Óvoda-iskola átmenet intézményünkben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Kapcsolattartás a szülői házzal
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
prizma tárház-projekt
„Ezt egy életen át kell játszani”
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
H Ú S V É T P R O J E K T TÁMOP pályázat
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
integrációs szaktanácsadó
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Óvoda-iskola átmenet a Józsefvárosban
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
"Legyen az esély egyenlő ..."
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
A DIFER használata.
AZ ÓVODA- ISKOLA ÁTMENET TEMATIKUS SZAKMAI MŰHELY MUNKATERVE Készítette: Garai Zoltánné műhelyvezető.
Integráló iskolák a közoktatásban
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A szaktanácsadó segítő szerepe
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
DARUS a gyermekekért.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Tervezési folyamat.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
DARUS a gyermekekért.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Óvoda-iskola átmenet intézményünkben Szász Endre Általános Iskola és AMI Odor Zsuzsanna alsós mk. vez. e-mail: odorzsu@gmail.com

Amiről szó lesz… Céljainkról és a hozzá kapcsolt feladatokról a program preferált területein

BEFOGAGÁS és BEILLESZKEDÉS FOLYAMAT Célunk: Az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.

BEFOGAGÁS és BEILLESZKEDÉS Feladataink: Szemlélet formálása Fejlődési folyamatok feltérképezése Óvoda és iskola nevelő munka közös elemeinek vizsgálata A tanulás eltérő értelmezésének vizsgálata Szülőkkel való kapcsolat lehetőségeinek vizsgálata Óvodákkal való kapcsolat lehetőségeinek vizsgálata Hátrányos helyzetű és nehezen nevelhető gyerekek kiszűrése a korai fejlesztés érdekében Esetleges tanulási nehézségekre utaló jelek kiszűrése a gyermek fejlesztése érdekében.

BIZALOM, ELFOGADÁS, SZERETET CSALÁD BIZALOM, ELFOGADÁS, SZERETET Család – intézmény kapcsolat Feladatok: Szociokulturális háttér megértése „Pozitív diszkrimináció” Pedagógus személyiségének szerepe Családok bevonása az iskolai életbe

PEDAGÓGUS ELFOGADÁS Feladatok: Kategorizálás helyett megfigyelés Támogató, segítő nevelő munka Szakmai tudás, tapasztalat Csoportoknak, csoporthelyzeteknek megfelelő vezetési stílus

NEVELÉS-LÉLEKTAN…MI KELL A TANULÁSHOZ? Pszichológia, pedagógiai ismeretekkel tálalva és sok éves tapasztalattal megfűszerezve Feladatok: A 6-7 évesek fejlődés-lélektani sajátosságainak alapos ismerete a tanulás tükrében Vizuális észlelés Auditív észlelés Taktilis észlelés Figyelem Gondolkodás Emlékezet

KÉPESSÉGFEJLESZTÉS AZ EREDMÉNYESSÉG ÉRDEKÉBEN KOMPETENCIÁK Feladatok: 1. Gyermek személyiségének ismerete 2. Kompetenciáinak feltérképezése Kognitív képességei Kognitív készségek fejlesztése (írás, olvasás, számolás, következtetés, hangzódifferenciálás, gondolkodás, tanulás) A gyermek személyes kompetenciái Szociális kompetenciái

DIAGNOSZTATIKUS MÉRÉSEK szakÉRTŐ segítség Feladatok: Szakértői hálózat segítségének igénybevétele Gyógypedagógus helyben Képességmérések Vizsgálati eredmények vizsgálata Egyéni fejlesztés

NYELVI NEVELÉS NYELVI BIZTONSÁG Feladatok: Gyermekkori nyelvi fejlődési folyamatok ismerete Óvodai és iskolai nyelvi nevelés tartalmának összhangba hozása az átmenet megkönnyítésére Szociokulturális háttérből fakadó nyelvi különbségek javítása

Idő Tevékeny ség Feladat Téma/ Tartalom Módszerek/Eszközök Október Tanuló sokoldalú megismerése Kiszűrni a nehézségekkel küzdő tanulókat Finommotorika, Grafomotorika, Orientáció (idő-, tér-, sík), Beszédértés, Beszédészlelés, Szókincs, Mozgás, Kognitív területek Közös és egyéni játékok, feladatlapok, szituációs játékok, szabályjátékok, mozgásos játékok, mesedramatizálás, spontán és irányított beszélgetés November DIFER szűrések Képesség profil feltérképezése Szociális motívumok és készségek, Írásmozgás koordináció, Tapasztalati következtetés és összefüggés-megértés, Beszédhanghallás, Relációs szókincs, Elemi számolási készség fejlődése DIFER feladatlapok Hospitálás az óvodában Gyermekek megfigyelése Az óvodai irányított foglalkozásokon és szabadidős tevékenységeken való részvétel. Megfigyelés szempontok alapján: mozgáskoordináció, artikuláció, aktivitás, együttműködés.

December DIFER szűrések Képesség profil feltérképezése Szociális motívumok és készségek, Írásmozgás koordináció, Tapasztalati következtetés és összefüggés-megértés, Beszédhanghallás, Relációs szókincs, Elemi számolási készség fejlődése DIFER feladatlapok Karácsonyi-ünnepkör Tanítói foglalkozás a nagycsoportos óvodásokkal a karácsonyi ünnepkör kapcsán A gyerekek megismerése, megfigyelése és foglalkoztatása a csoportos tevékenységekben. Gyermekjátékok, versek, mondókák, mesék, dalok tanulása, közös játék. Kézműves foglalkozás. Január DIFER értékelése A felmérésben résztvevő tanulók eredményeinek kiértékelése Az 1. osztályban tanító pedagógusok, a mérésben résztvevő diákok szülei valamint az óvónők tájékoztatása az eredményekről. Szükség esetén az illetékes nevelési tanácsadóhoz fordulunk. statisztikai adatok ismertetése, megbeszélése, tapasztalatcsere FOGADÓ ÓRÁK DIFER eredmények egyéni értékelések, tanácsadás megbeszélés

Február Farsang témakör Tanítói foglalkozás a nagycsoportos óvodásokkal a farsang ünnepkör kapcsán A gyerekek megismerése, megfigyelése és foglalkoztatása a csoportos tevékenységekben. Népi gyermekjátékok, népszokások, versek, mondókák, dalok tanulása, közös játék. Kézműves foglalkozás. Március Húsvét témakör Tanítói foglalkozás a nagycsoportos óvodásokkal a Húsvét ünnepkör kapcsán Népi gyermekjátékok, népszokások, versek, mondókák, mesék, dalok tanulása, közös játék. Iskola érettségi tesztek A tesztek eredményének megismerése Konzultáció az óvónőkkel a tesztek kapcsán. Szükség esetén az illetékes nevelési tanácsadóhoz fordulunk. megbeszélés, Április INIZAN teszt felvétele A teszt felvétele a leendő első osztályos gyerekekkel. Téri elrendezés, mértani formák másolása, szimmetrikus rajzok között észrevehető eltérések, mértani formák felépítése kockákkal, tapsolással megadott ritmus ismétlése, egymást követő vonalak formájában megadott ritmus ismétlése. Teszt, beszélgetés INIZAN tesztek értékelése A felmérésben résztvevő gyerekek eredményeinek kiértékelése Az óvodapedagógusok, a mérésben résztvevő gyermekek szülei valamint a leendő tanítók tájékoztatása az eredményekről. statisztikai adatok ismertetése, megbeszélése, tapasztalatcsere, következtetések levonása

Május Közös kirándulás a nagycsoportosokkal Szűkebb természeti környezetünk megismerése A gyerekek megismerése, megfigyelése a kirándulás során. Kerékpártúra, szalonna sütés, közös játék, beszélgetés. Tanulási zavarok kiszűrése A felmérésben résztvevő 1. osztályos tanulók eredményeinek kiértékelése A mérésben résztvevő gyermekek szülei valamint a tanítók tájékoztatása az eredményekről. statisztikai adatok ismertetése, megbeszélése, tapasztalatcsere, következtetések levonása Június Visszacsatolás a tanév eredményeiről az óvoda felé. Minden tanulóra vonatkozó egyéni értékelés Magatartás, szorgalom, magyar nyelv és irodalom, matematika, környezetismeret és készségtárgyak eredményei Visszajelzés egyéni értékelő lapokon Program értékelése Bevont pedagógusok tapasztalat cseréje, A következő tanévkezdés feladatainak megbeszélése Mérések eredményei, foglalkozások eredményei reflexiók, önértékelés Szeptember Az első osztályos tanulók fogadása, beszoktatása A tanulók átvezetése az óvodai életből az iskola világába. A gyerekek tanévnyitón történő bemutatkozása, fogadása, szoktatása az óvodapedagógusok részvételével. beszélgetés, foglalkoztatás, játékos feladatok az iskola és dolgozói megismertetésére

TEVÉKENYSÉG TARTALOM/FELADAT Módszertani modell alapinformációinak megismertetése előkészítés: pedagógusok kiválasztása, program ismertetése, célok meghatározása, program munkatervbe illesztése. Folyamatok felosztása, felelősökhöz rendelése. Alkalmazhatóság feltételeinek vizsgálata a meglévő program felülvizsgálata a tapasztalatok alapján, és aktualizálása, eszközigény feltérképezése, felmerülő problémák megvitatása- megoldás keresés. A folyamatok, a működés megértése, az itt felmerülő problémák elemzése. Módszertani modell adaptációjáról döntés a tervezett program szakmai munkaközösség elé tárása, véleményeztetése, megismertetése a tantestülettel, döntés az elfogadásáról, mely után a pedagógiai programunk részét képezi, és bekerül intézményünk munkatervébe is. Adaptálható módszertani modell részletes megismerése modellkoncepció megismertetése, az adaptációs program iránt érdeklődő kollégákkal, a következő módszerek segítségével: hospitálással, dokumentum vizsgálattal, megfigyelésekkel, közös tevékenykedtetéssel, konzultációs lehetőség biztosításával, intézményünk megnyitásával, workshop. Egyeztetés és tervezés az intézmény pedagógiai gyakorlatához illesztés módjáról a folyamatok leképezése modell szinten, minta és segítségadás, tapasztalatok megbeszélése Felkészítés a csatolt mellékletben a program feladatainak közös megoldása

Átvett módszertani modell bevezetése és alkalmazása innovációt támogató mentorálással a hatékonyság és orientáltság meghatározása és folyamatba illesztésének segítése Implementáció – intézményi munkatervbe illesztés a részfolyamatok összehangolása, szabványosítása Elemzés, értékelés, visszacsatolás, korrekció, módosítás folyamatmodellezés eredményeinek elemzése, értékelése, módosításokkal eszközölt integrációja, szükség esetén új módszerek bevezetése Utókövetés – támogatás, mentorálás konzultációs lehetőségek biztosítása, segítségnyújtás, tanácsadás A továbbfejlesztés lehetőségeinek feltárása a programban résztvevő pedagógusok, attitűd különbségei és tapasztalatai alapján ötletbörze, workshop, innovatív ötletek feltárása, adaptációs lehetőségeinek vizsgálata. Fenntarthatóság tervezése A partneri igényfelmérés, a meglévő tárgyi feltételek és humán erőforrás feltérképezése, s mindezek összehangolása.

BIZALOM, ELFOGAGÁS, SZERETET „Van az életben minden: elfogadás, szeretet, bizalom, hit, megértés, színek, csak rajtad áll, hogy mit veszel észre, és mit teszel az életedbe. Ha hittel és bizalommal fordulsz mások felé, nem lehet gond: ha mégis, legalább nem zárt ajtók mögött rejtegeted azt, amit erre az életre kaptál, arra, hogy szebbé tedd mások életét.” Oravecz Nóra

Köszönöm a figyelmet!