A „Kompetencia alapú oktatás elterjesztése a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményben” TÁMOP-3.1.4/08/2-2009-0020 Projektindító konferencia 2009. 08. 31.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

 Kecskemét és Térsége Többcélú Társulás  Ft támogatás (4 tagintézmény) TÁMOP /08/2. Kompetencia alapú oktatás megvalósítása Kecskemét.
A TÁMOP / projekt megvalósításába bevont intézmények Bolyai János Általános Iskola, Informatikai és Közgazdasági Szakközépiskola Hunyadi.
TÁMOP / „Táguló világ” - Kompetencia alapú oktatás Jászárokszálláson
Bedő Ferenc közoktatási szakértő komplex intézményi szaktanácsadó
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás bevezetése a tényői Napközi Otthonos Óvodában és az Ady Endre Általános Iskolában Projektindító.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
1. TÁMOP /2 Kompetenciaalapú oktatás,egyenlő hozzáférés –Innovatív intézményekben Záró konferencia Mikszáth Kálmán Gimnázium, Postaforgalmi Szakközépiskola.
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
A TÁMOP, mint a közoktatás minőségének fejlesztése
Tantestületi felkészítő nap
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
 Városi Óvodai intézmény – eFt  Arany János Általános Iskola – eFt  Kossuth Lajos Általános Iskola – eFt  Móricz Zsigmond Gimnázium,
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Kompetencia alapú oktatás a Közgazdasági Szakközépiskolában TÁMOP / „Kompetencia alapú oktatással a minőségért Zala megyében”
A kompetencia alapú nevelés és oktatás elterjesztése Celldömölkön
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Vas megye közoktatási intézményeiben - TÁJÉKOZTATÓ -
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
TÁJÉKOZTATÓ „ A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon című projektről” (TÁMOP-3.1.4/08/2 pályázat) A Társadalmi Megújulás Operatív Program.
Készítette: Móró Józsefné1 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap (ESZA) társfinanszírozásával valósul meg. Társadalmi Megújulás.
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP / 08 / 2. A kompetencia alapú.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
intézményi folyamat-szaktanácsadó
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
TÁMOP-3.1.4/08/ Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben Kiss Gyöngyi szakmai vezető 1.
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A pedagógus-továbbképzések helyzete és lehetőségei
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Projektnyitó konferencia augusztus 28.
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Megvalósítás helyszíne: Általános iskola-óvoda Kecskéd
TÁMOP / KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS, EGYENLŐ HOZZÁFÉRÉS INNOVATÍV INTÉZMÉNYEKBEN.
Új Magyarország Fejlesztési Terv
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Társadalmi Megújulás Operatív Program A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Ikervári ÁMK Hosszúperesztegi.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola Kertvárosi Általános Művelődési Központ.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
"A kompetenciát úgy kell tekinteni,mint olyan általános képességet, amely a tudáson, a tapasztalaton, az értékeken alapszik, és amelyet adott személy.
Előadás másolata:

A „Kompetencia alapú oktatás elterjesztése a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményben” TÁMOP-3.1.4/08/ Projektindító konferencia Készítette: Vizváriné Maronics Mária Vekkeli Józsefné projektvezetők A projekt az Európai Szociális Alap támogatásával valósul meg

Mi a kompetencia? „A kompetenciát úgy kell tekinteni, mint olyan általános képességet, amely a tudáson, a tapasztalaton, az értékeken és a diszpozíciókon alapszik, és amelyet egy adott személy tanulás során fejleszt ki magában.” (John Coolahan 1996)

Tehát a kompetenciák fejlesztése az oktatás során történik, így „…ha komolyan vesszük a kompetenciák fejlesztését, az eddigieknél sokkal több alternatív programot kell kialakítani. A fejlődés ugyanis összefügg a tananyag kompetenciaorientált megközelítésével, és igencsak megváltoztatja a tanár-diák viszonyt …” (Mihály Ildikó 2003)

A működő tudás deklaratív tudás adatok, konkrét ismeretek, tények procedurális tudás a megszerzett ismeretek alkalmazása különböző helyzetekben ismeretalkalmazás tudás + képességek + attitűdök

Kitérő: példázat az attitűdről Jó válasz: 18,4% Részben jó: 4,2% Rossz válasz: 18,8% Nem válaszolt: 58,6%

A kontextusok a feladatok kontextusa tudományos oktatási valós Milyen összefüggés alapján számíthatjuk ki egy adott téglalap egyik oldalát? Adott egy téglalap, amelynek 20 méter a kerülete. Az egyik oldala 4 méter, hány méter a másik oldala? Egy 20 méter hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 méter, akkor mekkora a hosszúsága?

1.Anyanyelven folytatott kommunikáció 2.Idegen nyelveken folytatott kommunikáció 3.Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén 4.Digitális kompetencia 5.A tanulás (meg)tanulása 6.Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia 7.Vállalkozói kompetencia 8.Kulturális kifejezőkészség Kulcskompetenciák 1.Anyanyelvi kommunikáció 2.Idegen nyelvi kommunikáció 3.Matematikai kompetencia 4.Természettudományos kompetencia 5.Digitális kompetencia 6.A hatékony, önálló tanulás 7.Szociális és állampolgári kompetencia 8.Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia 9.Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség NAT

Kompetencia alapú oktatás 2002, 2004, TIOK, HEFOP/3.1.3 „Kompetencia alapú oktatáson a képességek, készségek fejlesztését, az alkalmazásképes tudást középpontba helyező oktatást értjük, amely lehetővé teszi, hogy a külön-külön fejlesztett kompetenciák szervesüljenek, és alkalmazásuk életszerű keretet, értelmet nyerjen a gyerekek számára.” (Pála, 2008.)

A kompetencia-fejlesztés területei Óvodai nevelés kompetenciaterület Szövegértés-szövegalkotási kompetencia Matematikai kompetencia Idegen nyelvi kompetencia Életpálya-építési kompetencia Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák

1.Anyanyelven folytatott kommunikáció 2.Idegen nyelveken folytatott kommunikáció 3.Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén 4.Digitális kompetencia 5.A tanulás (meg)tanulása 6.Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia 7.Vállalkozói kompetencia 8.Kulturális kifejezőkészség Kulcskompetenciák és programfejlesztés Szövegértés - szövegalkotás Idegen nyelv (GB, F, D, H) Matematika, gondolkodás IKT (Educatio Kht) Szociális, életviteli, környezeti Életpálya-építés Óvodai nevelés AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS AJÁNLÁSA Program

A programcsomagok típusai teljes műveltségterületi rendszer szövegértés-szövegalkotás kereszttantervi modulok A A B B C C tanórán kívül feldolgozható programok magyar nyelv és irodalom történelem földrajz kémia biológia fizika történelem földrajz kémia biológia fizika például:

komplex taneszközegyüttes tanulói eszközök tanári eszközök A programcsomag elemei program- tanterv értékelő eszközök koncepció modulok rendszere digitális eszközök támogató rendszer továbbképzés + mentorálás kompetencia képességek rendszere Példa : Példa :

 ismeretátadás és képességfejlesztés  reális tananyagmennyiség Alapelvek  tanulóközpontú, differenciált módszertan  változatos tanulásszervezési megoldások  tevékeny tanulói magatartás  gondolkodási műveletek képességfejlesztése  problémamegoldási stratégiák kialakítása  együttműködés  esélyteremtés

A pályázat tartalma Pályázó: Barcs Város Önkormányzata Feladatellátási helyek: 7 Igényelhető max. támogatás: Ft Elnyert támogatás: Ft Projektmenedzsment: 5 fő (1pr, 3 pa. 1gv) Szakmai vezetők: 7 fő Megvalósítók: 53 fő Megvalósítás időszaka: 16hó Feladatell. hely IgényelhetőIgényelt támogatás Gimnázium25 M Kollégium15 M Szakképző25 M Arany25 M Deák25 M 4. Óvoda 7 M 7. Óvoda 7 M

TÁMOP/3.1.4 Kötelező elemek Feladat-ellátási helyenként: A Nat szerinti kulcskompetencia-területek fejlesztését, újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazását támogató oktatási programok és taneszközök bevezetése, adaptációja. Kötelező elemek: –legalább egy tanulócsoportban, a „Szövegértés- szövegalkotás”(A) kulcskompetencia területen teljes tanórai lefedettséget biztosító kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése, alkalmazása; –legalább egy tanulócsoportban, a „Matematika” (A) kulcskompetencia területen teljes tanórai lefedettséget biztosító kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése, alkalmazása; –legalább egy tanulócsoportban, további egy választott kulcskompetencia területen kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése, alkalmazása; (idegen nyelv, szociális és életviteli, életpálya-építési )

Tantárgytömbösített oktatás a szakrendszerű oktatásban: A Kt. 52.§ (3) szerint a kötelező tanórai foglalkozások teljes intézményi időkeretének legalább %-a mértékéig. Műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása: legalább egy műveltségterületen (választott műveltségterület) Óvoda: legalább 1 óvodai csoportban 1 komplex óvodai programcsomag bevezetése. Kollégiumban: szociális, életviteli és környezeti; életpálya-építési kompetencia alapú oktatási programcsomag.

Az oktatási programok, újszerű tanulásszervezési technikák alkalmazását segítő, a kulcskompetenciák fejlesztését támogató modern pedagógiai módszertan alkalmazása (kooperatív technikák, projektmódszer, témahét, múzeumpedagógia stb.). kötelező elemek: –Legalább egy, három hetet meghaladó projekt megszervezése tanévenként –Legalább egy témahét megszervezése tanévenként –Legalább egy moduláris oktatási program megszervezése (pl. egészséges életmód, környezetvédelem, demokráciára nevelés, játék, érzelmi-erkölcsi nevelés stb. témakörben) tanévenként Digitális tartalmak, taneszközök oktatási gyakorlatban való használata, digitális készségek fejlesztése. (25%)

Kompetencia területek Gim n Koll.SzakkAranyDeák4. Ovi7. Ovi Össz. pcs. Matematika A 2 cs. 9. o 9.o1.o; 5.o;2.o; 5.o;7 csop. Szövegérté s A 2 cs. 9. o 9.o1.o; 5.o; 1.o;6 csop. SzociálisC- 9évfA- 9.o, 10.o C-1.o.A-1.o; 7.o6 csop. Angol9. o5.o2 csop. Német9. o7.o2 csop. Életpálya- építés A 2cs évf 9.o, 10.o 4 csop. Össz: 6cs3cs6cs 27 cs.

Műhelymunkák kompetencia területenként 1. Szövegértés-szövegalkotás 1-4, 5-8, 9-12 évfolyam Vezeti: Fodor Lászlóné, Varga Csabáné 2. Matematika 1-4, 5-8, 9-12 évfolyam Vezeti: Margiticsné N. Rózsa, Kecskésné A. Mónika 3. Idegen nyelv (angol, német) évfolyam Vezeti: Ódry Gabriella, Kisiván Imréné, 4. Szociális és környezeti 1-4, 5-8, évfolyam Vezeti: Villant Györgyi szaktanácsadó 5. Életpályaépítés évfolyam Vezeti: Lieb Mariann szaktanácsadó 6. Óvodai programcsomag Vezeti: Vinczéné Kara Márta szaktanácsadó 7. Digitális eszközök alkalmazása, programcsomagok Vezeti: Vizvári Dénes szaktanácsadó

Eszközbeszerzés GimnKoll.SzakkAranyDeák4. Ovi7. Ovi Program csomag Egyéb tanesz közök Egyéb költsége k/eszköz ök Össz BNI össz.:

Tanácsadói szolgáltatások GimnKoll.SzakkAranyDeák4. Ovi7.OviÖssz Előkészítés: Komplex int. szakt. 45 ó 25 ó24 ó 274 ó Intézm. folyamat szt 80 ó90 ó60 ó56 ó60 ó40 ó42 ó428 ó Kompetenci a területi mentor szt 6x14ó =84ó 3x14 =42ó 6x14ó =84ó 2x15ó =30ó 2x14ó = 28ó 436 ó IKT fejleszt. folyamat t. 50 ó60 ó33 ó36 ó28 ó00207 ó IKT mentor szaktanács. 20 ó60 ó33 ó60 ó38 ó00211 ó IPR módszert mentor szt 0060 ó ó Esélyegyenl folyamat szt 0030 ó22 ó20 ó0072 ó Össz.279 ó297ó345 ó363 ó335 ó95 ó94 ó1808 ó

CSAPATMUNKA

Szakmai megvalósítás GimnKoll.SzakkAranyDeák4. Ovi7. OviÖssz Szakmai vezető fő IKT asszisztens fő Projektnap 1 nap-6-8ó nap PP átdolgozása 1 (120ó) 1 (60ó) 1 (120ó) 1 (120ó) 2 (120ó) 1 (30ó) 1 (30ó) 8fő Innovációs tev.- megvalósító k 4 (160ó) 3 (120) 4 (160ó) 4 (160ó) 4 (160ó) 2 (60ó) 2 (60ó) 23fő Önálló innováció 3 (120ó) 2 (60ó) 3 (120ó) 3 (120ó) 3 (120ó) 2 (40ó) 2 (40ó) 18fő Jó gyakorlat jó gy Össz. fő:10 fő7 fő10 fő 11 fő6 fő 60 fő

Továbbképzések GimnKoll.SzakkAranyDeák4. Ovi7. Ovi Össz. tanús. 291db Vezetői 2x30 ó x2 Megvalósító k 4x30ó 63 3x30ó x30ó 2 3x30ó 24x4 +22 Informatikai Alap 30ó Mérés-ért. 60ó IPR 30ó tt IPR módsz. 30ó Egyéb 30ó SNI 30ó

2.Továbbképzések Vezetői: változásmenedzsment ………………………… (h) új oktatásszervezés az intézménybe………… (h) Megvalósítói: projektped.tanórán, műveltségterület okt. tantárgyi bontás nélkül,tantárgytömbösített oktatás …………………………….…………… nov.-dec.(h) tanórai diff.heterogén csoportban …………… jan. (h) tanulás tanulása ……………………………… dec. tevékenységközpontú ped. …………………… jan.-febr. kooperatív tanulás ………………………………2010.jan.-febr. hatékony tanuló megismerési technikák …… febr.-márc. óvoda-iskola átmenet támogatása …………….2009.nov. differenciálás heterogén csop.-ban (ovi) …… jan.

Óvodai oktatási programok alkalmazását támogató képzés ……………………………… Kompetencia alapú programcsomagok alkalmazása adott évfolyamokon és a választott területeken ………………………… Informatikai alapozó képzés ………………… IKT oktatásban való alkalmazását segítő képzés ………………………………………… Mérés-értékelés ……………………………… március SNI gyerekek együttnevelésére felkészítő képzés ……………………………….2010.márc.-ápr. IPR alkalmazására felkészítő tantestületi képzés …………………………… (h) IPR alkalmazását támogató módszertani tantestületi képzés …………………………… nov.-dec.(h)

Jó gyakorlatok - Gimn.: A differenciálás lehetőségei, megvalósításának lehetőségei oszt. keretben és csop. foglalkozásokon -Koll.: Kollégiumi mentálhigiéné -Szakképző: Mentálhigiénés program -Arany: Óvoda-iskola átmenet -Deák: Mentálhigiénés program -4. Ovi: Egészséges életmódra nevelés -7. Ovi: Beilleszkedés az óvodába, a gyermekek beszoktatása

Innovációs tevékenység Gimn.:- Az angol és a német tanulásának lehetőségét, minőségét és hozzáférésének javítását célzó fejlesztések - A matematika és a magyar tantárgyak minőségi oktatásának fejlesztése. Koll.: -Tanulói felzárkóztató programok szervezése. -Közművelődési, kulturális intézményekkel való együttműködési programok, - A család, az iskola, a kollégium jobb együttműködését célzó tevékenységek. Szakképző: - Tanórai tevékenységekhez kapcsolódó kiadványok, eszközök. - SNI beilleszkedést segítő program. - Életpálya-építési programok, fejlesztések. - Egyéni felzárkóztató, tehetségfejlesztő program. Arany: - IKT alkalmazás, - Elektronikus tananyag, program alkalmazása Deák: - Az idegen nyelv(a/n) minőségi oktatásának fejlesztése. - Tehetségfejlesztő programok - Multimédiás eszközök tanórai alkalmazása. 4. Ovi: - A környezettudatos magatartás kialakításának programja. 7. Ovi: - A helyi nevelési program megvalósulását segítő módszertani kiadványok, gyűjtemények, segédletek.

„ Aki elsősorban tanítani akar, annak számára a pedagógiának két fő fejezete van: az „amit” és „ahogyan”: az anyag és a módszer. Aki elsősorban nevelni akar, annak az „amit” és „ahogyan” a célt és a légkört jelenti.” ( Mérei Ferenc 1985)

Dolgozzunk EGYÜTT, ÉRTÜK!

Köszönjük a figyelmet!