M ILYENEK A ROMA GYEREKEK ?
C SECSEMŐKOR - „A BSZOLÚT KISZOLGÁLÁS ” KORSZAKA A gyerekek minden szükségletét azonnal kielégítik, nem naptár és időbeosztás szerint játszanak vele, etetik, teszik tisztába, számukra a napszakok összemosódnak. Nincs esély, hogy kialakuljon az a biológiai óra, amely alapja lesz a rendszeres életnek, a tervezésnek, az előrelátásnak. Úgy nevelik a kicsiket, hogy semmire sem kényszerítik, megvárják míg a gyerek szól, illetve valahogyan jelzi igényeit
„Á LLANDÓ IZGALOM ” KORSZAKA, A gyerek önállósodik, ki tud menni a házból, állandó külső veszély fenyegeti, és a szülők féltik. Ezért látjuk a gyerekeket állandóan a szülőkkel
„K ICSINYÍTETT FELNŐTT KOR ”
A ROMA GYEREKEK Szeretik és élvezik a zenét: az ősi kultúra, mozgás, tánc, zene hagyományainak meglétét jelenti, hiszen ez számukra sokszor kifejezőbb, mint a szóbeli kommunikáció. Nagy az érzelmi túlfűtöttség, nyitottság, szeretetigény. Erős a tradíciókhoz való ragaszkodás. Gyorsan tanulnak, de nem (minden esetben) sikeresen. Munkakultúrájuk, munkakészségük más, mint a nem roma gyermeké. Szenvedélyesek. Több antiszociális vonásuk van. Kialakult közösségbe nehezen illeszkednek
Az átlagosnál hamarabb tekintik felnőttnek a családban a gyerekeket, a szülők elvárják a nagyobb gyerekektől a segítséget a családi munkákban és a családfenntartásban (keresőtevékenységben). A korábbi felnőtté válás része a viszonylag korai érettség. A kamaszodó gyerekeket az átlagosnál gyakrabban jellemzi védekező, agresszív magatartás. A ROMA GYEREKEK
R OMA GYEREKEK Nyelvi hátrányokkal érkeznek az iskolába, ez hiányos magyar szókincset jelent. Körülményeiket hiányos tárgyi kultúra jellemzi. Hiányoznak a tanulás otthoni (lakás, berendezési tárgyak) és iskolai(tankönyvek, taneszközök) feltételei. Rossz élet körülmények (gondozatlanság, fertőzések, betegség stb.)
ROMA GYEREKEK Tanulási motiváltság hiánya (munkaerő-piaci esélyek) Iskola és szülők együttműködése (a szülők nem járnak be az iskolába, nem tartanak rendszeres kapcsolatot a pedagógusokkal) Konfliktushelyzet esetén a pedagógusokkal szemben a gyerekeik mellé állnak. A tanulók az átlagosnál nehezebben alkalmazkodnak az iskolai szabályokhoz és viselkedési formákhoz.
SZOCIALIZÁCIÓS ELTÉRÉSEK Időfogalom nincs kialakulva (mindent akkor csinál a gyermek amikor akar) Nincs elkülönülési szorongás (mindenhová magukkal viszik a gyermeket) Nincs dackorszak (minden kívánságát teljesítik) Nyelvtanulási stratégia : otthon először cigányul tanul, utána az óvodában magyarul; csak magyarul tanul, hiányos szókincs)
EGYÉB HÁTRÁNYOK: Szülés előtti, alatti, utáni ártalmak demokratikus családi nevelés (kevesebb követelménnyel) a családban elenyésző a könyvek száma, élénk, még élő babonás hiedelmek, hagyományokhoz való feltétlen igazodás, az iskolai és a családi nyelv és fogalomrendszer eltérő
N EM AZ ÍRÁS - OLVASÁSSAL KAPCSOLATOS ELEMEK : Gyakran összekeveri a jobb és bal oldalt? Idegen helyen könnyen eltéved? Összezavarodik, ha nyilvánosság előtt kell beszélnie? Nehézséget okoz a fejben számolás? Összekever dátumokat, időpontokat, és elfelejt elmenni találkozókra? Ha hosszabb, ismeretlen szavakat kell kimondani, megesik, hogy nehéznek találja a hangokat helyes sorrendbe rakni? A nyomtatványokat bonyolultnak és zavarosnak tartj Nehéz a szorzótáblát megtanulni?
H ÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK Á LTALÁNOS ISKOLA Statisztikai adatok: pl. a 2009/2010 tanévben hátrányos helyzetű tanulók száma az általános iskolai rendszerben fő volt. A hátrányos helyzetű tanulók oktatása az átlagosnál rosszabb tárgyi és személyi feltételek mellett történik.
H ÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a speciális tanterv szerint tanuló gyermekek 96%-a roma. Ma a hazai roma gyerekek egyötöde speciális ( értelmi fogyatékosoknak fenntartott oktatási forma) iskolába jár. Ma a fiatalság teljes korosztályának 70%-a érettségihez jut, míg a roma fiatalok körében 10%- ot sem éri el ez az arány.
F OGYATÉKOSNAK MINŐSÍTETT GYERMEKEK Az utóbbi évek felmérései szerint, míg az Európai Unióban a fogyatékosnak minősített gyermekek aránya 2,5-3% körül mozgott, addig ez az arány Magyarországon ennek a kétszer esét is elérte. (fogyatékra szánt normatíva) Oktatási Minisztérium: „ Utolsó padból” program ( Az egészségügyi tárca, a Gyermek-, Ifjúsági- és Sportminisztérium, a Belügyminisztérium, az Esélyegyenlőségi Kormányhivatal is részt vett. A program részeként módosították a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló minisztériumi rendeletet, amibe bekerült egy új, 5. sz. melléklet: “Adatlap a fejlődési szint megítéléséhez az iskolai felkészítés elősegítésére”.
F OGYATÉKOSNAK MINŐSÍTETT GYERMEKEK A rendeletmódosítás célja : a fogyatékossá minősítés szabályozása Az orvosi vizsgálat része : a hallás, a látás, a mozgás, a beszéd, az értelem és a személyiség vizsgálata, az értelmi fogyatékosság, az autizmus – gyermekpszichiátriai szakorvosi véleménnyel megerősített megállapítása. Fel kell ismernie az orvosnak a pszichés fejlődés zavara következtében a nevelési, tanulási folyamatban kialakuló tartós és súlyos akadályozottságot is. “Az utolsó padból” programnak része, hogy megkezdték az első és második osztályos, enyhe fokban értelmi fogyatékos gyermekek felülvizsgálatát is.
I NTEGRÁCIÓ – SZEGREGÁCIÓ ?
A FEJLESZTÉSI PROGRAM A tanulásban a változatosság mindenképpen alapszempont kell legyen. A fejlesztési program kialakításakor gyerekeknél főleg játékokra kell építeni, de nagy szerepet kell biztosítani a játékosságnak. A játék élvezetessé teszi a tanulást.
A SIKERES INTEGRÁCIÓ FELTÉTELEI Tanári attitűdök (szociális érzékenység, empátia, eltérések elfogadása, a különbségek kezelésének a képessége). A tanárok szakmai kompetenciája ( megfelelő segédanyagok és idő a sokféleség kezeléséhez). Támogató környezet iskolákon belül és kívül (igazgató, helyi irányítás, helyi közösségek, kormány, szakmai szervezetek részéről) Egyértelmű kormányzati politika (és ennek megfelelő finanszírozási rendszer
P ROGRAMOK A HÁTRÁNYOK ENYHÍTÉSÉRE A hátrányos helyzetű tanulók integrációs felkészítésének támogatása Nemzeti Fejlesztési Ügynökség különböző programjai Kistérségi programok, Integrációs programfejlesztés, Országos Oktatási integrációs Hálózat szolgáltatásainak fejlesztés Ösztöndíjak (hátrányos helyzetű diáknak és tanárnak)
K ÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET !!!