Budapest, 2011. július 1. 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Nevelőszülői gondoskodás a fővárosban
A pártfogó felügyelet lényege A pártfogó felügyelet a bűncselekményt elkövetők ellenőrzését, irányítását, a társadalomba beilleszkedésük.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Gyermekvédelmi alapellátás
NEVELÉSI OKTATÁSI INTÉZMÉNY FELADATA IGAZOLTLAN MULASZTÁS ESETÉN (11/1994. (VI.8.) MKM rend. 20.§ (Neveir) ; Gyer. 91./F §; 91./G.§ (1) ; Cst. 15.§ és.
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Egészségügy Betegjogok.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
Tanévkezdő értekezlet
A gyermekvédelmi ellátórendszer szerepe a bűnmegelőzésben
CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT EGER
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A kapcsolattartás szabályozása
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
A kapcsolattartás útvesztőiben
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Családi napközi.
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Szerző: Dr. Lantai Csilla
Szociális ellátás a településeken - család- és gyermekvédelem -
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Kérdések és válaszok az iskoláztatási támogatás felfüggesztéséről
ÁLDOZATSEGÍTÉSI SZOLGÁLTATÁSOK
„Az igazolatlan iskolai hiányzásokkal összefüggő gyámhatósági
Segélyezési rendszer átalakítása
A gyermekvédelem felelősség(e) Budapest,2008. február 20.
Gyermekek, fiatalok és vér szerinti családjaik a munka világában
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
Főbb szociális, gyámügyi jogszabályváltozások 2011.
1 A gyermekvédelmi szakellátás fővárosi sajátosságai és fejlesztési szükségletei „A gyermekvédelmi szakellátás fejlesztése Budapesten” Fővárosi Gyermekvédelmi.
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
A család és gyermekvédelem jogi háttere
Aranyosiné Borsodi Éva közoktatási szakértő
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
a gyermekvédelem rendszerében Megelőző pártfogás szakmai nap
Nevelőszülői értekezlet első félév
Családtámogató ellátások
Család-, gyermek-, ifjúságvédelmi jog II.. A jegyző feladat és hatásköre Teljes hatályú apai elismerő nyilatkozatot vesz fel Teljes hatályú apai elismerő.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
Válság és a szegénységben élők kilátásai MSZEH június 24.
1 A gyermekvédelmi törvény és megvalósításának tárcastratégiája Gyermekjóléti Szolgálatok I. Országos Konferenciája szeptember 13.
1 Az alapellátás és a szakellátás kapcsolata, közös feladatok, célok Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Konferenciája Budapest, 2007.szept Gulyásné.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Budapest, 2011. július 1. 1

„Nézz hosszasan egy gyermekarcra, és látni fogod : ha van sors, hát nagyon hamar elkezdődik. „ (Ancsel Éva )

Biztosítani az emberi jogokat a gyermekek számára is. Figyelembe venni, hogy a gyermekkor különleges védelemre és támogatásra ad jogot. Gondoskodni a gyermekkor miatti különleges jogi és más eszközökről, garanciákról. 22 éves az Egyezmény a Gyermek Jogairól. 1989-ben az ENSZ közgyűlése elfogadta az Egyezményt a gyermek jogairól, amit az Országgyűlés az 1991. évi LXIV. törvénnyel hirdetett ki, így az Egyezmény a belső jog részévé vált. Nálunk nem voltak szakmai, társadalmi viták, senki nem örült különösebben vagy tiltakozott a gyermekek jogainak törvénybe foglalása miatt, de nem is történtek meg azok a lépések, amelyek minimálisan szükségesek lettek volna annak érdekében, hogy a szülők, a szakemberek és a közvélemény megismerkedjen e jogokkal, jelentésükkel és alkalmazásuk feltételeivel 3

Hátrányos megkülönböztetés tilalma (2.cikk), A gyermek mindenek felett álló érdeke (3.cikk), Az élethez, életben maradáshoz és fejlődéshez való jog (6.cikk), A gyermek véleményének tiszteletben tartása (12.cikk) (megelőzés, védelem, részvétel).

5

• a gyermek elhelyezésének időszakos felülvizsgálatát (20.cikk) Biztosítja: gyermek mindenekfelett álló érdekét, • a gyermek saját családjában való nevelkedésének jogát (18. cikk), • a gyermek különleges védelmét a bántalmazás és elhanyagolás ellen (19.cikk) • a gyermeket megillető helyettesítő védelmet, • a gyermek elhelyezésének időszakos felülvizsgálatát (20.cikk)

A gyermekek jogainak védelme, érdekeinek érvényesítése, a szülői kötelezettségek teljesítésének segítése, a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzése, illetve annak megszüntetése, a hiányzó szülői gondoskodás pótlása, a gyermekvédelmi rendszerből kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedésének segítése

A fontosabb gyermekvédelemi jogszabályok

2009.évi CLX. törvény ( gyermekek fegyveres konfliktus… ) 1991. évi LXIV. törvény és a Gyermekjogi Egyezmény kiegészítő jegyzőkönyvei: 2009.évi CLX. törvény ( gyermekek fegyveres konfliktus… ) 2009. CLXI. törvény (gyermekek eladásáról…) 1997. évi XXXI. törvény (Gyvt.) 2005.évi LXXX. törvény (Hágai Örökbefogadási Egyezmény), 2201/2003/EK. tanácsi rendelet (házassági ügyek, szülői felelősség)

133/1997. (VII.29) Korm. Rend. ( Bizr.) 149/1997. (IX.10.) Korm. rend.(Gyer.) 235/1997. (XII.17. ) Korm. rend. ( Ar.) 133/1997. (VII.29) Korm. Rend. ( Bizr.) 259/2002. (XII. 18.) Korm. rend.( Gymr.) 261/2002.( XII. 18). Korm. rend. (Nevr.) 127/2002. (V.21.) Korm. rend. ( Öfr.) 331/2006. (XII.23) Korm. rend.(Gyszr.)

25/2002. (V. 20.) ESzCsM. rend ( Hiv.g.) 30/1997. ( X.11.) Nm. rend. (Javr.) 15/1998.(IV. 30.) NM. rend. ( Szr.) 25/2002. (V. 20.) ESzCsM. rend ( Hiv.g.) 1/2004.( I.5.) ESzCsM rend. ( Gyj.kép.) 29/2003.(V. 20.) ESzCsM. rend. ( Képzr.) 25/2009.( XI.13.) SZMM. rend. (Gy.névj) 16/2011. (IV. 29.) NEFMI rendelet ( nyári étkezés)

EU-s elvárások

2.) Meghatározni az EU jövőbeli tevékenységének legfontosabb céljait. 1.) A lehető legtöbbet kihozni a jelenlegi tevékenységből, és sort keríteni a sürgős ügyekre (gyermektelefon). 2.) Meghatározni az EU jövőbeli tevékenységének legfontosabb céljait. 3.) A gyermekek jogainak figyelembevétele az EU intézkedéseiben. 4.) Meghatározni a szervezetek közötti együttműködés módozatait, és megvitatni a gyermekek jogait. 5.) Javítani a gyermekek jogairól szóló tájékoztatást, és fejleszteni a gyermekek jogaihoz kapcsolódó szakmai ismereteket. 6.) Tervet készíteni arról, hogy a gyermekek hogyan tudhatnának meg többet a jogaikról.

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány működteti: a gyermekek számára fenntartott segélyvonalat, amely 116-111-es számon hívható, és a 116-000-ás számon elérhető, eltűnt gyerekeket segítő ingyenesen, előszám nélkül hívható, - "Megvagy? Eltűnt gyerekek- harmonizált európai hívószámot. A gyerektelefon 24 órás, ingyenes elérhetősége és a gyerekközpontú hívásfogadás biztosítja, hogy a gyermek meghallgatáshoz való joga érvényesüljön.

Az EU fellepésének példaértékűnek kell Alapelvek: A gyermekjogokat az EU alapjogi politikájának szerves részévé kell tenni Konkrét lépések: Gyermekbarát igazságszolgáltatás; veszélyeztetett helyzetben levő gyermekek; A gyermekek részvétele és tudatosságuk érősítése Az EU fellepésének példaértékűnek kell lennie a Szerződések, az EU Alapjogi Charta es az ENSZ Gyermekjogi Egyezménye gyermekjogokra vonatkozó rendelkezéseinek tiszteletben tartása terén.

A gyermekvédelem rendszere

Gyermekvédelmi rendszer Pénzbeli ellátások Hatósági intézkedések Javítóintézetek Személyes gondoskodást nyújtó ellátások Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény Fót Védelembe vétel Aszód Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás Zalaegerszeg Rákospalota Esztergom Kalocsa Családba fogadás Budapest Gyermektartásdíj megelőlegezése Ideiglenes hatályú elhelyezés Rákospalota Otthonteremtési támogatás Átmeneti nevelésbe vétel Debrecen Tartós nevelésbe vétel Óvodáztatási támogatás Nevelési felügyelet elrendelése Családi pótlék természetbeni folyósítása iskoláztatási támogatás felfüggesztése Utógondozás elrendelése Utógondozói ellátás elrendelése

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások Gyermekjóléti alapellátások Gyermekvédelmi szakellátás Gyermekjóléti szolgáltatás Gyermekek napközbeni ellátása Gyermekek átmeneti gondozása Gyermekjóléti szolgálat Gyermekjóléti központ Bölcsőde Családi napközi és Családi gyermekfelügyelet Házi gyermekfelügyelet Alternatív ellátások Helyettes szülő Gyermekek átmeneti otthona Családok átmeneti otthona Otthont nyújtó ellátások Utógondozói ellátások Területi gyermekvédelmi szakszolgáltatás Nevelőszülő Gyermekotthon Utógondozó otthon

természetbeni ellátások Pénzbeli és természetbeni ellátások

A nyugdíjminimum körül 650 ezer gyermek élt. Az összlakosságból 12 százalék, a gyermekek közül 19 százalék, 420 ezer gyermek élt egy széles körben elfogadott szegénységi küszöb alatt. A nyugdíjminimum körül 650 ezer gyermek élt. A létminimum alatt a lakosság 30 százaléka, a gyermekek 40 százaléka, azaz 850 ezer gyermek élt.

Anyagi jólét, indikátorok: háztartás jövedelme, tanulási körülmények, szobaszám/fő Magyarország jövedelem: 11., tanulás: 21., lakhatás: 24. (22.) Oktatás, indikátorok - PISA: olvasás, matematika, természettudományok Magyarország olvasás: 9., matematika: 10., természettudományok:7. (6.) Az átlagos helyzetű gyerekek és a legrosszabb helyzetű gyerekek közötti különbségek mérése. Egészség indikátorok: panaszok, egészséges táplálkozás, testmozgás Magyarország: panaszok: 21., táplálkozás: 24., testmozgás: 19. (24.)

1.) Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény (az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130%, illetve 140 %-ához igazodó természetbeni ellátás és évi 2x 5.800-5.800 Ft) 560 ezer gyermeket érint. 2.) Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás ( mértéke a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 22%-a,, vagyis 6.270 Ft/fő/hó, valamint évi 2x 8.400-8.400Ft) mintegy 1500 gyermeket érint. 3.) Ingyenesen étkezés bölcsődében, óvodában, általános iskola 1-8.osztályában A gyermekétkeztetés térítési díjának emelése a bölcsődékben, a nyersanyagköltség legfeljebb 50%- át kitevő rezsiköltség egy ellátottra jutó napi összeggel.

Gyermekfelügyelet, szabadidős programok biztosítása. 4.) Nyári gyermekétkeztetés ebben az évben a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülők közül 1400 település 130 ezer gyermekét érinti. A rosszabb szociális helyzetben lévő települések nagyobb arányú támogatását szolgálja a leghátrányosabb és a hátrányos helyzetű települések megkülönböztetése(1446 település) Gyermekfelügyelet, szabadidős programok biztosítása. .

6.) Gyermektartásdíj megelőlegezése 7.) Otthonteremtési támogatás 5.) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás (200 ezer gyermeket, 2 mrd Ft összegben érint, 10 ezer Ft/fő/. 6.) Gyermektartásdíj megelőlegezése 11638 gyermeket érint átlagosan 132 ezer Ft/fő/év. ( továbbfolyósítás. ismételt elrendelés, egyösszegű kifizetés, 36 hónap.) 7.) Otthonteremtési támogatás 923 fiatal felnőttet érint átlagosan 1millió 244 ezer Ft-tal. (lakás-előtakarékossági program, hosszabb elszámolási időszak, 30 életév betöltéséig)

Óvodáztatási támogatás (RGYK-ban részesülő, halmozottan hátrányos gyermek, 2 hónapos óvodába járás esetén - 20 ezer Ft,- illetve rendszeres óvodába járás esetén június és december hónapban 10 ezer- 10 ezer Ft.) Óvodáztatási támogatás természetbeni nyújtása (ruha, cipő, tisztasági csomag, gyermekjóléti szolgálat javaslata)) Rendszeres óvodába járás (legalább 6 óra, igazolt és igazolatlan napok nem haladják meg a nevelési napok 25%-át, kivéve 10 napot nyáron)

Családi pótlék természetben (elhanyagolás kezelése) Védelembe vétellel egyidejűleg, vagy fennállása alatt később (fokozatosság elve), Pénzfelhasználási terv, 100% erejéig – 6 hónapra - eseti gondok kirendelésével ( önkormányzat felelőssége a kárért) (családtámogatási folyószámla és élelmezés, tanszer, gyógyszer, ruházat, iskolai bérlet stb.) Eseti gondnoki kör ( 10fő /1 eseti gondnok ), Felülvizsgálat (idő, mérték, mód változtatás, megszüntetése) .

(RGYK. eltérő szabályai) A jegyző az adott tanévben igazolatlanul mulasztott 10. kötelező tanórai foglalkozás után végzéssel felhívja az iskoláztatási támogatás jogosultját a jogkövetkezményekre (5474 érintett gyermek) az adott tanévben igazolatlanul mulasztott 50. kötelező tanórai foglalkozás után - amennyiben a védelembe vétel még nem áll fenn – a gyámhatóság elrendeli a gyermek védelembe vételét, továbbá a teljes összegű iskoláztatási támogatás folyósításának felfüggesztését (2379 érintett gyermek) (RGYK. eltérő szabályai)

Feladatai (szolgáltató, szervező, közvetítő), 2010-ben 84 önálló gyermekjóléti szolgáltató, 664 gyermekjóléti szolgálat és 57 gyermekjóléti központ működött (98,5 %-ban volt elérhető országszerte. A foglalkoztatottak 92 %-a diplomás) A szolgálathoz forduló 142 941 gyermek alapproblémája minden harmadik esetben családi konfliktusból, életvezetési gondokból vagy elhanyagolásból adódott. (22 ezer elhanyagolt, 9 ezer bántalmazott kezelése)

elkövetése miatt. A gyermekek közel felét már az alapellátás vagy a A szolgálatok 8304 kiskorút kezeltek szabálysértés és 3802-t bűncselekmény elkövetése miatt. A gyermekek közel felét már az alapellátás vagy a védelembe vétel keretében gondozták. A gyermekjóléti rendszerben nyilvántartott kiskorú bűnelkövetők 22 %-a gyermekkorú. A szabálysértést elkövető kiskorúak közül minden negyedik kisebb lopást követett el

Speciális szolgáltatások összesen 59 532 Kapcsolattartási ügyelet 10 299 Készenléti szolgálat 3 319 Utcai és lakótelepi szociális munka 26 690 Kórházi szociális munka 3 365 Iskolai szociális munka 15 835 Ifjúsági lelki segélytelefon 24

megszűnik, vagy csökken a félelemérzet, aktív részese, alakítója a folyamatnak, az elkövetővel való találkozás segít a (bűn)cselekmény traumájának feldolgozásában, megszűnik, vagy csökken a félelemérzet, megismerheti a (bűn)cselekmény elkövetésének okait, ez segíti az újabb áldozattá válás megelőzését.

aktív részese, alakítója a folyamatnak, maga teszi jóvá az okozott kárt, bocsánatot kérhet a történtekért, felelősséget vállal tettéért, szembesül annak következményeivel, az áldozattal való személyes találkozás hozzájárul a bűnismétlés megelőzéséhez.

Egészségügyi szolgáltatást nyújtók, személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók, a közoktatási intézmények, rendőrség, ügyészség, bíróság, pártfogó felügyelői szolgálat, az áldozatsegítés és a kárenyhítés feladatait ellátó szervezetek, munkaügyi hatóság, társadalmi szervezetek egyházak, alapítványok, állampolgárok. A gyermekjóléti szolgálat esetmegbeszélést, esetkonferenciát tart, valamint március 31-ig éves tanácskozást szervez

Jelzőrendszer elégtelen működése (felelősségre vonás kezdeményezése, büntetőjogi feljelentés, egyeztető- megbeszélés, esetmegbeszélés elrendelése). Gyermekjogi képviselő (bírság, továbbképzés, egyeztető-megbeszélés kezdeményezése) Gyermekvédelmi igazgatási bírság ( gyermeki jogok súlyos sérelme, tájékoztatási kötelezettség, működési engedély módosítás elmaradása esetén, - továbbképzés, egyeztető-megbeszélés a birság helyett,vagy mellett).

Veszélyeztetett gyermek: 197 948 fő, ebből: anyagi 92146, magatartási 51041 Bántalmazás (testi 2491, szexuális 240 , érzelmi 4571), Elhanyagolás (testi 13661, érzelmi 10339) Érintett családok száma: 91367 (egységes fogalomhasználat, módszertani ajánlások, kézikönyvek, képzés)

A gyermekek jogaival és a pozitív szülői magatartással kapcsolatos képzés támogatása: elő kell segíteni, hogy a szülők jobban megismerjék szerepük jellegét ( változásának módját), a gyermekek jogait, az előbbiekből következő feladatokat és kötelezettségeket, saját jogaikat, a gyermekeket is meg kell tanítani arra, hogy mik a jogaik és kötelezettségeik, hogy tisztában legyenek a pozitív szülői magatartás fogalmával, és azzal, hogy ez mit jelent a számukra.

Testi fenyítés tilalma - Pozitív szülői magatartás: nevel, képességet fejleszt, erőszakmentes, eligazítást ad és irányt mutat, megszabja a határokat, és lehetővé teszi a gyermek teljes körű fejlődését.

családi gyermekfelügyelet 2-4 éveseknek.(6 férőhely) 670 bölcsőde - 33 ezer férőhely, ( RGYK 5211, védelembe vett 235), csoportlétszám emelés 12-14 főre, 689 családi napközi - 4800férőhely (öt, vagy annál több családi napközit hálózatba kell szervezni) 45 házi gyermekfelügyelet – 119 gondozott gyermek (ikergyermekek, egyedülálló szülő - váltott műszak, betegség, egyik szülő halála) családi gyermekfelügyelet 2-4 éveseknek.(6 férőhely)

4386 óvoda - 350 ezer férőhely Egységes óvoda-bölcsőde((bölcsődei ellátás nem biztosított és az óvodai nevelés feladatait legfeljebb egy, egycsoportos óvodában látják el - 20fő/5fő -) Integrált bölcsőde-óvoda ( intézményen belül van olyan egység, amelyik a 0-3 éves , és van olyan egység, amelyik a 3-6 éves korosztályt látja el) Biztos Kezdet Gyerekházak (0-5 éves életkorú, hátrányos helyzetű gyermekek korai képességfejlesztése és a családok szocio-kulturális támogatása azokon a területeken, ahol ez más módon nem biztosított.)

Helyettes szülő ( indokolt távollét, egészségügyi probléma), Gyermekek átmenti otthona (életvezetés, lakhatás, családi konfliktus, magatartási probléma), Családok átmeneti otthona (hajléktalanság, bántalmazás, családi konfliktus, életvezetési probléma).

helyettes szülői ellátás: 162 fő ( 523 férőhely) 36 gyermekek átmeneti otthona: 1173 fő (502 férőhely) gondozott. 146családok átmeneti otthonában 6189 fő- 2161 gyermek ( 3799 férőhely) gondozott. (együttesen helyezhető el a gyermek és szülője, valamint legfeljebb 21. életévének betöltéséig a gyermek nagykorú testvére, várandós anya férjének vagy élettársának a befogadása) A családok átmeneti otthona krízisközpontot működtethet ( nyolc hétre) - félutasház- szolgáltatás.

A gyámhatóság és a gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltató a gyermek és az őt nevelő szülő, vagy más törvényes képviselő tartózkodási helyére vonatkozóan megtagadhatja a szülő tájékoztatását, illetve korlátozhatja a szülő irat-betekintési jogát, ha a) büntetőeljárás van folyamatban, annak jogerős befejezéséig, b) ideiglenes megelőző távoltartó , vagy megelőző távoltartó határozat iránti eljárás van folyamatban, a távoltartás időtartamáig.

Kapcsolattartás formái a.) folyamatos és időszakos kapcsolattartás a gyermek tartózkodási helyén történő meglátogatásával, illetve a gyermek elvitelének jogával és visszaadásának kötelezettségével, vagy felügyelt kapcsolattartás keretében, és b) levelezés, elektronikus levelezés, telefonkapcsolat, ajándékozás, csomagküldés.

Átmeneti gondozásnál kérelemre, ideiglenes hatályú elhelyezés elrendelésekor vagy attól számított 10 napon belül hivatalból, átmeneti nevelésnél hivatalból szabályozza a gyermek szüleivel, nagyszüleivel, testvéreivel való kapcsolattartását, valamint legfeljebb 2 napra történő eltávozás és a 2 napnál hosszabb szabadsága gyám által történő engedélyezéséről vagy annak a gyermek érdekében történő mellőzéséről.

Felügyeletet biztosító szakember 1.) átmeneti gondozásnál (ügyeletes gondozó, a gyermekek átmeneti otthona családgondozója (nevelője), a gyermekjóléti szolgálat vagy a gyermekjóléti központ családgondozója) 2.) nevelésbe vételnél (nevelőszülői tanácsadó, a gyermekotthon családgondozója, a nevelőszülői hálózatót működtető családgondozója, a gyermekvédelmi szakszolgálat gyámi, gondozói tanácsadója)

Gyermekotthon (10 ezer férőhelyből 3 ezer lakásotthoni) Nevelőszülő (5242 hagyományos nevelőszülő, 360 hivatásos, 9 ezer férőhely.) Hivatásos nevelőszülő ( speciális - 3 gyermek - , különleges 5 gyermek) A gyermekotthonok ki (át)alakításának végső időpontja: 2013 (400 lakásotthon, 150 korszerű gyermekotthon, 16 megye befejezte az átalakítást)

Speciális szükségletű gyermek száma: 760( 4%) 16 speciális gyermekotthon működik az országban, melyből 2 intézményt civil szervezet, 4 intézményt a NEFMI , és 10 intézményt az önkormányzatok működtetnek. Ezen kívül 11 speciális lakásotthon, illetve 16 gyermekotthon speciális csoportja is ellát speciális szükségletű gyermekeket (600 férőhely) Speciális szükségletű gyermek száma: 760( 4%) (ebből 160 integráltan, vagy „normál” nevelőszülőnél nevelkedik) Különleges szükségletű gyermekek száma: 6387(38%)- 1453 fő három év alatti.

Családi pótlék 50%- ának felhasználása a gyermekotthonban élő gyermekek számára (így különösen ruházattal, szabadidő- eltöltéshez, kulturálódáshoz, játékhoz, sporthoz szükséges eszközökkel való ellátására, fejlesztésére, tehetségének gondozására, zsebpénzének biztosítására.)

A napi ötszöri étkezésre fordított költség összege naponta nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 2,4%-ánál (684 Ft) A ruházattal kapcsolatos költségek éves összege nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-ánál (64.500 Ft)

Ki védi meg a gyermekeket?

Jegyző gyámhatósági feladatokat (védelembe vétel ideiglenes elhelyezés, apai elismerés) Városi gyámhivatalok ( önálló gyámügyi és gyermekvédelmi ügyintéző) községekre kiterjedő hatáskör) száma 2006. január 1-jén 281. függetlenített vezetők száma 112 fő 3495 gyámhatósági ügyintéző (2292 jegyzői, 1089 városi, 114 megyei), ebből: 455 jogász, 636 államig. főiskola, egyéb felsőfokú 1229 fő; 490 114 (határozat 357178) meghozott döntésből a megtámadott döntések száma: 8029( 4965) államig. úton: 7207(4507), bírósági úton: 598 (322) ügyészi óvás: 98 (66) Helyben hagyott államig.úton:1854(1205) , helyben hagyott bírósági úton: 317 (140)

meghallgatás, megjelenésre való felhívás, Fogadja a jelzéseket és megteszi a megelőzést szolgáló lépéseket. A konfliktus kezelésére és feloldására törekszik, továbbá információkat szolgáltat. meghallgatás, megjelenésre való felhívás, tájékoztatás (intézményrendszerről, szolgáltatásokról, terápiáról és konfliktuskezelésről, büntető és szabálysértési eljárásról, hamis vád következményeiről ),

Jegyzőkönyvet vesz fel és intézkedik, A bántalmazott kérelmére a gondoskodik arról, hogy a bántalmazott jogi, egészségügyi, pszichológiai és mentálhigiénés segítséget kapjon, Jegyzőkönyvet vesz fel és intézkedik, Az eljárásáról és a feltárt tényekről a rendőrséget haladéktalanul tájékoztatja.

A rendőrség értesítése alapján a távoltartó határozat meghozatalát követő huszonnégy órán belül a családsegítő szolgálat, együtt élő kiskorú hozzátartozó esetében a gyermekjóléti szolgálat köteles a bántalmazottat és a bántalmazót felkeresni és velük segítő kapcsolatot kezdeményezni, illetve a kiskorút veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében intézkedni.

Megyei kormányhivatalok főbb feladatai: az elsőfokú gyámhatóságok szakmai irányítása és felügyelete, ellenőrzése, másodfokú döntések meghozatala, gyermekvédelmi intézmények működésének engedélyezése és tevékenységük ellenőrzése, gyermek és ifjúságvédelemi koordinátori feladatok. A feladatokat 17 független vezető, 43 gyámügyes, 37 szakreferens, 22 koordinátor végzi.

Egyeztető értekezlet (jelentés, feladatok). Koordinálja a bűnelkövetés illetve a bűnismétlés megelőzését célzó programok indítását, a veszélyeztetett gyermekek, továbbá a bűncselekményt elkövetett, de nem büntethető, valamint a büntetőeljárás alá vont gyermekek számára, az átfogó értékeléséhez évente tájékoztatást kér többek között a jegyzőtől és a gyermekjóléti szolgálattól a gyermekkorú, illetve fiatalkorú bűnelkövetők számáról, az általuk elkövetett bűncselekményekről, azok okairól, Egyeztető értekezlet (jelentés, feladatok).

Szabadságvesztés végrehajtásának felfüggesztése, Próbára bocsátás, Kötelező elrendelés: Szabadságvesztés végrehajtásának felfüggesztése, Próbára bocsátás, Feltételes szabadságra bocsátás, Javítóintézetből ideiglenes elbocsátás. Vádemelés elhalasztása A pártfogók feladata: a pártfogolt ellenőrzésével, irányításával az ismételt bűnelkövetés megakadályozása, támogatás, tanácsadás, tájékoztatás segítség nyújtása a bűnelkövetők reintegrációjához, reszocializációjához

Eredménytelen védelembe vételi eljárás ( 2 év utáni felülvizsgálat) 2010 évben nyilvántartott védelembe vett gyermekek száma 24 027 fő. (RGYK. 7100) ebből: környezeti 6548, 50 órai hiányzás 1682, szülői magatartás 9371, gyermeki magatartás 5912, gyermek által elkövetett (bűn)cselekmény 1775, bántalmazás 421. A védelembe vételnél 5899 esetben a gyermekjóléti szolgálat jelzésére indult el az eljárás. Eredménytelen védelembe vételi eljárás ( 2 év utáni felülvizsgálat) 58

Ideiglenes elhelyezéssel érintett gyermekek száma: 7806 ebből: nevelőszülőnél 2389, gyermekotthonban 3157 harmadik személynél 1710 Nevelésbe vett 2364 Megszűnt 1269 - ( 640 védelembe vétel és alapellátás, 629 családba fogadás és örökbefogadás.) (elhelyezés speciális esetei az örökbefogadás esetén, gondozási hely indokolt megváltoztatása) Fellebbezés bevezetése ( bíróság, rendőrség döntése kizárt)

Átmeneti nevelésbe vettek száma 3086 Magatartási, beilleszkedési zavar: 515 fő; Bűnelkövetés: 45 fő; Elhanyagolás: 2210 fő; Bántalmazás: 140 fő; Összesen: 15536 fő A nevelésbe vétel felülvizsgálata és döntés a megszüntetéséről, az egyéni elhelyezési terv , illetve a gondozási hely megváltoztatásáról, az örökbe fogadhatóvá nyilvánításról, a szülői felügyeleti jog megszüntetése iránti perindításról

Tartós nevelésbe vettek száma 392 Szülők halála 107 Hozzájárulás az örökbefogadáshoz 93 Bírósági megszüntetés 155 Összesen:1365 fő A nevelésbe vétel felülvizsgálata és döntés a megszüntetéséről, az egyéni elhelyezési terv , illetve a gondozási hely megváltoztatásáról.

gyermekjogi képviselő szerepe személyes szabadság korlátozása( spec. gyermekotthon vezető a pszichológus, orvos kezdeményezésére) 12 fő esetén biztonsági elkülönítő (24 óra), vagy ezt követően fekvőbeteg-ellátó intézmény, legfeljebb 36 órán belüli értesítés, 48 órán túl nevelési felügyelet kezdeményezése bírósági kontroll gyermekjogi képviselő szerepe (Különleges szükségletű gyermekek helyzetének rendezetlensége )

Örökbefogadó csak az a teljesen cselekvőképes, nagykorú személy lehet, aki örökbefogadás előtti tanácsadáson és felkészítő tanfolyamon eredménnyel részt vett, és személyisége, valamint körülményei alapján – a gyámhivatal örökbefogadás előtti eljárása során hozott határozata értelmében – alkalmas a gyermek örökbefogadására, továbbá a gyermeknél legalább 16, legfeljebb 45 évvel idősebb. A rokoni, illetve a házastársi örökbefogadás esetén a korkülönbségtől, illetve a felkészítő tanfolyam elvégzésétől el kell tekinteni.

(titkos örökbefogadás) Külföldi az örökbefogadás, ha egy gyermeket abból az országból ahol szokásos tartózkodási helye van (származási állam) egy másik országba (fogadó állam) visznek örökbefogadását követően, vagy örökbefogadás céljából. (titkos örökbefogadás)

(2002 óta alkalmasság és kötelező gondozás) 2007 év óta a magyar gyámhivatalnak konkrétan döntenie kell abban is, hogy az örökbe fogadni szándékozó személy hány és milyen életkorú gyermek örökbefogadására alkalmas, illetve arról, hogy alkalmas-e testvérek, vagy egészségileg károsodott gyermek örökbefogadására, így a döntés már sokkal konkrétabbá vált. (2002 óta alkalmasság és kötelező gondozás)

rendes felmondási tilalom ( kihelyezéstől számított 6 hónap) örökbefogadói gyes bevezetése ( gyermek 10 életévének betöltéséig befejezett örökbefogadás, napi 4 óra munkavégzés) nyílt örökbefogadást elősegítő szolgáltatás feladatai (tanácsadás, felkészítés, adatkezelés, nyilvántartás vezetése, megállapodás megkötése, kiválasztás, kapcsolatfelvétel, költségviselés, adatok átadása az országos örökbefogadási nyilvántartás , és a működést engedélyező szerv számára (átláthatóság ) (Új Családjogi könyv)

Engedélyezett örökbefogadások száma 733 Ebből titkos örökbefogadás 368 Ebből külföldi állampolgár számára146 (1 évnél fiatalabb örökbeadott gyermek 289 1-3 év közötti gyermekek 139 10 év feletti gyermekek 81) Felbontott örökbefogadások száma 12 Országos Örökbefogadási Nyilvántartás, Központi Nyilvántartás együttműködése)

Köszönöm a figyelmet!