SZERVEZETI MAGATARTÁS III.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Csoport munka.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A munka világával kapcsolatos tudás
Képesség? Kompetencia?.
TUDÁS és TANULÁS a szervezetben
Szociális kompetencia
Szociális tanulás formái
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
A kulturális intelligencia
Soft skills.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Rendészeti vezető-kiválasztás
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az emberi agresszió.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Az iskola, mint szervezet
Autonómia és felelősségvállalás
Kompetenciák.
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Érzelmi intelligencia
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Reflektív gondolkodás
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
Fogyasztói magatartás
Tervezési folyamat.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
Kultúra és kommunikáció
Szociális kompetencia
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Első előadás Bevezetés, képességek, személyiség, tanulás
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
Előadás másolata:

SZERVEZETI MAGATARTÁS III. Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományi Intézet Személyes Vezetés Tanszék SZERVEZETI MAGATARTÁS III. Salgó-Nemes Károly

Szervezet és egyén működési területei I. Érzékelés Észlelés Személyiség Tanulás Emóció

Érzékelés, észlelés Érzékelés: érzékszervi és agyi folyamat Észlelés: agyi és tudati folyamat

Személyiség I. (Freud személyiség tipológiája) Felettes-én (Szuperego) Döntéshozó, erkölcsi normák kezelője, irányító szerep Én (Ego) Tudati szint, közvetítő mechanizmusok, környezet elemző funkció Ösztön–én (Tudatalatti) Szükséglet kielégítő funkció

Személyiség II. (E. Berne személyiség tipológiája) Szülő én Féltő, nevelő, megelőző magatartás Felnőtt én Elemző, tárgyilagos, mérlegelő, döntéshozó Gyermek én Felszabadult, játékos

Személyiség III. (Argyris ) személyiség skála 16 Nyitottság Intelligencia Érzelmi töltöttség Dominancia Vidámság Lelkiismeret Bátorság Érzékenység Gyanakvás Fantázia Számítás Bűntudat Kísérletező Önállóság Fegyelmezettség Feszültség

Személyiség IV. Kívülről, belülről irányított személyiség Belűről Alkalmazkodás forrásai Mások elvárásai Általános célok Személyes célok életvitel Változó külső befolyás szerint Stabil Kontroll Radar Iránytű Szankció Aggodalom Bűntudat Demográfiai karakter Népesség csökkenés Népesség növekedés

Tanulás I Tanulás eredményeként fejlődnek ki hiedelmek, értékek, attitűdök. Tanulás: akkor jön létre, ha a tapasztalatok eredményeként a magatartás tartós változását tapasztaljuk, de magatartás változás nem csak tanulás eredményeként jöhet létre

Tanulás II. Kasszikus kondicionálás elmélete ( Pavlov) Ingerek segítségével, kialakított viselkedés válaszok amelyek eredeti ingerekhez kapcsolódnak. –Reflexekhez Operáns kondícionálás elmélete (Skinner) Az emberek megtanulnak úgy viselkedni, hogy megkapjanak valamit, amit szeretnének (jutalom), vagy elkerüljenek, valamit, amitől tartanak (büntetés). Önkéntes és tanult elemekből építkező magatartást eredményez. Pozitív megerősítés elmaradásával visszaállhat az eredeti állapot.

Tanulás III. -Társas tanulás, behelyettesítő tanulás: megfigyelés útján keresztül megvalósuló tanulás -Komplex tanulás: „Gondolkodni könnyű, cselekedni nehéz, de a legnehezebb dolog a világon gondolatainkat megvalósítani.” -Változások tanulása: Az aktuális viselkedési formák kiolvasztása Az új viselkedési formák behelyettesítése Az új viselkedési formák vissza fagyasztása

Tanulás IV. -Tudatos-tudattalan tanulás: Az egyidejűleg tudatosan kezelt információk száma 7±2, a többi információ kezelése a rutin kategóriájába tartozik (mozgás sor elemeinek összerendezése) Tudattalan hozzá nem értés (Unconscinus incompetence): Nem csak azt nem tudjuk, hogy hogyan kellene végrehajtani a feladatot, de azt sem tudjuk, hogy ezt nem tudjuk. Tudatos hozzá nem értés (Conscinous incompetence): Tudjuk, hogy mihez értünk és azt is hogy mihez nem! Tudatos hozzáértés (Conscius competence): Ebben a fázisban sajátítjuk el a legtöbb tudást Nem tudatos hozzáértés (Unconscius competence): Összeállnak a részletek tudatosan meghatározzuk az elérni kívánt eredményt rutinszerűen működő magatartásformákra bízzuk miközben a tudatos figyelem más csatornák felé fordítható.

Egyhurkos , kéthurkos tanulás Meghatározó változók Cselekvések Egyhurkos Kéthurkos Következmények Nem megfelelő Megfelelő

Emóció = Érzelem IQ vagy EQ EQ vagy EI Érzelmi Intelligencia vagy Érzelmi Kompetenciák

Az EQ kompetencia modellje Hay/McBer alapján ÉN MÁSOK Én –tudatosság Érzelmi tudatosság Pontos önértékelés Önbizalom Szociális tudatosság Sokszínűség értékelése Szervezeti tudatosság Kliens-központúság Önszabályozás Érzelmi önkontroll Megbízhatóság Lelkiismeretesség Alkalmazkodás Teljesítmény motiváció Innováció és optimizmus Társas készségek Mások fejlesztése Vezetés, Befolyásolás Kommunikáció Változás katalizálása Konfliktuskezelés Együttműködés Csapatszellem CSELEKVÉS TUDATOSSÁG Az EQ: az intelligencia vagy képességek azon fajtája, ami saját vagy mások érzelmeinek érzékelésével, kezelésével és pozitív befolyásolásával kapcsolatos 2017.04.08.

A kompetenciák gyakorlat szempontú megközelítései: Látható/Rejtett kompetenciák (jéghegy modell alapján) Kulcs kompetenciák (beilleszkedési feltételrendszer) -Munka kompetenciák: (képességek, készségek, szakismeretek) -Vezetői kompetenciák: (EQ, IQ, motiválás) Személyi kompetenciák: -Társas- és, szociális kompetenciák (tulajdonságok, képességek) -Módszer kompetenciák: (munkastílus, gondolkodás, problémamegoldás) 2017.04.08.

Szervezet és egyén működési területei II. Hiedelmek Értékek Beállítódás

Hiedelmek I. „Ha hiszünk valamiben az olyan mintha igaz is volna.” /Bakacsi/ Cselekvéseink, döntéseink, választásaink mozgató rugói…. meggyőződésekből-tapasztalat, valaki mondta, köztudott „tény”- táplálkoznak, ezeket az útmutató elveket hiedelmeknek nevezzük. A hiedelem olyan összefüggés amit dolgok vagy dolog és tulajdonság között észlelünk. A hiedelmek belső térképet alkotnak: eligazodást, stabilitást, folytonosságot kölcsönöznek a mindennapos viselkedéseinknek, értelmet ad a bennünket körülvevő világnak.

Hiedelmek II. „Csak egy kivételesen széles látókörű, intelligens halban tudatosul az, hogy a környezete nedves” Az axiomatikusan adottként elfogadott hiedelmeket alapvető hiedelmeknek nevezzük. pl.: Az érzékszervek, világról közvetített képének abszolút érvényessége. Nem vagyunk annak tudatában, hogy a meggyőződésünknek van alternatívája, így a hiedelem kívül marad a tudatos tudásunkon. Az alapvető meggyőződéseinkre alapozott hiedelmeket, elsőszintű hiedelmeknek nevezzük. Sztereotípiáról akkor beszélünk, ha meg nem tapasztalt esetekre általános kiterjesztést alkalmazunk. Magasabb szintű hiedelmek azok amelyek tudati elemeket tartalmaznak, de ezek nem alapvető hiedelmek.

Értékek: azon alapvető értékelő megállapítások, preferenciák, amelyek nem szorulnak további magyarázatra Vallott értékek Követett értékek Instrumentális értékek Végső értékek Polgári-instrumentális értékrend Szokás- és hagyományőrző értékrend

Beállítódás (attitűd) Beállítódás: tárgyakról, személyekről, vagy eseményekről alkotott értékelő megállapítások, melyek magukban hordozzák az érzelmi irányultságot is. Az attitűd személyiségjellemző amiből kiderül, hogy a bennünket körülvevő világ dolgaira, kedvezően vagy ellenségesen reagálunk-e. Mindig egy konkrét területre irányul, nem képezheti általánosítás alapját, még akkor sem, ha általános érvényű értékeken nyugszik. Az attitűd gyökereit: gondolati, érzelmi, magatartási összetevők alkotják, megkülönböztetünk: Értelmi (kognitív) összetevőket, és érzelmi (affektív) összetevőket, illetve magatartási összetevőket A munkahelyi attitűdök :1. munkával való megelégedettség, 2. munkával való azonosulás, 3. szervezet iránti elkötelezettség

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Vége Köszönöm a megtisztelő figyelmet!