Szociális, Életviteli és Környezeti Kompetenciák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Informális tanulás Horváth H. Attila. Az informális tanulás • „szerteágazó és laza fogalom, amely magába foglal számos különböző tanulási módszert, stílust.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A kulcskompetenciák.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Napocska Napköziotthon
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A szociális kompetencia területén olyan egységes meghatározás,melyet általánosan elfogadott definíciónak tekinthetünk, mindeddig nem született.
Szociális kompetencia
Kompetencia alapú oktatás
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
NAT 2007 kompetenciák.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, november 23.
Az értékek Rapos Nóra.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Szociális készségek fejlesztésének lehetőségei
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
OK! Tanársegéd Online Könyvek
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Szociális kompetencia
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Szociális, Életviteli és Környezeti Kompetenciák Jelen Jövő Múlt Szociális, Életviteli és Környezeti Kompetenciák A Harmadik évezredben Madár Ildikó pedagógia szakos tanár előadása

„ Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mint úgy mellékesen elsajátított, tartós attitűdök, kedvtelések és ellenszenvek gyakran sokkal fontosabbak, mint a nyelvtanórák, földrajzórák vagy a megtanult tények, mert alapvetően ezek az attitűdök számítanak később. John Dewey Tapasztalat és nevelés 1938.

A Múlt…. Akkor nem volt kompetencia? Amikor az ősembernek el kellett futnia a mammut elől, akkor - aki nem volt kompetens….és nem tudott gyorsan szaladni, az bizony pórul járt,…persze az is előfordult, hogy rájött valamire, mondjuk elbújik egy lyukba ahová a hatalmas termetű állat nem tud utána menni, vagy éppen elleste a társától mindezt, ha nem őt kergették, de amikor legközelebb ő került hasonló helyzetbe alkalmazta az elsajátított ismereteit…….. Amit a tapasztalata útján MEGTANULT Tehát kompetens lett a túlélésre.

A Jelen…… A Kompetencia meghatározása nagyon sokféle lehet: - Valamire irányuló szakértelmet jelent- - Probléma helyzetben mozgósítható tudás – - Eredményes cselekvésre való képességek összességét-

Szociális- Képességrendszer A Kompetencia fajtái Kognitív - Értelmi Személyes – perszonális- testi-lelki Szociális- Képességrendszer

A JÖVŐ………. Miért és Milyen kompetenciákra lesz szüksége az egyénnek? Társadalmi, gazdasági, politikai, környezeti változások Munkaerő piac megváltozott igényei…együttműködést igénylő, csapatmunkára, és nem csak versenyorientált szemléletre helyezi a hangsúlyt Guttenberg galaxis, információ robbanás, könyv szerepe átértékelődik, mire megjelenik egy lexikon az interneten már le is járt az aktualitása A családok visszaszorult szerepe a nevelésben – időhiány, a hagyományos szülői szerepek lazulása, /Kevesebb tartalmas időtöltés a szülőkkel, testvérekkel / A pedagógusok társadalmilag elismert szerepe egyre jobban meggyengült Milyen? A NAT- kiemelt kulcskompetenciái: A kommunikációs A döntési A lényegkiemelő Az életvezetési A problémamegoldó Az együttműködési A kritikai gondolkodás Kiemelten fejlesztendő területek: Énkép és Önismeret Hon és népismeret Nemzeti kultúra fejlesztése Európai azonosságtudat, más népek kultúrája Környezettudatosság Testi – lelki egészség Információs és kommunikációs kultúra

Érzelmi Tartalom Jelentősége Az érzelmek interakciókat hoznak létre, az interakciók pedig érzelmeket váltanak ki az egyénből. Saarni – 1990.ben volt az első aki felhívta a figyelmet a szoc.komp. belső tapasztalati aspektusaira és az érzelmi tapasztalatok hitelességének fontosságára, egyben hangsúlyozta,hogy a kulturális környezet meghatározó tényező abban, hogy ezek a tényezők mi módon fejeződnek ki. / Család, Iskola, Közösségek/

Érzelmi – Szociális kompetencia Elválaszthatatlan Egységet Alkot Tudományos Kutatások Alátámasztásával / Denban 2003 /

A Szociális Interakciók A szociális interakciókban az érzelmek megfelelő kifejezése alapvető, a társas kapcsolatok alakulásában döntő jelentőségű, hogy negatív és pozitív döntését az egyén hogyan közvetíti a másik számára. Azok a gyermekek és felnőttek akik meg tudják érteni a saját és a mások érzelmeit, pl.. az arckifejezésük alapján,valószínűen sikeresebbek társas kapcsolataik tekintetében, mint akik képtelenek erre. A harmadik meghatározó az érzelmek szabályozására vonatkozik, mely a különböző tartalmú és intenzitású érzelmek kezelésére szolgál./ Képes vagyok hirtelen felindultságomat szabályozni?/

A Szociális Kompetencia Fajtái Öröklött elemek Szociális rutinok- arcfelismerés hangok Hajlamok- párképzés birtoklás kötődések gondoskodás Tanult elemek Egyén-önértékelés,nyitottság, attitűd Család- modellnyújtás,kötödés Iskola- kortárscsoport, pedagógus Egyéb környezeti hatások- kulturális szokások,minták, elfogadott viselkedésminták

A Szociális Kompetencia Fogalma Dr. Szegál Borisz értelmezése szerint A társas viselkedés, az emberek, közösségek közötti viszonyok, kapcsolatok, a szociális viselkedésben megnyilvánuló szociális kölcsönhatások összessége. A szociális kölcsönhatást az aktuális szociális helyzet, a szociális értékrend, és a szociális képességek határozzák meg.

A Szociális Kompetencia Elemei A személy önismerete Saját magával szembeni elvárások Önbizalom Pozitív szemléletmód Másokkal szembeni viselkedés, tolerancia Fejlett kommunikáció Társas együttműködés

Személyközi viselkedés Konfliktuskezelés Figyelemfelkeltés Üdvözlés Szociális Kompetencia Megfigyelhető, Vizsgálható Komponensei Útmutató Osztályfőnökök Számára Személyközi viselkedés Konfliktuskezelés Figyelemfelkeltés Üdvözlés Segítés másokon Viselkedés társalgás közben Viselkedésszervezett játék közben Pozitív attitűdök mások iránt

Önmagával szembeni viselkedés Szociális Kompetencia Vizsgálható Komponensei, Útmutató Osztályfőnökök Számára Önmagával szembeni viselkedés Következmények vállalása Etikus viselkedés Érzelmek kifejezése Pozitív én - attitűd Felelősség Verbális kommunikáció feladatvégzés során Figyelem feladatvégzés közben Osztálytermi kommunikáció Csoporton belüli aktivitás Mások előtti szereplés vállalása

Környezeti Viselkedés Környezet megóvása Szociális Kompetencia Vizsgálható Komponensei, Útmutató Osztályfőnökök Számára Környezeti Viselkedés Környezet megóvása Étkezéssel kapcsolatos viselkedés Közlekedési szabályok betartása

Az Én dimenziója 7- 12 évfolyam Toleranciára nevelés A Szociális Kompetencia Fejlesztési Lehetőségei az Iskolában HEFOP 3.1.1 Programterv Alapján 1- 6 évfolyamon Az Én dimenziója . Önállóság . Önbizalom, pozitív énkép . Belső harmóniára valóképesség . Fejlődés igény . Önértékelés . Kreativitás 7- 12 évfolyam Toleranciára nevelés Önelfogadás Nyitottság Előítéletek csökkentése Mások elfogadása Rugalmasság Kíváncsiság

Szűkebb Környezettel Való Harmonikus Kapcsolat Erősítése – Társas dimenziók 1- 6- Én és a másik . Baráti magatartás . Hitelesség . Empátia . Kooperativitás . Autonómia . Elfogadás 7 – 12 Felnőtt szerepek . Tudatosság a kapcsolatokban . Képesség érzelmi kapcsolatokra . Felkészülés nemi, családi és munkahelyi szerepekre . Harmonikus kapcsolat generációk között

A Természettel és a Társadalommal Való Harmonikus Kapcsolathoz Szüksége Kompetenciák Fejlesztése Én és a világ . Környezettudatos magatartás . Kritikai gondolkodás . Az emberiség érdekeinek védelme . Biztonságos életvitel kialakítása . Aktív felelősségtudat Polgár a Demokráciában . Szabad véleményalkotás . Döntési képesség . Aktív felelősségtudat . Vitakészség . Részvétel a valós folyamatokban Szociális érzékenység . Problémamegoldó és konfliktuskezelő képesség

Milyen tanulásszervezési módszerek alkalmasak a megvalósításra? Kooperatív módszerek- vagyis – . Beszélgető körök . Csoportmunka . Páros munka . Frontális munka / továbbra is fontos/ . Projekt munka . Vita . Drámapedagógia

Köszönet - nyilvánítás Köszönöm, hogy türelemmel meghallgattátok az előadásomat és ha gondoljátok lehet továbbszőni a fonalat…….szívesen válaszolok a kérdésekre! Viszont látásra…….. Madár Ildikó madarildi@freemail.hu