SZERVEZETI MAGATARTÁS V.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Csoport munka.
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A vállalat szervezete.
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Szervezeti kultúrák „A kultúra embercsoportok viselkedési formáit meghatározó közös értékrendszer és gondolkodásmód… A szervezet mint közösség egyedi arculata.
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Szervezeti formák 1. rész
Egyéni döntések a szervezetben
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Csoport, szervezet, hálózatok
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
A szervezeti felépítés definíciója
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Kommunikáció a szervezetben
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A deviancia értelmezési kerete
VII. Szervezeti kultúra
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
A vezetésről.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Hatalom és szervezeti politika
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Kultúra és kommunikáció
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

SZERVEZETI MAGATARTÁS V. Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományi Intézet Személyes Vezetés Tanszék SZERVEZETI MAGATARTÁS V. Salgó-Nemes Károly

Vezetés, szervezet, hatalom, kultúra Szerepdinamika, teljesítmény Autoritás, Hatalom és Kultúra Szervezeti modellek Vezetés a szervezetekben

Szerepdinamika Meghatározó tényezők Kohézió képesség Következmények Kis létszám Gyakori interakció Világos célok Siker Magas Célmegvalósítás Személyes elégedettség Csoportfennmaradás Nagy létszám Fizikai szétszórtság Bizonytalan célok Sikertelenség Alacsony A célok eredménytelen meg- valósítása Személyes elégedetlenség Csoportmegszűnés

Teljesítménynormák és kohézióképesség Alacsony kohézióképesség Magas kohézióképesség Magas teljesítménynormák Közepes teljesítmény Magas teljesítmény Alacsony teljesítménynormák Alacsony teljesítmény Alacsony teljesítmény

Autoritás A szervezeten belüli hierarchikus tekintély viszonyokat nevezzük autoritásnak. Az autoritás határozza meg, hogy ki és kinek adhat utasításokat, illetve ki kinek tartozik engedelmességgel.

Hatalom A hatalom személyek közötti befolyás, dominancia. Annak elérése, hogy mások olyat tegyenek, amit egyébként nem tennének. A hatalom személyek, vagy szervezeti egységek képessége arra, hogy más szervezeti szereplőket befolyásoljanak, saját céljaik megvalósítására. A hatalom potenciális lehetőség mások magatartásának befolyásolására, az események megváltoztatására, az ellenállás legyőzésére. Hatalmad lehet akkor is ha nem élsz vele!

Kultúra és magatartás Kultúra: Fogalma Típusai Funkciói Hatalom és kultúraviszonya

A szervezeti (vállalati) kultúra fogalma Deal-Kennedy szerint azokat a szervezeten belül általánosan elfogadott magatartásmintákat jelenti, amelyeket az alkalmazottak minden új generációja elfogad Schein szerint a szervezet tagjai által elfogadott, közösen értelmezett értékek, előfeltevések, meggyőződések, hiedelmek rendszere

A szervezeti (vállalati) kultúra Értékek Történelem Jövőkép Meghatározó tényezők Közös tapasztalatok Közös történetek Közös hiedelmek Közös normák Közös akciók Alkotóelemek Szervezeti hatékonyság Cselekvési irányelvek Következmények

Kultúra típusai Hatalom kultúra: erőforrásokat birtokló erőskezű vezetővel, erős teljesítmény kényszer. Szerep kultúra: funkciók, feladatok, szerepek, racionális megosztása, formális szabályozása, hatalom alapja a pozíció. Feladat kultúra: projektek rendszerében él, a hatalom koncentrációja kicsi, mert a szaktudásból fakad Személy kultúra: markáns, karizmatikus személyiség áll a középpontban. Átmeneti állapot, kimenet: feladat v. szerep kultúra Kliens orientált kultúra: magas szintű hivatástudat jellemzi Kapcsolati kultúra: hierarchikus, piaci, hálózati: alrendszerek Kettős kultúra: domináns- és szubkultúra

Kultúra Funkciói Rutinizációs f. hat a: a szervezeti gondolkodásra, a norma, a tevékenységek, a helyzetek begyakorlására és egységesítésére Szimbolikus f. hat a: státusz, a rang, az erő, a tekintély, a befolyás és a hatalom tudatosítására és sugárzására. Előfordul, hogy hamis, vagy disszonáns. Értékelési f. hat a: emberi- és teljesítmény értékelés az értékazonosítás területén, illetve az emberek egységes teljesítmény szemléletének kialakításában. Azonosulási f. hat a: szervezeti küldetés, termékek, eljárások és a vezetőkkel való együttműködés közösség vállalás mentén

Hatalom és kultúra viszonya: A hatalom kialakítja a szervezeti kultúra tanítási folyamatát, melyben magához igazítja a szervezeti értékrendszert, normarendszert, átértelmezi a hagyomány és szimbólum rendszert, befolyásolja az emberek identitását. 1. Ösztönzi az emberek beállítódásának megváltozását a másképp gondolkodást, viselkedést, értékelést. 2. Szankcionálja, a vele ellentétes megoldási javaslatokat és utakat, a legitimációját kétségessé tevő lépéseket, gondolatokat hangoztatott értékeket. 3. Módosítja: tudatosan megtervezi és átalakítja a szervezeti kultúrát.

Szervezeti modellek: Mechanisztikus Organikus A feladatok nagymértékben szakosodtak A feladatok végrehajtása szigorúan meghatározott A speciális szerepeket (jogokat, kötelezettségeket és szakmai eljárásokat) minden alkalmazott számára előírják. Az irányítás, a kommunikáció és a hatáskör hierarchikus A főnök és a beosztott közötti kommunikáció elsősorban vertikális A kommunikáció elsősorban a felettesek rendelkezései és a döntései alapján történik: tájékoztatás a döntések végrehajtásáról a beosztottak feladata Organikus A feladatok önállóbbak Az interakciók révén a feladatokat folyamatosan újra meghatározzák és a változó körülményekhez igazítják Az általános érvényű szerepeket elfogadják Az irányítás, a hatáskör és a kommunikáció felépítése hálózatszerű A kommunikáció – az információ iránti igénytől függően- vertikális és/vagy horizontális A kommunikáció elsősorban az egyes vezetési szintek közötti tájékoztatás és tanácsadás formájában megy végbe

Vezetés a szervezetekben Leadership v. Menedzsment Kotter J. Kontingencia egközelítések: LPC modell Fiedler Út-cél modell Participatív modell

Vége Köszönöm a megtisztelő figyelmet!