a D) II. (Követelések) Költségvetési évet követően esedékes követelések alatt Hosszú lejáratú betétek C) I. (Pénzeszközök) Hosszú lejáratú betétek alatt Egyéb hosszú lejáratú követelések D) II. (Követelések) Költségvetési évet követően esedékes követelések alatt
eszközök A) Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök: IV. Koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök Koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök Koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök értékhelyesbítése Vagyonkezelésbe vett, üzemeltetésre, kezelésbe átadott eszközök mérlegen kívüli tételek.
Speciális szabályok Áhsz. 10. § (2) bekezdés alapján a tulajdonos a tulajdonában álló eszközökre államháztartáson belüli szervezettel vagyonkezelői jogot létesített, az eszközt a mérlegében nem mutathatja ki. Áhsz. 11. § (11) A koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök között kell kimutatni a tulajdonosnak azokat a nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközöket és azok értékhelyesbítését, amelyek üzemeltetését államháztartáson kívüli szervezetnek, személynek koncessziós szerződéssel átadta, vagy amelyekre vagyonkezelői szerződést kötött.
Speciális szabályok A vagyon nyilvántartásában fontos változások az év végi konszolidáció miatt!!! =>A szervezet teljes tulajdonának értéke nem állapítható meg csak a mérlegből!!! A vagyonkataszteri nyilvántartás továbbra is kell A vagyonkataszteri nyilvántartásban szereplő ingatlanvagyon bruttó értéke = a számviteli nyilvántartás szerinti bruttó értékkel Régi Áhsz. Új Áhsz. 16. Üzemeltetésre, kezelésre átadott, koncesszióba, vagyonkezelésbe adott, illetve vagyonkezelésbe vett eszközök 18. Vagyonkezelésbe, koncesszióba adott eszközök 01. Befektetett eszközök: 011. Államháztartáson belüli vagyonkezelésbe adott eszközök 012. Bérbe vett befektetett eszközök 013. Letétbe, bizományba, üzemeltetésre átvett befektetett eszközök
eszközök B) Nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök: I. Készletek Vásárolt készletek Átsorolt, követelés fejében átvett készletek Egyéb készletek Befejezetlen termelés, félkész termékek, késztermékek Növendék, hízó, egyéb állatok Anyagok és Áruk, betétdíjas göngyölegek, közvetített szolgáltatások külön mérlegsorok voltak Új Áhsz. szerint a közvetített szolgáltatásokat év végén nem vesszük állományba Egyéb készletek között az állami tartalékolási, intervenciós, védelmi és biztonsági célú készletek
eszközök B) Nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök: II. Értékpapírok Nem tartós részesedések Forgatási célú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok Jelentős tagolási, tartalmi változás nincs!
eszközök C) Pénzeszközök: Hosszú lejáratú betétek Pénztárak, csekkek, betétkönyvek Forintszámlák Devizaszámlák Idegen pénzeszközök Hosszú lejáratú betétek eddig a Befektetett pénzügyi eszközök között Költségvetési pénzforgalmi számlák, valamint az Elszámolási számlák mérlegcsoport megszűnik, helyette Forintszámlák és Devizaszámlák Idegen pénzeszközök között elkülönítetten kell elszámolni a belföldi és nemzetközi támogatási programok idegen pénzeszközeit
eszközök D) Követelések Költségvetési évben esedékes követelések …működési célú támogatások bevételeire ÁH-n belülről …felhalmozási célú támogatások bevételeire …közhatalmi bevételre …működési bevételre …felhalmozási bevételre …működési célú átvett pénzeszközre …felhalmozási célú átvett pénzeszközre …finanszírozási bevételekre
eszközök D) Követelések II. Költségvetési évet követően esedékes követelések …működési célú támogatások bevételeire ÁH-n belülről …felhalmozási célú támogatások bevételeire …közhatalmi bevételre …működési bevételre …felhalmozási bevételre …működési célú átvett pénzeszközre …felhalmozási célú átvett pénzeszközre …finanszírozási bevételekre egyezőség a költségvetési számvitelben az egységes rovatrend szerinti rovatokhoz kapcsolódóan vezetett nyilvántartási számlákon nyilvántartott követelésekkel költségvetési évben és költségvetési évet követően esedékes tagolás, ezen belül a költségvetési bevételek kiemelt előirányzatai és finanszírozási bevételek szerinti tagolás besorolás a költségvetési gazdálkodáshoz igazodik teljes eltérés a Sztv-től
eszközök D) Követelések III. Követelés jellegű sajátos elszámolások 1. Adott előlegek Ebből: Immateriális javakra adott előlegek Ebből: Beruházásra adott előlegek Ebből: Készletre adott előlegek Ebből: Foglalkoztatottaknak adott előlegek Ebből: Egyéb adott előlegek Az egyéb aktív pénzügyi elszámolások megszűnnek! Immateriális javakra adott előlegek eddig az Immateriális javak között Beruházásra adott előlegek eddig a Tárgyi eszközök között Készletre adott előlegek, Foglalkoztatottaknak adott előlegek az Aktív függő elszámolásokban voltak Költségvetési kiadások (bevételek) visszatérítésekor, a visszatérítésre vonatkozó követelés (kötelezettség) elszámolása Egyéb adott előlegként (Kapott előlegként)
eszközök D) Követelések III. Követelés jellegű sajátos elszámolások 2. Továbbadási célból folyósított támogatások, ellátások elszámolása 3. Más által beszedett bevételek elszámolása 4. Forgótőke elszámolása 5. Vagyonkezelésbe adott eszközökkel kapcsolatos visszapótlási követelés elszámolása 6. Nem társadalombiztosítás pénzügyi alapjait terhelő kifizetett ellátások megtérítésének elszámolása 7. Folyósított, megelőlegezett társadalombiztosítási és családtámogatási ellátások elszámolása Az egyéb aktív pénzügyi elszámolások megszűnnek!
eszközök E) Egyéb sajátos eszközoldali elszámolások Az egyéb aktív pénzügyi elszámolások megszűnnek! Itt kell elszámolni a: Decemberben kifizetett december havi személyi juttatásokat a költségvetési évet követő év január hónapjáig, Utalványok, bérletek beszerzését azok foglalkoztatottak, ellátottak részére történő kiadásáig, támogatásként történő átadásáig, a hiányzó, megsemmisült, érvénytelenített utalványok, bérletek állományból történő kivezetéséig.
Speciális elszámolások (új Áhsz. 48. §) 36. Sajátos elszámolások számlacsoportban (nettó módon, pénzeszközzel szemben) Áht. 72. § (2) szerinti gazdasági események + ÁFA elszámolások Pénzeszközök átvezetései - mérlegkészítés időpontjáig rendezni kell ÁFA elszámolásai mérlegkészítés időpontjáig át kell vezetni Azonosítás alatt álló tételek Követelés jellegű sajátos elszámolások Adott előlegek Kötelezettség jellegű sajátos elszámolások Kapott előlegek
eszközök Új mérlegcsoport! F) Aktív időbeli elhatárolások Eredményszemléletű bevételek aktív időbeli elhatárolása Költségek, ráfordítások aktív időbeli elhatárolása Halasztott ráfordítások Mérlegforduló nap után esedékes, de a mérleggel lezárt időszakra elszámolandó eredményszemléletű bevételek T371. AIE K932 Kamatbevételek Mérlegforduló napja előtt felmerült, de a mérleg fordulónapját követő időszakra elszámolandó költségek, ráfordítások T372. AIE K52. Igénybevett szolgáltatások költségei 3. Pl. véglegesen átvállalt, ellentételezés nélküli tartozás rendkívüli ráfordításként elszámolt összege
források G) Saját tőke Nemzeti vagyon induláskori értéke Nemzeti vagyon változásai Egyéb eszközök induláskori értéke Felhalmozott eredmény Eszközök értékhelyesbítésének forrása Mérleg szerinti eredmény Jelentős változás formailag és tartalmilag egyaránt! Megszűnik a saját tőke és a tartalék körös elemek megkülönböztetése, és megszűnik a saját tőke és tartalék körös elemek könyvelési összefüggései Tartalékok a rendezőmérleg készítése során az egyéb eszközök induláskori értéke és változásaiba kerülnek át Nemzeti vagyon induláskori értékében a 2014. január 1-jén meglévő, a nemzeti vagyonba tartozó eszközök bekerülési értékének (bruttó) forrását kell kimutatni. Ez a sor csak alapítás, megszűnés során változhat. Felhalmozott eredményben az értékcsökkenés! Új mérlegcsoportok!
források H) Kötelezettségek Költségvetési évben esedékes kötelezettségek …személyi juttatásokra …munkaadókat terhelő járulékokra és szociális hozzájárulási adóra …dologi kiadásokra …ellátottak pénzbeli juttatásaira …egyéb működési célú kiadásokra …beruházásokra …felújításokra …egyéb felhalmozási célú kiadásokra
források H) Kötelezettségek II. Költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek …személyi juttatásokra …munkaadókat terhelő járulékokra és szociális hozzájárulási adóra …dologi kiadásokra …ellátottak pénzbeli juttatásaira …egyéb működési célú kiadásokra …beruházásokra …felújításokra …egyéb felhalmozási célú kiadásokra Költségvetési évben és költségvetési évet követően esedékes tagolás, ezen belül a költségvetési kiadások kiemelt előirányzatai és finanszírozási kiadások szerinti tagolás. Kötelező egyezőség az egységes rovatrend szerinti rovatokhoz kapcsolódóan vezetett nyilvántartási számlákon nyilvántartott végleges kötelezettségvállalásokkal, más fizetési kötelezettségekkel azok pénzügyi rendezésig. Besorolás nem a Sztv-hez, hanem a költségvetési gazdálkodáshoz igazodik.
források H) Kötelezettségek III. Kötelezettség jellegű sajátos elszámolások 1. Kapott előlegek 2. Továbbadási célból folyósított támogatások, ellátások elszámolása 3. Más szervezetet megillető bevételek elszámolása 4. Forgótőke elszámolása (Kincstár) 5. Vagyonkezelésbe vett eszközökkel kapcsolatos visszapótlási kötelezettség elszámolása 6. Nem társadalombiztosítás pénzügyi alapjait terhelő kifizetett ellátások megtérítésének elszámolása 7. Munkáltató által korengedményes nyugdíjhoz megfizetett hozzájárulás elszámolása Az egyéb passzív pénzügyi elszámolások megszűnnek! Kapott előlegek között: vevőktől kapott előlegek, utólagos elszámolásra átadott pénzeszközök Költségvetési bevételek visszatérítésekor, a visszatérítésre vonatkozó kötelezettség elszámolása Kapott előlegként
források H) Egyéb sajátos forrásoldali elszámolások Idegen pénzeszközök pénzforgalmát az idegen pénzeszközökkel kapcsolatos sajátos forrásoldali elszámolásokkal szemben kell könyvelni. Az egyéb passzív pénzügyi elszámolások megszűnnek!
Új mérlegcsoport az államháztartás egészére kiterjedő rendelet miatt! források I) Kincstári számlavezetéssel kapcsolatos elszámolások Kizárólag a Kincstár mutathatja ki itt a számlavezetési tevékenységével kapcsolatos sajátos ügyfélelszámolásokat! Önkormányzat ide nem könyvelhet! Új mérlegcsoport az államháztartás egészére kiterjedő rendelet miatt!
források Új mérlegcsoport! K) Passzív időbeli elhatárolások Eredményszemléletű bevételek passzív időbeli elhatárolása Költségek, ráfordítások passzív időbeli elhatárolása Halasztott eredményszemléletű bevételek Mérleg fordulónapja előtt befolyt, de a mérleg fordulónapja utáni időszakra vonatkozó eredményszemléletű bevételek T913 (Bérleti díj) K4 PIE 2. Mérleg fordulónapja előtti időszakot terhelő költségek, ráfordítások, amelyek csak a mérleg fordulónapja utáni időszakban merülnek fel, kerülnek számlázásra. T52 (Igénybevett szolgáltatások költségei) K4 PIE 3. Pl. rendkívüli bevételként elszámolt elengedett kötelezettség, fejlesztési célra kapott támogatás (felhalmozási célú támogatások er. bevételei)
Az eredménykimutatás
A maradványkimutatás
A KÖLTSÉGEKRŐL ÉS MEGTÉRÜLT KÖLTSÉGEKRŐL SZÓLÓ KIMUTATÁS
Év végi értékelési feladatok
terv szerinti értékcsökkenés Terv szerinti értékcsökkenés: negyedéves zárlati feladat Hasznos élettartam – Maradványérték Immateriális javaknál: v. é. j.: 16 %, vagy a tervezett használati idő alapján megállapított lineáris kulcs szellemi termékek: 33% Kisértékű immateriális javak bekerülési értéke a beszerzést követően legkésőbb a negyedéves zárlat során terv szerinti écs-ként elszámolandó.
terv szerinti értékcsökkenés II. Tárgyi eszközöknél: Tao tv. 2. melléklete szerint Ingatlanokhoz kapcsolódó v. é. j. esetében ingatlannal azonos leírási kulcs 25 m Ft alatti gépek, berendezések, felszerelések, járműveknél nem lehet maradványérték Kisértékű tárgyi eszközök bekerülési értéke az üzembe helyezést, használatba vételt követően legkésőbb a negyedéves zárlat során terv szerinti écs-ként elszámolandó.
Terven felüli értékcsökkenés I. Terven felüli értékcsökkenés: negyedéves zárlati feladat Sztv. 53. § b) és c) pontja Immateriális jószág, tárgyi eszköz értéke tartósan lecsökken => ki kell selejtezni, feleslegessé válik, megrongálódik, megsemmisülés, hiányzik, rendeltetésének megfelelően nem használható, használhatatlan. V. é. j. a szerződés módosulása miatt csak korlátozottan, vagy egyáltalán nem érvényesíthető. Piaci értékre történő értékelés nincs!
Terven felüli értékcsökkenés II. Visszaírása: ha az alacsonyabb értéken való értékelés okai már nem, vagy csak részben állnak fenn. A terven felüli écs. visszaírását a költségvetési év mérlegfordulónapjára vonatkozó értékelés keretében kell elvégezni – éves zárlati feladat
Értékvesztés I. Sztv. 54-56. § néhány eltéréssel Részesedések Értékpapírok Készletek Követelések Éves zárlati feladat, kivétel az egyszerűsített értékelési eljárás alá vont követelések értékvesztésének elszámolása (negyedéves zárlati feladat)
Értékvesztés II. Jelentős összegű: ha az értékvesztés összege meghaladja a bekerülési érték 10%-át, de legalább a 100 000 Ft-ot (tul. joggyak. szervezetnél részesedések és értékpapírok esetében a 10,000,000 Ft-ot) Egyszerűsített értékelési eljárás: Közhatalmi bevételek, adók módjára behajtandó kis összegű követelések esetén Várható megtérülések %-os mutatóit (előző évek követelés-beszedés eredményei alapján): évente felül kell vizsgálni!
Értékvesztés III. Egyszerűsített értékelési eljárás alá vont adókövetelések: B31. Jövedelemadók B32. Szociális hozzájárulási adó és járulékok B33. Bérhez és foglalkoztatáshoz kapcsolódó adók B34. Vagyoni típusú adók B35. Termékek és szolgáltatások adói Státusznak megfelelően külön csoportosítás: Folyamatosan működő adósok, Folyamatos működésükben korlátozott adósok (pl. felszámolás alatt lévő, csődeljárás alá vont stb.)
Értékvesztés IV. Folyamatosan működő adósoknál további bontás: 90 napon belüli, 91-180 napos, 181-360 napos, és 360 napon túli. Értékvesztés nem számolható el: Követelések működési célú támogatások bevételeire ÁH-n belülről, Követelések felhalmozási célú támogatások bevételeire ÁH- n belülről, Kincstárnál vezetett fizetési számlák esetében
Értékvesztés visszaírása Év végi zárlati feladat Sztv. 57. § (2) és 58. § (2) és (3) bekezdését kell alkalmazni. Ha az értékvesztés okai már nem, vagy csak részben állnak fenn, Piaci értékre, legfeljebb a nyilvántartásba vételkor megállapított bekerülési értékre Jelentős összegű az eltérés, ha a piaci érték 10%- al, de legalább 100 000 Ft-tal meghaladja a KSZÉ-t. Piaci értéken történő értékelés!
Értékhelyesbítés és annak visszaírása = Éves zárlati feladat Azonos összegben E és F oldalon. Ha a befektetett eszköz piaci értéke jelentősen meghaladja a terven felüli écs. vagy értékvesztés visszaírása utáni értéket. Jelentőség számviteli politikában meghatározott! Értékelési tartalék Eszközök érték-helyesbítésének forrása
Eszközök és Források értékelése I. Sztv. 46. § - általános értékelési szabályok Csoportos nyilvántartás esetén értékelés csoportonként – de csak, amíg elkülönült változás nem következik be egy egyedi eszköz esetében. Külföldi pénzértékre szóló E vagy Köt. – MNB által közzétett, hivatalos devizaárfolyam MNB által nem jegyzett és nem konvertibilis valutát, ilyen valutára szóló E-et és Köt. – Sztv. 60. § (5) /valuta szabadpiaci árfolyama/
Eszközök és Források értékelése II. Immateriális javak, tárgyi eszközök: Bekerülési érték - terv szerinti écs. – terven felüli écs. + terven felüli écs. visszaírt összege (értékhelyesbítés külön) Koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök: Bekerülési értéken (elkülönítve a terv szerinti écs-t és terven felüli écs-t, értékvesztést, értékhelyesbítést) Részesedések, tartós hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok Bekerülési érték – év. + év. visszaírt összege (addig, amíg a kibocsátó a lejáratkor, a beváltáskor várhatóan a névértéket és a felhalmozott kamatot megfizeti)
Eszközök és Források értékelése II. Vásárolt készletek: A mérleg fordulónapján használatba nem vett vásárolt készletek bekerülési értéke – év. + év. visszaírása Befejezetlen termelés, félkész termékek, késztermékek, növendék-, hízó és egyéb állatok: Bekerülési érték – év. + év. visszaírása Pénzeszközök: Pénztárban lévő érték vagy a fizetési számlához kapcsolódó számlakivonatban szereplő érték- év. + év. visszaírása Követelések
Eszközök és Források értékelése VI. Aktív időbeli elhatárolások: Könyv szerinti érték Források: Külföldi pénzértékre szóló részesedések, értékpapírok, valutapénztárban lévő valutakészlet, a devizaszámlán lévő deviza, követelések, kötelezettségek: Mérleg fordulónapjára vonatkozó az MNB által közzétett, hivatalos devizaárfolyamon vagy az Sztv. 60. § (5) bekezdése szerinti átszámított forintérték (új Áhsz. 20. § (3) és (4) bekezdése)
Eszközök és Források értékelése V. Sztv. 60. § (5): A (4) bekezdésben előírt devizaárfolyam használatától el kell térni, ha a hitelintézet, a Magyar Nemzeti Bank, illetve az Európai Központi Bank által nem jegyzett valutát, ilyen valutára szóló eszközöket és kötelezettségeket kell forintra átszámítani. Ez esetben a valuta szabadpiaci árfolyamán - ennek hiányában országos napilapban a világ valutáinak árfolyamáról közzétett tájékoztató adatai alapján -, a választott hitelintézet vagy a Magyar Nemzeti Bank, illetve az Európai Központi Bank által jegyzett devizára átszámított értéket kell a hitelintézet által jegyzett deviza devizavételi és devizaeladási árfolyamának átlagán vagy a Magyar Nemzeti Bank, illetve az Európai Központi Bank által közzétett, hivatalos devizaárfolyamon forintra átszámítani.
A leltár
LELTÁR a mérleg tételeinek alátámasztására Leltározási és leltárkészítési szabályzat szükséges A leltár TÉTELESEN és ELLENŐRIZHETŐ módon tartalmazza az eszközöket és forrásokat Folyamatos mennyiségi és értékbeni nyilvántartást kell folytatni => új Áhsz. 14. sz. melléklete Mennyiségi felvétel legalább 3 évente Egyeztetés minden év mérlegfordulónapján Koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök esetében a működtető, vagyonkezelő készíti a leltárt évente, külön díjazás nélkül Használt, értékkel nem szereplő eszközök leltározása: Leltározási és leltárkészítési szabályzat szerint
Leltár 2013. december 31-én A mérleg sorainak alátámasztása érdekében: LELTÁR készítési kötelezettség!!!! mennyiségi felvétel egyeztetéssel (a kötelezettségvállalásokat is) Figyelem: selejtezés lehetősége befejezetlen beruházás esetén raktáron lévő elfekvő készletek értékesítése, hasznosítása költségvetési évben esedékes és költségvetési évet követő évben esedékes követelések, kötelezettségek, kötelezettségvállalások
Leltár 2013. december 31-én Az új Áhsz. szerinti költségvetési számvitel nyilvántartási számlái közül a követelések, a kötelezettségvállalások, más fizetési kötelezettségek, a teljesítések a 01-04. számlacsoport nyilvántartási számláinak megnyitása legkésőbb 2014. január 31-ig LELTÁR alapján!!! Előirányzat nyilvántartási számlák megnyitása az elemi költségvetés elfogadását követően…
Köszönöm a figyelmet!