Mire lehet/ne jó az iskola

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Mire lehet/ne jó az iskola?
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanári munka értékelése
Az iskolai szociálismunka
Komplex Instrukciós Program
Dr. Ternovszky Ferenc A nemzeti kultúra szerepe, jelentősége.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A pedagógusminősítési rendszer
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Instrukció - Autonómia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás Készítette: Ludánné Pécsi Erzsébet NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
A fejlesztés hatása a szervezetre
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Az adaptivit á s szeml é lete é s m ó dszerei Lénárd Sándor ELTE PPK 2007.
A vidéki tér sikertényezői
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A jelen és a jövő iskolája: közoktatás Magyarországon és Európában VII
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A 2008/2009-es tanév 6 iskola közösségi életének szervezésével kezdődött.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Szabó József: A múzeumok új kihívása: a múzeumandragógia.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
ELEMÉR
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
Csoport, egyszemélyes csoport, család
Autonómia és felelősségvállalás
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Pedagógus értékelési rendszer
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Értékek.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Országos tanácsadási konferencia
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
Előadás másolata:

Mire lehet/ne jó az iskola Lénárd Sándor ELTE PPK Neveléstudományi Intézet Összebeszélünk - I. Ifjúságügyi Kongresszus 2014. október 31.

Mire lehet/ne jó az iskola Kihívások Az iskola új funkciói Pedagógusok lehetősége/felelőssége Ötletek

1. Kihívások információrobbanás – gyorsaság, hozzáférés bizonytalanság – kezelésének képessége gyermekkor – sokszínűsége, eltérések tananyag – az iskola műveltségközvetítő szerepe megkérdőjeleződött motivációs válság - a diákok többségének a hazai iskolarendszer nem jelent valódi csatornát a társadalmi felemelkedésre

2. Az iskola új funkciója Érték pluralitás Elmagányosodás Tanulás értelmezés A nevelés A nevelésről, mint fogalomról mindenkinek van véleménye, mindenki tudni véli, hogy mi az a nevelés. Hétköznapi szinten meg is tudjuk fogalmazni – többnyire cselekvésekhez kötötten –, de az elmélet szintjén már nincs egységes álláspont, egyetértés csak nagyon általános megfogalmazás szintjén jelenik meg. Amiben mindmáig csaknem teljes az összhang, hogy az emberek valamilyen formában és módon, a tudatosság valamilyen fokán, mindig és mindenütt nevelésben részesítették a felnövekvő generációt. Ezek a nevelési teóriák mindig valamilyen társadalmi kontextusban értelmezhetőek, valamilyen aktuális tudományos paradigma alatt formálódtak. Különféle elgondolások és magyarázatok születtek, melyek szinte kivétel nélkül köthetők a következő értelmezésekhez: „A nevelés az a tevékenység, amellyel valakik (alapesetben: a felnőttek) úgy kívánnak hatni másokra (alapesetben a felnövekvőkre), hogy azok optimálisan fejlődjenek, megerősödjenek abban, amit a nevelőik kívánatosnak tartanak, és maradandóan változzanak meg mindabban, amik a nevelőik szerint nem kívánatos”. (Zrinszky, 2002, 14.o.) „A nevelés lényege az értékközvetítés vagy értékteremtés.” (Bábosik, 1999. 9.o.)   Az érték Bábosik István fogása szerint (Bábosik, 1999.) az érték általában olyan produktum, amely kettős funkciót tölt be. Részben hozzájárul a szűkebb és tágabb emberi közösségek fejlődéséhez, tehát rendelkezik egy határozott közösségfejlesztő funkcióval. Másrészt elősegíti az egyén fejlődését is, azaz individuális fejlesztő funkciót is betölt. Amennyiben az értéket a fentiek szerint értelmezzük, világossá válik az a tény, hogy az emberi társdalom életében nem a nevelés az egyetlen értékteremtő tevékenységforma, hanem ilyen tevékenységek sokasága található. Jól illusztrálja ezt többek között az egészségügyi tevékenység, amely speciális egészségügyi értékeket termel. Ezek az értékek mindenekelőtt egy egészségügyi intézményrendszer, egészségügyi eszközrendszer és eljárásrendszer formájában tárgyiasulnak. Nem nehéz belátni, hogy az egészségügyi tevékenység keretében létrehozott, felsorolt produktumok megfelelnek az értékkel kapcsolatos kettős kritériumnak, tehát értéknek tekinthetőek. Nyilvánvaló ugyanis, hogy az egészségügyi intézményrendszer, eszköz- és eljárásrendszer hozzájárul a népesség fizikai fejlődéséhez, életben maradási esélyeinek fokozásához, munkaképességének megőrzéséhez, de ugyanilyen fejlesztő funkciókat lát el az egyén életében is. A konstruktív életvezetés Konstruktív életvezetésen olyan életvitelt értünk, amely szociálisan értékes, de egyénileg is eredményes. Ebből következően tehát az ilyen életvezetés megfelel az értékkel kapcsolatos kettős kritériumnak, amennyiben egyrészt közösségfejlesztő jellegű, de az egyén fejlődését is elősegíti, vagyis önfejlesztő és nem önromboló jellegű. Az minden szakmai hivalkodás nélkül kijelenthető, hogy a pedagógiai tevékenység által kialakított konstruktív életvezetés az egyik legfontosabb emberi érték. E nélkül ugyanis az egyén más értékek termelésében sem vehetne részt, sőt a fejlődést zavaró szerepet játszana az emberi közösségek életében, amint az a destruktív életvitelű egyének esetében jól látható. Nyilvánvaló, hogy a destruktív életvezetés stratégia az egyén számára, tragédia a család számára, de tragédia a társadalom, vagyis mindannyiunk számára is. Kezelése, felderítése rendkívül költséges, az általa okozott károk igen jelentősek. Ezért szinte nem lehet elég nagyra értékelni azt a nevelői tevékenységet, amely megelőzi a destruktív életvezetés kialakulását, illetve amely megalapozza az egyén szilárd konstruktív életvezetését.

Értékek Hagyományos Modern szeresd felebarátod! korlátozd vágyaid! Hankiss Elemér: A proletár reneszánsz Hagyományos szeresd felebarátod! korlátozd vágyaid! légy becsületes! dolgozz! élj takarékosan! engedelmeskedj! fogadd el a helyed! Modern szeresd önmagad! éld ki szabadon vágyaid! légy sikeres! élvezd az életet! fogyassz! légy független, autonóm! törj ki! hódítsd meg a világot!

Egyszemélyes csoport Útban az egyszemélyes csoportok felé: Csányi Vilmos: Egyszemélyes csoportok és a globalizáció Útban az egyszemélyes csoportok felé: - populáció növekedése, megszűnő csoportizoláció - megindul a csoportok keveredése, - keveredő ideák, alternatív válaszok, - új lehetőségek és a „kulturális döntések” kényszere, - a csoport elveszett? - melyik szabály, norma az igazi? - csoportszoba, beszélgetés közösség?

Új tudás a tanulásról Tanuláskutatás és kognitív idegtudomány A meglévő tudás és az érzelmek rendkívül nagy szerepe A tanulás egyéni jellege („mindenki másképp csinálja”) A tanulás kollektív jellege („együtt könnyebb”)

3. A pedagógus lehetőségei A tanulói teljesítmények alakulására a legnagyobb hatást a tanári munka minősége gyakorolja. Komplex emberi erőforrás menedzsment az oktatásban (országos és intézményi szinten) William Sanders - Tennessee tanárkutatás, 1996 8

A pedagógusok elégedettsége és munkájuk érzékelt sikeressége Forrás: OECD 2009-es pedagógusok között végzett TALIS vizsgálatának eredményeiből

4. Ötletek Átgondolandó lépések: OECD forgatókönyvek dereguláció – helyi döntések emberléptékűség – átlátható csoportlétszám, közösség építés gazdag tevékenység repertoár – önmagunk bemutatása egyéni tanulási utak támogatása (3 alapszükséglet) OECD forgatókönyvek

Köszönöm a figyelmet! lenard.sandor@ppk.elte.hu