M ILYENEK A ROMA GYEREKEK ?. C SECSEMŐKOR - „A BSZOLÚT KISZOLGÁLÁS ” KORSZAKA  A gyerekek minden szükségletét azonnal kielégítik, nem naptár és időbeosztás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi.
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Nevelés és nevelői attitűdök
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Az iskoláskor küszöbén
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
1. Utolsó Padból Program szeptember
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
Speciális gyermekvédelem
DIAKONIA KERESZTYÉN ALAPÍTVÁNY Koordinációs iroda KOLOZSVÁRI FIÓK MAROS- VÁSÁRHELYI FIÓK SZENT- GYÖRGYI FIÓK SZÁSZ- RÉGENI FIÓK 100 alkalmazott BRASSÓI.
Példa egy ppt prezentációhoz
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Jó gyakorlatok egy somogyi faluban
KÉRDÉSEK VÁLASZOK. KÉRDÉSEK Minden első vizsgálatos gyermeket a Nevelési Tanácsadóba kell-e küldeni, akkor is, ha például egy tanuló tapasztalhatóan alacsony.
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

M ILYENEK A ROMA GYEREKEK ?

C SECSEMŐKOR - „A BSZOLÚT KISZOLGÁLÁS ” KORSZAKA  A gyerekek minden szükségletét azonnal kielégítik, nem naptár és időbeosztás szerint játszanak vele, etetik, teszik tisztába, számukra a napszakok összemosódnak.  Nincs esély, hogy kialakuljon az a biológiai óra, amely alapja lesz a rendszeres életnek, a tervezésnek, az előrelátásnak.  Úgy nevelik a kicsiket, hogy semmire sem kényszerítik, megvárják míg a gyerek szól, illetve valahogyan jelzi igényeit

„Á LLANDÓ IZGALOM ” KORSZAKA,  A gyerek önállósodik, ki tud menni a házból, állandó külső veszély fenyegeti, és a szülők féltik.  Ezért látjuk a gyerekeket állandóan a szülőkkel

„K ICSINYÍTETT FELNŐTT KOR ”

A ROMA GYEREKEK  Szeretik és élvezik a zenét: az ősi kultúra, mozgás, tánc, zene hagyományainak meglétét jelenti, hiszen ez számukra sokszor kifejezőbb, mint a szóbeli kommunikáció.  Nagy az érzelmi túlfűtöttség, nyitottság, szeretetigény.  Erős a tradíciókhoz való ragaszkodás.  Gyorsan tanulnak, de nem (minden esetben) sikeresen.  Munkakultúrájuk, munkakészségük más, mint a nem roma gyermeké.  Szenvedélyesek.  Több antiszociális vonásuk van.  Kialakult közösségbe nehezen illeszkednek

 Az átlagosnál hamarabb tekintik felnőttnek a családban a gyerekeket, a szülők elvárják a nagyobb gyerekektől a segítséget a családi munkákban és a családfenntartásban (keresőtevékenységben).  A korábbi felnőtté válás része a viszonylag korai érettség.  A kamaszodó gyerekeket az átlagosnál gyakrabban jellemzi védekező, agresszív magatartás. A ROMA GYEREKEK

R OMA GYEREKEK  Nyelvi hátrányokkal érkeznek az iskolába, ez hiányos magyar szókincset jelent.  Körülményeiket hiányos tárgyi kultúra jellemzi.  Hiányoznak a tanulás otthoni (lakás, berendezési tárgyak) és iskolai(tankönyvek, taneszközök) feltételei.  Rossz élet körülmények (gondozatlanság, fertőzések, betegség stb.)

ROMA GYEREKEK  Tanulási motiváltság hiánya (munkaerő-piaci esélyek)  Iskola és szülők együttműködése (a szülők nem járnak be az iskolába, nem tartanak rendszeres kapcsolatot a pedagógusokkal)  Konfliktushelyzet esetén a pedagógusokkal szemben a gyerekeik mellé állnak.  A tanulók az átlagosnál nehezebben alkalmazkodnak az iskolai szabályokhoz és viselkedési formákhoz.

SZOCIALIZÁCIÓS ELTÉRÉSEK  Időfogalom nincs kialakulva (mindent akkor csinál a gyermek amikor akar)  Nincs elkülönülési szorongás (mindenhová magukkal viszik a gyermeket)  Nincs dackorszak (minden kívánságát teljesítik)  Nyelvtanulási stratégia : otthon először cigányul tanul, utána az óvodában magyarul; csak magyarul tanul, hiányos szókincs)

EGYÉB HÁTRÁNYOK:  Szülés előtti, alatti, utáni ártalmak  demokratikus családi nevelés (kevesebb követelménnyel)  a családban elenyésző a könyvek száma,  élénk, még élő babonás hiedelmek,  hagyományokhoz való feltétlen igazodás,  az iskolai és a családi nyelv és fogalomrendszer eltérő

N EM AZ ÍRÁS - OLVASÁSSAL KAPCSOLATOS ELEMEK :  Gyakran összekeveri a jobb és bal oldalt?  Idegen helyen könnyen eltéved?  Összezavarodik, ha nyilvánosság előtt kell beszélnie?  Nehézséget okoz a fejben számolás?  Összekever dátumokat, időpontokat, és elfelejt elmenni találkozókra?  Ha hosszabb, ismeretlen szavakat kell kimondani, megesik, hogy nehéznek találja a hangokat helyes sorrendbe rakni?  A nyomtatványokat bonyolultnak és zavarosnak tartj  Nehéz a szorzótáblát megtanulni?

H ÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK Á LTALÁNOS ISKOLA  Statisztikai adatok: pl. a 2009/2010 tanévben hátrányos helyzetű tanulók száma az általános iskolai rendszerben fő volt.  A hátrányos helyzetű tanulók oktatása az átlagosnál rosszabb tárgyi és személyi feltételek mellett történik.

H ÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK  Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a speciális tanterv szerint tanuló gyermekek 96%-a roma.  Ma a hazai roma gyerekek egyötöde speciális ( értelmi fogyatékosoknak fenntartott oktatási forma) iskolába jár.  Ma a fiatalság teljes korosztályának 70%-a érettségihez jut, míg a roma fiatalok körében 10%- ot sem éri el ez az arány.

F OGYATÉKOSNAK MINŐSÍTETT GYERMEKEK  Az utóbbi évek felmérései szerint, míg az Európai Unióban a fogyatékosnak minősített gyermekek aránya 2,5-3% körül mozgott, addig ez az arány Magyarországon ennek a kétszer esét is elérte. (fogyatékra szánt normatíva)  Oktatási Minisztérium: „ Utolsó padból” program ( Az egészségügyi tárca, a Gyermek-, Ifjúsági- és Sportminisztérium, a Belügyminisztérium, az Esélyegyenlőségi Kormányhivatal is részt vett. A program részeként módosították a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló minisztériumi rendeletet, amibe bekerült egy új, 5. sz. melléklet: “Adatlap a fejlődési szint megítéléséhez az iskolai felkészítés elősegítésére”.

F OGYATÉKOSNAK MINŐSÍTETT GYERMEKEK  A rendeletmódosítás célja : a fogyatékossá minősítés szabályozása  Az orvosi vizsgálat része : a hallás, a látás, a mozgás, a beszéd, az értelem és a személyiség vizsgálata, az értelmi fogyatékosság, az autizmus – gyermekpszichiátriai szakorvosi véleménnyel megerősített megállapítása.  Fel kell ismernie az orvosnak a pszichés fejlődés zavara következtében a nevelési, tanulási folyamatban kialakuló tartós és súlyos akadályozottságot is.  “Az utolsó padból” programnak része, hogy megkezdték az első és második osztályos, enyhe fokban értelmi fogyatékos gyermekek felülvizsgálatát is.

I NTEGRÁCIÓ – SZEGREGÁCIÓ ?

A FEJLESZTÉSI PROGRAM  A tanulásban a változatosság mindenképpen alapszempont kell legyen.  A fejlesztési program kialakításakor gyerekeknél főleg játékokra kell építeni, de nagy szerepet kell biztosítani a játékosságnak. A játék élvezetessé teszi a tanulást.

A SIKERES INTEGRÁCIÓ FELTÉTELEI  Tanári attitűdök (szociális érzékenység, empátia, eltérések elfogadása, a különbségek kezelésének a képessége).  A tanárok szakmai kompetenciája ( megfelelő segédanyagok és idő a sokféleség kezeléséhez).  Támogató környezet iskolákon belül és kívül (igazgató, helyi irányítás, helyi közösségek, kormány, szakmai szervezetek részéről)  Egyértelmű kormányzati politika (és ennek megfelelő finanszírozási rendszer

P ROGRAMOK A HÁTRÁNYOK ENYHÍTÉSÉRE  A hátrányos helyzetű tanulók integrációs felkészítésének támogatása  Nemzeti Fejlesztési Ügynökség különböző programjai  Kistérségi programok, Integrációs  programfejlesztés, Országos Oktatási integrációs Hálózat szolgáltatásainak fejlesztés  Ösztöndíjak (hátrányos helyzetű diáknak és tanárnak)

K ÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET !!!