A portfólió Szakmai nap 2013. október 17.
A minősítés lépései Magasabb fokozatba lépés E-portfólió védése, a pedagógus értékelése Felkészülés az e-portfólióvédésre Óra/foglalkozás megtartása Jelentkezés, E-portfólió feltöltése Felkészülés
A fogalom portfólió „levélhordó tárca” művé-szet terme-lés divat portfólió „levélhordó tárca” OKTATÁS pénzügy levéltár Dokumentumok adott területen meglévő tudásról, kompetenciáról, eszközökről.
A portfólió Dokumentumgyűjtemény, amely alapján végigkísérhető a pedagógus szakmai útja, tevékenysége, fejlődése, nehézsége, sikerei egyrészt a tények, másrészt magának a pedagógusnak a reflexiói, értelmezése alapján. (326/2013. (VIII. 30.) 8. §
A pedagógiai e-portfólió definíciója, típusai A pedagógiai e-portfólió a pedagógus munkáját bemutató dokumentumgyűjtemény Hosszabb időszak teljes dokumentációját tartalmazza,átfogó képet ad készítőjének fejlődéséről, erőfeszítéseiről Dokumentumválogatás, amely a pedagógus kompetenciáinak megfelelő szintű fejlettségét hivatott bizonyítani Munkaportfólió Értékelési portfólió
Az e-portfólió értékelési célú használatának előnyei Komplex, átfogó képet ad a pedagógus munkájáról, kompetenciáiról. Reflexiók révén lehetőséget ad a pedagógus számára a benyújtott dokumentumok interpretálására, pedagógiai nézetrendszerének megvilágítására. Szakmai önarckép, elkészítése ezért motiváló, a tulajdonosság érzésével tölti el készítőjét.
Portfólió tartalma Szakmai önéletrajz Nevelő-oktató munka dokumentumai (10 tanóra terve+reflexió) A pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása, annak dokumentumai Alkotói művészeti tevékenység dokumentumai Intézmény környezetének rövid bemutatása Szakmai életút értékelése (önértékelés)
Portfólió tartalma Alapdokumentumok – kötelező dokumentumok Szabadon választott szakmai dokumentumok Miért? Az e-portfólió új fogalom a pedagógusok többsége számára. Az e-portfólió készítése nyitott feladat.
Portfólió tartalma: 1. szakmai önéletrajz tanulmányok munkahelyek, mh. körülmények szakmai tevékenységek (munkakörök, feladatok) szakmai közélet egyéb közéleti tevékenység publikációk, saját fejlesztések
Portfólió tartalma: 2/a. Alapdokumentumok Csoportprofil Tematikus terv Óraterv Óraterv Óraterv Óraterv Óraterv Óraterv Óraterv Óraterv Óraterv Óraterv + A megvalósítás dokumentumai és reflexiók + A gyermekek tevékenységének értékelése és reflexiók
Portfólió tartalma: 2/b. Alapdokumentumok Különleges bánásmódot igénylő gyermekekkel való foglalkozás Hospitálási napló + reflexió Esetleírás IKT alkalmazása
Alapdokumentumok-csoportprofil Gyerekek élekor szerinti összetétele Kulturális, társadalmi különbségek Kiemelt figyelmet igénylő gyerekek Testi, szociális, érzelmi-erkölcsi, értelmi képességek szintjének osztály/csoportszintű jellemzői + miből, mikor nyertük az információkat (megfigyelések, MSSST, szociometria, DIFER, egyéb, a fejlődés nyomon követését szolgáló eszközök)
Alapdokumentumok- tematikus terv Tematikus terv: egy-egy nagyobb tanegység részletesebb, tanórákra/foglalkozásokra lebontott kidolgozása. Szabadon választható időegység Lényeg: Legyen belőle lebontható 10 tanóra/tevékenységterv Fő tartalmi elemek: didaktikai célok, nevelési feladatok, tananyag/műveltségtartalom, kompetenciafejlesztés, tanulói/gyermeki tevékenységek, eszközök, módszerek, a megvalósítás részfeladatai
Alapdokumentumok-óra/tevékenységterv Óra/tevékenységterv: részletes forgatókönyv Fő tartalmi elemek: Célkitűzés A tevékenység feladatai Előzmények Módszerek Munkaformák Gyermeki/tanulói tevékenységek – differenciálás! Szemléltetés Eszközök Értékelés Stb. Részletek: Zsóka, Gyöngyi előadásaiban
Alapdokumentumok- a megvalósítás dokumentumai Pedagógus produktumai: Feladatlapok Saját készítésű segédanyagok Gyakorló feladatok Gyakorlat – játék - tevékenység leírás PowerPoint bemutató Szemléltető anyagok fotói Naplóbejegyzések Gyermeki/tanulói produktumok: Feladatmegoldások Házi feladatok Témazáró Röpdolgozat Csoportmunka megjeleníthető eredményei Rajzok,alkotások Fotók Videofelvétel, képek az óráról/foglalkozásról + Reflexió
Alapdokumentumok - a tanulói/gyermeki tevékenyég/fejlődés értékelése Az értékelés módszereinek, eszközeinek bemutatása Értékelésből nyert adatok összegzése Értékelés adatainak elemzése Reflexió Óvodában elsődleges értékelési módszer: a megfigyelés Pl. Hány gyermek hányszor vett részt a tevékenységekben? Milyen képességeik fejlődtek a tevékenységek gyakorlásai hatására? Ezt mi bizonyítja? Milyen műveltség tartalommal lettek gazdagabbak? Mit „tanultak” ? Ezt mi bizonyítja? Milyen nevelési feladatokat oldott meg a pedagógus a tevékenységek során? Hogyan hatottak a tevékenységek a közösség fejlődésére? Milyen egyéni fejlődések (tehetségek) történtek a tevékenységek hatására? Stb.
További kötelező dokumentum: A kiemelt figyelmet igénylő gyermekekkel történő foglalkozás Szakköri tevékenység (szakköri program) Tehetséggondozás (műhelyterv, egyéni fejlesztési terv) SNI/BTM gyermek egyéni fejlesztési terve Felzárkóztatás (egyéni fejlesztési terv) Korrepetálás (egyéni fejlesztési terv) Versenyre felkészítés (egyéni fejlesztési terv) Stb.
További kötelező dokumentum: IKT alkalmazása …a szaktárgy tanításában, a tanulás támogatásában számítógéphez kapcsolható audio-vizuális és/vagy multimédia eszközök (projektor, hangosítás, VHS, DVD, kamera, digitális fényképezőgép, stb.) aktív tábla, szavazógépek alkalmazása Internet, elektronikus kommunikáció igénybevétele (SDT, internetes feladatbankok…) http://ikt.ofi.hu/ikt/wp-content/uploads/ikt-mozaik.pdf
További kötelező dokumentum: Hospitálási napló Órát/foglalkozást látogató pedagógus: mikor, hol, kit, milyen céllal + a látott foglalkozás tanulságai, tapasztalatai + hogyan hasznosítja saját munkájában a látottakat (reflexió) Bemutató órát/foglalkozást tartó pedagógus: mikor, hol, kiknek, milyen céllal + vélemények, visszajelzések+ hogyan hasznosítja saját munkájában a véleményeket (reflexió)
További kötelező dokumentum: Esetleírás Pedagógiai probléma megoldásának, bemutatásának dokumentálása. Pl. agresszió kezelése, kirekesztett gyermek közösségbe illesztése, alulteljesítő tehetség teljesítményének optimalizálása stb… Az esetleírás követelményei: külön szakmai nap
A portfólió tartalma: 3. A pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása - példák További nevelő-oktató munkához kapcsolódó dokumentumok Projektterv és megvalósításának dokumentumai, reflexiók Osztályfőnöki munka bemutatása, reflexiók Hagyományőrző közösségi programok, reflexiók A szaktárgy tanításához kapcsolódó, a pedagógus által fontosnak tartott források felsorolása, értékeléssel, ajánlással Segítségre, támogatásra szoruló gyerekek, családok érdekében tett lépések Napközi, tanulószoba, szakkör dokumentumai Segítségre, támogatásra szoruló tanítványok, családok érdekében tett lépések
A portfólió tartalma: 3. A pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása - példák További nevelő-oktató munkához kapcsolódó dokumentumok Osztályfőnöki/óvodapedagógusi nevelési tervek Közösségfejlesztési tervek További tanmenetek Neveltségi mérések, szociometria dokumentumai (kérdőívek, elemzések, értékelések, beavatkozások) Együttműködés a tanulásban (módszerek), óratervek, megvalósulások (video) Közösségi dokumentumok: osztályszabályzat, fényképek osztályteremről 1-1 tanuló/gyermek megismerésének dokumentumai (saját fejlesztésű feltáró eszközök, beszélgetés-leírás, környezettanulmány, családlátogatás dok., személyiségtérkép)
A portfólió tartalma: 3. A pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása - példák További nevelő-oktató munkához kapcsolódó dokumentumok Saját készítésű mérőeszköz/verseny feladatlapok + javítókulcs saját fejlesztésű videófelvételek, IKT-eszközök Munkaközösségi szakmai programok Módszertani anyagok/ módszergyűjtemények Tanulásmódszertan az adott szaktárgyban, szakterületen, saját módszergyűjtemény Mentorálás bemutatása - tanulópárok, kooperativitás 1-1 tanulócsoportban használt értékelési rendszer leírása (indoklások, reflexiók) Szakmai megbeszélések forgató-, jegyzőkönyvei Pedagógusi eseménynaptár
A portfólió tartalma: 3. A pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása - példák További nevelő-oktató munkához kapcsolódó dokumentumok Tantárgy mérési rendszere Gyakorló feladatsorok, összefoglaló feladatsorok, témazárók Egyéni fejlesztéssel kapcsolatos dokumentáció (HH, tehetség) Egyéni tanítási, nevelési módszerek, szemléltető eszközök Tanórán kívüli programok, osztálykirándulások, tábori programok, együttműködés könyvtárakkal, múzeumokkal, művelődési házakkal… Családlátogatások dokumentumai
A portfólió tartalma: 3. A pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása - példák PR-dokumentumok projektek disszeminációi térségi szakmai együttműködések szakmai belső továbbképzések vezetése továbbképzéseken való részvétel igazolása szakmai publikációk, kutatási beszámolók, szakmai előadások anyaga önképzés dokumentálása konferenciákon való részvétel szakirodalom figyelése pályázatokon való részvétel tanulmányutak szakmai erősségek, hiányosságok feltérképezése, saját fejlesztési terv és megvalósítása, értékelése
A portfólió tartalma: 4. Alkotói-művészeti tevékenység dokumentumai
A portfólió tartalma: 5. Intézmény környezetének rövid bemutatása Társadalmi környezet Szociokulturális jellemzők Családok, gyerekek Lehetőségek
A portfólió tartalma: 6. Szakmai életút értékelése (önértékelés) pedagógushivatásról vallott nézetek fejlődést segítő, gátló tényezők honnan indultunk, hol tartunk? jövőbeli tervek
Reflexió „A tanári gondolkodás és gyakorlat tudatos elemző formája, olyan kognitív stratégia, mely biztosítja az oktató-nevelő tevékenység folyamatos értelmezését, önellenőrzését és azon alapuló fejlesztését.” Pedagógiai Lexikon Tanulók, tanulócsoportokban történtek Saját személyem,nézeteim, tevékenységem
Egyéni reflexiók várható értékelési szempontjai Problémaérzékenység Lényeglátás Elvekre, elméletekre támaszkodó elemzés, értékelés Tudatosság, önkritikusság Fejlődést segítő további feladatok megfogalmazása Szakszerű nyelvezet
Értékelési szempontok, indikátorok Világosság pontos cél, ennek megfelelő tartalom Gondolati mélység magas szintű szakmai tudás és alkalmazása, szaknyelv Egység koherencia, logikus felépítés Változatosság módszerek, eszközök, dokumentumtípusok széles skálája Forma formai követelményeknek megfelelő Hitelesség, megbízhatóság az, ami… Szakmai fejlődés bizonyítása folyamatok megjelenítése, fejlesztési terv
Felkészülés az e-portfólióvédésre A minősítőbizottságtól előzetesen megkapott kérdések áttekintése Válaszok megfogalmazása A feltöltött e-portfólió átnézése A pedagógiai munkásságról szóló 15 perces digitális bemutató elkészítése
A védés menete Szakmai beszélgetés a minősítő-bizottság tagjaival A pedagógiai munkásságról szóló 15 perces digitális bemutató Reflektálás az e-portfólió dokumentumai alapján kapott kérdésekre Szakmai beszélgetés a minősítő-bizottság tagjaival A védés tapasztalatai alapján a kompetenciaterületek előzetes értékelésén a minősítőbizottság változtathat
Felkészülés 1. Jogszabályi háttér ismerete A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (64- 65.§, 95.§, 97.§) 326/2013. (VIII. 30) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásról (1-15.§, 35-37.§, 2.sz. melléklet) A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet A tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet Az óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet
Felkészülés 2. Indikátorok, értékelési kritériumok megismerése (Kotschy Beáta: A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési folyamatában) Vezető véleményének kikérése OH tájékoztatójának tanulmányozása: sablonok, minták Intézményi dokumentumok áttekintése Dokumentumok készítésének, gyűjtésének megkezdése „Kritikus barát”(kolléga, mentor, szaktanácsadó) keresése
Útmutató a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez című segédanyag OH Nemzetközi kitekintés A minősítési rendszer felépítése Az életpálya szakaszai Kompetenciák, indikátorok Minősítővizsga/minősítési eljárás Eljárásrend A minősítés lépései Az e-portfólió felépítése Az e-portfólió feltöltési segédlete Az óra-/foglalkozáslátogatás menete Dokumentumminták, sablonok Fogalomtár
Források Tóth Mária: Pedagógus életpályamodell – minősítés lépésről lépésre http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/tanevnyito_konferencia2013/Toth_Maria.pptx Bódi Judit: Tanári portfólió http://www.mpigyor.hu/tartalomuj/aktualis/2013/tanari_portfolio_bodi_judit_2013.pptx Kimmel Magdolna: A portfólió http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/tanevnyito_konferencia2013/Kimmel_Magdolna.p.. Hollósi Hajnalka Zsuzsanna –Szabó Antal: Tanári portfólió http://www.nyf.hu/pkk/sites/www.nyf.hu.pkk/files/tanarkepzo_anyagok/tanari_mesterkepzes/osszef_s... Kotschy Beáta: A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési folyamatában http://www.oktatas.hu/pub_bin/unios_projektek/tamop_315_pedkepzes_fejl/3_1_5_1_hirlevel_Kotschy_...
Köszönöm a figyelmet. Herczeg Katalin herczeg.kati@xpszk.hu