Az általános iskola kezdő szakasza

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Matematika kompetencia
Advertisements

Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Drajkó László Microsoft Magyarország
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
az öröklött és a tanult pszichikus feltételek közös neve
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Kompetencia alapú oktatás
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kompetencia -eredményesség
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az általános iskola kezdő szakasza Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő Óvoda és iskola közötti átmenet, kulcskompetenciák megalapozása

A kezdő szakasszal kapcsolatos kutatás területei Óvoda-iskola átmenet helyzetének A korai iskolai kudarcok okainak vizsgálata Nemcsak a tanulási képességek, hanem a tanulás iránti motiváció kialakulásában is meghatározó szerepe van. (Nemzetközi kompetenciaméréseken jó eredményt értek el: az oktatás tartalmi szabályozásában kiemelten jelenik meg a készség- és képességfejlesztés Hazai vizsgálatok: óvoda – játék, iskola – tanulás, új környezet, új felnőtt, új közösség, napirend, családi elvárások)

Mérési eredmények 2002/2003-ban a tanköteles 25 %-át nem iskolázták be Okok: 1. helyen szociális éretlenség (32%) 2. értelmi képességek gyengesége (24 % ) 3. testi fejlettség (12%) (Az óvoda tudja-e fejleszteni kellőképpen az eltérő sajátosságú kisgyermekeket?) Tény: Az iskolába kerülő gyermekek 15-30%-a az általános iskolai tanulámányok megkezdése nem zavartalan

Mit tehet az elsős tanító? Változtatni kell a módszeren! A mérések szerint az első osztályos gyermekek fejlettségében ötévnyi eltérés mutatható ki Az eltérő fejlettségi fokon álló gyermekeket azonos módszerrel, azonos elvárás elé állítjuk , következik az iskolai kudarc

Az iskola Kötelező feladatok sokasága Nem épül ki kellőképpen a motiváció Megterhelő a 45 perces tanítási óra Nem érzik a feladatvégzés kötelezőségét Nem tulajdonítanak jelentőséget a feladatvégzés sikerének A sikertelenség hamar kedvüket szegi Nem tudjuk kellőképpen motiválni őket

Törvényi segítségnyújtás Szabad iskolaválasztás (13.§) Rugalmas iskolakezdés (6.§ (2)ne a biológiai kora, hanem képesség fejlettsége) A szöveges minősítés (70. § (3) ) (Kérdőíves vizsgálat szerint a tanítók a kudarc okát a gyors tanulási tempóban látják. A törvény lehetőséget biztosít a gyermekek igényeihez való haladási ütemre.) Első feladat a képességek fejlettségi állapotának feltérképezése. Az iskolai munka tervezése e nélkül elképzelhetetlen. Mérés: Difer és egyéb mérőeszközök (frontális), megfigyelések.

Kudarc elkerülése minőségi oktatással Mérés Szakmai tudatosság Szervezeti keretek oldása (45 p) Segédanyagok A munka világának átalakulása megköveteli olyan képességek elsajátítását, mint tanulási képesség, együttműködés, kommunikáció Olyan kompetenciák megalapozása (írás, olvasás, számoláson kívül – kapcsolatépítés, csoportban való együttműködés, konfliktuskezelés…) Az Európa Tanács 2000 márciusában elfogadott lisszaboni határozata -2010-ig Európát a világ legversenyképesebb, tudás alapú gazdaságává kívánja fejleszteni – sajátos célokat fogalmazott meg az oktatás számára: ezek részét képezi az öt „alapképesség”, amely a tudás alapú gazdaságban nélkülözhetetlen –alapképességek elnevezést „kulcskompetenciákra” változtatták.

A kompetencia, kulcskompetenciák Kompetencia: képességek, ismeretek adottságok és attitűdök rendszere – tanulási képességek, az egész életen át tartó tanulás biztosítása Kulcskompetenciák: Anyanyelvi kommunikáció (idegen nyelvi) IKT (információs és kommunikációs technológia) Matematikai műveltség, természettudományi és technikai kompetenciák Tanulás tanulása Személyi és állampolgári kompetenciák Vállalkozói képességek, Kulturális tudatosság

Kompetencia alapú oktatás Szövegértési és szövegalkotási Matematikai-logikai, Idegen nyelvi Életpálya-építési Szociális-életviteli és környezeti ill. IKT

Előkészítő időszak Szokásrend – szőnyeg, reggeli beszélgetés, felszerelés, felkészülés a tanulásra, felelősi Rendszer, játék – közös, egyéni, csoport (felelősök) Figyelem nehezebben köthető le – információgazdagság – változatos módszerek, eszközök, érdekes feladatok (kreativitás)

Ismeret- és tudásátadást felváltja a cselekvéspedagógia A gyermek személyiségének ismerete A differenciálás alkalmazása A tanulás logikájának ismerete Gazdag módszertani kultúra – változatos módszerek alkalmazása A tanítás életszerűség

Személyes motívumok Önellátási motívum – biológiai, komfort-, mozgás-, élményszükséglet Önvédelmi motívumok – egészségvédő, csoport, osztály, szabadságvágy, önállósulási vágy Önszabályozási motívumok – önbizalom, önbecsülés, ambíció, életcélok Önfejlesztési motívumok – önismeret, önbizalom, önkontroll, önértékelés, önfejlődés vágya Személyes képességrendszer elemei – testvázlat, én-tudat, bizonytalanságtűrés, kudarctűrés, érdekérvényesítő képesség

Kognitív képességrendszer elemei Anyanyelvi beszéd és beszédértés Szöveg- és ábraolvasás Ábrázolás – mintamásolás, mintamegfigyelés Tudás felhasználása új helyzetben – rendszerező - , logikai - , kombinatív -, képesség Tudásszerző képesség – információszerzés, befogadás képessége, problémamegoldó, döntésképesség, kreativitás Tanulási képesség, együttélési motívumok, érzelmi és verbális kommunikáció, véleményalkotás, véleménynyilvánítás Együttélési képesség – segítőkészség, felelősségvállalás, szabálykövetés, szabályalkotás, csoportkezelő képesség Érdekérvényesítő képesség – versengési, vezetési képesség

Tudatos munka Gyermekek ismerete – játék, beszélgetés, tevékenység, feladatvégzés, terem, berendezés (30 perc, szőnyeg, átrendezhető terem) (Érzelmek kimutatása, érzelmek közvetítése. Ha nem tanulják meg átadni érzéseiket, elveszíthetik motivációjukat, belső ösztönző erejüket. Szükség van arra, hogy elmondhassák örömüket, aggodalmaikat, félelmeiket. Meg kell közben tanulniuk az önfegyelmet, mások érzéseivel és viselkedésével szemben türelmesnek, megértőnek lenniük.) Drámajáték személyiségfejlesztő hatása mással nem helyettesíthető. Kooperatív, együttműködő tanulás – együttműködő tanulás, együttműködési hajlandóság (sorversennyel megalapozni) személyes cél, szociális kapcsolat, együttműködés, pozitív értékek * Csoportmunka – lehetőség a spontaneitásra, személyes képesség, kreativitás, párbeszéd – állandó tevékenységet biztosít, a kommunikációra ad lehetőséget, szabálytartás, személyes tevékenység, játék, közös probléma Célok meghatározása - Mit, mivel ? (Feladatok világos megfogalmazása.) Feladatok tervezése – eszközök, módszerek, tanulásszervezési formák