Közfoglalkoztatás kettős szerepben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Advertisements

1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
A Kormány intézkedései és tervei
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Munkaerő-közvetítés recesszió idején Munkaerő-piaci ismeretek EURES hazai tréning 2009 Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH.
A rendszeres szociális ellátás hatása a gazdasági aktivitásra és a segélyezett romák életmódjára Kiss Eszter OTDK 2011.
Munkanélküliség.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
A rejtett foglalkoztatás kiterjedtsége és tényezői Magyarországon Tóth István János „A magyar munkaerőpiac jövője” Magyar Tudományos Akadémia – Kisterem.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
Roma inclusion and impact evaluation …. Adamecz et al. Szirák, november 16.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Háztartási költségvetési és életkörülmény adatfelvétel
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Közfoglalkoztatás ’2011 Szolnok, október 26. Dr. Czomba Sándor Foglalkoztatáspolitikáért felelős Államtitkár.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülést az idős embereknek! Adósságtörlesztés és méltányosság a nyugdíjemelésben 2002.
1 A rendelkezésre álló mindenkori források hatékonyabb, szükségletalapú elosztási rendszere SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK JÖVŐKÉPE június 21. Czibere.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
Társadalom- és foglalkoztatáspolitikai stratégiák hatása és hatékonysága Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Budapest, november 12.
HOGYAN KÉSZÜLNEK A MAGYAROK NYUGDÍJAS ÉVEIKRE?. A magyarok fele nem, vagy alig törődik a nyugdíjjal.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
1 TÁJÉKOZTATÓ A START, A START PLUSZ ÉS A START EXTRA KÁRTYA SZABÁLYAINAK VÁLTOZÁSÁRÓL ÉS EGY ÚJ JÁRULÉKKEDVEZMÉNY BEVEZETÉSÉRŐL  A START PLUSZ, illetve.
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Közfoglalkoztatás Magyarországon
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
„ Út a munkaerőpiacra” GINOP / projekt Jász-Nagykun-Szolnok megyei megvalósítása.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
A társadalmi integráció gazdasági lehetőségei a munkapiac peremén Molnár György MTA KRTK KTI Ferge Zsuzsa köszöntése.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
Együttműködésen alapuló gazdaság és társadalomfejlesztés Herpainé Márkus Ágnes Társadalmi Összetartozásért Alapítvány SOPRO hálózat.
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
Társadalmi tudatformálás
And what else?... Leszakadó gyerekek.
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
„Út a munkához” program tapasztalatai
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
„Út a munkához”program
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Közfoglalkoztatás kettős szerepben Cseres-Gergely Zsombor - Molnár György MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet Közmunka, külföldi munkavállalás és a magyar munkaerőpiac MTA Emberi Erőforrások Gazdaságtana Tudományos Bizottság szakmai konferenciája, Szirák, 2014. november 28-29.

Miről lesz szó? Költségvetési Tanács számára készült kutatás a munkapiac peremén lévőkről Életkörülmények (Bakó Tamással és Szabó Tiborral): 2011-es HKF alapján Közfoglalkoztatás terjedelme: az NMH teljes körű elemi adatbázisa (FOKA) alapján, 2011-2013 EU-s programok előzetes vizsgálata (Kálmán Judit) A Magyar Szegénységellenes hálózat jelentése a közfoglalkoztatottak hátteréről, helyzetéről és lehetőségeiről Nem reprezentatív adatfelvétel + interjúk, 2013 nyár, a Közmunkás Mozgalom a Jövőért aktivistáinak részvételével (az interjúkat Farkas Zsombor dolgozta fel) Regionálisan torz, de sok szempontból egybecseng az 1. pont számaival

A peremháztartások életkörülményei 1 HKF-ből a közfoglalkoztatottak nem azonosíthatóak. A munkapiac peremén lévő aktív korúak: Akiknek van állásuk, de bizonytalan és rosszul fizetett Akik alapvetően formális vagy informális alkalmi- és idénymunkákból élnek Valamilyen ellátásban részesülő munkanélküliek Közfoglalkoztatottak Ellátás nélküli munkanélküliek, munkát nem találó pályakezdők, gyermekgondozás után munkát nem találók 3,5-4 millió azoknak a száma, akiknek a háztartásában van a munkapiac peremén lévő. Munkapiac peremén lévő háztartások: ahol csak a munkapiac peremén lévő aktív tag van. Közel 1,5 millió ember. Mintegy 1 millió fő él olyan háztartásban, amelynek nincs jellemzően (az év nagyobb részében) foglalkoztatott tagja.

A peremháztartások életkörülményei 2 Háztartások 60%-a súlyosan deprivált (többi háztartás 19%-a) 35-40 % nem tudja rendesen fűteni a lakását 70 % nem jut legalább kétnaponta húshoz, vagy annak megfelelő főételhez Több mint negyedük nem tudja kiváltani saját vagy gyerekeik gyógyszerét Egyáltalán nincsenek tartalékaik, Mintegy felüknek jelentősek a lakhatással kapcsolatos tartozásai Fogyasztásuk terjedelme és szerkezete nem teszi lehetővé munkavégző képességük újratermelését, a gyermekek megfelelő körülmények közötti felnevelését. Jövedelem-újraelosztás Magas arányú, de elsősorban a nyugdíjak és gyermekgondozással kapcsolatos jövedelmek, kedvezmények miatt. Célzottsága nagyon gyenge. A felső 3 decilisbe tartozóknak jutó társadalmi transzferek összege nagyobb, mint az alsó 3 decilisbe tartozóké. A szegényeket célzó juttatások (beleértve a munkanélküli ellátásokat) aránya alacsony. Az ezzel ellentétes közvélekedés csupán mítosz.

Szabályozás-változások 2011-től A beavatkozások kiinduló feltevése: alapvetően munkakínálati oldali beavatkozásra van szükség (az Út a munkához program logikájának folytatása). A munkanélküliséghez kapcsolódó támogatások csökkentésével, a feltételek szigorításával munkára lehet késztetni, a minimálbérnél kisebb jövedelmet biztosító közfoglalkoz-tatással pedig munkára lehet nevelni a munka nélkül lévőket. 1. A munkanélküliséghez kapcsolódó pénzbeli ellátások Az álláskeresési járadék, az álláskeresési segély, a rendszeres szociális segély és a (többször változó nevű) foglalkoztatás helyettesítő támogatás jogosultsági feltételei szigorodnak, a folyósítási időtartamok és összegek csökkennek. 2. Közfoglalkoztatás Álláskeresők nyilvántartásából a közfoglalkoztatás idejére kikerülnek Minimálbér alatti közfoglalkoztatási bér, a korábbi nettó érték 78 százaléka. A felajánlott munkalehetőséget iskolai végzettségtől függetlenül el kell fogadni Fizetés nélküli szabadság feltételeinek korlátozása – 1-2 napos alkalmi munkát nem lehet elvállalni

A nyilvántartott álláskeresők átlagos létszáma ellátási formák szerint A változások hatása A nyilvántartott álláskeresők átlagos létszáma ellátási formák szerint ezer fő 2010 2011 2012 2013 Álláskeresési járadékban részesülők 126 111 62 48 Álláskeresési segélyben részesülők 49 9 13 Szociális ellátásban részesülők * 168 182 200 184 Ellátás nélküli álláskeresők 227 241 288 282 Nyilvántartott álláskeresők összesen 583 559 528 * Rendszeres szociális segély és foglalkoztatást helyettesítő támogatás együtt

Közfoglalkoztatási kiadások A közfoglalkoztatásra fordított kiadások (2009-2012 tény, 2013-2014 előirányzat) 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Kiadás, milliárd Ft 59 101 66 132 154 231 Az előző évi százalékában - 170 65 200 116 150 Aktív támogatások közfog nélkül, md Ft 44 31 27 33 32 EU-s elő és társfinanszírozás, md Ft 41 34 53 62 71 Közfoglalkoztatás/(aktív+EU) 1,2 1,0 1,7 1,6 2,2 2014 eredeti előirányzat 183 milliárd Ft volt, emelés év közben 2015-ös javaslat 270 milliárd

Közfoglalkoztatás terjedelme – mérés Háromféle megközelítés Közfoglalkoztatási epizódok száma az adott időszakban kezdődő, zajló, végződő epizódok szerint Érintettek száma adott időszakban Átlagos állományi létszám NMH az érintettek száma alapján közöl adatokat. Mi állítottunk elő először a 2011-2013 közötti időszakra egységes szerkezetű és teljes körű állományi létszám adatot. A munkapiac peremén MTA KRTK KTI – molnar.gyorgy@krtk.mta.hu

Közfoglalkoztatottak száma A közfoglalkoztatás néhány alapadata az adott évben zajló epizódok szerint 2011 2012 2013 Epizódok száma, ezer db 272 287 451 Érintettek száma, ezer fő 236 234 315 Epizód/érintett 1,15 1,23 1,43 Egy főre jutó átlagos időtartam, hónap 3,8 5,8 5,1 Átlagos állományi létszám, ezer fő 75 113 133 Teljes munkaidejű egyenértékes létszám, ezer fő 54 108 128 Teljes munkaidejű alkalmazás átlagos havi költsége, ezer Ft 102 100 Érintettek száma a 3 év alatt 450 ezer 42% egyszer, 23% kétszer, 18% háromszor, 11% 4-szer

Közfoglalkoztatottak száma, havi Közfoglalkoztatottak havi átlagos állományi létszáma, 2011. január - 2014. május

Változások a munkaidő hosszában A közfoglalkoztatottak állományi létszámának a munkaidő hossza szerinti megoszlása, 2011-2013 havi adatok MTA KRTK KTI – molnar@econ.core.hu

Iskolai végzettség szerinti megoszlás Az állományi létszám iskolai végzettség szerint megoszlása MTA KRTK KTI – molnar@econ.core.hu

Az epizód befejezésének módja A közfoglalkoztatási epizód befejezésének módja szerinti létszámadatok, az epizód kezdetének hónapja szerint MTA KRTK KTI – molnar@econ.core.hu

Kilépési irányok – nyers adatok Kilépési irányok a közfoglalkoztatásból, százalék 2011 4. né. - 2012 3. né 2012 4. né. - 2013 3. né. Nyílt munkapiac 18 13 Közfoglalkoztatás 51 Nem foglalkoztatott 64 36 Összesen 100

EU-s programok GINOP és EFOP tervezett intézkedéseiből a munkapiac peremén lévők foglalkoztatási esélyeihez kapcsolódók áttekintése. A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságát javítani célzó programok az EFOP-ban elkülönítve jelennek meg. A szerkezet és a tartalom is arra utal, hogy valójában lemondanak az EFOP hatálya alá tartozók nyíltpiaci foglalkoztatásáról. Az anyagi depriváltság egy szintje alatt az életkörülmények javítása nélkül nincs esély a foglalkoztathatóság javítására. Veszély: a munkapiaci szegmentáltság következtében úgy költünk el milliárdokat a foglalkoztathatóság javítására, hogy annak nem lesz tényleges foglalkoztatás növelő hatása. A munkapiac peremén MTA KRTK KTI – molnar.gyorgy@krtk.mta.hu

Milyen történet áll ebből össze? Munkanélküliséghez kapcsolódó ellátások és közfoglalkoztatás radikális csökkentése.  Az érintett népesség megélhetése súlyos veszélybe kerül. A struktúra fenntartása mellett a helyzeten javítani csak a közfoglalkoztatás erőteljes bővítésével lehetett. A nyílt munkapiacra kilépést támogató hathatós lépések eddig elmaradtak, munkaügyi szervezet leépül. A közfoglalkoztatásra kettős szerep hárul: a nyíltpiaci foglalkoztatás bővítése és a szociális ellátás biztosítása. Ezek ellentétes logikájú szempontok. Következmények: Foglalkoztatást helyettesítő támogatásból nem lehet megélni, a tartós nélkülözés rontja az elhelyezkedési esélyeket. Ösztönzés kilépés helyett újabb közfoglalkoztatás elnyerésére  csapdahelyzet. Közfoglalkoztatás rontja a nyíltpiaci elhelyezkedés esélyeit.

Következmények, folytatás Rohamosan növekvő költségek. Hatékonyabb aktív munkapiaci eszközök és komplex megoldások háttérbe szorulása. Végletesen kettéváló munkapiac, családtagokkal együtt mintegy egymillió ember kizáródásának reális a veszélye. Jelentős növekedési veszteség: a duális munkapiac rögzülése elsősorban a növekedési időszakok hosszát és így a hosszú távú növekedést befolyásolja negatívan. A munkapiac peremén MTA KRTK KTI – molnar.gyorgy@krtk.mta.hu

A csapda működése közelről nézve 1. Életkörülmények – szinte pontosan megfelel a HKF-ben mérteknek A döntő többség a létminimum alatt él, a gyerekesek lényegében mindannyian. Nagyon magas a súlyosan depriváltak aránya Azoknak a helyzete a legrosszabb, ahol nincs rendszeres foglalkoztatott. A nagy többség nem tud legalább kétnaponta húst enni, mintegy a fele rendesen fűteni. Üdülni a gyerekek sem tudnak, váratlan kiadást nem tudnak fedezni. Rezsitartozások magas aránya. Mobiltelefon szinte mindenkinek van (munkavállalás alapfeltétele) Gyerekesek esetébe számítógép, internet kb. a felénél Magas azok aránya, akik nem tudják kiváltani a szükséges gyógyszereket. Gyerekeknek sem. Az egészségromlás közvetlenül kimutatható: szubjektív egészségi állapot

A csapda működése közelről nézve 2. Munkapiaci tapasztalatok A többség áldozatot is vállalna a rendszeres munkáért (lakóhelytől távol, költözés, munkásszálló) A nem bejelentett alkalmi munka szerepe nagyobb, mint a bejelentetté; a nem bejelentett alkalmi munka legnagyobb kockázata nem a lebukás, hanem a kiszolgáltatottság Sokan napi 10-12 órát dolgoznak A többségnek még sosem kínáltak átképzési lehetőséget Nincs jelentős különbség romák és nem romák között Nem csak a világtól elzárt aprófalvak problémájáról van szó

A csapda működése közelről nézve 3. A közfoglalkoztatással kapcsolatos néhány tapasztalat Általános iskolánál magasabb végzettségűek többsége is segédmunkát végez Sokan ugyanazt a munkát végzik közmunkásként kevesebb bérért, mint korábban (önkormányzatoknál) Sokakat akadályoz a közmunka a munkakeresésben Legfontosabb általános problémák: alacsony bér, kiszámíthatatlan szerződéskötés, rövid időre szóló munkaszerződés, bankkártyás kifizetés extra költsége, téli közmunka hiánya (ez azóta megoldódott)

A csapda működése közelről nézve 4. A munkakörülményekkel kapcsolatos problémák Fontossági sorrendben: öltöző, mosdási lehetőség, megfelelő WC hiánya, nem kapnak munkaruhát, nem megfelelőek az étkezés körülményei Nem jellemző, de nem is elhanyagolható a megalázó bánásmód Jellegzetes a problémák halmozódása: vagy sok van, vagy alig, azaz vagy rendben vannak a munkakörülmények, vagy sok szempontból nagyon rosszak  kiszolgáltatottság a helyi önkormányzati viszonyoknak A többség nem jelzi a problémákat. Ritka, hogy a szóvátételnek negatív következménye volt. Helyi vezetés viszonya a közmunkához. Gyökeresen eltérő hatalmi stratégiák. Két szélsőség: törekvés az érintett családok jövedelmének maximalizására versus alávetés, csicskáztatás A termelő közmunka kiszorító hatása  munkahelymegszűnés

A csapda működése közelről nézve 5. Szubjektív tényezők Nagyon elégedetlenek az életükkel A többség úgy gondolja, nem tud tenni élete jobbra fordítása érdekében A közmunkások kevésbé elégedettek életükkel, mint a foglalkoztatottak, de elégedettebbek, mint a munka nélkül lévők  csapdahelyzet "Közmunkáért is meg kell küzdeni" "A bizonytalanság borzasztóan felőrli az embert" vö. Mullainathan – Shafir: Scarcity. A gondolkodás beszűkülése, csökkentő "sávszélesség" Ha a nyíltpiaci munkáért és a közfoglalkoztatásért is küzdeni kell és mindkettőért nem lehet egyszerre, akkor logikus döntés a nagyobb esélyűt választani. A kisebb jövedelem ellenére a hozam várható értéke a közfoglalkoztatásnál a magasabb.

Javaslatok 1. A közfoglalkoztatás nagy volumenű fenntartása mellett erős a politikai elkötelezettség, bár célszerű volna, nincs realitása radikális fordulatnak. De az adott kereteken belül is van tér korrekcióra: Az álláskeresési járulékra jogosult időszak meghosszabbítása a mostani 3-ról 5-6 hónapra. Az álláskeresés erőteljes, hatékony és vonzó támogatása személyre szabott szolgáltatásokkal, emellett az álláskeresési tevékenység számonkérése. A közfoglalkoztatás felajánlása csak ez után. A munkanélküliséghez kapcsolódó juttatások reálértékének növelése. A közfoglal- koztatás nélküli időszakok megélhetési körülményeinek javítása erősíti a foglalkoz- tathatóságot és gyengíti a közfoglalkoztatás felé terelést. Hosszabb távon a kiadások csökkenését eredményezi.

Javaslatok 2. A közfoglalkoztatáson kívüli aktív munkapiaci eszközök használatának bővítése, a beavatkozások komplexitásának és személyre szabottságának fokozása. Csak összetett, sok oldalról közelítő, a konkrét igényeket és problémákat figyelembe vevő eszköztár alkalmazása vezethet eredményre. Számos konkrét tapasztalat igazolja, hogy az ilyen beavatkozások valóban eredményre vezetnek, a munkapiacról történő kiszorulás megfordítható. Minden aktív eszköz, beleértve a közfoglalkoztatás folyamatos monitoringja mellett azok értékelése a tényellentétes hasonlítást alkalmazó eszköztár alkalmazásával. A munkapiac peremén lévő háztartások helyzetét átfogóan vizsgáló adatfelvételre is szükség van.