Ötletek, javaslatok a kritériumok tevékenységekben való megvalósulására Zöld Óvoda és az Örökös Zöld Óvoda pályázatok ünnepélyes eredményhirdetése 2014.December.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
Advertisements

Szülői elégedettség mérés eredménye
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Szentlőrinci Kistérségi Bölcsőde és
Kis csoport szeptember
Környezeti nevelés az óvodában
Helyes táplálkozás.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Lepenye Ambrus Mátyás Király Általános Iskola Pomáz
Napocska Napköziotthon
KÉSZÍTETTE: Földi – Szaniszló Lilla
SZONEK Liszt Ferenc Utcai Bölcsőde és Óvoda Szentlőrinc
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Kastélykert Körzeti Óvoda
Fecske úti Óvoda bemutatása
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Módszertani megújulás a nevelő munkában
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Zöld gondolatok ÖKO-iskola cím 2002 – – – 2011.
ÖKO iskola, de hogyan?. Miért akart az iskola pályázni? Iskolai élet TevékenységekPÁLYÁZAT Fenntartói támogatás.
ÖKOISKOLA A HERNÁD ÉS A BÁRSONYOS ÖLELÉSÉBEN Bőcsi Általános és Szakiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
Katica csoport Október Tűz modul
Ökoiskolai beszámoló 2010/2011
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A környezeti nevelés lehetőségei Krisna-völgyben.
Közép - Dunántúli Régió Zöld Óvoda Bázisintézmény tevékenységei
Körlánc Egyesület.
A Köztársaság Téri Óvoda bemutatása
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / A papír útja-Tóth-Pliska Ágnes.
Óvodánk 6 csoportos, 135 férőhellyel rendelkezik.
Az óvodai tevékenységterv
PROGRAM.
ÚT AZ ÖRÖKÖS ZÖLD ÓVODÁHOZ
A Kikelet Waldorf Óvoda Pályázata
Összegzés a pályázatok tükrében, a Zöld Óvoda és az Örökös Zöld Óvoda címek elnyeréséhez vezető útról Katóné Antal Yvette.
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Óvodai környezeti nevelési program megvalósításának tapasztalatai a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság és Újbuda Önkormányzat közötti együttműködésben.
„A Zöld Óvoda megvalósult gyakorlata”
KÖZÉPSŐ CSOPORT „ŐSZ KINCSE” TÉMAHÉT OKTÓBER 6-10.
Ötletek, javaslatok a kritériumok teljesítését szolgáló szükségletek, célok és megjelenő igények szintjén Budapest, 2014.
A néphagyományok, jeles napok, ünnepi szokások szerepe az óvodai nevelésben
Fenntarthatóság, környezettudatosság
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája. Tehetségpontunk Humán erőforrás Speciális képesítések Tehetségműhelyeink: -Borsószem bábcsoport -Kismesterségek -Gyermektorna.
Kollégiumi csoportvezetők módszertani munkaközössége
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Budapest, A „fenntarthatóság” alappillérei Környezetvédelem Társadalom Gazdaság Megvalósulásának alapvető feltétele a szemléletváltás.
Összeállította: Szabó Ilona
Sárszentmiklósi Általános Iskola Nagylóki Tagiskolája Nagylók Kossuth utca 3. Ökoiskola január december 31. Bakonyi Árpádné.
Készítette: Barsi Ágnes Óvodánk 1975-ben épült, 2 csoporttal működik Óvodánk.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A sejtet felépítő anyagok A sejtek anyagcseréje Tápanyagok Anyagcsere
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
DOWN Alapítvány Vámos Magdolna 2016.
DARUS a gyermekekért.
„Ahol igazán szabad lehetsz”- Megújuló energiák
Bornemisza Óvoda
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
KÖRNYEZETVÉDELMI-EGÉSZSÉGVÉDELMI MUNKAKÖZÖSSÉG
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Iskolánk rövid, környezeti nevelési programjának bemutatása
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DARUS a gyermekekért.
Szeretettel köszöntjük
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Határtalan Egészségnevelés Lehetőségei Program
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Ötletek, javaslatok a kritériumok tevékenységekben való megvalósulására Zöld Óvoda és az Örökös Zöld Óvoda pályázatok ünnepélyes eredményhirdetése 2014.December 17. Pályázatok, szakértői vélemények, Katóé Antal Yvette, Kovács Lászlóné összegzése alapján-

Az óvodai élet mindennapjaiban a nevelés folyamatában megjelenő jellemző tevékenységek megvalósítása (A sorok szükség szerint bővíthetők!) Értékelési skála: 1= nem jó, 2=gyenge, 3=közepes, 4=jó, 5=kiváló maximális pontszám: 17

Az óvodai élet mindennapjaiban a nevelés folyamatában megjelenő jellemző tevékenységek megvalósítása ( Területek Megvalósításuk módja Megvalósítás szintje Fejlesztési, változtatási tervek ideje, helye, gyakorisága, érvényesülésük módja, területei, példák felsorolása)

SZAKÉRTŐI ÉRTÉKELÉSEK ÖSSZEGZÉSE 1. pályázók esetében Az óvodai tevékenységek megjelenítésére nagy hangsúlyt fektetnek a helyi természeti értékek védelme a Zöld jeles napok kiemelése a helyi hagyományok, néphagyományok ápolása Több pályázatban részletesen bemutatták, hogyan épülnek be az óvodai tevékenységekbe a ”hungarikumok”, kézműves tevékenységek, néptánc.

SZAKÉRTŐI ÉRTÉKELÉSEK ÖSSZEGZÉSE 1. pályázók esetében A környezeti neveléssel kapcsolatos tevékenységeiket – az önértékelésük alapján –reálisan mérik fel; a hiányos, illetve gyenge pontoknál megjelennek fejlesztési elképzeléseik. Az óvodapedagógusok elkötelezettségét, szakmai hozzáértését, átgondoltságát mutatja.

SZAKÉRTŐI ÉRTÉKELÉSEK ÖSSZEGZÉSE 1. pályázók esetében A gyerekek spontán viselkedésében, szokásában megjelennek a Zöld óvodai tartalmak. Az óvodák túlnyomó többségében gondoznak kisállatokat, növényeket, kiskertet, fűszerkertet. Beszámolnak arról, hogy nincsenek mérgező növények a csoportszobában, az udvaron. A szelektív hulladékgyűjtés megjelenik a tevékenységekben (gyakoriságuk eltérő).

SZAKÉRTŐI ÉRTÉKELÉSEK ÖSSZEGZÉSE 1. pályázók esetében Nem egyes eseményekre korlátozódik a pedagógiai gyakorlat (pl.: jeles napok, kirándulások, erdei óvodák megszervezése stb.) hanem a folyamatosságot; a környezetet megismerni, felfedezni, óvni kívánó szemlélet folyamatosságát tükrözik a kiemelkedően jó, példaértékű pályázatok. Több óvoda rendelkezik „Madár barát” óvoda címmel is.

SZAKÉRTŐI ÉRTÉKELÉSEK ÖSSZEGZÉSE Újra pályázó óvodák esetében A környezeti neveléssel kapcsolatos tevékenységek bemutatása, az idei évben igényes, sokszínű A tevékenységeket konkrétan a zöld óvodai tartalmaknak megfelelően töltötték ki, a fejlesztési elképzeléseket az adott intézmény adottságainak figyelembe vételével fogalmazták meg. A környezeti neveléssel kapcsolatos tevékenységek értékelése differenciáltan valósul meg. Gazdag, változatos, egyedi tevékenységrendszert biztosítanak a gyermekek számára.

Egészséges élelmiszer fogyasztás szokásai Központi étkeztetés minőségének javítása, friss, nyers alapanyagok felhasználása, tartósítószerek mellőzése. Idényjellegű zöldség-gyümölcs napok, salátakészítése, töksütés. Aszalás, turmixolás Sószegény ételek, zöldfűszerekkel való ízesítés. Folyadék fogyasztása (víz) a nap folyamán a gyermekek igénye szerint. A vízfogyasztás fontosságának tudatosítása, szokássá válása.  Ismeretek átadása játékos formában a gyermekek részére: egészséges – nem egészséges táplálékok. Miért fontos a gyümölcsök, zöldségek fogyasztása.

Egészséges élelmiszer fogyasztás szokásai barna kenyér, magvas péksütemény - csökkentett zsírtartalmú élelmiszerek: tej, margarin, tejföl; főzéshez csak olaj; baromfihús túlsúlya; glutén mentes levesbetét; - új élelmiszerek: gersli, köles, barnarizs, zabpehely - aszalt gyümölcsök fogyasztása télen /alma, szilva/ - csoki helyett müzli, több idény gyümölcs az étrendben - teának virággyűjtés/hárs/ teafogyasztás - ismerkedés a gyógy növényekkel Varázsfazék műhely

Táplálkozási szokásalakítás Édességek kivonása az óvodai születésnapokról A szülők segítségével nyers zöldség, gyümölcs fogyasztása miden nap. Gyógyteák, méz, teljeskirörlésű gabonafélék A szülők részre információ nyújtása a korszerű táplálkozásról.

Ételkészítési ismeretek Gyógyteák, idény jellegű saláták közös készítése (zöldség, gyümölcs) az óvodában rendszeresen. Mézes sütemény, sütőtök sütése alkalom szerűen az óvodában. Must készítés a szőlő hegyen ill. az óvodában alkalom szerűen. Mézes /zabsüti, mézes, alma dióval/ sütésekalács sütés, savanyúság, gyümölcssaláta készítés;

Tisztálkodás A nevelési célkitűzéseknek megfelelően a személyi higiéniai szokás, szabályrendszer kialakítása. Mindennapi fogmosás higiéniai szokásainak alakítása Helyes zsebkendő használat Az ivóvízzel történő takarékosság megtanítása, csapok elzárása. Víztakarékos csaptelepek, gazdaságos szappanfelhasználás, nyári időszakban tusolás Környezetbarát tisztálkodási /tisztító szerek, folyékony szappan

Mozgás Mindennapos testnevelés, mozgásos játékok naponta Testnevelés foglalkozások heti 1-2 alkalom szabad levegőn valló mozgásos játékok naponta Változatos mozgásos tevékenységek biztosítása az udvaron és a csoportszobákban. séták, kirándulások vízhez szoktatás családi sportdélután Városi sport nap évente Korcsolyázás nagycsoportosoknak Mozgásos játékok, séták, túrák, kirándulások, zenés mozgásos percek Bozsik Program

Levegőzés Minden nap az időjárás függvényében az udvaron (eső esetén a fedett szín alatt játszhatnak a gyerekek), ill. szellőztetéssel a csoportszobákban… Az időjárás elemeivel való ismerkedés (időjárás állomás készítése) tapasztalatszerzés. Az időjárás egészségkárosító hatásait figyelembe venni, védekezni ellene. (vízfogyasztás, naptej, árnyékolás, megfelelő öltözet). Hyla légtisztító használata

Szabad játék Az egész napot áthatja mind a csoportszobákban, mind az udvaron. Szűkebb, tágabb természeti környezet, séták, kirándulások, udvari tanösvény, kiskertek adta lehetőségek, megfigyelések, eredmények, élmények (munkakártyák, szabad alkotások, saját játékok készítése, gyűjtemények kialakítása Természetes anyagok előtérbe helyezése (fa, textil játékok..), Barkácsolás a természet kincseiből, Öko társasjátékok - Kukatündér, Gyümölcsvarázs – szemlélet formálás, példaadás, mozgásos játékok Az udvarra helyezett fajátékok, a szabad játék során terepi tapasztalatot, felfedezést nyújt a cselekvéses tanulásra.

Pihenés Naponta az óvoda ágyneműjében, a gyerekek saját ágynemű huzatában és hálóruhájában, környezetbarát VESZCÓ fektetőkön tiszta, nyugodt környezetben. Természetes anyagok használata, élősarok évszakoknak megfelelő berendezése, sok növény erősíti a nyugodt hangulatot. Pihenésidőben halk zene, ének, élő mese, friss levegő segíti a gyermekek megfelelő mentálhigiénés állapotának megőrzését, a pihenést. Hangtálak használatával, halk zenével, gyertyafénnyel, illóolajokkal megismertetni a relaxációt

Differenciálás Egyéni foglalkozások tervezése, szervezése, tehetséggondozás, felzárkóztatás igény szerint. Megismerési tevékenységek (vizsgálódások, megfigyelések) a gyermekek fejlettségi szintje szerint SNI-s, nemzetiségi-kisebbségi nevelése. A gyerekek egyéni fejlettségének és képességeinek megfelelő fejlesztés és tevékenységválasztás biztosítása, párhuzamosan zajló tevékenységek

Naposság Középső és nagycsoportos korban (A megmaradt ivóvizet a naposok nem öntik ki a csapba, hanem uzsonnára elteszik, ill. növény locsolásra, a konyhába mosogatásra használjuk.)

Növényápolás Veteményes-, szikla-, gyógynövénykert gondozása, aktuális munkák elvégzése évszakonként , egynyári- és évelő virágok, növények ültetése, locsolása gyermek kerti szerszámokkal, locsolókkal. Csiráztatás,hajtatás, palántázás, veteményezés, betakarítás, teafüvek, gyógynövények szárítása, dobozolása, illatzsákok készítése, élősarkok gondozása a csoportszobákban, a folyosókon és a csoportszobákban lévő sok-sok zöld növény, virág gondozása, locsolása.

Állatgondozás Madáretetés, madáritatás, madáretetők, madáritatók készítése természetes anyagokból. Terrárium rendben tartása „Vendégeskedő” állatok az élősarokban – gondozása, figyelembe véve az állatok élőhely szükségletét, rövid időn belül szabadon engedése. Rovar szálló, rovar hotel kialakítása Madárbarát kert, Madárbarát Óvoda

Állatgondozás Élményszerző látogatások családokhoz - állatgondozási tevékenységek megfigyelése, bekapcsolódás lehetőség szerint. Teknősök , halak, gekkók, szakállas agámák, afrikai törpesünök, óriás csigák,törpe nyúl, befogadott cica Nagyítók és távcső használata- az év során a bogarak, rovarok megfigyelésére. Távcsővel kémlelni a madarakat, fészkeket, hangjukról felismerni, beazonosítani őket. Gombahatározó segítségével ismerkedni az ehető és mérgező gombákkal, az ezekkel kapcsolatos fontos tudnivalókkal.

Hulladékgyűjtés A szelektív hulladékgyűjtés megvalósítását kiemelt feladatként kezelik a pályázó óvodák, keresik a helyi lehetőségeket, megoldásokat. Ezen a területen a szülők szemléletformálása nagy hangsúlyt kap. Papír, elem,palack, elektromos és műanyag kupak gyűjtés folyamatosan, ill. szelektív hulladékgyűjtők közös felkeresése, oda az adott hulladék elhelyezése… A Hajnal c. környezetvédelmi mese megismerése Kapcsolat fenntartása az ÖKO-Pannon Kht-vel. A tőlük kapott segédanyagok felhasználása. (színezők, ismertető anyagok).

Hulladékgyűjtés Az újrahasznosítás elve egyre jobban megvalósul A rontott, használt papírok külön gyűjtőkbe kerülnek, hogy a gyerekek újra felhasználhassák. Semmiből valamit Pályázatot a szülők számára újrahasznosított anyagokból készült játékok készítésére. Kukatündér társasjátékkal a szelektív hulladékgyűjtés játékos gyakorlása Komposztálóba kerülnek a zöld hulladékok.

Kirándulások Idényjellegű betakarításokba való bekapcsolódás (szüret, dióverés, alma szedés,stb….), s minden lehetőséget kihasználva – felnőttek munkája, bevásárlások, utazások különböző járműveken, színház, mozi, Tájvédelmi Körzete Tanösvényen túrák Állatsimogatók Hagyományőrző és bemutató tanyák Natura 2000

Séták Óvodák szűkebb-tágabb környezetében Adandó alkalommal állatnézőbe, kiskertekbe családokhoz… „Mi fánk”, az évszakok változásainak megfigyelése A költöző madarak”gólyafészek látogatással”, „fecskefészek látogatással” megfigyelése, védett madaraink megismertetése

Néphagyományok Szüreti mulatság Luca nap Advent Karácsony Húsvét (tojásgurítással, locsolkodással) Pünkösd Márton nap Bortermelő vidéken részvétel a szüreti munkákban szülői segítséggel, szüreti felvonuláson. -Kisze báb égetés,

Kézműves tevékenységek Nemezelés Kézművesség a természetben Gyöngyözés Agyagozás Kukoricacsuhé Gyertyamártás Tojásfestés Papírmerítés Mézeskalács készítés Batikolás Üvegfestés Kavicsfestés Gipszöntés Papírhajtogatás – Origami Dekupázs technika Termésbábok készítése Gyöngyszövés Varrás Textilfestés Mozaikragasztás

Helyi hagyományok Kerékpár túra Rajzkiállítások szervezése a jeles zöld napok alkalmával, „Vár az óvoda” új óvodásaink és szüleik számára ismerkedéses kerti parti, Nagyik Napja az óvodában „Gondolkodj egészségesen” program Városi egészség nap, Állati jó bemutató   Óvodás Olimpia Munkadélutánok, kert rendezése, szülők bevonása az óvoda állagmegóvásába, könyv csere-bere, plakát készítés szülőkkel, Egy gyerek-egy palánta kezdeményezés

Zöld jeles napok A „zöld napok” megünneplése - Állatok Világnapja állatkerti látogatás,örökbefogadás - Víz Világnapja patak látogatás, örökbefogadás - Föld Napja - Méhek világnapja - Madarak, fák napja Autómentes nap Szemétszüret, rajzkiállítás, kirándulások , vetélkedők, versenyek, szervezése.

SZAKÉRTŐI ÉRTÉKELÉSEK ÖSSZEGZÉSE Újra pályázó óvodák esetében A szenzitív módszerek, játékok alkalmazásáról kevés óvoda számolt be. A mezítlábas sétaút lehetőségét a gyermekek érzékelésének fejlesztésében kihasználjuk.

SZAKÉRTŐI ÉRTÉKELÉSEK ÖSSZEGZÉSE Újra pályázó óvodák esetében Az erdei óvodákra vonatkozó elvárásokat kevés óvoda tudja teljesíteni, ez a hiányterület szinte minden pályázatnál megjelenik. Ennek több oka van: az anyagi feltételek a szülői támogatottság óvodai kezdeményezés

A pedagógiai programban szereplő témákkal kiegészíthető! Táplálék allergiás gyermekek ellátása A só szobában mikro csoportos foglalkozások, kezdeményezések Környezeti fejlesztő terepfoglalkozásokon, túrákon való részvétel. Családi gazdaság megismerése, ahol a gyermekek élménydús tapasztalatokat szerezhetnek: fejés, birkanyírás, etetés, lovaglás.

A pedagógiai programban szereplő témákkal kiegészíthető! A mi fánk” arborétumi területen védett fa keresése, évszakonkénti megfigyelések, a különbözőségek észrevételezése/ törzs, lombozat, árnyék, élőlények/, eszközös megfigyelés, fa szeretetére, védelmére nevelés „Fogadj örökbe és gondozz” óvodához közeli közterület, gally, hulladék, elszáradt virágok gyűjtése Energia kuckó programba bekapcsolódás Fejlesztő műhelyek szervezése „Életfa” (külső világ tevékeny megismerése)Varázsfazék

Vállalt fejlesztési célok, igények, szükségletek Az óvoda saját innovációja az előre megfogalmazott kritériumokon belül, amelyek fejlesztése indokolt, és az elkövetkezendő 3 év során megvalósít. megfogalmaznia. Mely területen igénylik az óvoda dolgozói a fejlesztést a zöld óvodai tartalmak eredményesebb megvalósítása érdekében? Mire lenne szüksége az óvodának a zöld óvodai tartalmak hatékonyabb megvalósítása érdekében?

A pályázat eredményes megvalósításához sok sikert, örömet, kívánok!