KÉSZÍTETTE: SIMON ATTILA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Sport XXI. Felméréseinek Eddigi Eredményei augusztus 11. Fadd-Dombori.
Advertisements

EURÓPA MAGYARORSZÁG.
Tehetséggondozás a testnevelés órán
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Bozsik Gyermek Egyesületi Program U8/9
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Szervezetfejlesztési Program
A koordinációfejlesztés lehetősége
Kvantitatív módszerek
A SZABÁLYOZOTT JELLEMZŐ MINŐSÉGI MUTATÓI
Az úszó technika,állóképesség és hajlékonyság kialakítása és szerepük a sportágban Virth Balázs 2013.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Aerobic (Testnevelés)
Minden csapatjátékban, a legfontosabb része a játéknak a VÉDEKEZÉS.
Humánkineziológia szak
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Emberierőforrás-ellátás
AZ EDZÉS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA
Készítette: Magyar Orsolya
Cím név.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Szervezetfejlesztési Program
Szervezetfejlesztési Program ÁROP November 12. Teljesítménymenedzsment fejlesztési módszertan Előadó: Tóth Dorottya.
Képesség, készség, adottság, tehetség
Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Menedzsment, struktúrák az egyéni sikersportágakban Versenyképesség?
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Dr. Molnár Sándor A távfutás éves felkészülési rendszere gyermek, serdülő és ifjúsági korcsoportoknál.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A FIZIKAI FELKÉSZÍTÉS ELMÉLETE
Lovasterápia és Hippológia Tanszék
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Amatőr labdarúgó csapat felkészítése
Lurkótól a Haladásig Simon Attila Budapest.
A gyorsaság fejlesztése futásnál
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
MESF Dr. Baráth Etele és Parti Zoltán/Magyar Kajak-kenu Szövetség.
TVK MALI TRIATLON KLUB TISZAÚJVÁROS ELNÖKSÉG TITKÁRSÁG ADMINISZTRÁCIÓ GAZDÁLKODÁS Vezető edző ÚSZÁS EDZÉS OKTATÁS Fodor Ágnes SZÁRAZFÖLD Kerékpár, futás.
Terhelés.
Edzéselméleti témák Kiválasztás
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
NYME ACSJK Egészség-tudományi Laboratórium
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
EDZÉSTERVEZÉS.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
Modern edzésmódszerek
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
TUDOMÁNYOS ÜLÉS INNOVÁCIÓ A TESTNEVELÉS, SPORT ÉS REKREÁCIÓ TERÜLETÉN A stressz és outdoor tevékenységek kapcsolata a rekreációban Dorka Péter Szeged,
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
SPORTISMERETEK EDZÉSELMÉLET CSIK FERENC ÁLTANÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM KÉSZÍTETTE: LEITNER JÓZSEF.
PSV AKADÉMIA 2007/2008.
Egészség és sport.
Magaslati edzőtábor Edzéselmélet II. Készítette: Pelyhe Árpád PEAUAAF.SZE.
Egészséges élet – egy életen át II.
Éves edzésterv
Alkalmazkodás Edzettség - teljesítmény
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

KÉSZÍTETTE: SIMON ATTILA 2012-06-03 PERIODIZÁCIÓS EDZÉSMÓDSZER ALKALMAZÁSA AZ ILLÉS BÉLA LABDARÚGÓ AKADÉMIÁN KÉSZÍTETTE: SIMON ATTILA 2012-06-03

A periodizációs edzéstervezés pozitív hatásának igazolása az Illés Akadémián BEVEZETÉS Az akadémia céljai: Az egészséges életmódra való nevelés Elitképzés az életkori sajátosságok figyelembe vételével A Magyar Labdarúgás fejlődésének támogatása Nemzetközi szintű labdarúgók nevelése A szombathelyi labdarúgás (Haladás) fejlesztése

FELÉPÍTÉS 1. A periodizációs módszer -témakör tudomány-rendszertani elemzése és legfontosabb alapfogalmainak rendszerezése. A vizsgált terület helyének és szerepének megismerése és pontos meghatározása a Magyar Labdarúgásban. 2. A fizikai alkalmasság megállapítására alkalmazott módszerek hazai és nemzetközi szférában. 3. A fizikai alkalmasságot befolyásoló tényezők 4. Egyes terhelés- és teljesítmény-élettani, valamint egyes antropometriai mutatók vizsgálata, megismerése, valamint értékelése. 5. A labdarúgás fizikai alkalmasság-vizsgálati rendszerének vizsgálata és elemzése. 6. A periodizáció alkalmazhatósága a különböző életkorokban, hatékonyságának elemzése, továbbfejleszthőségeinek feltárása. Javaslattétel.

ALAPFOGALMAK EDZÉS A teljesítményfokozás tudományosan irányított folyamata, melynek során tervszerűen fejlesztjük a sportoló teljesítőképességét (fizikai és pszichikai energiáit)és teljesítőkészségét, azért, hogy sportágában minél jobb eredményt érjen el , illetve az elért teljesítményszintet minél tovább fenntartsa (Dr. Szakály Zs., NYME-AK)

EDZÉSMÓDSZER (hogyan?) Valamely tulajdonság, vagy képeség fejlesztésére, mozgásismeretek tanítására, közvetítésére szolgáló eljárás A gyakorlat által visszaigazolt, és elfogadott tudományosan megalapozott eljárás, a megoldáshoz vezető út -hogyan fejlesszük? Ismétléses módszerrel -hogyan tanítsunk meg egy összetett mozgássort? Globális-parciális- egész-rész egész módszerrel

TERHELÉS (Mennyit?) Ingerek: intenzitás- határ, maximális, szubmaximális, közepes, alacsony, csekély Terjedelem- meghatározza: lefutott km, felemelt súly, ismétlésszám ingerküszöb Sportingerek: sportbeli teljesítőképességte mozgásingerrel fejlesztjük Külső ingerek hatására létrejövő belső ingerek(elfáradás) révén kiváltott hatás: EDZÉSTERHELÉS

TERHELÉS-ALKALMAZKODÁS-EDZETTSÉG-TELJESÍTMÉNY KÜLSŐ TERHELÉS BELSŐ TERHELÉS REGENERÁCIÓ TÚLKOMPENZÁLÁS ALKALMAZKODÁS EDZETTSÉG TELJESÍTMÉNY

EDZETTSÉG ÖSSZETEVŐI MOTORIKUS PSZICHIKAI ÉLETTANI ALKATI A tervszerűen végzett edzések, versenyek megfelelő életmód hatására javul a sportoló teljesítőképessége, teljesítőkészsége, megszilárdul az edzettsége, növekszik a teljesítménye- egyéni teljesítőképesség szerint

Edzettségi állapot a sportforma Kiváló edzettségi állapot: jó sportforma, kiugró eredménysorozat, mérsékelt formaingadozás Gyenge edzettségi állapot: gyenge eredmények, erős formaingdozás

A TELJESÍTMÉNY ÖSSZETEVŐI Adottság-edzettség-pillanatnyi pszichikai állapot

TERHELÉSI CIKLUSOK MIKRO-6-7 nap MEZO- több mikrociklus-4-6 hét MAKRO EGÉSZ ÉVES CIKLUS-ha versenyidény van- a felkészülési időszak egyszer ismétlődik-

AZ EGÉSZ ÉVES CIKLUS FELÉPÍTÉSE ALAPOZÓ FORMÁBA HOZÓ FORMÁBAN TARTÓ ÁTMENETI EGYÜTTES EGÉSZ

EDZÉSTERVEZÉS 1. állapotelemzés: 2.célformálás 3.periodizálás 4.Edzéstartalmak és a terhelési dinamika meghatározása

Az edzés periodizálása Edzések, versenyek meghatározott időben követik egymást A periodizáció a naptári időzítés, az időszakok meghatározása. A célok, feladatok, tartalmak, módszerek kisebb időszakokra, időciklusokra történő meghatározása

EDZÉSPERIODIZÁCIÓ Éves Féléves edzésciklus Vagy rövidebb időközök naptári időbeosztása az edzésszerkezet időtengelyre helyezése Három évtizedes múltja van

FÁZISAI SPORTFORMA MEGSZERZÉSE SPORTFORMA TARTÁSA SPORTFORMA HANYATLÁSA

NÁDORI FELOSZTÁSA ALAPOZÓ FORMÁBA HOZÓ FORMÁBAN TARTÓ ÁTMENETI IDŐSZAK

A PERIODIZÁCIÓ KIINDULÓPONTJA A VERSENYIDŐSZAK OBJEKTÍV MEGHATÁROZÓJA AZ AZ IDŐTARTAM, AMELY ALATT A SPORTOLÓ MEGSZERZETT SPORTFORMÁJÁT KÉPES TARTANI. EZ AZ EGY VERSENYIDŐSZAK A SPORTÁGAKBAN 4-5 HÓNAP.

TERJEDELEM ÉS INTENZITÁS INTENZITÁS: a versenyidőszakig folyamatosan nő, csúcspont a fő versenyek ideje. A csúcsforma elérésének első számú szabályozó tényezője TERJEDELEM: emelkedik az alapozó szakasz feléig, majd a növekvő intenzitással ellentétesen csökken

EDZÉSTARTALOM, ÉS EDZÉSSZERKEZET EGYÉNI, SPORTÁGI SAJÁTOSSÁG FIGYELEMBE VÉTELÉVEL ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ 1 fele: alaptulajdonságok, a teljesítmény alapfeltételei ELŐKÉSZÍTŐ IDŐSZAK 2. fele: Formába hozó szakasz: speciális edzések túlsúlya (Intenzitás nő, terjedelem csökken) Versenyidőszak: cél: a megszerzett formát kis ingásokkal tartani tudja a sportoló Átmeneti időszak: aktív pihenés időszaka: a sportoló ne lépje túl az élettani hatásokat, a cersenyző összterhelése ne haladja meg az előírt szintet.

A PERIODIZÁCIÓ LEGYEN SPORTSAJÁTSÁGOS TELJESÍTMÉNYSAJÁTOS FEJLŐDÉSHEZ IGAZODÓ

Periodizácio(visszatérő)korszak   20.1. A periodizácio ciklicizálása Az alábbiakban értelmezzük a periodizációt a képzési tervben, időben. Mi három jól elkülöníthető periódust különböztetünk meg ebben a képzésben / 3 ciklus /...! 1. Makroszinten-( macrocycle)     1-3 év képzési terve. 2. Mezo, mezo ciklus     A képzés ütemezése időszakra.     PI = általános felkészülési időszakban, 1-5 hét     PII = konkrét előkészítési időszak1-4 hét     P = mérkőzés időszakok, 16 hét     RP = átmenet többi,2-3 hét     Például: VPI VPII WP OP     

PERIODIZÁCIÓ A periodizáció (tervezés és képzések szervezése) Európai Labdarúgó körökben az utóbbi időben egyre inkább elterjedt. A periodizációt elsőként a felnőtt labdarúgásban alkalmazták és igazolták pozitív hatását, majd Hollandiában, Spanyolországban, és Olaszországban az életkori sajátosságoknak megfelelően az utánpótlásban is elterjedt ennek várható igazolása az elkövetkező évek feladata lesz. Simon Attila szerint Magyarországon ez a módszer a képzés területén fehér folt, tudomásom szerint egyetlen Akadémián, az Illés Akadémián alkalmazzák. A periodizáció alapja a siker és a kiegyensúlyozottság a teljesítményben. A következő képzési elvek az alapkövei a jó képzési programnak: Az orosz tudós, sport Matveyev felismerte, hogy szükség van a sportágakban a módszertani sajátosságaikban a Detrainings-ra (visszatérés). Ő fejlesztette ki a periodizáció gyakorlati képzés módszertanát, melynek nagy a valószínűsége, hogy egy jó képzés, és az egyéntől fejlődés várható (2) Matvejev úgy véli, hogy a szervezet csak rendszeres inger hatására fejlődhet. Az 1960-as évek kutatásainak eredményeinek hatására,a mérések igazoltnak tekintették, hogy a megfelelő feltételek melletti terhelés esetén,a képzés , és a siker nem veszik el vagy nem stagnál. Tanulmányok már kimutatták, hogy megfelelő szintű fitness munka hiányában , 2-6 héten belül a várt teljesítmény eltűnik, ha nem a megfelelő képzési inger éri a sportolót.akkor (3-6) héten belül visszaesés következik be.  

Az 1960-as évek kutatásainak eredményeinek hatására,a mérések igazoltnak tekintették, hogy a megfelelő feltételek melletti terhelés esetén,a képzés , és a siker nem veszik el vagy nem stagnál. Tanulmányok már kimutatták, hogy megfelelő szintű fitness munka hiányában , 2-6 héten belül a várt teljesítmény eltűnik, ha nem a megfelelő képzési inger éri a sportolót.akkor (3-6) héten belül visszaesés következik be.

A klasszikus periodizáció 
  Amikor ciklikus sportágakban a periodizációról beszélünk,akkor egy vagy két versenyen kell a sportolókat csúcsformába hozni. Ezek alapján fontos a versenyek pontos időpontja, és az éves képzési tervet időrendben visszafelé tervezzük.Élettani sajátosságok miatt a képzés és a felkészülés alatt a különböző kondícionális bázisokat(aerob,anaerob) nem lehet egy időben javítani fejleszteni, Ezért a képzés célja, hogy az adott időszakban csak az egyes bazis területeken fejlesztünk, míg a többi területen csak emlékeztetjük a szervezetet . 
Ezen a periodizáció alapján működik a "kerékpáros,úszó,atléta.Kajak-kenu,evezés Ez lehetővé teszi a széles átmenetet a képzésben.

Labdarúgás Téli Időszakban: PI-5 Hét(1-rávezetés,1 aerob,1 anaerob,1 rögzítés,1 rehabilitáció PII-4 hét(1 Aerob,1 anaerob,1 rögzítés,1 rehabilitáció RP. Csak télen December 10-december 21-ig   3. Mikro-szinten, a mikro-ciklus A képzési tervet egy-öt hét, de egy nap, vagy akár egy edzés. A maximális tervezési időszak mikro szinten max 5 hét. Csak 2-3 hétre tervezzük a normál mikro-ciklust ,hogy az esetleges módosításokat el tudjuk végezni Az utánpótlásnál mivel képzési tervvel dolgozunk,és úgy gondoljuk,hogy egy egy taktikai,csapatjáték elem 4-6 hét alatt sajátítható el,(természetesen itt az életkornak megfeleló tanítási elvek szerint oktatunk. Példa a (16 hetes versenyidőszakra -szezon) lehet valami ilyesmi: wk1: Kondício(aerob) wk2: Erő wk3: Gyorsaság wk4: Rögzítés wk5: Kondíció(aerob) wk6: Erő wk7: Gyorsaság wk8: Rögzítés wk9: Rehabilitácio 60%-a teljes képzésnek wk10: Kondício wk11: Erő wk12: Gyorsaság wk13: Rögzítés wk14: Kondício(aerob) wk15: 60%-a teljes képzés (play off) wk16: Rehabilitáció 30%-a teljes képzésnek(play off)

Összefoglalás:   Periodizáció egyfajta megszervezése és lebonyolítása a képzésnek, hogy növelje a siker valószínűségét. Ez úgy valósulhat meg, ha folyamatos a mérés ,a kontroll és a pontos a tervezés. Ezek szükségesek a csúcsteljesítmény eléréséhez. A legjobb teljesítmény a 2 hetes exponenciális elkeskenyedő terheléssel érhető el, majd 41-60%-kal csökkentjük a terhelés nagyságát Ez különösen igaz a hosszú, erős verseny szezonban. A versenyidőszakokban nem a lineáris periodizáció a legelőnyösebb modell. 
Megfelelő elvékonyodó formábahozást tekintjük az edzői szakma tudományosan megalapozott müvészetének . Ahogy megtanuljuk megérteni periodizációt és annak hatását, akkor a csapatainkkal le fogjuk adni az optimális teljesítményt. A legújabb kutatási jelentések arra vilgítanak r,á hogy a periodizáció alkalmazása minimálisra csökkenti az edző részéről hibázás lehetőségét, és új megvilágításba kerül az edzéselmélet-módszertan.  

TElJESÍTMÉNYDIAGNOSZTIKA ANTROPOMETRIA (testösszetétel) ÉLETTANI ELJÁRÁSOK( aerob, anaerob kapacitás, laktát ) MOTORIKUS PRÓBÁK (kondicionális, koordinációs, képességek, izületi mozgékonyság) PSZICHOLÓGIAI ELJÁRÁSOK (személyiségtesztek, motiváció) KOMPLEX SPORTÁGI PRÓBÁK-a teszteket egy teljesítményen belül vizsgálják) FITTSÉGI TESZTEK – Eurofit, Cooper)

Irodalom Szakály Zsolt: Edzéselmélet és módszertan I-II. Lev-lista.hu/archattach?I=arekal m=20120513123028811 a Nánási Balázs (2008): Jegyzet, oktatási segédanyag: Edzéselméleti ismeretek, Budapest