Általános lélektani kulcsfogalmak

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Advertisements

A Drog és a Kábítószer fogalma
Az edzői hatékonyság pszichológiája
Szenvedélyek fogságában - a drogok
Szociális munka a börtönben
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Csoport munka.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Külföldi módszerek? Mi az amit figyelembe kell vennünk: Hagyományaink, Céljaink. Cégünk összetétele, nagysága.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
A személyiség.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Alkoholizmus.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
Behaviorizmus (előzmények)
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Szociális tanulás formái
A gondozás,nevelés egysége
MOTIVÁCIÓ.
Családi vállalkozás.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A kulturális intelligencia
Képesség, készség, adottság, tehetség
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Nevelés és nevelői attitűdök
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Mindennapi veszteségeink
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Edzéselméleti témák Kiválasztás
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyiségfejlődési zavarok
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
Káros szenvedélyek.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Káros szenvedélyek Drogok.
KÁROS SZENVEDÉLYEK - Kábítószerek (illegális szerhasználat)
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Készítette: Mayer Vivien
A cég helye a tulajdonos(ok) boldogság-portfóliójában
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Előadás másolata:

Általános lélektani kulcsfogalmak dr. Kalamár Hajnalka

A személyiség terminus (kifejezés) eredete Minden ember személyiség – egyedi és megismételhetetlen individuum. Vannak tulajdonságai, amelyek: 1. minden emberre jellemzők 2. csak egy embercsoportra jellemzők 3. kizárólag csak rá jellemző Persona kifejezés eredete: színházi maszk. A görög drámákban a maszk kifejezte a szereplő lelki tulajdonságait

Személyiség tipológiák Különböző tipológiák léteznek. Céljuk az, hogy valamilyen szempont rendszer alapján egy adott embert minél tökéletesebben és minél rövidebb idő alatt megtudjunk ismerni. Természetesen ez segít önmagunk megismerésében is.

Hippokratész vérmérsékleti tipológiája Az ember emocionális viszonyulását, cselekvésének dinamikáját testnedvei határozzák meg: az érzelmek kialakulásának gyorsasága és erőssége, az érzelmek tartóssága (egyensúlya), az érzelmek külső kinyilvánítása, az érzelmek cselekvésre késztető ereje.

Ennek alapján négyféle személyiség típust különböztetett meg: 1. szangvinikus 2. melankólikus 3. kolerikus 4. flegmatikus

Szangvinikus típus VÉR kiegyensúlyozott érzelmei gyorsan keletkeznek, könnyen kiválthatók, nagy intenzitásig fokozódnak, nem tartósak, testileg kifejezettek, nagy a cselekvéskiváltó hatékonyságuk.

Kolerikus típus SÁRGA EPE kiegyensúlyozatlan érzelmei gyorsan keletkeznek, nagy intenzitásig fokozódnak, tartósak, a negatív élményekre fogékonyabbak.

Melankolikus típus FEKETE EPE érzelmei lassan keletkeznek, nem nagy intenzitásúak, kicsi a cselekvést kiváltó hatékonyságuk, tartósak, fogékony a negatív élményállapotokra.

Flegmatikus típus NYÁLKA kiegyensúlyozott érzelmei lassan keletkeznek, nem nagy intenzitásúak, nem tartósak, nem érzelemvezérelt, közönyös, szenvtelen, higgadt, nyugodt.

Újabb szemlélet : Humanisztikus pszichológia. Organizmus: a egyén, mely önmegvalósításra törekszik. Énkép: az önmagára vonatkoztatott elképzelések, észleletek, érzelmek, értékeke és attitűdök. Én-ideál: az a személy, akivé válni szeretne.

Abraham Maslow szükségletelmélete 1907 - 1970

Maslow nevelési koncepciója: Szerinte a pszichológusnak az egészséges emberre kell tekinteni, akinek a legfontosabb jellemzője az önmegvalósítás. Önmegvalósítás = törekvés arra, hogy mindig több legyen annál, ami, hogy mindenné váljék, ami válhat. Ezt Ő a „harmadik erő”-nek nevezte

A FEJLŐDÉST BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK dr. Kalamár Hajnalka

A FEJLŐDÉST BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK A szocializáció folyamata A szocializáció résztvevői A család modell hatása Öröklődés és-vagy- tanulás

A szocializáció Definíció: Az egyén elsajátítja mindazokat az ismereteket, képességeket, amelyek lehetővé teszik, hogy többé kevésbé hatékony élete legyen abban a társadalmi környezetben, amelybe beleszületik, vagy amelyet választ.

Az oktatók, edzők szerepe az énkép alakulásában Az oktató értékelése Énképet, sorsot formál Nincs jó és rossz gyerek, de vannak helyesnek és helytelennek tartott cselekedetek Negatív énkép kialakítása tilos!

Énkép Az énkép: bemeneti adat az élethez Pozitív énképpel rendelkezők Negatív énképpel rendelkezők Sikerkeresők közege Kudarckerülők közege

Igényszint A siker az igényszint egybeesése vagy meghaladása a kudarc érzése akkor támad, ha az eredmény elmarad az igényszint mögött.

Sikerkeresők és kudarckerülők 1. Feladatválasztás Sikerkeresők: - Siker és kudarc lehetősége - Kihívást keresése - Közepes nehézségű feladatok Kudarckerülő: - Könnyű feladatmegoldják vagy - Nehéz feladatoknem szégyenkeznek, ha nem sikerül

Sikerkereső Kudarckerülő Siker oka Saját képessége Véletlen szerencse Kudarc oka Fáradtság Tehetetlenség, ügyetlenség Önértékelés Jól megoldott feladatönbizalom, kudarcjelentéktelen Sikereknem hisznek magukban

Jaj, kiderül, hogy gyenge vagyok ! Csinálhatnátok jobban ! 2. Cselekedetek végzése   Gyenge vagyok benne Jó vagyok benne Rajtam múlik Jaj, kiderül, hogy gyenge vagyok ! Gyerünk ! Nem rajtam múlik Csinálhatnátok jobban ! Nincs mit tenni !

Kudarckerülőből sikerkereső?

Kudarc feldolgozásának módszerei Fantázia Régebbi sikerek felidézése Racionalizáció Mással vigasztalódás Szexualitásba menekülés

Célkitűzések

A kudarckerülőre és a sikerkeresőre jellemző célkitűzések nagysága erőfeszítést nem igénylő feladatok közepes erőfeszítést igénylő célok magas erőfeszítést igénylő célok

Mennyire fáj a kudarc? A sikerkeresőknek is vannak kudarcaik A kudarckerülők elkerülik a kudarcokat a helyzetek és az én (énkép) viszonyáról vallott gondolkodás

http://www.youtube.com/watch?v=EqnCsfiRjtQ

Tegnap okos voltam, ezért meg akartam változtatni a világot Tegnap okos voltam, ezért meg akartam változtatni a világot. Ma bölcs vagyok, ezért meg akarom változtatni önmagam. Most már csendes vagyok, és a világot csak szemlélem.

Alvás, álom Bár, az alvás látszólag egyetlen, folyamatos, passzív jelenség, a kutatások bebizonyították, hogy valójában bonyolult, komplex folyamat

Nagy előre lépést jeélentett az elektroencefalogram (EEG) felfedezése, amely képes regisztrálni az agy elektromos hullámait, és ennek alapján el tudták különíteni az alvás két alapvető szakaszát: 1. lassú hullámú alvás 2. paradox alvás

Lassú hullámú alvás Az izmok egyre inkább ellazulnak A szemek nyugalomban vannak Négy alfázis különböztethető meg Alfa, delta és théta agyhullámok a jellemzők

Paradox alvás Az izmok nyugalomban vannak, de néha erőteljes izomrángások tapasztalhatók Alfa, béta agyhullámok tapasztalhatók Az agy az ébrenléthez hasonló állapotban van. Legjellemzőbb a szemgolyó aktivitása, erős szemmozgás tapasztalható (REM fázis)

Az alvás folyamata Az alvás fázisai meghatározott sorrendben követik egymást. Az elalvást követően a lassú hullámok jelennek meg, majd, kb. 90 perccel az elalvást követően jelenik meg a paradox fázis, kezdődik az álom szakasz. Egy éjszaka alatt öt-hat paradox szakasz van. Egy nyolc órás alvás alatt kb. hat órát töltünk álom nélkül. Hajnali órákban gyakrabban álmodunk, az utolsó álom szakasz után, már nem megyünk át lassú hullámokba, a tudat az éber állapotba kerül.

Egyéni különbségek Hipnogramnak hívják azt a görbét, amivel jellemezhető a vizsgált személy alvásritmusa. Nagy egyéni különbségek vannak. A csecsemők sokat alszanak és alvásidejük 50% álom idő. 50-60 éves korban az álomidő lecsökken 15% alá

Egy átlagos éjszakai alvás szakaszainak és fázisainak egymásutánja fiatal felnôttkorban

A meditáció  a meditáció keleti vallásfilozófiák gondolatrendszerében fejlődött ki, és később jelentős szerepet játszott a keresztény ezoterikában is, szerves része volt a szerzetes-nevelés során alkalmazott lelki "tréningeknek"

kialakítottak egy olyan technikát, amely messzemenően alkalmasnak bizonyult az én-erők növelésére, az elmélyedés, a bensőséges átélés fokozására

„Ami régen történt, fájhat úgy, mintha ma esett volna meg” A meditációnak az a célja, hogy behatolhassunk a pszichés élet olyan tartományaiba is, amelyek ma még közvetlenül nem megragadhatók a racionális megértés számára. Ezért lényege a gondolkodási aktivitás időleges felfüggesztése, szüneteltetése.

A belsőleg kiürült állapot, amelyet meditációnak neveznek, pszichológiai szempontból kettős hatású. Egyrészt rendkívül sokat ad a nyugalom, a kiegyensúlyozottság megteremtéséhez.

Másrészt a meditáció során megjelenhetnek határozott pszichés tartalmak - képek villanhatnak fel, kikristályosodhat egy gondolat, felbukkanhat egy érzés -, vagyis olyan információkhoz juthatunk önmagunkról, kapcsolatainkról, helyzetünkről, amelyek csak e belső csendben tudatosodhatnak.

A hipnózis Mi a hipnózis? A hipnózis egyfajta megváltozott tudatállapot, amikor a figyelem beszűkül. Az emberek döntő többsége hipnotizálható, bár különböző mértékben.

A hipnotizált személy teljesen a tudatánál van, sőt beszélgetni is lehet vele. Leginkább ahhoz az ellazultsághoz lehet hasonlítani, amikor valaki közel jár az elalváshoz, de még ébren van.  

Tényleg vissza lehet vele menni a gyerekkorba? Hipnózis segítségével valóban előhívhatóak olyan, rég elfeledettnek vélt egészen kora gyermekkori emlékek, amelyek a jelen szempontjából fontosak. Emlékezni fogok-e arra, amit hipnózisban átéltem?  Igen, az emlékek általában megmaradnak.

Lehet-e a hipnózissal ártani?  Mint minden módszer, rosszul alkalmazva ez is okozhat károkat. Olyan élmények jöhetnek fel, amelyet egy nem kellően felkészített hipnotizőr nem tud kezelni, és ez akár pszichózishoz, öngyilkossághoz is vezethet. Megfelelő kezekben azonban a használata teljesen biztonságos. Ezért kell több évig tanulnia egy hipnoterapeutának ahhoz, hogy alkalmazhassa a módszert.

Hipnózis a sportban Az emberi agy két agyféltekéje különböző funkciókat lát el: BAL agyfélteke, a racionális, logikus állapotok és az ÉN tudat. Jobb agyfélteke, érzelmi töltetű, nem racionális, a MI tudat helye Hipnózisban a jobb agyféltekének van megemelkedett működése.

Hipnózis a sportban Elég kevesen alkalmazzák még Nem közvetlenül hat a teljesítményre, hanem annak a lelki állapotnak a létrehozásában segít, ami szükséges a csúcsteljesítményhez.

Nagyon hasznos akkor, amikor visszaesik a teljesítmény –kideríteni az okát - segíteni a sportolót a visszatérésben A sportolók a versenyhelyzetekkel, rossz versenyélményekkel kapcsolatban érezhetnek erős szorongást, amit mind egyéni mind csoporthipnózissal csillapítani, kezelni lehet.

Csoportos hipnózis A közös hipnotikus élmény, valójában egy flow élmény. Segíti a csapatot az összetartozás és együttműködés élményének az erősítésében A legyőzhetetlenség élményének kialakításában Csapatsportokban, két hasonló csapat esetén, néha pont ennyi kell a győzelemhez

Pszichoaktív szerek  pszichoaktív drogok (köznyelvben drogok vagy kábítószerek) azok a természetes vagy mesterséges anyagok, amelyek az élő szervezetbe kerülve a központi idegrendszerre hatva megváltoztatják annak működését, funkcióját, illetve hiányuk elvonási tünetekkel jár. 

Pszichoaktív drogok 1. opiátok (morfin, heroin); 2. központi idegrendszeri depresszánsok (gátlók) (barbiturátok, alkohol, benzodiazepinek); 3. pszichostimulánsok (kokain, amfetaminok, koffein); 4. kannabinoidok (kender, hasis); 6. hallucinogének (LSD, meszkalin, pszilocibin); 7. szerves oldószerek (inhalánsok); 8. disszociatív szerek (fenciklidin, ketamin)

Főbb hatásjellegek Narkotikumok: fájdalom csillapító, feszültség oldó hatás A legtipikusabb narkotikus drogok a heroin, az ópium

Pszichedelikus szerek: a szubjektív illetve tudattalan szellemi és mentális tartalmak a tapasztalat tárgyaként jelennek meg. Drogok, amiknek hatásában a pszichedelikus hatás dominál: LSD, meszkalin, pszilocibin.

Serkentő szerek: A serkentő hatású drogok (más néven serkentőszerek) fokozzák a szellemi és/vagy fizikai aktivitást és teljesítőképességet. Drogok, amiknek hatásában a serkentő hatás dominál: koffein, metamfetamin, kokain.

Kannabinoidok: marihuana A marihuána (THC = tetra-hidrocannabinol) egy kifejezetten erőteljes, kellemes érzetet biztosító, mérgező anyag.

„A FŰ” Hatással van a központi idegrendszerre, megváltoztatja és károsítja az agysejteket, amelyek kontrollálják a gondolkodást, az érzelmeket, az örömérzetet, a koordinációt, a hangulatot és a memóriát. A „fű” szintén károsítja az agyalapi mirigyet, amely szabályozza az éhség- és szomjúságérzetet, a vérnyomást, a szexuális viselkedést.

„A FŰ” A marihuána használata csökkentheti és károsíthatja a spermákat, azok számát és sebességét, valamint a szexuális vágyat. A nőknél a petesejtet károsítja, negatívan befolyásolja a peteérést, megzavarja a menstruációs ciklust és megváltoztatja a hormonszintet. 

„A FŰ” A marihuána hatóanyaga már kis mértékű fogyasztása esetén is felgyülemlik az agyban található idegsejtek között lévő mikroszkopikus szabad helyeken (szinapszisok). Ez az elzáródás lassítja és csökkenti a kritikus információármalást az agyban – így pl. a test jelzései nem jutnak el a megfelelő helyre, vagy hamis jelzések továbbítódnak.

Speed: Formája: fehér, sárga vagy rózsaszín por, ill. tabletta Hatása: 10-30 percen belül jelentkezik. Fáradtság- és éhségérzet elmúlása, agyi és testi teljesítőképesség, szívműködés, anyagcsere, izzadás fokozódása, szájszárazság. Növeli az agresszivitást, gyakran a hallucinációkat. Rendszeres használata legkésőbb 2 éven belül teljesen tönkreteszi a belső szerveket (szív, máj, vese), esetlegesen halált okoz. Túladagolása: már az első alkalommal is halálos lehet. Rendkívül veszélyes, mert fennáll a szívinfarktus vagy az agyvérzés veszélye, azonnali orvosi beavatkozásra van szükség. Elvonási tünetei: a szer kiürülése (kialvása) után, mély depresszió léphet fel. Elvonáskor jellemző a levertség, lábszár-, ill. alkarfájdalmak

Egy tabletta ára 1500-2000 ft

Extasy: Formája: tabletta, amely legtöbbször kedves figurákat ábrázol. Hatása: hasonló a speed hatásához, de lényegesen erősebb érzelmi típusú hatása van. Kikapcsolja a szervezet védekező mechanizmusait (éhség-, szomjúság-, fáradtságérzet, emeli a testhőmérsékletet, többszörös szív-, vese-, és májterhelést idéz elő.  A halálos dózis az anyagtól függően akár 1-2 tabletta is lehet.

MDMA Előfordulási formái, fogyasztása. Eredeti alakjában fehér por, a feketepiacon rendszerint préselt tabletták vagy kapszulák formájában lehet hozzájutni. A tablettákra gyakran nyomtatnak rá valamilyen ábrát (delfin, galamb, dollárjel, E betű, napocska, stb.) Egy tabletta ára ma 800-1500 forint között mozog. Az átlagos dózis 80-160 mg (2 milligrammot szokás számolni a testsúly egy kilogrammjára).

A leggyakrabban említett hatások: eufória, "minden a legnagyobb rendben van"-érzés, kitárulkozás, a gátlások feloldódása, boldogság, szeretet, bizalom saját magunk és mások iránt.

Definíciók, fogalmak Abúzus (viszzaélés): nem orvosi célú használat önkezű adagolás Vulnerábilitás (sebezhetőség): Sokan kipróbálják a drogokat és könnyedén abbahagyják. Mások súlyosan függővé válnak. Ők a fogékony (vulnerábilis) személyiségek.

Dependencia (függőség): Többszöri sikertelen próbálkozás a leszokásra. A szer megszerzése áll az érdeklődés középpontjába. Megkülönböztetjük a pszichés függőséget (sóvárgás a szer után), illetve a fizikai függőséget (jellegzetes elvonási, absztinencia tünetek).

Addikció (hozzászokás): Súlyos dependencia (meghatározza az életvitelt). Egyszerre van jelen a pszichés és fizikai függés. Tolerancia (hatásgyengülés): Ismételt használat után a drog hatásfoka csökken. Egyre nagyobb dózisra van szükség.

A tanulás

A tanulás motívumai TANULÁSELMÉLETEK. A klasszikus kondicionálás elmélete Ivan Petrovics Pavlov

az 1849. szeptember 27-én született Pavlov tudományos munkássága és hagyatéka még a Nobel-díjasokéi közül is kiemelkedik, kitörölhetetlen nyomot hagyott a mai és a jövőbeli orvostudományban és pszichológiában. 

A kialakult feltételes reakció jellemzői: Pavlov a tanulás agyi folyamatainak egyik alapvető műveletét tárta fel, amikor megalkotta a feltételes reflex elvét. A kialakult feltételes reakció jellemzői: Kioltódás (amennyiben sokáig elmarad a megerősítés) Inger-generalizáció (más, hasonló inger is kiváltja Inger diszkrimináció (képes megkülönböztetni hasonló ingereket)

Operáns kondicionálás Pavlov kísérleteiben a kutya passzív. Skinner (am. pszichológus) tanulási kísérleteiben a kísérleti állatok maguk hozzák létre a kívánt viselkedést (operálnak a pedállal) Ez a próba-szerencse tanulás

KOGNITÍV TANULÁSELMÉLETEK Az amerikai szakemberek azzal foglalkoztak, hogy a környezeti tényezők hogyan befolyásolják a tanulást. Ez a behaviorista nézőpont. Az európai kutatókat egyre jobban érdekelte, hogy tanulás közben mi megy végbe a fejünkben. Ez a kognitív nézőpont.

A tanulás humanisztikus megközelítése A pszichológia humanisztikus irányzata arra teszi a hangsúlyt, hogy a viselkedés érzelmi és kapcsolati összetevői, milyen szerepet játszanak a tanulásban.

Úgy gondolták, hogy a programozott oktatás formák nem törődnek azzal, hogyan vélekednek a diákok a tanulásról, a pedagógusokról, önmagukról és az iskoláról. Ezt nevezték a tanulás emberi oldalának. Emiatt nevezik ezt humanisztikus megközelítésnek.

Motiváció

Motiváció Ösztön: velünk született, célra irányuló komponens Szükséglet: hiányállapot Homeosztázis: belső egyensúlyi állapot Drive: motivált viselkedés energetikai komponense (belső késztetés) arra, hogy helyreállítsunk egy előző állapotot.

Motívumok: Elsődleges: hőszabályozás, vízreguláció, szexuális viselkedés, utódpótlási és szülői viselkedés Érzelmi: szeretet, félelem, agresszió, altruizmus Szociális: kognitív, humánspecifikus – kompetenciaigény, önaktualizáció, teljesítménymotiváció

„teljesítmény motiváció” A teljesítmény motiváció és az énkép összefüggése.

Teljesítménymotiváció és célok A teljesítménymotivációnak célra van szüksége Feladatok önmagukban nem tudják folyamatosan fenntartani CÉLOK és FELADAT megkülönböztetése: Feladat: valaminek a kivitelezése /technika/ Cél: pl. győzelem élménye. Összetett

Feladatok megoldásának a sorozatán keresztül jutok el a céljaim eléréséhez!!!

Teljesítménymotiváció és nevelés Kapcsolata van a személyiségtípussal Nevelés során alakítható és fokozható folyamatos visszacsatolás sikerélmények adagolása pozitív élmények közös megélése A „soha nem dicsérő” szülő romboló hatása

Teljesítménymotiváció és nevelés A teljesítménymotiváció csökken, ha: A szülő nem helyesli a sportolást (sportág választást, vagy inkább tanulna) Barátok szerint, hülyeség ezzel tölteni az időt, bulizás. Saját maga kudarcsorozata, lelki csapdák Rossz edzői döntések (sérülés, időzítés, Demotiváló tényezők fennállása.

Demotiváló tényezők Úgy érzi, hogy hosszútávon nem jó neki, hogy ennyi időt tölt a sporttal. Edzéseken, összehasonlítják őt másokkal, és nem jók az eredményei (kudarckerülő). Csapatsportban, a nem megfelelő csapat, lehúzza az egyéni teljesítményt (tehetetlenség érzése). Ha az edző megszégyeníti.

Teljesítménymotiváció és nevelés Az edző motivációjának szerepe: - nemtörődöm edzők (pl. telefonál, vagy kimegy edzés közben) - saját céllal nem rendelkező edzők (kiégés, fáradtság, másra figyel)

Teljesítménymotiváció és nevelés Mit ne használjunk motiválásra (hol futunk vakvágányra)? - Bűntudatkeltés Fenyegetés Érzelmi zsarolás Lenézés Gúny Fizikai fenyítés

„Burn out” jelenség a sportban Kialakulása lehetséges sportolónál és edzőnél egyaránt. Folyamat jellegű. Minél gyorsabban azonosítják (diagnosztizálják), annál rövidebb idő alatt lehet kijönni belőle. Személyiség zavarokat okoz.

Segítő kérdések önmagadhoz Kérdezd meg magad: Mi hozott erre a „pályára”. Mi tart itt? Mi (ki) fáraszt el? Mi ad kedvet, lendületet, energiát? Mi a legnehezebb a munkádban Mi a legkönnyebb a munkádban?

Segítő kérdések önmagadhoz 7. Mit teszel saját egészségedért? 8. Hogyan gondozod magadban a reményt? 9. Milyen problémákat cipelsz magaddal? 10. Kivel tudod megbeszélni gondjaidat? 11. Van-e hobbid, van-e rá időd? 12. „Helyeden vagy-e a világban?” otthonosság érzése.

Külső (extrinsic) motiváció Csak rövid távon működik Ismételten meg kell erősíteni Gyors, azonnali hatással bír Ez képezi a belső motiváció alapját „eszköz” jellegű

Belső (intrinsic) motiváció Hosszú távú hatással bír Nem szükséges folyamatosan erősíteni Beleágyazódik a személyiség struktúrájába Komplex, egymásra épülő jellege van Mély érzelmekkel jár.

Érzelmi motívumok: Szeretet: imprinting, másodlagos megerősítés Félelem: szorongás Agresszió: anti- és proszociális, indulati, instrumentális, táplálékszerző, anyai, frusztráció Altruizmus (önfeláldozás): endo- és exocentrikus

Félelem esetén előrevetítődik a fájdalom vagy más negatív érzés, amelyet a veszélyhelyzet jelez. Seneca szerint a harag „rövid ideig tartó őrület, annak testi és lelki jeleivel”,

Érzelem: Jellege: indulat, hangulat, szenvedély Oka: félelem, kétségbeesés, örömujjongás Idegrendszeri állapot, betegség, időjárás Pozitív: hivatástudat, hobbi Negatív: alkohol, drog

Érzelemek jellemezhetők: Időbeni lefolyása: kitörő jellegű, tartós, kiszámíthatatlan, igen tartós Mélysége: erős, de felületes, közepes, változékony, igen erős Alapérzelmek: öröm, bánat, szomorúság, undor, megvetés, meglepődés, aggodalom, megelégedettség Magasabb rendű érzelmek

Szorongás

Sportoló, edző, szülő együttműködése A SZÜLŐ A szülők nagy része bámulatos áldozatokra képes a gyermeke sikere érdekében. E mögött gyaníthatóan jelen van a saját siker utáni vágya is. Mi van, ha a szülő motivációs késztetése nagyobb mint a gyermeké? Önmaguk megvalósítása a gyerek életében

Sportoló, edző, szülő együttműködése Pl. Saját meg nem valósított álmát akarja valóra váltani (régi közepes eredményeit „lecserélni”) Saját valódi sikereit túlszárnyaltatni (Ő Eu bajnok, a gyerek legyen világbajnok) PROBLÉMA: 1. mindenki lelkes de a kudarcokért csak a gyereket hibáztatják.

Sportoló, edző, szülő együttműködése 2. Ha a szülő, jelentős anyagiakkal járul hozzá a szakosztály, klub stb. működéséhez, akkor cserébe elvárja, hogy előnyei legyenek a gyermekének. 3. „okos apák tanácsai”:csökkentik a gyermek lojalitását, ha a tanács ellentétes az edzőével, akkor konfliktus helyzet (kiét kövessem?), ha azonos, akkor fennáll a „telítődés veszélye. Az esze az edző felé fordul, a szíve az apa felé. MI van, ha a szülő egyben edző is???

CSALÁDI ELVÁRÁSOK Szigorúan titkos kategóriát jelentsenek! Testvérek közötti rivalizáció: favorizált gyerek extra támogatása. Szülői viszonyulások szerinti kategorizáció: 1, Autokratikus: kontrollál, dominál, elégedetlen. 2. Narcisztikus szülő: idealizált elvárás a gyerekkel szemben, önértékelésük teljesítményfüggő. A gyerek akkor látja elégedettnek a szülőt, ha ő jól teljesít. 3.Pénzéhes szülő: a sportoló gyereket befektetésnek, vagyontárgynak tekinti.

CSALÁDI ELVÁRÁSOK 4. Versengő szülő: a gyermeke átlagos teljesítményét megszégyenüléssel fogadja. A gyerek örömet kell okozzon a szülőnek! 5. Frusztrált szülő: azt hiszi, hogy a gyermeke tanulni tud az ő korábbi hibáiból, ezért a gyereket a saját korábbi érdeklődése felé irányítja. A gyereke SOHA nem tud csak önmagára figyelni.

CSALÁDI ELVÁRÁSOK 6. Racionalizáló szülő: passzív, kerüli a konfliktus, nem motiválja a gyerekét, de hagyja belemenni veszélyes helyzetekbe. A gyerek soha nem érzi biztonságba magát Mindez a gyerekkel kapcsolatos visszaélésnek tekinthető!!!

Sportoló, edző, szülő együttműködése Az edző: Az edző gyakran sokkal többet vállal fel, mint, amit előírnak neki (néha elhanyagolja az élete többi területét). Rendszerint „autoriter” apa-figura. Az edző versenyzői pályafutásának elemzése: vajon kiből lesz jó edző, a kiemelkedő eredményeket felmutató sportolóból, vagy a közepes eredményű sportolókból?

EDZŐI Problémák, visszaélések 1. túlságosan jelentős személlyé válik a gyerek életében. 2. Átveszi a szülő szerepét (pótpapa lesz egy csonka családban…) 3. Bizalmi kapcsolattá válik, érzelmi támasz, ezt néha szexuálisan is kihasználják az edzők. A sportoló számára ez egy „megsemmisítő” titok.

Pszichológiai titoktartási kötelezettség felmondása: - kiskorúval szembeni visszaélés tényállása esetén. - Kábítószer használata és doppingolás esetében. Megoldási stratégiák

Sportoló, edző, szülő együttműködése A tapasztalat azt mutatja,hogy aki nem ért el csúcs eredményt, abban marad még annyi ambíció, hogy ezt más emberek sikerein keresztül akarja elérni. A három tényezőből az edző a kulcsfigura, mert általa lehet elérni a szülőt és a sportolót is. Sportoló és edző egymásra hangolódása.

Sportoló, edző, szülő együttműködése Lehet, hogy kezdetben, csak mozogni szeretne, jó adottságai vannak, jár edzeni és/de találkozik egy jó edzővel, ráadásul van egy támogató család is a háttérben… Mindez segíthet neki abban a rengeteg lemondás és fegyelmezettség felvállalásában, ami az ÉLSPORTOLÓ-vá válláshoz szükséges.

A sportban előforduló szorongás fajták Felléphet „nem-specifikus” szorongás (ugyanúgy szorong a sportoló, mint bármely más ember) Ronthatja a felkészülést A versenyzést Csökkenti a koncentráló képességet Rosszabb a mozgáskoordináció Kevesebb energiája lesz

Speciális szorongás 1. szeparációs szorongás 2. várakozási szorongás 3. teljesítmény szorongás 4. kudarcélmény okozta szorongás 5. Szomatikus (lábadozó) szorongás

A szorongás csökkentése Ki tehet valamit ennek érdekében? 1. A sportvezető: biztatás fokozott figyelem együtt érző beszélgetés 2. Pszichológus 3. Csapattársak, gyúró, stb

Az optimális teljesítményhez szükség van az izgalmi szint növekedésére Az optimális teljesítményhez szükség van az izgalmi szint növekedésére. A normál szinthez viszonyított enyhe növekedés facilitáló jellegű. Az optimálisnál erősebb növekedés viszont debilizál, csökkenti a teljesítményt.

Milyen a jó edző? A versenyző formálásában az edző a kulcsfigura, mivel: Rendszeres Következetes Közvetlen hatása van a versenyzőre. A kapcsolat egyben munka és emberi kapcsolat

Milyen a jó edző? A kapcsolatot befolyásolja a kitűzött és később megvalósított célok. Az együtt átélt sikerek és kudarcok. A közös élmények (flow) A kapcsolat alakításának az edző az irányítója

Milyen a jó edző? Az edző irányít, de a sportoló személyisége, tudatossága, aktivitása hatással van az edzőre és az edzői munkára. Ezért kell TUDATOSSÁG és PEDAGÓGIAI ÉRZÉK az edző részéről, hogy ezeket figyelembe véve, hozza ki a maximumot a sportolóból.

Milyen a jó edző? Egy adott határon túl, a versenyző nem tud haladni, versenyezni edző nélkül. De! az edzőnek tudni kell, hogy a versenyző önkéntesen van jelen. Kamasz és ifjú korban különösen fontos a nevelési funkció az edző részéről.

Milyen a jó edző? a versenyző technikai, taktikai és erőnléti felkészítése nem választható el személyiségének tudatos formálásától. edző személyisége, személyének hitelessége és a szakmai felkészültség a legfontosabb hatásformák. Tehát önismeretre van szüksége, ahhoz, hogy tiszteljék és elfogadják.

Milyen a jó edző? Pozitívan kötődjék a sportághoz Szeresse az edzőterem légkörét Szeresse (valóban!) a tanítványait Legyen maximálisan felkészült Higgyen önmagában és a sportolójában Legyen nyitott az új módszerekre, de ne dobja ki a régit, „csak úgy”, mert régi.

Milyen a jó edző? Személyes tudását mindig a versenyző személyiségéhez kell alakítani! Nem csak a saját, hanem a sportoló szemével is kell lássa a kitűzött célt és az odavezető út állomásait. Meg kell tanulni a sportolóval LÁTTATNI a célt. Empátia. A motiváció fenntartása nagyon fontos

Milyen a jó edző? A sportoló pozitív tulajdonságaira épít. Kisebb eredményeket használ a nagyobb cél elhitetésére. A versenyzők jobban elfogadják a pozitív szemléletű edző kritikáját  mint a negatív edzőtől jövő fejmosást.

Kényes Kérdések Mi van, ha sportoló „túlnő” az edzőn? Mi van, ha az edzőnek és a sportolónak más a világnézete, hite, stb? Tapasztalt, sok versenyt megnyert sportolók okoznak gyakran kihívást. Pl. ők érzékenyek az edzői tekintély érvényesítésének a módjára. Hogyan lehet itt jó edző maradni? Muszáj keménykezű hajcsárnak IS.

A kapcsolat jellege Alapvetően „hullám jellegű”. Interaktív, állandóan változó. Erős és gyengülő. A sportoló is hatással van az edzőjére, neveli őt. A sportoló eredményein keresztül tudja lemérni saját gondolatai helyességét. Önkorrekció és önámítás

Felnőtt versenyző és edző Fontos a megfelelő kommunikáció: félszavakból is értik egymást, de nehezebben változtatnak. Az edzőnek tudni kell segítő szakembereket igénybe venni. Felismerés. A versenyző, saját élet problémái kapcsán is véleményt vár az edzőtől. Őszinteség. Bizalom. Titoktartás

Kritikus helyzetek Mit tartson szem előtt az edző. A családi problémák megoldását, vagy a verseny eredményt? Mi van, ha veszekedés van a csapatban? Részrehajlás kizárva. Mi van, ha a „sztárolt” versenyző, már csak a saját edzésterve alapján akar készülni? /nincs visszajelzés, megromlik a kapcsolat, stb/

Az önbecsülés négy arca A köznyelvben szinonimaként használjuk az énnel kapcsolatos fogalmakat: önbecsülés, önértékelés, önbizalom. ÖNBIZALOM: helyzetfüggő, képesség, teljesítmény függő, függ a külső elismeréstől, értéke változó.

Az önbecsülés négy arca ÖNBECSÜLÉS: önmagunkhoz fűződö viszonyunk, azt értékeljük, amilyenek mi magunk vagyunk. Viszonylag állandó, stabil érték (magas v alacsony) MAGABIZTOSSÁG: egyfajta hozzáállás a társas kapcsolatainkban. Magabiztos fellépés mögött lehet magas önbecsülés, de lehet mögötte nagyon alacsony is.

Az önbecsülés négy arca Az önbecsülés, olyan, mint egy épülő háznál az alap. Ha jó az alap, a ház sok mindent kibír. Az erős önbecsülés megvéd a krízisek és csalódások során a „széteséstől”. Befolyásolja a választásainkat. Segít a gyógyulásban (elég értékes vagyok, ahhoz, hogy meggyúgyuljak.

Az önbecsülés négy arca Belső önbecsülés: ki vagyok én? önmagunk szeretete, tisztelete, belső biztonság. Ezt az érzést, az életünk első két évében kapjuk. Tanács szülőknek. A szeretetért ne kelljen megdolgozni a gyereknek! „ rakj rendet, különben nem szeretlek…” TILOS! Ha valaki, ezt nem kapja meg, később nehéz lesz pótolni 

Az önbecsülés négy arca A magas önbecsülésű ember: Képes érzelmileg jó kapcsolatra Szabadon kitudja fejezni az érzelmeit Alapvetően pozitív hozzáállású Elfogadja a saját érzelmi igényeit, (szexuális, szeretet, düh) Egészséges önérvényesítő. Képes nem-et mondani Ismeri a korlátait és a hibáit is.

Az önbecsülés négy arca Külső önbecsülés: Mire vagyok képes? A teljesítmény önmagában jutalmazó értékű, Hamar megtanuljuk, hogy a jó teljesítményért elismerés jár. Amennyiben ez együtt jár a belső elégedettséggel, akkor rendben van. Ha nem, akkor ezzel a külső elismeréssel akarjuk pótolni a belső hiányt.

Az önbecsülés négy arca A külső önbecsülésű ember: Mindig a legjobbat hozza ki magából Felelősségteljes Az ügyesség, okosság fontos Nagy elvárásai vannak magával és másokkal szemben A kontroll és a befolyás erősíti az önbecsülését. Az elismerés erősíti az önbecsülését.

Az önbecsülés négy arca A valóságban egyszerre, valamilyen kombinációban vannak jelen ezek a kategóriák. Érdekes felismerni, hogy önmagunk, vagy azok, akikkel dolgozunk, melyik kategóriában vannak, melyik típushoz állunk közelebb.

A boldog teljesítő Neki, mind a belső, mind a külső önbecsülése magas. Az ilyen emberek elkötelezettek, nagy célokat tűznek ki, de ezek reálisak. A kudarcokat könnyen feldolgozzák. Néha egocentrikussá válnak, és nem tudnak, „csak úgy” lazítani.

A kényszerteljesítő Alacsony belső, és magas külső önbecsülése van. Így a teljesítmény létszükséglet, hogy növelje az önbecsülését. A kudarcokat nehezen viseli el. Miért? A kritikát támadásnak veszi, védekezik. Képes önmagát folyamatosan hajszolni, Mókuskerékben él.

Életélvező Magas belső és alacsony külső önbecsülés jellemző. „Tud élni”  Se a sikerek, se a kudarcok nem érintik meg különösebben. Többnyire nem nyújt nagy teljesítményt. Háttérből szívesen támogat másokat, saját ötleteit nem valósítja meg.

A nélkülöző Mind a belső, mind a külső önbecsülése alacsony. Nagyon sebezhető, könnyen feladja. Nem vonzzák a kihívások, halogatja a feladatok megoldását. Nagy szüksége van a dicséretre, megerősítésre. A segítséget könnyebben elfogadja…

A stressz hatás működése A stressz értelmezése: van pozitív és van negatív stressz. A jó stressz pozitív, egészséges állapotot okoz (győzelem, elismerés, stb) A rossz stressz, negatív érzéseket okoz és betegséget. De! Ami az egyik emberben károsító hatású, az a másiknál nem. Próbáljuk megérteni a mechanizmust!!!

Az emberi agy rendszerei Az emberi agy három alapvető rendszerből áll: 1. Agytörzs (hüllőagy), felelős a rutincselekvések, rítusok, pozícióharc, (udvarlás, utánzás). Nem képes újat befogadni. Ősi rítusok vannak bevésődve.

2. A limbikus rendszer: ez a félelem, dűh, agresszió forrása 2. A limbikus rendszer: ez a félelem, dűh, agresszió forrása. Ide kapcsolódik a szeparációs félelem és az érzelmi fejlődés, az empátia és az érzelmi intelligencia kialakulása is. 3. Új-emlősagy (neocortex), a szemből, füllből és testfelszínről kapott információkat dolgozza fel.

A két agyfélteke szerepe A bal agyfélteke a domináns: racionális, beszél, logikus, realitásvezérelt, ok-okozati összefüggésben elemzi a világot. Nyugati kultúra. A jobb agyfélteke:nem beszél, térben gondolkodik, zene, művészet nyelvén kommunikál, az egységet érzékeli, érzelemvezérelt. Keleti kultúra.

Corpus callosum A két agyféltekét összekötő kábel. Pl. egy dallam érzelmileg a jobb agyfélteke miatt érint meg, de a szöveg értelmezése a balhoz köthető. Feszültség különbség stresszt és fejfájást okozhat.

Közvetítő kábelek és pályák Az idegsejtek bekábelezik az egész testet. A folyékony vezérlés a vér és a nyirok révén valósul meg. Ez befolyásolja a hormonális és az immunrendszer állapotát. Az információt a fehérjék (neuropeptidek) szállítják testszerte.

A stressz hatás működése Ezek nagyon szoros kapcsolatban vannak egymással és a külvilággal. A gondolat hatása azonnal elérkezik minden sejtünkhöz, és a test válasza az érzelmi agyhoz érkezik be. A stressz elhárítás központja a hipotalamus, ami irányítja az agyalapi mirigyet és a vegetatív idegrendszert

A stressz hatás működése Pl. a vegetatív IR. Serkenti a mellékvese belsejét, hogy több stresszhormont, pl. adrenalint termeljen, ez növeli a szívritmust, a vérnyomást, növeli a máj cukor termelését és létrejön a start reakció (készültségi szint!) Sportban nagyon fontos ennek a tudatos létrehozása, ez egy megküzdési folyamatot indít el.

A stressz hatás működése A másik hormonális folyamat lassúbb, ez a pajzsmirigyet és a mellékvese kéregállományát serkenti. Ezek vércukor és szabadzsír felszabadítók és energiát termelnek. Kortizolt és még vagy 30 hormont mozgósítanak és ezeket nevezzük „megküzdő” hormonoknak.

A stressz hatás működése Ha naponta ugyanaz az izgalom ér, akkor túlérzékennyé válunk. A sport edzései fokozatosan növelik az ingerküszöböt, csökken az érzékenység és így terhelhetőbbé válunk.

A stressz hatás működése A mellékvese kéreg hormonjai gátolják az immunrendszer működését. Pl depresszióban ezek a hormononak a szintje magas, így megnövekszik a betegségek veszélye. Ha rendszeresen több adrenalin jut a vérbe, akkor lecsökken a fehérvérsejteknek a száma, ami a szervezet védelmét biztosítja.

Problémák, betegségek Tüneti szorongás: bénító hatása van, debilizál, tehetetlenség, aggódás kíséri. Romlik az alkalmazkodó képesség. Megjelenik a félelem, ami vonatkozhat konkrét, vagy képzelt személyre, helyzetre. FÓBIÁK és PÁNIK reakciók. INTROVERTÁLTAK és EXTROVERTÁLTAK különbözősége ebben a tekintetben.

Problémák, betegségek A szorongásra való hajlam nagyon különbözik. Van egy genetikai (öröklött) része, és a születés utáni első hónapokban alakul ki a vegetatív stílusunk. Van, akinek a szív és érrendszere válik gyenge ponttá (gyors válasz), van, akinek az emésztő rendszere (lassú válasz).

Problémák, betegségek „A” típusú személyiségek jellemzői (szélsőséges versengési hajlam, kikapcsolódás képtelenség). A legfőbb ellensége a saját dühe. Az utóbbi évek jelentős felfedezése a „C” típusú személyiség. Többnyire szeretetre méltó, jószívű emberek, segítőkészek, de saját maguknak nem tudnak segítséget kérni. Az „ölő sejtek” aktivitása gátolt. Tumor és autoimmun betegségek, allergiák.

Hátrányos pszichés állapotok 1. Versenyteljesítményt zavaró állapotok 2. Felkészülést zavaró állapotok Az első állapothoz tartozik: Túlzott szorongás Készenlét, képzettség, motiváció hiánya, Teljesítményre való koncentrálás zavara Mindez a NEURÓZISOK körébe tartozik, együttesen, vagy párban lépnek fel.

Túlzott szorongás Oka lehet a felkészülés túlfutása, a szervezett túlzott neuro-endokrin válasza. Rendszerint negatív anticipatorikus szorongás. Ez félelmet szül. A félelem további szorongást vált ki (ördögi kör)

A szorongás túlzott csökkentése Leállítja a belső motivációt Nincs meg a versenyhez szükséges izgalom szint, ez hasonlít a bemelegítés hiányához. Ez főként olyan sportágakban jelentkezik, ahol a feszültség túl nagy mértéke blokkolja a teljesítményt (lövészet, vívás) A túledzettség hatására fáradtság jöhet létre

Optimális szorongási szint Az optimális szorongási szint mértéke egyénenként változó! (nincs egységes kontinuum) A reversal elmélet szerint az aurousel szint személyre kifejtett hatása, az állapot értelmezésétől függ: pl. az alacsony szorongás állapotot, van, aki unalomnak, van, aki relaxációnak minősíti.

Túlzott szorongás A koncentrációban zavarja a sportolót! A sikerhez egy jó belső vezérlési program és tökéletes perceptuo-motoros koordináció kell. A növekvő szorongás és az arousel szint csökkenti a koncentráció képességét.

Felkészülést zavaró pszichés állapotok Amennyiben a szorongás oldására a sportoló szert használ. Pl. alkohol Ha kielégítetlen szükségleti állapot áll fenn hosszabb ideig: anyagiak, kapcsolati, stb. „Szubklinikai” tünetek megjelenése( evés, hangulat, önértékelés zavarok). Ha nem igazán volt szerencsés a sportág választás (pl. Szülők miatt választott), ilyenkor nyomás alatt megjelennek a neurotikus tünetek.

Szorongásoldás módszerei Személyes és csoportos terápiák (fontos a folyamatosság!) Interaktív gyakorlatok (énkép, önértékelés) Autogén tréning Viselkedés deszenzitizáció Imaginációs technikák

A relaxáció jelentősége Hosszú távon segít abban, hogy a sportoló kezelni tudja a nehéz helyzeteket. Verseny előtt segít a zavaró tényezők kizárásában. Szünetek alatt segít a gyorsabb regenerálódásban. Segít a felépülésben sérülés kapcsán Segít az önszabályozás és a belső egyensúly megteremtésében.

VEZETÉS,DÖNTÉS, CSAPAT

Vezetés-döntés A vezetés definíciója és funkciója A vezetés az a folyamat, amely során a vezető a szervezet tagjainak tevékenységét valamilyen cél elérése érdekében befolyásolja. A jó vezető képes összehangolni az egyén, a csoport és a szervezet céljait.

Vezetési stílusok Különböző szemléletű elméletek vannak. Döntésközpontú elméletek (mennyire vesznek részt az emberek a döntésekben?) Autokratikus Demokratikus Ráhagyó

Vezetési stílusok 2. Személyiségközpontú elméletek (mire fókuszálnak inkább a vezetők, a teljesítményre, vagy az emberekre…) Feladatközpontú Ember központú Ember és teljesítmény együtt

A jó vezető tulajdonságai Önismeret Önuralom Motiváció Empátia Szociális érzékenység Célok ismerete Folyamatos fejlődés

Vezetői Szerepek Kapcsolati szerepek- nyilvános megjelenések, képzések, motiváció, befogadások, elbocsájtások. Információs szerepek- információ gyűjtő- szétosztó szerep. Szóvivő szerep. Döntési szerep- újítások, zavart hárít el, tárgyal a hatalommal. Erőforrás elosztó.

Vezetési módszerek Kommunikációs vezetési eszközök Parancs Utasítás Segítségnyújtás Figyelemfelhívás Számonkérés

Vezetői funkciók és feladatok Célkitűzés, célhoz vezető stratégia, módszerek, eszközök. Tájékozódás, információ gyűjtés elemzés Döntéshozás, döntéselemzés Kezdeményezés, „csináld most” Stratégia kidolgozás, szervezés, koordináció A végrehajtás irányítása Ellenőrzés, értékelés

Döntés

Döntési típusok Mindennapi cselekvéssel kapcsolatos döntések Vezetéssel kapcsolatos döntések Menedzseri döntések (erőforrások!) Stratégiai döntések (mikor-mit)

Döntési típusok Reflex: ösztönös cselekvés megtanult szerep feladatelvégző Rutin: megtanult szabályok ismert szabályok menedzser típusú munka Egyszeri: ismeretlen szabályok vezetői kapacitás tapasztalat

A döntés tényezői Szubjektív tényezők: pozitív-negatív érzelmek előítéletek szokások, eddigi tapasztalatok elemzési kapacitás koncentrálási képesség felelősségvállalás képessége

A döntés tényezői Objektív tényezők: a rendelkezésre álló idő a rendelkezésre álló információ a rendelkezésre álló erőforrás a vezető presztizse, státusza

Hibák a döntéshozatalban Az első információknak túl nagy jelentőséget tulajdonítunk. Ragaszkodunk a (már) elért pozíciónkhoz. Önmagunkat akarjuk igazolni. Rosszul fogalmazzuk meg az információt. Szelektív információ kezelés (szűrés). Túlzott önbizalom vagy túlzott óvatosság.